yed300250
הכי מטוקבקות
    ללא
    ממון • 04.11.2017
    מת"א לאילת ב–20 דקות
    משרד התחבורה ייפגש היום עם נציגי וירג'ין–הייפרלופ, החברה שפיתחה את הרכבת העתידנית שמאפשרת נסיעה בכ–1,200 קמ"ש • על הפרק: פיילוט מקומי
    עופר פטרסבורג

    ישראל נערכת לאחד הניסויים המרתקים בעולם: כלי התחבורה הבא שיביא אתכם מתל־אביב לאילת ב־20 דקות. משרד התחבורה החל לקדם היתכנות פרויקט ההייפרלופ של אילון מאסק, מייסד טסלה - בישראל, כך נודע לידיעות אחרונות. שני אתרי ניסוי נבחנים: לאורך שלושה קילומטר מנמל אשדוד, או חמישה קילומטר במחצבות תמר בנגב.

     

    "בתחום הרכבת הקלה והמטרו נגררנו אחרי העולם באיחור היסטורי, וכעת ישראל רוצה לקדם ולהיות חלוצה בטכנולוגיות תחבורה מתקדמות, אבל ברור שמדובר בתחבורה עתידנית", אומרת הילה חדד, ראש מינהלת פרויקטים במשרד התחבורה, האחראית על קידום הניסוי.

     

    משרד התחבורה ווירג'ין הייפרלופ וואן (Virgin Hyperloop One) בוחנים בין היתר מיקומי פיילוטים מקומיים, בפרט בעיר אשדוד ליד הנמל, שיאפשרו שינוע מהיר של סחורות מהנמלים לעורף לוגיסטי. זאת על מנת להקטין את תנועת המשאיות לשטחי הנמלים, לייעל את עבודת הנמלים ולפנות שטחי קרקע יקרים.

     

    בכירים במשרד התחבורה ייפגשו היום עם משלחת מארה"ב של נציגי הנהלת החברה על מנת לבחון שימוש בטכנולוגיה המהפכנית שתאפשר לחבר את תל־אביב לאילת, דרך אשדוד ובאר־שבע. נתיב כזה יאפשר לאנשים להגיע מהמרכז לאילת בתוך כ־20 דקות, מהמרכז לאשדוד ובאר־שבע ב־5־10 דקות.

     

     
    ישראל כץ | צילום: אוהד צויגנברג
    ישראל כץ | צילום: אוהד צויגנברג

     

     

    פרוייקט הייפרלופ וואן, לכאורה מדע בדיוני, כבר גייס יותר מ־160 מיליון דולר, בשיתוף וירג'ין, ג'נרל אלקטריק ו־RNCF, חברת הרכבות הגדולה בעולם. הרעיון פשוט: כמו שבבתי החולים שולחים תרופות בצינורות ואקום מבודדות, כך תשוגרו בתוך קרון טיוב אל היעד, ללא מגע חיכוך, בתוך צינור ואקום שקוף שבו נשמר לחץ אוויר נמוך, כשהמנוע של הרכבת שואב אוויר מקדימה ומשחרר אותו דחוס דרך החלק האחורי. הטכנולוגיה הזו מאפשרת הנעת אנשים וסחורות בכ־1200 קמ"ש באופן זול, מהיר, יעיל ובטוח יותר מכל אמצעי אחר.

     

    מדובר בשילוב תעופתי־רכבתי, ולכן נודע כי בפרויקט יהיו מעורבות רשות תעופה אזרחית, רכבת ישראל ונתיבי ישראל. המטרה ליצור צינור על עמודים או תת־קרקעי, ממש כפי שהרכבת הקלה עובדת. בשלב זה בוחן משרד התחבורה דרכי השתלבותו בפרויקט, לאחר שהיזמים הישראלים - ערן טל, עמרי רחמים ויותם דרקסלר - הגיעו לפיינל בתחרות בינלאומית שהייפרלופ הובילה, מול 2600 צוותים.

     

    היזמות הישראלית צלחה את שלב הפיינליסטיות, כשהייפרלופ כבר ערכה ניסוי ראשוני במדבריות של נוואדה שבארה"ב, מתוך חזון לרכבת מהירה כזו בין לוס־אנג'לס לסן־פרנסיסקו. החברה מעסיקה 260 עובדים וגדלה בקצב מהיר, עם כוונות להגיע ל־500 עובדים עד סוף השנה. משרד התחבורה ההולנדי כבר נוטל חלק וגם צוות ישראלי שעלה לגמר במטרה להפעיל רכבת כזו כבר ב־2025 בישראל.

     

    הפרויקט הינו חלק ממדיניות שר התחבורה להפוך את ישראל למוקד עולמי בתחום התחבורה החכמה, במסגרתה אושרה בחודש ינואר האחרון החלטת ממשלה לקידום תוכנית לאומית לתחבורה חכמה בהיקף של רבע מיליארד שקל.

     


    פרסום ראשון: 04.11.17 , 20:07
    yed660100