שבת 16 בדצמבר 2017
ידיעות אחרונות
י
7 לילות • 16.11.2017
אומרות את דברן
רועי סטריקובסקי הוא מהעורכים הבכירים בטלוויזיה הישראלית. ברזומה שלו נמצאות הפקות ענק כמו 'הישרדות' בעבר ו'מהפכה במטבח' בהווה. אבל בעוד התוכניות שלו נחלו הצלחה על המסך, נשים שעבדו איתו מאחורי הקלעים מספרות על אווירה קשה והתנהגות שכללה הודעות מיניות באמצע הלילה, הערות על גודל החזה, מכות על הישבן וחניקות. סטריקובסקי בתגובה: "איני יכול לזהות את המקרים המתוארים בכתבה. אם מישהי מצאה עצמה נפגעת מהדרך שבה דיברתי או התנהגתי - אני מתנצל על כך מעומק ליבי. מה שהיה בתחום ההפקות - לא יהיה שוב"
רז שכניק | נבו זיו

רועי סטריקובסקי הוא לא שם מוכר בכל בית ולא ייתקל בבקשות סלפי ברחוב אבל הוא בוודאי שם מוכר בתעשיית הטלוויזיה הישראלית. שמו מתנוסס, כעורך ראשי, יוצר או מפיק של תוכניות כמו 'הישרדות', 'הדוגמניות', 'הכפר' ו'הרווק'. בימים אלה הוא מוביל את 'מהפכה במטבח' עם השף אסף גרניט בזכיינית רשת. המוצרים שיוצאים מידיו, לפיכך, נמצאים בסלון של כל בית ומשיגים בדרך כלל גם רייטינג מצוין.

 

סטריקובסקי הוא האיש מאחורי הקלעים, המושך בחוטים, המנווט והמוציא הראשי אל הפועל בכל התוכניות האלה, שמעניקות פרנסה למאות עובדים. לאורך השנים, לפי שורת עדויות המובאות כאן מפיהן של נשים שעבדו איתו, עולה החשש כי סטריקובסקי השתמש בכוחו לרעה מול אותן נשים, יצר עבורן סביבת עבודה בלתי נסבלת, מלאה בהטרדות מיניות לכאורה כלפי עובדות הכפופות לו. כזו שבה ביטויים סקסיסטיים הפכו לשפה כבשגרה. בחלק מהמקרים סטריקובסקי אף נגע באותן נשים, לפעמים בצורה מינית לכאורה, לפעמים בצורה מכאיבה. חבריו, וגם נשים אחרות שעבדו איתו, מספרים שסטריקובסקי איש חם ולבבי ומעולם לא הטריד באמת. אבל נשים שעבדו איתו לאורך תקופה טוענות: אי־אפשר להסתכל על הדברים בצורה אחרת. עברנו מסכת של הטרדות. סטריקובסקי מסר בתגובה: "חשוב לי לומר בכנות גמורה, שאם מישהי מצאה עצמה נפגעת מהדרך שבה דיברתי או התנהגתי - אני מתנצל על כך מעומק ליבי".

 

הסיפור של סטריקובסקי, 41, לא הולך 25 שנה אחורה כמו במקרים האחרונים שעלו לכותרות. הוא נחשב ליוצר מעודכן, רלוונטי, משפיע, עובד חשוב לגופי התקשורת שהעסיקו ומעסיקים אותו. בעבודתו הוא מתנהל גם מול מתמודדים ומתמודדות בתוכניות הריאליטי, מה שהופך אותו לדמות מרכזית במיוחד עבורן, וכן מול עשרות נשים שעבדו תחתיו לאורך השנים. "הסביבה של העבודה איתו היא תמיד מינית, כל הדיאלוג תמיד מיני", מספרת עובדת לשעבר בתוכנית ריאליטי. "הוא היה אומר לי: 'הגעת עם מבט של הזדיינת הבוקר עם בעלך', 'את נראית מחפשת', 'מה זה התחתונים האלה', 'תחליפי ג'ינס'. זה דברים שכבר הופכים לנורמה כשאת עובדת איתו. כשהתחילו הצילומים התחילו הערות מיניות כמו 'את חייבת להביא בייבי דול לצילומים', 'את יודעת שישיבות בתוכנית כאלה הן תמיד לתוך הלילה ונצטרך לדבר בנוחות'. הרגשתי שיש משהו לא בריא שם וביקשתי לעזוב, לא אמרתי למה, אלא הסברתי שלא עובד לי העניין בתוכנית הספציפית. לא רציתי להראות שאני עושה בעיות. הבנות שעבדו איתו אמרו לי שבקטע הפיזי הוא תמיד ימצא אחת אז אל תדאגי, זו לא תהיה את. אבל לא רציתי להמשיך לעבוד. אני מספרת לכם את זה ורועדת למרות שעברו כמה שנים. זו הייתה הרגשה נוראית".

 

והיא לא היחידה. עובדת אחרת מספרת: "יום אחד הוא פשוט תפס אותי בגרון, הדביק אותי לארונית בחדר שבו עבדנו לעיני כל ואני אפילו לא הבנתי מה קורה כי הידיים שלי היו עסוקות בלהדוף אותו. זה היה מאוד מהיר ולא היה ברור בכלל למה הוא עושה את זה. אחרי שנייה חזרנו לעבודה כאילו לא קרה כלום".

 

יוסי צבקר
יוסי צבקר

 

 

אנשים ראו, למה לא התלוננת?

 

"אני מרגישה עכשיו כמו הקלישאה שאולי זה כן בסדר ואולי אני זו שלא בסדר שחושבת ככה. אבל אז התחלתי לחשוש שהוא מסוכן לי, שמשהו לא תקין פה. שאלתי בנות שעבדו איתו לקראת מה אני נכנסת ואמרו לי 'אל תדאגי, את יחסית בכירה, הוא לא יתעסק איתך אלא עם תחקירניות או מאפרות'. כך חשבתי שיהיה. אבל הדיבור היה מעיק. אם היינו יושבים בחוץ זה היה למשל 'תורידי את הנעליים, תראי לי את כפות הרגליים שלך'. יום אחד הוא סיפר לי על בחורה שעובדת איתנו ואמר, 'תראי איזה חזה יש לה, מה הייתי עושה לה'. עם רועי יש הרגשה שאת עובדת בסביבת עבודה מינית. הייתי שמה עליי סווטשרטים גדולים כשאני באה לחדר שלו, כדי שלא ארגיש שאני מדליקה אותו".

 

ובכל זאת, אנחנו מקשים, לא התלוננת.

 

"לא רק שלא התלוננתי אלא שהסתובבתי בתחושה שזה באשמתי, שלא מספיק צעקתי עליו להפסיק. היום אני מצטערת על זה. בחיים שלי לא הייתי שותקת אם זה היה קורה. אמרו לי אחרי התוכנית, 'נתראה בעונה הבאה'. לא אמרתי להם שבחיים יותר לא אעבוד עם הבנאדם הזה. שילמתי מחיר אישי על זה".

 

 

* * *

 

ככל שמקשיבים לנשים שעבדו תחת סטריקובסקי - מתבררת תמונה מטרידה מאוד. דפוס התנהגות שבו הן מוצאות את עצמן קרובות אליו מאוד, קרבה שנראית חברית בהתחלה. חלקן אף מוצאות את זה מחמיא שאדם במעמדו מביע בהן עניין מעבר לתחומי העבודה. אלא שאז הגבול מיטשטש - ראשית בין המקצועי לחברי, אחר כך בין החברי למטריד. מה שמתחיל בהודעות סמס ידידותיות, גולש להודעות בעלות אופי מיני ששלח סטריקובסקי לעובדות שלו באמצע הלילה, כפי שעולה מהתכתבויות שהגיעו למערכת '7 לילות'. ואולם כל הנשים עימן שוחחנו העידו כי קיבלו את המצב כמו שהוא, סבלו בשקט, פחדו להתעמת עם הבוס. חששו שהקריירה שלהן, לפעמים רק בתחילת הדרך, תיפגע. ובין כולן עובר חוט מקשר - התחושה שסטריקובסקי מנצל את הכוח שלו למולן. גם אם האווירה הייתה מחויכת, בפנים - הן חשו מושפלות.

 

"תחקירניות, מפיקות פוסט, והרבה בחורות שנגעו באיזה תפקיד במהלך העבודה איתו זכו להודעות ווטסאפ או סמס באמצע הלילה", מספרת לנו אישה נוספת שעבדה עם סטריקובסקי. "זה הרבה מאוד בחורות. היינו גם מגלות על זה. מישהי מגיעה בבוקר ואומרת, 'יו איזה הזוי, רועי אתמול סימס לי בשתיים בלילה מה את עושה ערה?' ואז לאט־לאט - באווירה טובה - אנחנו מתחילות להבין יחד שיש דפוס התנהגות חוזר, שבאמצע הלילה הרבה פעמים משעמם לו והוא צריך ריגוש מיידי והשעה שתיים־שלוש בבוקר, והוא פשוט עושה סט 'ערות?' עובר על הווטסאפים ורואה מי מחוברת. ואם את מחוברת - דינך שתשוחחי איתו עכשיו". אבל ההודעות, לא מסתכמות בשאלה "ערה". "הוא כתב, 'מה את עושה ערה?' 'עם מי את?' לפעמים זה לא ילך למקומות מיניים ולפעמים בארבע בבוקר תקבלי סמס 'עם מי את מזדיינת?' וכאלה".

 

ראית סמסים כאלו?

 

"קיבלתי סמסים כאלו. וגם ראיתי, בטח. יש שלב שזה הופך לשיחת המערכת אבל לא בקטע רע - אלא 'איזה הזוי'. היה שלב שנפלו האסימונים לכולן. הבנו שכל החבילה שלו מאוד הרסנית. יש לו עוד צדדים מאוד מתעללים. יש גם הדרגתיות בבוטות. זה מתחיל מתחושה של 'אני חבר שלך', 'אני העורך הכי מגניב בעולם', ולאט־לאט, כשאת נופלת בזה אז מתחילות הקטנות. לא כל תחקירנית שהוא יכתוב לה באמצע הלילה 'עם מי את מזדיינת' תבוא ותספר את זה. לצערי גם חלק הרגישו מיוחדות, הרבה בחורות עד היום קצת דלוקות עליו. הוא מצליח עם הדבר הזה".

 

"כל הסמסים האלה שלו באותה אווירה. באמצע הלילה אני מקבלת הודעה - 'למה את ערה?' 'מה את עושה?' מחביבות יתר ל'אני מרשה לעצמי הכל'. הוא מרגיש את השטח ויודע מתי לעבור שלב. בהתחלה הוא נותן לך בלילה התקלות עבודה מוזרות - משהו שצריך לעשות מחר. ואז פולש ל'טוב מחר תבואי מגולחת'. או 'תבואי עם חוטיני אדום' ו'חכי לי בריש'".

 

אלו סמסים שגם אחרות קיבלו?

 

"כן, בניסוחים כאלה ואחרים".

 

ואם את לא עונה?

 

"בדרך כלל תקבלי סמס, 'כלבה, אל תדברי איתי יותר'. ובכך הוא משאיר לו פתח להגיד לך מחר - 'צחקתי'".

 

קיבלת הרבה סמסים כאלה?

 

"כן".

 

וזה התבטא גם מחוץ לסמסים?

 

"כן. זה לא רק בהודעות. את מגיעה לעבודה ומקבלת באופן יומיומי שוטף הערות על החזה שלך, על הגוף שלך, אם את זיון טוב או לא. את בורג קטן במערכת ומתיישב הבוס הגדול בחדר ואת אומרת לעצמך - אני ממש בליגה של הגדולים ואז מתחילה שיחה ותמיד על הדרך, אבל איכשהו זה עולה".

 

תני דוגמה.

 

"סיפרתי שיצאתי אתמול עם מישהו, והוא שאל, 'שכבת איתו?' ועניתי – 'לא'. ואז מתחילה שיחה שלמה של 'אף פעם אל תתני בפגישה הראשונה'. הוא מסתכל ואומר, 'את כזו ילדה, עם כמה גברים בכלל שכבת? את עדיין סופרת?' אמרתי, 'אני לא רוצה לענות', ואז הוא אמר לי 'יש לך פרצוף של הזדיינת עם 7, או עם 14'. הייתי נוכחת כמה זמן אחרי שיחה כזו שלו עם מישהי אחרת, וראיתי אותה במצוקה שהייתי בה".

 

"תראו, היינו עובדים או באבוט המאירי (החברה שהפיקה את 'הישרדות') או בבניין של רשת עצמו, האווירה נורא פתוחה, כיפית, משפחתית וצחוקים ואין דיסטנס, ושיחות עמוקות ולאט־לאט הוא מרשה לעצמו יותר. להגיד לך על איך שאת לבושה למשל. הוא נתן לי הערות על החזה בכמויות: 'אל תבואי עם החולצה הזו', 'אל תתכופפי', 'נראה לך שאני יכול להתרכז עם הדבר הזה מולי?' ולא רק זה. הוא יכול לשבת לידך ולצבוט לך את היד נורא חזק, לסובב לך אותה. ואת לא יכולה לעצור אותו. להכאיב לך נורא ולהגיד, 'אוי מה הייתי עושה לך'. או לתפוס את הרגל בירך הפנימית ולהגיד לך, 'אם יש לך בן זוג - בטח איך הוא נהנה לתפוס פה'. והכל עם חצי חיוך וחצי בחברות, כמו למשוך בצמות, אבל שהוא מרביץ לך.

 

"הוא יכול גם לעבור ולתת לך כאפה בישבן. לא סטייל גבי גזית או אלכס גלעדי עם התפיסה של המיידלע - אלא מכה מכה. הוא היה עובר ואת מתכופפת מתחת למכונת צילום והישבן שלך בולט כי את מתאמצת - והוא יעבור ויגיד בקול רם 'אני לא יכול לפספס את ההזדמנות הזו' והוא ייתן לך מכה חזקה בתחת".

 

ראית את זה קורה גם לאחרות?

 

"בטח. הערות על בגדים, על החזה, 'את נראית כאילו הזדיינת אתמול כל הלילה'. או לחלופין 'את חייבת שמישהו יפרק אותך, התייבשת'. כל מיני כאלה. ויש הרבה מאוד נגיעות - ברגליים, בירכיים, הרבה תפיסות מכאיבות. הן כאילו נעשות במעין חן, אבל בסוף כמות המגע שיש עלייך לא סבירה ליחסים עם גבר מבוגר יותר או עורך ראשי, עם הבוס שלך. אמרה לי תחקירנית פעם כשדיברנו שאמרתי שהוא מטרידן מינית, והיא אמרה לי - 'אבל בכולנו הוא נגע וכולנו התנהגנו כאילו זה דבר יומיומי'. ואמרתי לה נכון. היו בנות שלא היו חזקות כמוני, והן לא לקחו את זה בקלילות".

 

 

* * *

 

לנשים שעימן שוחחנו לא היה פשוט לתאר את מה שחוו. כולן עובדות או עבדו בטלוויזיה, וחוששות לסכן את פרנסתן, ולכן ביקשו להישאר בעילום שם. כולן הן מה שאפשר להגדיר מהצד בקלות, ובצדק, "נשים חזקות". אבל גם אם את נראית כזאת, לפעמים לוקח לך זמן להבין שהודעות כאלה מהבוס, שהתנהגות כזאת מצד הממונה עלייך, העורך המוערך והכל־יכול, היא הכל חוץ מדאחקה בין חברים. לחלקן לקח כמה שנים כדי להצליח להסביר במילים כמה העבודה בסביבתו הייתה כהתעללות בעבורן.

 

היחס של סטריקובסקי לעובדות לא הסתכם בהודעות הסמס ששלח וההערות במשרד. "היו גם חניקות", מוסיפה אותה אישה. "קטע כזה שהוא כאילו מגניב ומצחיק. יום אחד את עוברת במסדרון, לא אמרת לו שלום כמו שצריך - לא בקטע של שלטון סובייטי - אז הוא פתאום מצמיד אותך לקיר, סוג של חונק אותך ואז יש קשת שלמה של אמירות - מ'תגידי שלום יפה שאת עוברת' וגם 'עם מי היית אתמול? יש לך ריח של זיון'. את מתנגדת יותר או פחות, צוחקת, הודפת אותו. הוא לא באמת אנס, הוא עשה את זה וזהו".

 

הוא עשה את זה לעוד בנות?

 

"בטח. ראיתי בעיניים שלי, זה עניין שבשגרה. או להצמיד ולחנוק אותך או לסובב את היד מאחורי הגב".

 

אמרו לו לא לעשות את זה?

 

"אני לא יודעת אם מישהו אמר לו משהו. אני די בטוחה שאף אחד לא אמר".

 

אחת העובדות מספרת: "גם תחקירנים הומואים היו סובלים ממנו. שמעתי אותו אומר לאחד מהם: 'אתה לא באמת הומו, פשוט לא בחרת את הבחורה הנכונה' או 'לא היה לך זיון מספיק טוב'".

 

הייתה סיבה לא לספר בחברת ההפקה? לא להתלונן? שקלתן להתלונן בערוץ שבו שודרה התוכנית?

 

"לא ידוע לי שמישהי התלוננה. בנות לא היו ניגשות לגיא ואיתן (המפיקים של כמה מעונות 'הישרדות'). 'הישרדות' נורא הצליחה. בגופי הטלוויזיה מעריצים אותו - את לא רוצה ללכת ולדבר. את שואלת את עצמך, 'את מי יחליפו, אותו שעושה 35 אחוזי רייטינג, או אותי - תחקירנית עלובה שזה מילה שלי נגד מילה שלו?'"

 

הוא גם עושה אודישנים למתמודדות.

 

"כן. נגיד עושים אודישן למישהי, ורוצים להראות אותה למנהלים ברשת אז תחקירנית יושבת וצופה בכל האודישן ומתמללת אותו, ואז את יושבת ורואה הכל וזה לא נעים לך. יושבת בחורה באודישן והוא שואל אותה, 'על מי את חושבת כשאת נוגעת בעצמך?' או 'הייתה לך התנסות לסבית?' 'מתי איבדת את הבתולים שלך?' או 'החזה שלך אמיתי?'. דברים שלא קשורים ל'הישרדות'".

 

ועל האי בצילומים?

 

"זה אותו סטייל. הדיבור מאחורי הקלעים הוא לא נקי. דיבור מילואים כזה - 'הייתי עושה לה ככה', 'איזה שדיים'. הוא לא אומר לה בפנים. הוא היה מדבר עליהן, הוא יכול לשמוע שמתמודדת נדלקה על מתמודד, אז הוא יתפוס את הזין שלו וינשוך שפתיים, מתחרמן. זה גם קורה אם את באה לבושה קצת חשוף או עם חצאית. שמעו, ב'הישרדות' הן תמיד כוסיות בבגד ים, הוא מדבר עליהן. פשוט לא שומעים אותו כי הוא מאחורי הקלעים. אתה רואה בעריכה קלוז אפים על שד ועל כוס. הוא לא היחיד, זה מה שעושים גברים בתעשייה הזו".

 

בנות דיברו איתך בזמן אמת על המקרים?

 

"הכי בזמן אמת. זה לא היה באופי של 'אני מוטרדת' אלא 'זה מה שקורה'. למעט סמסים הדברים לא קורים בחדר חשוך אלא במסדרון, שכולם רואים".

 

הבוסים לא ראו?

 

"לא. קשה לי להאמין שהם לא שמעו, אבל אני לא יכולה לבוא אליהם בטענות שלא עשו כלום".

 

"לי אין שום ספק שזה קשור גם למרות", אומרת אחת העובדות. "הן רואות בו האיש הכל־יכול שעכשיו כל מה שמעניין אותו זה העורכת וידיאו הזו או מנהלת ההפקה הזו. התחושה בעבודה איתו היא שהכל מותר ושאין מבוגר אחראי, כולם רואים את מה שקורה וכולם מקבלים את זה כאילו זה בסדר, ואז אתה מוצא את עצמך זורם בדבר הזה כי אין לך ברירה, אתה לא רוצה להיות הבן אדם שמעכיר את האווירה עכשיו".

 

ובנקודה הזאת, של המרות, מסתתרת אולי מהות הסיפור כולו, ודאי אם מסתכלים על הסערה שהתחילה בהוליווד עם פרשת הארווי ויינשטיין ושוטפת גם את ישראל. ההאשמות נגד בכירים בתעשיית הקולנוע של העולם הציפו כאן טענות על הטרדות מיניות של נשים נגד אלכס גלעדי, נשיא קשת שיצא לחופשה; את ההאשמות בהטרדה נגד גבי גזית; וגם אי־מיילים גסים ששלח יורם זק - מי שהיה עד לא מזמן עורך 'האח הגדול' לפני שעברה לזכיינית רשת - לעובדים בקשת. כל מקרה שונה בהחלט, אבל אפשר להצביע על קו מחבר, והוא עמדת הכוח של הגברים בתעשייה לעומת מעמדן של הנשים שעובדות תחתיהם.

 

"רועי היה עורך התוכן הראשי שלנו, הבוס שלי, אלוהים", מספרת עוד אישה שעבדה עימו. "הוא היה הבוס הראשון שלי בתעשייה. נכנסתי לעבודה שם לפני שבע־שמונה שנים בערך. לרועי יש חזות מאוד נוכחת, כריזמה מפה ועד הונדורס. זה נורא מורכב, בן אדם שאתה נמצא איתו בסביבות 20 שעות ביום בעבודה. הוא היה סוג של האבא של 'הישרדות'. מאיים אבל מאוד שנון ומצחיק. סמכות מאוד־מאוד גדולה, מה שרועי אומר זה ברמת החוק. ומה שרועי אומר, עושים".

 

ואם לא?

 

"זה מלווה בכעס. לא אלים בשום צורה. ועם כל זה יש לו נטייה להיות עם דיבור מאוד מטונף ומלוכלך. יש קודים אתיים שהוא בהחלט עבר עליהם. אחד הזיכרונות שלי - בתור עובדת מאוד־מאוד צעירה, ניגשת אליו עם מספר אנשים סביבנו ונפל לי נייר, והוא פנה אליי בסמכותיות שלו ואמר, 'אל תתכופפי לידי, זה מבלבל אותי'. בתור עובדת צעירה זה מאוד עירער אותי. היה בזה משהו מאוד משפיל. כמה גברים נמצאים שם ושומעים את המשפט הזה ואף אחד לא אמר שום דבר. סיטואציה מאוד לא נוחה ומכווצת. כשאתה פונה ככה לבחורה זה נשאר אצלה, זה משפיל".

 

גם היא, מעידה על הודעות דומות באמצע הלילה. "הוא היה שולח לי - ולעוד מספר בנות סביבי - הודעות בשעות הקטנות של הלילה, בנוסח מאוד דומה: 'למה את ערה'? 'איזה סקסית את' 'מה את לובשת?' 'את רוצה שאני אבוא?' הייתי מתחמקת באלגנטיות. הבנתי שזה מעוות, וידעתי שהוא עושה את זה גם לבנות האחרות".

 

למה לא פניתן למי שמעליו?

 

"אני לא חושבת שאף אחת מאיתנו חשבה שזה עניין. זה היה המחיר של לעבוד איתו. לא הרגשנו שהוא מסוכן. ממשיכים קדימה. אני יודעת על עוד לא מעט בנות שחוו את אותם דברים כמוני, ואת יכולה להיענות או לא להיענות".

 

הרגשת נוח בשיחות הללו?

 

"בוודאי שלא. התחמקתי מהן".

 

ובכל זאת?

 

"נשארתי לשוחח איתו מדי פעם. הרגשתי לא בנוח לפעול אחרת מעצם העובדה שאני אראה אותו מחר בבוקר או שיום אחד אני אצטרך לעבוד איתו. אז מיישרים קו וגם אתה מרגיש שאתה צריך לשחק את המשחק. וזה לא רק אני".

 

ואנשים סביב?

 

"המנהלים לא ידעו על ההתנהגות שלו. אני יודעת משיחה עם מישהי שסיפרה לגיא ואיתן והם היו בהלם. זה לא היה גלוי. אני חושבת שזה מאוד חשוב שההתנהלות הזו תיפסק. יש בנות צעירות שמגיעות למקום עבודה ולא יודעות להתמודד עם זה. הייתי שמחה שזה לא יהיה דור העתיד שלנו בטלוויזיה. וגם אם אנחנו מסתכלים על 'הישרדות' שלו לעומת אחרים יש הבדל מאוד גדול - המסרים המיניים אצלו היו מאוד בוטים. הוא היה מביא שוטים מאוד־מאוד ברורים של בחורות בביקיני צמוד מאוד, מכל האיברים, מתמקדים באיברים המוצנעים שלהם עם המצלמה. לא חושבת שיש פה משהו שנתון לפרשנות. יש קשר בין ההתנהלות שלו לבין מה שרואים בטלוויזיה. השוטים האלה הם לא משהו תמים".

 

ב'הישרדות' תמיד היה ביקיני.

 

"אין בעיה עם סקסיות, יש הבדל בין סקסי לסקסיסטי. כשזה חוצה גבול והביקיני הופך לכלי לגרות את עורך התוכנית, זו בעיה. שמעתי אמירות כמו 'תשאיר את השוט הזה' שבו רואים דברים בוטים מאוד. אחריו לא היו מתמקדים בקלוז־אפ על תחת או איבר המין של הבחורה".

 

האם הייתה סיבה לא לספר בחברת ההפקה על סטריקובסקי? לא להתלונן? שקלתן להתלונן בערוץ?

 

"לא הייתה סיבה לא לספר. יותר מזה - בכל משרד תלוי מן מסמך על הטרדות מיניות ומה זה אומר וכן לשתף - גם באבוט וגם באופוס בחדרי העריכה. אין לי סיבה. אף אחד לא אמר לי 'אל תספרי'. בתעשייה שלנו אנשים לא מפסיקים להיות הבוס שלך. תמיד יש עוד פרויקט, תמיד צריך להיות נחמד לאנשים האלה כי יהיה הפרויקט הבא ואתה צריך שהוא ייקח אותך. הוא סיים לעבוד איתך לפני חודשיים ועוד מעט יהיה לו פרויקט אחר. הוא נשאר הבוס שלך".

 

ויש מי שרואה את הדברים אחרת. נטע בר טל, עורכת המשנה של 'מהפכה במטבח' מרוצה מהעבודה עם הבוס. "אני עובדת עם רועי כבר פרויקט שלישי ויש לי רק מילים טובות לומר עליו. כריזמטי, מקצועי, מדריך, מקדם, מצחיק בטירוף. כיף ונעים לעבוד איתו. לא נתקלתי בשום בעיה בהתנהלות מולי מעולם. הוא מלא כישורים ולמדתי ממנו הרבה".

 

 

* * *

 

הריאליטי הוא נקודה שחשוב להתעכב עליה: בשביל התוצאה על המסך, עורך של תוכנית כזאת הוא אדם שהעבודה שלו היא ליצור מניפולציות על אנשים. לנהל קבוצה שכלואה בלי אוכל על אי בודד. מתמודדים בתוכניות האלה מעידים על כך כל הזמן. לעיתים גם בבתי משפט. יותר מזה, ריאליטי הוא ז'אנר שמייצר סביבות עבודה לחוצות ומתוחות. עורכים ראשיים כמו סטריקובסקי נוברים בקרביים של אנשים 24 שעות ביממה, ומצופה מהם להביא רייטינג מעולה, בגלל סכומי העתק שמושקעים בהפקות האלה. שרשרת המזון ברורה, כשהמתמודדים בתחתית והעורכים במעמד של אלוהים. אחרי הכל, הם בוראים מציאות טלוויזיונית. איפשהו באמצע נמצאות הנשים שעובדות על הסט ומחוצה לו, בחדרי העריכה.

 

עובדת נוספת שעבדה תחת סטריקובסקי אומרת: "יש בו הרבה כריזמה והרבה הומור והוא מנצל את זה לרעה. הוא יודע לשלוט באנשים. הרבה פעמים הוא משתמש בכוח הזה של העורך הראשי. יש המון אנשים מתחתיך, בנות ובנים, וברגע שהעורך הראשי נחמד ומרעיף תשומת לב זה מאוד מושך. מספיק שהוא שולח לתחקירנית הודעה 'ערה' בשתיים בלילה, היא מרגישה מחוזרת לפני שהיא מוטרדת. אני חושבת שזה מחמיא. קיבלתי הודעות ממנו באמצע הלילה. הייתי מוחמאת מתשומת הלב שלו. לא חשבתי על זה במונחים של חיזור, היה בזה תחושה של 'וואו, הוא רוצה שנהיה חברים, איזה מגניב'. ועדיין זה לא הכי נורמלי בעולם. אחר כך עבדתי איתו עוד, את מתרגלת באיזשהו שלב להודעות בלילה. 'את במיטה?', 'מה את לובשת'? כאלה. זה הפך לבדיחה. שנים זה היה ככה, לפחות פעם בשבוע. בהמשך זה לא היה מיני, זה היה מתעלל במובן אחר. לחנך אותי למה אני לא בסדר ואיפה הבעיות שלי בחיים - הכל היה מעורבב, בלי גבולות".

 

למשל?

 

"הוא הכי פיל בחנות חרסינה, הכי גס בזה. הוא חוזר על עצמו, אומר לכולן את אותם שטאנצים. זורק בעבודה דברים על איך שבנות מתלבשות. מישהי התחילה לעבוד איתנו ויום אחד אמרה לי שהוא שלח לה הודעה בלילה, התחיל איתה. זה דפוס".

 

נשים אחרות שעבדו איתו סיפרו לנו על חניקות מדי פעם.

 

"אם יש משהו שרועי אוהב זה לחנוק. הוא חנק אותי כמה וכמה פעמים. רועי הוא בן אדם שאוהב להכאיב. אני חוויתי את זה, זה הצחוקים שלנו. הוא חונק אותך, מעקם לך את היד, זה חלק מההוויה. יש בנות שמסתובבות עם סימנים כחולים בכל הגוף. או למשל יושבים בבוקר, מדברים, מרכלים, עושים צחוקים, והוא יכול פתאום נגיד להוציא עצבים, מהתרגשות, לתפוס לך את היד וללחוץ חזק. לא בקטע מיני. הרבה בהפתעה, גם החניקות וגם המכה ביד. הוא יכול להגיד לי, 'תגידי את האמת' על משהו והוא חושב שאני משקרת ואז הוא חונק אותי. בצחוקים".

 

אנחנו לא מכירים בוסים שחונקים או מרביצים. גם לא בצחוק.

 

"הוא עושה את זה לכולם".

 

למה לדעתך זה לא עלה עד היום?

 

"הוא כישרוני, עושה בטלוויזיה משהו שמעט אנשים יודעים לעשות. הוא מביא רייטינג. הוא עשה 'הישרדות' כמה שנים, עכשיו את 'מהפכה במטבח'. עשה את 'הטוב מכולם'. עשה את 'הכפר', היה עורך ראשי ב'הדוגמניות'. הוא נכס מקצועי מדהים לכל גוף".

 

"עבדתי איתו חמש שנים בערך", אומרת עובדת נוספת. "כל הזמן הוא מדבר מלוכלך. אמר לי 'החזה שלך מוציא אותי מריכוז', והוא אומר את זה לכולן".

 

היה גם מגע?

 

"כן. כאילו בצחוקים. פתאום הופ - יש לך יד על התחת. זה לא צחוקים, איך תגיבי? לא תתחילי לצעוק במשרד. יש בחורות שאני יודעת שנהנות מזה, אפילו צמאות להערות שלו, מחכות לזה. אני יודעת על פליקים בטוסיק. וחניקות. הוא מגיע ופתאום חונק מישהי. למה? להרגיש חזק, להרגיש בשליטה. מחזיק אותך שתי שניות כאלה להראות לך - 'אני חזק ממך'. זה הלם, תאר לך שיחנקו אותך פתאום. זה הלם, את לא מאמינה שזה קורה לך. חונקים אותך, לא תהיי בשוק?"

 

אז איך את מסבירה שזה לא עלה עד היום?

 

"יודעים עליו במשך שנים על גבי שנים. בכירים בתעשייה יודעים עליו ולא עושים כלום. ועדיין עובדים איתו, כי זה מעניין להם את התחת. בשבילם את עובדת סינית במפעל, לא מעניין מה עובר עלייך. תעבדי. אני יודעת, אחרים יודעים, אנשים מדברים. והאנשים שיודעים את זה ונותנים לו פרנסה אדישים לזה לגמרי".

 

 

* * *

 

רועי סטריקובסקי מסר בתגובה: "קראתי בעיון את השאלות שהעברתם להתייחסותי. צר לי אבל איני יכול לזהות את המקרים המתוארים בכתבה כפי שהועברו להתייחסותי ומה גם שלא הוזכרו בהם שמות, ועל כן אני לא יכול להתייחס אליהם באופן רציני.

 

"ככל שמדובר על סגנון ההומור שלי ודרך דיבורי אשר כפי שהוזכר על ידכם נתפס אף על ידי האחרים כלגיטימי בנסיבות מסוימות, וכפי שאף צוין על ידי הנשים שנטען שדיברתם איתן, מגיע ממקום חברי הרי שאני מצטער על כך שמישהי נפגעה ממנו והיום במחשבה שנייה אני סבור שלא היה במקום. חשבתי והיום אני מבין כי טעות היא, שבאווירה הקיימת בהפקות השונות שהיא מאוד קרובה, חברית ומשוחררת מגינונים הסגנון הוא משעשע, אבל הוא ודאי לא נועד לפגוע באיש. על דבר אחד לא ניתן להתווכח, מה שהיה בתחום ההפקות - לא יהיה שוב. חשוב לי לומר בכנות גמורה, שאם מישהי מצאה עצמה נפגעת מהדרך שבה דיברתי או התנהגתי – אני מתנצל על כך מעומק ליבי".

 

ברשת, שבה מועסק כיום סטריקובסקי כעורך התוכנית 'מהפכה במטבח' מסרו בתגובה: "ניסיונות של חברות תקשורת אחרות להסיט את האש מעצמן, מעובדיהן וממה שקורה בביתן ובמשרדן למקומות אחרים הם התנהלות נלוזה ובזויה ורשת רואה זאת בחומרה. אולם רשת רואה בחומרה גדולה אף יותר את נושא ההטרדות המיניות. מעולם לא הגיע מידע או תלונה, באופן רשמי או אחר למשרדי רשת או למי מאנשיה באשר להטרדה מינית בעניינו של רועי סטריקובסקי, בכל צורה ואופן, שכן במידה והייתה מגיעה אחת שכזו, הרי שהייתה נחקרת ומטופלת במלוא החומרה.

 

"רק בשנה החולפת החליטה רשת לבטל את שידורה של הסדרה 'האזרח איבגי', בהובלתו של משה איבגי, לאחר שהושקעו בה מיליוני שקלים. זאת בעקבות טענות על עבירות לכאורה של הטרדות מיניות מצד השחקן. וזאת על אף שנכון למועד זה לא הוגש נגד השחקן כתב אישום בנוגע לעבירות מסוג זה. לרשת אין ולא תהיה סובלנות לשום סוג של הטרדה מינית כזו או אחרת. רשת פועלת ותפעל במלוא החומרה ובמלוא האחריות בכדי להעניק לכל עובדותיה ועובדיה ביטחון מלא במקום עבודתם.

 

"כאמור, הטענות שמועלות בכתבה אינן מוכרות לרשת ומעולם לא הגיעה תלונה, ולו הקטנה ביותר, בין אם אנונימית או מרומזת, בין אם רשמית, באשר להתנהלות סטריקובסקי כעורך הראשי של 'הישרדות' בעונה הראשונה שבה שודרה ברשת, בעניין זה. יחד עם זאת, במידה ויובאו בפנינו פניות בנושא נבדוק אותן ונמצה את התהליכים עד תומם".

 

בחברת אבוט המאירי תקשורת אמרו בתגובה: "החברה שלנו חרתה על דגלה הוקעה של התנהגות פסולה ואסורה, לרבות כמו זו כמפורט בכתבה. ככל שמר סטריקובסקי פעל ו/או התנהג באופן מטריד מינית ו/או בוטה, שנוגד את החוק, הרי שבחברה מעולם לא ידעו על כך ולא היו מודעים לכך. בחברה קיימת מזה שנים רבות אחראית למניעת הטרדה מינית האמונה על קבלה ובירור תלונות מסוג זה ותלונה כאמור מעולם לא הגיעה כנגד מר סטריקובסקי, וברור כי לו הייתה מתקבלת כזו תלונה ו/או באם מי מטעם החברה היה יודע על התנהגות מסוג פסול זה, הרי כי הייתה פועלת ללא דיחוי אל מול מר סטריקובסקי בהתאם לכל דין".

 

מערוץ 10 שבו שודרו ארבע עונות של הסדרה 'הישרדות' בעריכתו של סטריקובסקי נמסר בתגובה: "רועי סטריקובסקי לא עבד בערוץ 10. הוא עבד בחברת ההפקה אבוט המאירי וכמפתח תוכניות לערוץ 10. במשך תקופת ההתקשרות שלנו עם אבוט המאירי לא שמענו תלונה על התנהלותו. מזה שנים לסטריקובסקי אין קשר עם תוכניות המופקות עבורנו. אילו היינו שומעים תלונה כזו, היינו מטפלים בה מיד ובצורה המשפטית הקשה ביותר".

 

7nights@yedioth.co.il

 

 


פרסום ראשון: 16.11.17 , 19:51