ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    Leon Neal
    ממון • 22.11.2017
    כך תקנו ברשת מבלי ליפול בה
    בלאק פריידיי הגיע, ואתרי הקניות יעשו הכל כדי שתבזבזו כמה שיותר כסף • חלקם יקטינו את האותיות, הקטנות גם כך, חלקם יסנוורו אתכם עם שפע תמונות לא פרופורציונלי, חלקם יצניעו דמי משלוח או מסים - ועם חלקם פשוט מאוד כדאי להתמקח • כך תסיימו את חודש הקניות בלי שיעבדו עליכם
    שושנה חן

    זהו, עוד רגע וחודש הקניות הכמעט רשמי יסתיים, כנראה ב"השתוללות" חסרת תקדים במהלך בלאק פריידיי או סייבר מאנדיי. מחקר שערכה eBay השנה העלה שקדחת הקניות האינטרנטית הזאת אפילו יכולה להעלות את קצב הלב בדיוק כמו פעילות ספורטיבית אינטנסיבית, כך שסוף השבוע הקרוב מזמן חלון הזדמנויות עם נזקים אפשריים.

     

    אז איך נמזער את האפשרות של האתרים "לעבוד" עלינו (והם מנסים לעשות זאת בגדול), ואיך נמקסם הזדמנויות אם כבר החלטנו להשתתף בחגיגה?

     

     נעזרנו באמיר גולן, מייסד ומנכ"ל משותף של בית התוכנה "קוד אואזיס" שמתמחה בהקמת ופיתוח אתרי מסחר אלקטרוניים; ולד סולובייב, מנהל מוצר באתר הקשבק cashdo; ירון בן־אלי, מנכ"ל חברת השילוח USHOPS; ועם מספר "כרישי" קניות והתמקחות באינטרנט. זה מה שכדאי לדעת לפני שלוחצים על המקלדת.

     

    כדאי להתמקח אונליין

     

     

    רבים מתייחסים לאתרי האינטרנט כזירת מחירי פיקס - וטועים. ההתמקחות אונליין אפילו אפקטיבית יותר מהתמקחות בחנות, אולי דווקא בגלל היעדר המגע האנושי שמקל על צרכני ה"לא נעים לי". מחקר שערך לאחרונה ירחון הצרכנים Consumer Reports העלה ש־69% מהצרכנים שהתמקחו באינטרנט על מחירי מוצרי חשמל, אלקטרוניקה, מחשבים ועוד נהנו מהפחתת מחיר, לעומת 59% מהצרכנים שניסו לעשות זאת בחנויות הרגילות. גם ההנחה שקיבלו הייתה גבוהה יותר - 94 דולר בממוצע, לעומת 84 דולר בחנויות הרגילות.

     

    "מאחורי כל אתר יש אדם עם יעדי מכירה. להתמקחות יש סיכוי כשמדובר במוצרים שעלויותיהם מאות דולרים. למשל, באתרי חשמל, אלקטרוניקה, מובייל, לעיתים אפילו קוסמטיקה יקרה. פחות ברשתות אופנה ורשתות ענק", מסביר בן־אלי, שמוסיף כי יכולת המיקוח משתפרת דווקא אחרי ימי המכירות האלה, כשהאתרים נותרים עם סטוקים וסוף השנה מעבר לפינה.

     

    תנטשו את העגלה

     

    לפעמים צריך להביא לרשת כללי התנהגות מהעולם האמיתי. השתמשו במקבילה הדיגיטלית של יציאה מהחנות כדי ללחוץ על המחיר - הניחו את הפריט המעניין אתכם בעגלת הקניות, ואל תשלימו את הקנייה. יש ספקים שיחזרו אליכם באמצעות המדיה החברתית או באי־מייל עם הצעת מחיר טובה יותר אחרי 24 שעות, או עם קופון הנחה שלא ידעתם עליו. תלוי במוצר, תלוי בספק. אתרי האינטרנט האמריקאיים של "טויס אר אס", "מייסיס" ו־"bed bath & beyond" ידועים בשימוש בטקטיקה זו. הבעיה: הם לא שולחים לישראל.

     

    תעזבו את הסמארטפון

     

    אחרי שב־2016 נשבר שיא מכירות של 1.2 מיליארד דולר במובייל, השנה צפוי שיא גדול יותר. זה קורה בשל נגישות המובייל, אבל חשוב לקחת בחשבון שכשקונים דרך הנייד יותר קל "לעבוד" עלינו. במובייל קונים הרבה פעמים בדרך, כשלא מרוכזים כמו מול המסך בבית, ולעיתים האותיות הקטנות מוקטנות עד למינימום בלתי אפשרי לקריאה, ובהן טמונות המלכודות הגדולות. דווקא משום שהטלפון מלווה אותנו כל היום, יש דברים שאנחנו נעשים עיוורים כלפיהם, מדגיש אמיר גולן. אם אתם לא ממש מוכרחים, העדיפו את המחשב הנייח לקניות.

     

     

    EPA
    EPA

     

    היזהרו מ"קנייה בקליק"

     

    ב־1999 הוציאה אמזון פטנט על קנייה בלחיצת כפתור. בלי הפרוצדורה של הזנת פרטי המשתמש, האשראי והכתובת בכל קנייה. ככה פשוט, וככה אמזון, שקיבלה אחוזים על כל מה שקניתם בלחיצת כפתור, עשתה מההמצאה הזאת כסף גדול. תוקף הפטנט הסתיים ב־12 בספטמבר השנה, כך שהנחת העבודה היא שחברות נוספות יאמצו אותו.

     

    נשמע כאילו זה מפשט את החיים, אך בפועל זה יכול לעלות לכם, ואפילו הרבה. כמה פעמים הילדים משתמשים במחשב ללא השגחה? כמה פעמים אתם בוהים באתר קניות בלילה במצב של עייפות מקסימלית ושיקול דעת מינימלי? באמזון מומלץ לכבות את אפשרות הקנייה בלחיצה דרך הגדרות החשבון, ובאתרים אחרים - היזהרו שלא להתחייב לרכוש אם אינכם בטוחים. הרי לא מעט אנו מסירים מוצרים מעגלת הקניות האינטרנטית שלנו לפני שלב התשלום.

     

    אולי עדיף לקנות בארץ

     

    באזז המבצעים של האתרים או החנויות בישראל לקראת בלאק פריידיי הוא חסר תקדים. את סייבר מאנדיי אמנם טרם גילו אצלנו, אבל אותו יום שישי שחור הוארך אצל רבים לשבוע. יש יתרונות לקנייה בארץ, כמו שילוח מהיר, נוחות החלפה, קנייה בתשלומים ונוכחות מותגים מקומיים.

     

    חשוב שתהיו בטוחים שהמחיר הכולל בחו"ל משתלם בהשוואה למחיר בישראל. אל תשכחו את שלושת המרכיבים לחישוב המחירים בחו"ל: מחיר המוצר (כולל המרת מטבע), מסים כמו מכס או מע"מ ודמי משלוח. אפשרות לעשות זאת היא באמצעות אתר getinvisiblehand.com שבולש אחר מחירים ב־11,000 חנויות אונליין ושולח לכם הודעה אם המוצר שהתעניינתם בו נמכר במחיר נמוך יותר במקום אחר. אתר בשם darkpatterns.org חושף את המניפולציות של אתרים על לקוחות ושווה עיון גם הוא.

     

    אל תסתנוורו מהשפע

     

    עליאקספרס הינה מלכת אמנות היכולת להמם את הלקוחות שלה עם כמויות. החל במחיר הנמוך שגורם לנו לחשוב "מה יש להפסיד", וממשיך במסה עצומה של אפשרויות, גדלים, צבעים וצילומים - ללא כל פרופורציה. לכיסוי טלפון סלולרי שבדקנו ועלה רק כשני דולרים צורפו למעלה מ־20 תמונות על רקעים שונים ומשונים. "השפע נועד לכך שלא נגלול את העמוד למטה", מסביר אמיר גולן, שרק אחרי שגלל את העמוד מטה גילה את הביקורות על המוכר שמסתתרות בתחתית העמוד, המידע החשוב ביותר לפני רכישת מוצר באינטרנט.

     

    אל תזלזלו בכסף, גם כשמדובר בדולרים בודדים. גללו עמודים עד סופם ובדקו את הספקים, ואם זה קשה - רק תחשבו לאילו סכומים מצטברים "הדברים הקטנים" שקניתם אונליין ומעולם לא עשיתם בהם שימוש.

     

    קראו ביקורות

     

    ביקורות על הספקים ועל המוצרים הן קריטיות לפני קבלת החלטת קנייה, ובפרט בימי מכירות שכאלה. ספק אמין ישרוד את הלחץ, בעוד שהבלתי אמין עלול להשאיר אתכם בלי מוצר. אלא שחלק בלתי מבוטל מהביקורות באינטרנט אינן תמימות, וקשה לברור בין המוץ לתבן. כמו כן, לעיתים יש ביקורות רעות שלא מאשימות את הספק אלא גופים חיצוניים כמו הדואר.

     

    אז מה עושים? קודם כל, לא רק הממוצע קובע - מספר המדרגים חשוב לא פחות. שלושה מדרגים עשויים בהחלט להיות המוכר, אשתו ובנו. חפשו ביקורות מפורטות שמתייחסות גם לזמן המשלוח, האופן שבו הגיע, איכות האריזה, שלמות המוצר ואם אפשר - גם השוואה למוצר שמובטח. המומחים ממליצים לקנות באתרים שאתם מכירים אנשים שקנו בהם והיו מרוצים.

     

    לא צריך להתנפל

     

    סייבר מאנדיי נולד למעשה כ"חג קניות" מקוון, מעין תשובה לבלאק פריידיי, שהיה בראשיתו יום מבצעי החנויות האמיתיות. כיום שני הימים חזקים באונליין וקשה להחליט איזה משתלם יותר. ב"קונסומר רפורטס" ניתחו את מבצעי שני ימי ההנחות בשנה שעברה בארבע קטגוריות: טלוויזיות, מחשבים ניידים, מסלולי כושר ושעונים חכמים. הטלוויזיות, מסלולי הכושר והשעונים החכמים היו זולים יותר בסייבר מאנדיי, אך פערי המחירים היו קטנים יחסית ועמדו על 6 עד 45 דולר, כשהפער הגדול היה בטלוויזיות. רק במחשבים ניידים היה המחיר הממוצע בבלאק פריידיי נמוך ב־8 דולרים.

     

    אז מה עושים? זכרו שבלאק פריידיי איננו הזדמנות הקנייה האחרונה של השנה. אחרי יום שישי מגיע יום שני, ואחריו עוד מגוון מבצעים. אין סיבה להתנפל, לאבד את השפיות ולהיכנס לאוברדראפט שיחסל את משמעות ההנחה שבה זכינו.

     

    משלוח חינם? לא תמיד

     

    משלוחים מהירים הם אטרקציה שנועדה לענות על הצורך של רבים כל כך מאיתנו לסיפוק מיידי. אמזון דוחפת משלוחים מהירים, וולמארט שמה השנה בפרונט את האפשרות לקבל מוצר קטן וגדול בשני ימי אספקה. עם זאת, מעטים מגולשי אמזון - והישראלים בפרט - טורחים להגיע לעמוד בו מפורטים התנאים למשלוחי החינם. לא רק שהוא חינם רק לארצות־הברית ועל הישראלים להיעזר בחברות שילוח (מה שיקפיץ את המחיר) - גם סך המוצרים במשלוח צריך להיות מעל 25 דולר.

     

    בדקו לעומק את נושא המשלוח לפני כל הזמנה.

     

    אל תתחברו לחשבון שלכם

     

    אמזון אלופים בלהקפיץ לכם פיתויים, אבל לא רק הם. גם ב"אסוס" יודעים את העבודה, כמו ברוב האתרים. מספיק שקניתם פעם אחת מוצר, ובכל פעם שתיכנסו יקפצו מול העיניים הצעות מפתות. ככל שתקנו יותר, כך ההצעות תהיינה ממוקדות יותר כי האתרים עובדים על מנגנון פנימי של מונטיזציה, מעין לוגיקה פנימית שזה יהיה המוצר הבא שתתעניינו בו.

     

    נסו לגלוש באתרים בלי להתחבר ליוזר שלכם. אמנם זה אומר שאם תנטשו את העגלה כמו בטיפ קודם לא תקבלו למייל הטבות או הנחות (כי האתר לא מזהה אתכם), אך כך גם לא תראו מה שהלוגיקה של האתר רוצה להראות לכם, אלא הצפה שונה ונקייה יותר של דברים, שלא מבוססת על מיקום ומניפולציה. כך יש לכם סיכוי למצוא דברים שיתאימו לכם יותר וברוב המקרים לא הייתם מוצאים אם הייתם מחוברים עם היוזר שלכם.

     

    אגב, המחירים משתנים גם לפי המדינה ממנה אנחנו מחוברים. המשופשפים יודעים לגרום לשרתי האתרים לחשוב שאנחנו מתחברים מחו"ל באמצעות שירותי VPN.

     

    10 הדילים הכי טובים שמצאנו

    איך בחרנו? 1. מוצר אטרקטיבי 2. עומק ההנחה האמיתית (בהשוואה למחיר הממוצע בחנויות ולא למחיר הרשמי, שהוא לרוב גבוה יותר) 3. מלאי מספק של לפחות כמה מאות פריטים

     

     

     

     

    shenker@013.net