yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: תומריקו
    ממון • 25.11.2017
    "50 אלף נסיעות בלבד בשנה"
    בתגובה לעתירת נהגי המוניות: אובר טוענת כי היא מבצעת רק %0.5 מהנסיעות השנתיות של גט • המנכ"ל: "לא פוגעים בהכנסת נהגי המוניות"
    ליטל דוברוביצקי

    עוד שלב בסכסוך בין נהגי המוניות וחברת "גט" (GETT) ל"אוּבֶּר": אובר חושפת את נתוני שירות "אובר נייט" (Uber NIGHT) כדי להוכיח שאין מדובר בנזק לנהגי המוניות. מאז החל הפיילוט באוקטובר 2016 נרשמו 50 אלף נסיעות בלבד בשירות. כהשוואה, אובר טוענת שגט פרסמה שהיא זוכה לכ־1.4 מיליון נסיעות בחודש, שהן כ־16.8 מיליון נסיעות בשנה.

     

    יוני גרייפמן, מנכ"ל אובר ישראל, טען בתצהיר שהגיש לבית המשפט שמדובר בכמות נסיעות מזערית וזניחה, שעומדת על פחות מ־0.5% מהנסיעות שבוצעו בתקופה זו על ידי גט. "כיצד ניתן לטעון ברצינות כי שירותי 'אובר דיי' ו'נייט' פוגעים בהכנסת נהגי המוניות?".

     

    התצהיר הוגש במסגרת תגובה של אובר לבקשת איגוד נהגי המוניות וחברת גט למתן צו מניעה שיאסור על אובר להפעיל את שירותי "נייט" ו"דיי" בישראל. אובר ביקשה לדחות את הבקשה באמצעות עו"ד רועי בלכר ועו"ד ליאת ארזי.

     

    יוני גרייפמן | צילום: אוראל כהן
    יוני גרייפמן | צילום: אוראל כהן

     

    רווחים או החזרי הוצאות? 

     

     

    אובר טענה במסגרת התגובה שאינה מפעילה בארץ את מודל אובר X, לפיו הנהגים מבצעים נסיעות שיתופיות למטרת רווח. לטענתה, היא יצרה מודל ייחודי לישראל שמאפשר לנהגים בעלי רכב פרטי להסיע נוסעים עבור החזר הוצאות הנסיעה בלבד. המודל לא סותר את הוראות תקנה 84א' לתקנות התעבורה, ולכן אין מניעה חוקית להפעילו, נטען. "נהגי הרכב הפרטי לא יכולים להתפרנס מהאפליקציה כמו משתמשי אובר X, אלא רק להחזיר לעצמם את ההוצאות הכרוכות בביצוע הנסיעה", נכתב.

     

    היועץ המשפטי לממשלה התבקש על ידי נשיא בית המשפט המחוזי, השופט איתן אורנשטיין, לתת את עמדתו, אך באת כוחו, עו"ד מירב קניג, ביקשה אורכה לצורך קבלת הבהרות.

     

    ארגון נהגי המוניות וחברת גט טענו בבקשתם ששירותי אובר גרמו לירידה של 20% בערכו של רישיון הפעלת מונית, וכי אובר גורמת לפגיעה בהכנסה החודשית של נהגי המוניות. על כך משיבה אובר: "אובר לא גורמת כל נזק לציבור בעלי ונהגי המוניות. ראשית, כלל לא מובן מאליו שהציבור המשתמש בשירותי אובר הוא אותו ציבור המשתמש בשירותי המוניות. לפי נתונים שפורסמו במחקרים בעולם ביחס לאובר X, רק אחוז קטן מהנוסעים בתחבורה השיתופית הוא מבין ציבור משתמשי המוניות. מרבית הנוסעים העושים שימוש בשירותי אובר הם צעירים החשופים לעקרונות הכלכלה השיתופית גם בתחומי חיים אחרים, וניתן להניח שחלקם לא היו בהכרח שוקלים להזמין מונית כדי להגיע ליעדם".

     

    עוד טוענת אובר שכניסתה לשוק דווקא "מגדילה את העוגה של הנוסעים ולא נוגסת בחלקם של נהגי המוניות, שכן היא גורמת ליותר אנשים להשאיר את רכביהם הפרטיים בבית ובכך גדלה גם ההזדקקות לשירותי המוניות".

     

    איגוד המוניות וגט מסרו באמצעות עוה"ד מיכאל גינסבורג ועדי קרני שטרית: "חרף הגשת כתב אישום, אובר החליטה להרחיב את השירות לכל שעות היממה תוך שהיא עושה דין לעצמה ותוך יצירת תחרות בלתי הוגנת. התנהלות בלתי חוקית זו גורמת לנזקים בלתי הפיכים. אנו סומכים על בית המשפט שלא ייתן לכך יד".

     

    lital-do@yediot.co.il

     


    פרסום ראשון: 25.11.17 , 19:59
    yed660100