מי רוצה להיות נהג קטר?
משבר שבת או לא ־ רכבת ישראל ממשיכה לגייס, ותבחר 60 נהגים מתוך אלפי מועמדים • למי שיצליח לעמוד בדרישות המחמירות ובמסלול ההכשרה המפרך מחכה שכר מכובד
אם אתם מעדיפים לנהוג במקום לשבת כל היום במשרד, ואם אתם מחפשים עבודה עם המון אחריות – ייתכן שמקומכם ברכבת ישראל. לא בקרונות או ברציפים, אלא במקום הכי חשוב – תא נהג הקטר.
הרכבת מגייסת בימים אלה עשרות נהגי קטר, ובמהלך שנת 2018 תקלוט 60 נהגים שיצטרפו ל־300 הפעילים.
אז מה הסיכוי להתקבל? לא גבוה, כשרק אחד מ־100 מועמדים מתקבל. מדובר באחד מהמקצועות המבוקשים בארץ, כשמדי שנה מתקבלים 2,500־3,000 קורות חיים לתפקיד נהג קטר. דרישת הסף היא תעודת בגרות מלאה, ואז מסוננים המועמדים לפי הפרופיל התעסוקתי והניסיון. לבעלי ניסיון כמאבטחים – ובפרט ברכבת – יש יתרון כי הם מורגלים בעבודה פיזית תחת נהלים ברורים. ניסיון צבאי גם מהווה יתרון, "כי חשיבה צבאית מסודרת מאוד רצויה בתפקיד", מסבירים ברכבת.
10,000 ש' למתחילים
לאחר הסינונים האלה מוזמנים המועמדים שנותרו למרכז הערכה, שם בודקים התאמה אישיותית בסיסית לתפקיד. מי שעובר בהצלחה מופנה ליום מבדקים במכון אבחון, שם בודקים יכולות בין־אישיות וכישורים קוגניטיביים, כולל ראיונות עם פסיכולוגים. לאחר מכן עוברים מבחן כישורי נהיגה אירופי שבודק מרכיבים שהם קריטיים לתפקיד נהגים – למשל יכולת תגובה במצבים משתנים. לאחר מכן עוברים המועמדים ראיונות אישיים ומבדקי כשירות ביטחונית ורפואית. כל התהליך הזה לוקח 4 חודשים. השורדים יעברו קורס נהגים של שנה, הכולל לימודים עיוניים ונסיעות הסמכה.
תחילה יתופקד המועמד במסגרת הקורס כעוזר נהג ברכבות המטענים, אחר כך בעבודה כמפעיל קטרי רכבות מטענים ורק אחרי הכשרה מיוחדת יעבור לרכבות נוסעים. לא כל משתתפי הקורס יגיעו לקו הסיום.
ומה השכר? המשכורת של המשתתפים בקורס עומדת על 5,500 שקל ברוטו, של נהג מתחיל 10,000 שקל, והוותיקים מגיעים גם ל־30 אלף.
אפשר גם בגיל 53
אפשר להתחיל לנהוג בקטר גם בגיל 53. תשאלו את יגאל קלמרו ממודיעין, שעבד כמעט עשור בתפקיד ביטחוני רגיש במשרד ראש הממשלה וסיים עתה קורס נהגי קטר.
"אני בנאדם 'פלפלי', רוצה לחוות את כל מה שיש לעולם להציע", הוא אומר. "כל הילדוּת שיחקתי והרכבתי רכבות חשמליות. היינו מסתובבים ברכבות הישנות, שהדלתות והחלונות נפתחו בהן ידנית. היינו צריכים לטפס גבוה כדי להיכנס לקרון. כשראיתי את המודעה ראיתי פלאשבק של הרכבות הישנות והחלטתי לנסות.
"בקורס החבר'ה היו מגובשים מאוד, נהניתי להיות בחברה צעירה ולהכיר נושאי שיחה של הדור הצעיר. הפכתי עבורם יועץ לחיים. הבת הגדולה שלי בת 25, ופתאום הבנתי הרבה דברים שהיא מדברת עליהם. אני גם רץ מרתון אז זה עזר לי מאוד במקום הפיזי".

