שישי 21 בספטמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    24 שעות • 27.11.2017
    לא קונים את הירקות המכוערים
    חשבתם שאידיאל היופי קיים רק בתחום האופנה? כנראה שמזמן לא הבטתם בעין ביקורתית על מדפי הסופרמרקטים. מתי בפעם האחרונה ראיתם שם ירקות ופירות מכוערים? מסתבר שהחקלאים כבר יודעים ולא שולחים למדפים את הסחורה שנראית פחות טוב. מיכל ביטרמן, מומחית לקיימות, מעבירה הרצאה עצבנית על אובססיית היופי שלנו גם במהלך הקניות אצל הירקן, ומסבירה איך זה קשור לטרנד ה"פוד־פורנו" וההתמכרות שלנו לרשתות החברתיות
    איריס ליפשיץ־קליגר

    אם אנחנו מותחים את הפרצוף שלנו כאילו הוא היה סדין על מיטה מפוארת במלון יוקרתי, למה שנרצה למצוא קמטים על החצילים והעגבניות שלנו? נכון, לירקות אי אפשר לעשות בוטוקס, אז את המקומטים והמכוערים אנחנו זורקים לפח, פשוט מפני שאנחנו לא רוצים לראות מול העיניים, או בסיר המרק שלנו, ירקות בעלי גבשושיות, סדקים, קמטוטים, כתמים, שריטות וחוסר פרופורציות.

     

    "בדומה לנעשה בעולם האופנה והביוטי, התרגלנו, בלי להיות מודעים לכך, שגם על מדפי המזון קיים אידיאל יופי המכתיב העדפה של מוצרים מטופחים, פוטוגניים ואסתטיים, ולכן פעמים רבות אנחנו עושים גם את הקניות שלנו לפי אידיאלים חיצוניים בלבד", אומרת מיכל ביטרמן, מומחית לקיימות, מנכ"לית "The Natural Step ישראל", שגם מעבירה הרצאה מרתקת על אובססיית היופי שלנו במהלך הקניות בסופר (חפשו אותה ב"טד").

     

    בגלל ההעדפה הפסיכית הזו, רשתות השיווק לא מעלות מראש את הסחורה הפגומה הזו על המדף. פגומה רק חיצונית, כמובן. בכל שאר המדדים מדובר בירקות שטובים וראויים למאכל, בעלי ערכים תזונתיים טובים, ואפילו המחירים היו יכולים להיות נמוכים יותר, אם מישהו רק היה קונה אותם.

     

    "אין מה לעשות, בעידן השפע אנחנו אוכלים קודם כל עם העיניים, והמגמה של אידיאל היופי במזון מתכתבת מאוד עם הנעשה היום בתחום הרשתות החברתיות — טרנד הפודיז, פוד־פורן, העלאת תמונות פוטוגניות ממסעדות, תחרויות צילומים של קינוחים — כל אלה רק מחזקים את תהליך בחירת חומרי הגלם שלנו. אוכל שלא נראה טוב נמצא מחוץ לרדאר שלנו כשאנחנו עורכים קניות, מה שגורם אוטומטית לרשתות השיווק להשאיר אותם תוצרים, שכל חטאם הוא שהם לא פוטוגניים, מחוץ למדפים".

     

    מיכל ביטרמן
    מיכל ביטרמן

     

     

    פוטושופ בפרסומות המזון

    ביטרמן אומרת שבדומה לתחום הדוגמנות גם כאן יש השלכות של התערבות פוטושופ, כיוון שבפרסומות למשל אנחנו רואים רק את הירקות והפירות המושלמים, כשהם נוצצים מצבע ומבריאות. "אז אולי גם כאן צריך להעביר את חוק הפוטושופ ולדאוג שלא יצלמו לפרסומות רק ירקות ופירות יפים מדי".

     

    ועד שיעבור חוק כזה (בחלומות שלנו, כן?), המגדלים ימשיכו לבכות ולזרוק לפח ירקות ופירות שלא יעמדו בסטנדרט האסתטי, פשוט כי אין להם דורש. "החקלאים כבר יודעים שהרשתות מסתכלות קודם כל על איך שהירקות והפירות נראים, ולכן מראש משמידים יבולים לא יפים למרות שהם טובים למאכל", מציינת ביטרמן.

     

    התופעה הזו, כמובן, אינה ייחודית למשק הישראלי, וכמות הפירות והירקות "המכוערים" שלא מגיעים לרשתות השיווק בארצות־הברית ובאירופה עומדת על שיעורים דומים. הפרי שהכי נפגע מהתופעה בארה"ב הן הבננות. מסתבר שמבחינה ויזואלית זה הפרי שהכי מתקשה לשמור על נחשקות אסתטית. מספיק שהקליפה מעט מוכתמת, עודף פיגמנט חום, שריטה על החמוקיים — ואופס, הבננה יכולה לשכוח מהסופרמרקט. היא כבר תמצא את עצמה במחלקה הנחשבת פחות של חומר גלם להכנת חטיפים ועוגות.

     

    מה עושים? מגבירים מודעות בעזרת קמפיינים מדליקים שמעלים את קרנם של הירקות הפחות יפים, וכמובן עורכים מבצעים או מסדרים אותם בסופרמרקטים במחלקות מיוחדות של "סוג ב'". כן, הכל בגלל קצת עקמומיות או איזה כתם על הקליפה.

     

    המעבדה לצמצום בזבוז מזון בישראל, אותה מוביל ארגון "The Natural Step" (ארגון שהוא חלק מרשת The Natural Step העולמית), פועלת לשינוי מערכתי רחב בנושא בזבוז המזון בארץ בחמש השנים האחרונות. זאת בשיתוף פעולה בין כלל בעלי העניין לשם יצירת שינוי רחב ולפתרון בעיה משותפת בשותפות של למעלה מ־40 ארגונים מכל המגזרים. "משימתנו היא להניע שינוי מערכתי במטרה לעודד צרכנים לקנות פרודוקטים ראויים לאכילה, שאיכותם טובה בהחלט אבל המראה שלהם פחות. בקמפיין שהפקנו רואים אישה יוצאת עמוסה בשקיות מהסופר, ושקית אחרת עם מוצרים נופלת לה מהיד והיא בכלל לא שמה לב וממשיכה הלאה. משמע, לעורר מודעות לכך שאנחנו זורקים הרבה אוכל מבלי לשים לב".

     

    לקנות עוגיות שבורות

    בגרמניה, אגב, מצאו פתרון לירקות ולפירות המכוערים והקימו את ארגון Querfeld המקשר בין החקלאים לחברות קייטרינג המעניקות מזון למגוון בתי ספר, עיריות, בתי חולים ועוד מוסדות. הארגון רוכש מהחקלאים במחיר מופחת סחורה שלא נמכרת בגלל אידיאל היופי במזון, וכך נמנע בזבוז מיותר. לרוב, הפירות והירקות משמשים לתבשילים, כך שהסועד אינו יודע שהפירות והירקות נראו פחות יפים. כדי להעלות את המודעות לתופעה הארגון משווק יחד עם המנות גם גלויות המסבירות שהמזון הזה הוכן מפירות ומירקות מכוערים (עם תמונות) שערכם התזונתי וטעמם זהה לאלו "היפים". הארגון מנסה גם לחנך את הצרכנים לרכוש תפוזים שקליפתם ירוקה, ולא לחשוב שמדובר בתפוזים לא בשלים. הקליפה הירוקה נובעת מההתחממות הגלובלית ושינויי הטמפרטורות בקיץ הספרדי, ואין קשר לטעמם של הפירות, מסבירה רשת "טסקו" האמריקאית לצרכנים שלה, בתקווה לשנות את ההרגלים שלנו.

     

    פרויקט נוסף שנחל הצלחה בארצות־הברית הוא של מכירת עוגיות שבורות של מותג "מוסיל", כאשר על האריזה מוצג ביסקוויט שוקולד שבור. כי כאשר מדובר בעוגיות קל יותר להבין שגם מזון לא אסתטי הוא מזון ראוי למאכל.

     

    מפסיקים לקנות עם העיניים:

    1. אחרי שכבר החלטתם מה תבשלו השבוע ולפני היציאה לקניות הציצו במקרר ובארונות המטבח ובדקו מה כבר קיים ולא צריך חידוש.

    2. נסו להימנע ממבצעי 1+1 או הנחות אחרות, במיוחד כשמדובר במזון טרי שיאבד טריות.

    3. העדיפו קניות קטנות נקודתיות של מוצרים הנדרשים לארוחה הקרובה והימנעו מקניות גדולות ומוגזמות, ותמיד תעשו קניות עם רשימה.

     

    אחסון מאריך חיים:

    1. אחסון נכון של ירקות ופירות יכול להאריך את חיי המקרר שלהם. כך, למשל, בחורף מומלץ לשמור עגבניות מחוץ למקרר.

    2. בננות מומלץ להפריד לחלוטין אחת מהשנייה (לא להניח כאשכול), ולעטוף כל קצה בניילון נצמד. פעולה זו תפחית את פליטת גז האתילן של הבננה, ותהליך ההבשלה יהפוך לאיטי יותר.

    3. תפוחים יש לשמור בטמפרטורה הנמוכה ביותר במקרר, ועדיף בשקית פלסטיק לא אטומה.

    4. אין לאחסן את העגבניות והמלפפונים יחד, כיוון שהעגבנייה פולטת אתילן שגורם למלפפונים להזדקן מהר.

    5. פתחתם את האבוקדו והוא לא מספיק בשל? הניחו עליו פרוסת לימון, עטפו בנייר אטום והניחו במקרר.

     

     


    פרסום ראשון: 27.11.17 , 21:22