טויוטה תשדרג בטיחותית 3,000 מכוניות
בעקבות תביעה ייצוגית: אלפי דגמי R־CH, פריוס וראב 4 יוזמנו למוסך לשדרוג מערכת הבלימה האוטונומית כך שתוכל לזהות גם הולכי רגל • יבואנית טויוטה תחזיר למדינה מאות אלפי שקלים שקיבלה כהטבת מס
יבואנית טויוטה תזמן בקרוב למוסכים כ־3,000 מכוניות מדגמי R־CH, ראב 4 ופריוס שעלו לכבישים ב־2017 , ותוסיף להן יכולת לזהות הולכי רגל ולבלום אוטונומית במצב חירום כדי להימנע מפגיעה בהם. ייתכן שבהמשך יזומנו רכבים נוספים. בנוסף צפויה היבואנית להחזיר לרשות המסים כמה מאות אלפי שקלים שקיבלה כהקלת מס, לאחר שהצהירה על התקנת המערכת באותם כלי רכב.
הודעה על כך מסרה בימים האחרונים יבואנית טויוטה, יוניון מוטורס, לבית משפט המחוזי מרכז (לוד), שם מתנהל דיון בבקשה של בעלי R־CH לתביעה ייצוגית נגד היבואנית.
התביעה הוגשה לאחר שיוניון מוטורס הודיעה בסוף יוני ל־2,400 בעלי הג'יפון ההיברידי האופנתי, כי בניגוד למה שצוין בפרסומי החברה לגבי יכולות מערכת הבטיחות האקטיבית המתקדמת ברכב, היא אינה מסוגלת לזהות הולכי רגל, אלא כלי רכב ומכשולים אחרים. יוניון הציעה ללקוחות כפיצוי טיפול ראשון במוסכיה, בעלות של 650 שקל.
בעקבות ההודעה הגיש אחד מבעלי הרכבים, אופיר בר־עם, בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה, בסכום של 10 מיליון שקל. התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין אריה אביטן ומשה בן־שימול ממשרד ABY אביטן בן שימול יקותיאל.
ביום שלישי השבוע הודיע עורך הדין של יוניון, ניר סמוגורה, כי הג'יפונים יוזמנו בקרוב למוסך לשדרוג התוכנה שלהם, וכי כך ייעשה גם ל־300 דגמי פריוס ו־300 דגמי ראב 4 שהתברר בטעות שגם הם הוצגו כבעלי יכולת זיהוי הולכי רגל, למרות שלא צוידו באצמעי זה.
עוד מתברר כי בעקבות הפרשה צפויה יבואנית טויוטה להחזיר לרשות המסים כמה מאות אלפי שקלים שקיבלה כהטבת מס עבור זיהוי הולכי הרגל, כ־200 שקל לכל רכב. ללא היכולת, יורד הדירוג הביטחותי של המכוניות מ־7 ל־6, ומקטין את הטבת המס הבטיחותית שלהן.
יוניון הודיעה ביוני על הפרשה גם לרשות המסים ולמשרד התחבורה, והסירה מפרסומיה את האזכור למערכת, עד להגעתן של מכוניות שאכן מצוידות בה. 3,000 הלקוחות שיוזמנו לשדרוג מכוניותיהם למפרט המובטח יקבלו את את הטבת הטיפול בחינם שהובטחה להם. טרם נקבע אם גם מכוניות שנמכרו אחרי יוני, ללא הבטחה למערכת אך עם יכולת לקלוט אותה, יוזמנו גם הן לשדרוג במוסך.
"היו הרבה פרסומים מוקדמים על ה־R־CH וחיכיתי לו, סוג של פריוס לצעירים עם מערכות בטיחות מתקדמות, זיהוי הולכי רגל ודירוג בטיחות 7", סיפר אתמול בר־עם. "הייתי אחד הלקוחות הראשונים שקיבלו את הרכב, ומאוד הופתעתי והתאכזבתי מההודעה של טויוטה, שיש אמנם בלימה אוטונומית אבל לא להולכי רגל. אחרי הגשת התביעה קיבלתי הרבה פניות מבעלי R־CH מאוכזבים אחרים. אני שמח שהחברה לקחה אחריות על התקלה ושאקבל לבסוף את הרכב שהזמנתי".
בעקבות הודעת יוניון מוטורס קרא השופט יחזקאל קינר לצדדים להיפגש ולדון בפתרון מוסכם לבקשת התביעה.
"כמי שעוסק רבות בתביעות ייצוגיות אני חייב לומר שיש משהו יפה בהתנהלות של יבואנית טויוטה, שלא תקפה את התביעה, אלא הבינה שהייתה בעיה בפיצוי שהציעה, ואני מקווה שנוכל לסיים את הפרשה בהקדם. כמשרד הצלחנו כאן להביא הישג לציבור ולשפר את הבטיחות של אלפי מכוניות", אמר עו"ד בן שימול.

