yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: איל פישר
    ממון • 11.12.2017
    בקרוב: 22 אלף ש' מהמדינה עבור דיזל ישן
    תוכנית הגריטה הממשלתית חוזרת ב־2018, אבל רק לרכבי דיזל מסחריים • בשלב הבא: תיאסר כניסת ג'יפים וטנדרי דיזל ישנים לחיפה ולירושלים
    אודי עציון

    תוכנית הגריטה הממשלתית חוזרת: המשרד להגנת הסביבה בוחן כיום את ההצעות שהוגשו לו לפירוק רכבי דיזל מסחריים ישנים מצד אחד, ולהתקנת מסנני זיהום אוויר לאלה שיישארו על הכביש מצד שני.

     

    מסביבות אפריל 2018 תציע שוב המדינה לבעלי רכב מזהם להורידו מהכביש תמורת תשלום, או שתסבסד את התקנת המסננים הדרושים כדי להפחית דרמטית את הפליטה שלו, בעיקר חלקיקים ותחמוצות חנקן המזיקות לאדם. מדובר ברכבים בתקינת יורו 3, שעלו לכביש עד תחילת שנות ה־2000, ונתוני הזיהום שלהם גבוהים במאות אחוזים משל רכבים חדשים בתקינת יורו 6, הנהוגה כיום.

     

    בעלי הרכבים המסחריים יוכלו לקבל מהמדינה בין 4,500 ל־22 אלף שקל, תלוי בגודל הרכב וברמת הזיהום שלו. אוטובוסים ומשאיות יזכו לתשלום המרבי. מנגד, המדינה תעניק סבסוד של עד 100% בסכומים דומים להתקנת המסננים, אך רק לעסקים קטנים ולאוכלוסיות חלשות, בעלות מצטברת של כ־10 מיליון שקל. אחרים יצטרכו להשקיע בעצמם את עלות השדרוג, או להוריד את הרכב מהכביש. בסך הכל יש בארץ כ־11 כלי רכב כאלה לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה.

     

    המדינה לא תדרוש מבעלי רכבים פרטיים, מוניות וג'יפים ישנים, כולם עם מנועי דיזל בתקינת יורו 3, להתקין מסננים, אך היא תאפשר לרשויות המקומיות להכריז על אזורים שייאסר עליהם להיכנס אליהם. לחיפה, למשל, לא יורשו להיכנס רכבי דיזל מסחריים גדולים בתקינת יורו 3 ללא מסנן כבר מה־1 בפברואר, והליך דומה צפוי במרכז ירושלים מתחילת 2019, בכפוף לאישורה הקרוב של התקנה במועצת העיר. בשלב הבא, כשנה לאחר האיסור על רכבים מסחריים, תיאסר כניסת רכבי דיזל קטנים יותר. כאן יושפע כבר מספר גדול בהרבה של נהגים, וכ־100 אלף כלי רכב שנוסעים כיום בארץ.

     

    מדובר בין השאר במכה קשה לבעלי ג'יפים כמו מיצובישי פאג'רו, טויוטה פראדו ואיסוזו טרופר ותיקים, שנשמרים כיום בידי בעליהם בזכות מחירם הזול יחסית וביצועי השטח המצוינים, שעולים על אלה של רכבי 4x4 הנמכרים כיום.

     


    פרסום ראשון: 11.12.17 , 20:48
    yed660100