yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: יחסי ציבור
    ממון • 11.12.2017
    פרארי עם מובילאיי
    הוראת משרד התחבורה להתקין בכל רכב חדש מה–1 בינואר מערכות התרעה מביאה לכמה שילובים חדשים בענף הרכב • במקביל לעידוד התקנת מערכות אקטיביות, חלק מהיבואנים ישדרגו את דגמי 2018 שלהם, ביניהם מיצובישי אאוטלנדר וסיאט לאון
    אודי עציון

    המחלקות הטכניות של יצרניות מכוניות הספורט הבכירות באירופה מתמודדות בחודשים האחרונים עם דרישות שמעולם לא נתקלו בהן, מצד היבואנים הישראליים שלהן.

     

    התקנה שיזם שר התחבורה ישראל כץ, לפיה בכל רכב חדש שיעלה לכבישי ישראל מה־1 בינואר 2018 יותקנו מערכות התרעה מפני התנגשות וסטייה מנתיב, מקוריות מפס הייצור או בהתקנה מקומית, הקדימה חלק מהיצרנים. פרארי, למשל, לא מציעה עדיין מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות. פורשה, בדגמי הספורט שלה, וב־מ־וו בדגמי ה־i3 החשמלית ומכונית הספורט ההיברידית i8, עדיין לא מציעות בעולם התרעת סטייה מנתיב. התוצאה: כולן יימסרו מ־2018 עם מערכות התרעה מתוצרת מובילאיי, שיורכבו בהן בארץ.

     

    אבל החדשות המשמעותיות יותר הן שב־2018 יותר ממחצית המכוניות החדשות בארץ יצוידו במערכות אקטיביות, שיכולות להתערב בנהיגה ולעצור את הרכב כאשר הנהג לא מגיב. לפי נתוני מכון המחקר של חברות הביטוח בארה"ב, IIHS, בעוד שמערכת שרק מתריעה על סכנת התנגשות מלפנים מפחיתה תאונות מסוג זה ב־25%, הרי שמערכת שגם יכולה להפעיל את הבלמים במקרה שהנהג לא מגיב להתרעה מפחיתה את הסיכוי לתאונת חזית־אחור ב־50%.

     

    כבר ב־2017, שצפויה להסתיים עם מסירות של כ־280 אלף מכוניות חדשות, יעלו לכבישים כ־100 אלף מכוניות עם בלימה אוטונומית. ב־2018 צפוי שיעור המכוניות עם המערכות האקטיביות לעבור את ה־50% מהשוק, כאשר עוד דגמים יגיעו לישראל עם המערכת, חלקם בתוספת שתי מערכות אקטיביות חשובות נוספות, הגה המתקן סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, הבולמת או מאיצה את הרכב בהתאם לתנועה מסביבו.

     

    צילום: יוסי אלוני
    צילום: יוסי אלוני

     

     

    אתמול הכריז מנכ"ל יבואנית פיג'ו וסיטרואן, דני שביט, כי מ־2018 יגיעו רוב דגמי פיג'ו עם כל מערכות הבטיחות האקטיביות שמציע עבורן היצרן, החל מה־108 הקטנה, המשך ב־308 המשפחתית, וכלה בג'יפונים 2008, ב־3008 ובאחיו הגדול עם שבעה מושבים שהושק אתמול בארץ, ה־5008. בעוד שה־108 למשל מצוידת רק במערכת בלימה אוטונומית למהירויות עירוניות (עד 30 קמ"ש), הרי שה־5008 תוכל כבר בדגם הבסיסי שלה למנוע פגיעה בהולך רגל עד60 קמ"ש, ברכב נייח עד 80 קמ"ש, וברכב בתנועה עד 85 קמ"ש. ה־5008, אגב, נמכרת במחיר של החל מ־180 אלף שקל, לדגמי ה־1,600 טורבו־דיזל (120 כ"ס) וה־1,600 סמ"ק טורבו־בנזין (165 כ"ס). במקביל יקבלו גם חלק מדגמי סיטרואן את השדרוג. טויוטה ביצעה מהלך דומה עוד ב־2017. מיצובישי תתחיל למסור בינואר את כל דגמי האאוטלנדר, הג'יפון הנמכר בשוק עם שבעה מקומות ישיבה, עם מערכות בטיחות אקטיביות כסטנדרט, כולל בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אקטיבית.

     

    סיאט תשדרג את הלאון הקומפקטית עם מערכות בטיחות אקטיביות מפס הייצור, כולל בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, שעד כה הוצעו רק בפולקסווגן גולף ובאאודי A3 התאומות והיקרות יותר.

     

    ניסאן החלה לשווק לאחרונה את טנדר הנבארה החדש, שיהיה הראשון בקבוצה עם מערכת בלימה אוטונומית. הזאת גם בחו"ל. גם קשקאי ואקס־טרייל משווקים כעת עם בלימה אוטונומית.

     

    יונדאי הכריזה כי תייבא כל דגם חדש עם מערכות בטיחות אקטיביות, אבל תמשיך ב־2018 למכור את דגמי הטוסון הבסיסיים ואת האלנטרה בלעדיהם, למרות שהן מוצעות כאופציה בחו"ל. והיא לא היחידה: גם הדור החדש של דגמי סוזוקי, איגניס, סוויפט, באלנו, קרוסאובר וויטארה נמכר באירופה עם מערכות אקטיביות, אך ימשיך בינתיים להימכר בארץ רק עם מערכות התרעה. בסוזוקי ישראל אומרים כי מכוניות המצוידות בהן יגיעו לכל המוקדם רק לקראת אמצע 2018. רנו תמשיך למכור לפחות בחודשים הקרובים את הגרנד־קופה ואת המגאן החדשות ללא המערכות, שכן מוצעות באירופה. כך גם קיה ריו החדשה, שתשודרג אולי רק במהלך 2018.

     

    דאצ'יה, שעדיין לא מייצרת מכוניות עם מערכות בטיחות אקטיביות, תצייד אותן מינואר רק במערכת ההתרעה של מובון הקוריאנית, שמשווקת "אדי מערכות". מסחריות של פורד ודגמי טויוטה ביבוא המקביל של "אוטומקס" יצוידו במערכת של איוואקס המתחרה. אבל הרוב המכריע של ההתקנות המקומיות, יותר מ־90%, יהיו של מערכות מובילאיי.

     

    ומה עם מכוניות היוקרה שאינן פרארי ופורשה? כל דגמי וולוו, לקסוס וקדילאק יגיעו עם מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות. כך גם רוב דגמי אאודי, ב־מ־וו ומרצדס, מלבד דגמים כמו אאודי A1, Q3 ו־TT וב־מ־וו סדרה 1 ו־2 שנותרו מלפני מתיחת הפנים. מרצדס עוד תתקין בדגמי ינואר של ה־A קלאס וה־CLA מובילאיי עבור התרעה על סטייה מנתיב, אבל בפברואר הם יעברו למערכות מקוריות. דגמי אלפא ג'וליה וסטלביו יגיעו עם מערכות מקוריות, אך מיטו וג'ולייטה הוותיקות ימשיכו להצטייד בארץ במובילאיי.

     

    משרד התחבורה שינה את שיטת הדירוג הבטיחותי ל־2018, עם הגדלת הניקוד למערכות אקטיביות, עניין שיגדיל את ההטבה עבורן במאות שקלים בודדות ולא משמעותיות מבחינת העלויות ליבואן. מבדיקת עמותת "אור ירוק" עולה כי ב־2016 היו 41% מהמכוניות החדשות ברמת הדירוג הנמוכה ביותר, 0 מתוך 8, שניתנת למשל למכוניות עם פחות מ־6 כריות אוויר. ב־2017 השיעור הזה ירד משמעותית, אבל ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק, מזהיר: "הימצאות מערכות בטיחות ברכב יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.

     

    אין שום סיבה שרכב ללא אביזרי בטיחות בסיסיים, כאלו שיגנו על הנוסעים בעת תאונה, יקבל את ברכת הדרך ממשרד התחבורה ובכלל יעלה על הכביש, גם לא בשם המחיר הנמוך והתחרות. הכישלון בצמצום ההרוגים מתאונות דרכים בשנים האחרונות מחייב את המשרד לבטיחות בדרכים לשנות את החשיבה ולתת עדיפות עליונה להטמעת מערכות בטיחות אקטיביות שלא רק יתריעו בפני הנהג על סכנה מתקרבת אלא גם יפצו על הטעויות שלו, יבלמו את הרכב וימנעו את התאונה".

     


    פרסום ראשון: 11.12.17 , 20:47
    yed660100