yed300250
הכי מטוקבקות
    ממון • 12.12.2017
    "רואים שאני ערבי ומבטלים נסיעה"
    נהגי מוניות ערבים בחברת "גט" טוענים: יהודים מסרבים לנסוע איתנו רק בגלל המוצא שלנו • גט: "מוקיעים כל התנהגות בלתי הולמת"
    מאת עופר מתן

    "זה קורה לי כל הזמן. לקוחות מזמינים אצלי נסיעה וברגע שהם נחשפים לשם הערבי שלי – מבטלים". כך אומר ל"ממון" אשרף, נהג מונית ערבי תושב ירושלים שעובד גם באזור המרכז. לפני כמה ימים הוא לקח נוסע מנתב"ג לרחובות. לאחר שהוריד את האיש בביתו חיפש אשרף הזמנות נסיעה ברחבי רחובות באפליקציית גט שאיתה הוא עובד, וברגע שנתקל באחת כזו מיהר לאשר אותה. אלא שכמה דקות לאחר האישור ביטל הלקוח את הנסיעה. כעבור 4 דקות נתקל אשרף שוב באותה הזמנת נסיעה, ואחרי שראה שאף מונית אחרת לא נמצאת באזור החל בנסיעה לעבר הלקוח המזמין, אך תוך 2 דקות קיבל שוב אותה הודעה: הנסיעה בוטלה. "זו תופעה שקורית לכל החברים הערבים שלי שעובדים עם גט, וזה פוגע בנו כלכלית. זה גם מאוד מבאס לדעת שביטלו אותך רק בגלל השם הערבי שלך".

     

    אתם מדווחים על זה לגט?

     

    "הרבה נהגים מתקשרים למוקד של החברה כדי להתלונן ובמוקד אומרים להם: 'אנחנו נבדוק מול הלקוח', אבל לא חוזרים אליהם".

     

    מעדויות של כעשרה נהגים ערבים שעובדים או עבדו עם גט, ושהגיעו לידי "ממון", עולה שביטולי הנסיעות והבקשות המפורשות לקבל נהג שאיננו ערבי מתרחשים בעיקר בירושלים, אבל נפוצים גם בערי המרכז.

     

    מונית שומרת שבת

     

    לקוחות יהודים של אפליקציית גט יכולים להודיע כי הם מסרבים לנסוע עם נהגים ערבים בזכות שתי פונקציות באפליקציה: "גט מהדרין", שמאפשרת ללקוח לבקש שהמונית שתאסוף אותו תהיה "שומרת שבת", כלומר שהנהג הוא שומר מצוות ולא מפעיל אותה בסופי שבוע. הפונקציה הנוספת היא התיבה "הערות הנוסע" במסך הזמנת הנסיעה, שבה לקוחות יהודים רבים מבקשים בפירוש שלא לקבל נהג ערבי (ראו תמונה).

     

    חלק מהנהגים מספרים כי בזמן שבירושלים לקוחות יהודים לא מתביישים להכריז שאינם מעוניינים בנהג מסוים בגלל שהוא ערבי, הלקוחות במרכז מנסים לתת נימוקים מעודנים יותר. "היה לי מקרה שמישהי מחולון הזמינה נסיעה, וכשהייתי בדרך אליה היא ביטלה", מספר פאדי, נהג שעובד עם גט כמה שנים. "אחרי כמה דקות ההזמנה שלה שוב הגיעה אליי כי כנראה אף מונית אחרת לא הייתה באזור, והפעם היא בחרה כן לנסוע איתי. שאלתי אותה: 'תגידי גברת, למה ביטלת אותי בפעם הראשונה?', והיא אמרה: 'ראיתי שם מוזר, בגלל זה'. אמרתי לה: 'אם את חוששת בגלל שאני ערבי את יכולה לרדת, אין בעיה', אבל היא אמרה: 'לא, זה בסדר. פשוט השם שלך נראה לי מוזר'. בגלל שהיא הייתה בחורה לבד, ב־2 בלילה, אני יכול איכשהו להבין אותה, אבל בשביל מקרים כאלה אפשר פשוט לבקש 'גט מהדרין' ולהימנע ממצב שמבטלים נסיעה לנהג רק בגלל שהשם שלו לא נראה לך".

     

    "כל הנהגים מקבלים את פרטי ההזמנה", מספר עלי (שם בדוי), נהג מיפו שעובד עם גט, "ויצא לי לראות הערות כמו 'לא רוצה נהג ערבי' לפחות חמש פעמים. בנוסף, קרה לי אולי עשרים פעם שהזמינו ממני נסיעה וכמה דקות אחר כך ביטלו אותה, כנראה בגלל שראו את השם שלי".

     

    נור אבו חנג'ר, נהג שעבד עם גט עד לפני כמה חודשים, טוען כי אין ספק שהביטולים קשורים לשם הנהג: "השם שלי שהופיע באפליקציה היה 'נור' בלבד, ובגלל שלא ברור אם זה שם של ערבי או לא היו לי יחסית מעט ביטולים של לקוחות יהודים. אבל חברים שלי שקוראים להם מוחמד, מחמוד, חוסיין ושמות ערבים מובהקים אחרים סבלו מביטולים כל הזמן".

     

    גט מסרה בתגובה: "החברה מוקיעה כל התנהגות בלתי הולמת, ובפרט זו שמתוארת בכתבה. גט חרטה על דגלה ערכים של שוויון והוגנות. בהתאם, היא מספקת את שירותיה בצורה שוויונית לכלל סוגי האוכלוסיות, ללא הבחנה של דת, גזע ומין. באשר לנטען בכתבה, התקשרות החברה עם הנהגים אינה מתבצעת על בסיס שיקולים לא רלבנטיים דוגמת דת ו/או אמונה אלא לפי קריטריונים מקצועיים. גט מגנה ומצרה על מקרים מהסוג הזה".

     

    ofermatan@gmail.com

     

     


    פרסום ראשון: 12.12.17 , 20:51
    yed660100