ראשון 18 בנובמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    יובל חן
    24 שעות • 16.12.2017
    האיש שלנו באל-ג'זירה
    בישראל הוא אולי לא מוכר במיוחד אבל ברשת אל־ג'זירה המזרחן ד"ר מרדכי קידר הפך כבר מזמן לכוכב, צוות הסברה של איש אחד. האמירות הפרובוקטיביות שלו נגד האיסלאם והעולם הערבי מחוללות סערה גדולה, אבל הוא לא מתרגש. "בארץ מחבקים אותי ומנשקים אותי. אני ישראלי, יהודי וציוני שמגן על עמו, דתו, ועל ארצו מפני עמי המדבר"
    נעם ברקן

    כבר ארבעה ימים שהרשת בישראל ובעולם הערבי גועשת סביב עימות שהתרחש ברשת אל־ג'זירה בהשתתפות המזרחן ד"ר מרדכי (מוטי) קידר מאוניברסיטת בר אילן וגלש לפסים סוערים במיוחד. "מי בכלל רוצה להתקרב אליכם? מי בכלל רוצה לדבר איתכם? העולם הערבי הוא כישלון, האומה המוסלמית היא כישלון", אמר קידר בטון תקיף. "אנחנו מדינה מתקדמת, דמוקרטית, מתפתחת. אם ישראל הייתה פותחת את שעריה לערבים, חצי מהם היו עוברים לישראל ביום הראשון והחצי השני ביום השני".

     

     

    בארץ זכה הקטע המתורגם לעשרות אלפי צפיות. גם בעולם הערבי הציתה הופעתו את הרשת. המילים הקשות שאמר על האיסלאם והעולם הערבי גררו תגובות נזעמות גם על אל־ג'זירה עד שמועצת העיתונות הפלסטינית דרשה לפטר את מי שהזמין את קידר לתוכנית. ברחוב הישראלי, טוען קידר, מרצה במחלקה לערבית באוניברסיטת בר אילן, אנשים מחבקים אותו.

     

    בעימות, ששודר בשבוע שעבר התגושש קידר, שכבר הוזמן בעבר לא פעם לעימותים דומים ברשת הקטארית, מול החוקר ואיש הדת האיסלאמי עבד אל רחמן סעיד קוקי. "אף בר דעת או היסטוריון לא יכול להטיל ספק בכך שפלסטין שייכת לאיסלאם", אמר עבד אל רחמן, "בכל החפירות השקריות של הישות הציונית לא מצאו ולו אבן אחת או ממצא ארכיאולוגי אחד. הכל מזויף והכל שקרים והמצאות".

     

    בתגובה פרץ קידר בצחוק ואמר: "אם זה לא היה מצחיק זה היה עצוב. אנחנו היינו בירושלים לפני יותר מ־3,000 שנה כשאבותיהם של המוסלמים היו שותים יין ואלכוהול, קוברים בנות בעודן בחיים ועובדים את האלילים במדבר הערבי. אנחנו בירושלים עבדנו את האל האחד והיחיד בזמן שאתם סגדתם לפסלים במדבר הערבי. מתי הגיע האיסלאם לעולם? רק במאה השביעית, והגיע כדי להרוס את העולם".

     

    כשהמנחה שאל את קידר מה תגובתו לכך שדונלד טראמפ החזיר את הסוגיה הפלסטינית ואת ירושלים למרכז העניינים, השיב קידר — "זה יימשך שבוע או שבועיים ואז הבעיות של סוריה, עיראק, לוב, תימן ואיראן יעפילו על כך". "אין סיכוי!" ניסה עבד אל רחמן לקטוע את דבריו. "אנשים ישכחו כפי ששכחו עד היום", הרים קידר את קולו. "הפלסטינים צריכים להניף את ידיהם לאללה חמש פעמים כל יום, להודות לו על כך שהבעיה שלהם היא עם הישראלים ולא עם הסורים או הרוסים, העיראקים, המצרים ואפילו הירדנים, ולא עם אף אחד מ'אחיהם' המושבעים".

     

    בהמשך העימות הכריז קידר: "אני אומר במלוא הכנות: אנחנו בישראל לא מעוניינים בשלום עם העולם הערבי. למה? כי מי שאין לו שלום, לא יכול לתת אותו לאחרים. נשמח להצטרף לשלום ערבי אבל קודם תעשו שלום ביניכם. אבל העולם הערבי היום הוא ביצה של אש, דמעות ודם".

     

    לקידר אין שום התלבטויות לגבי הפרובוקציות שהוא מעורר. "בניגוד לתקשורת הישראלית או המערבית, התקשורת הערבית בעלת אופי שונה", הוא אומר. "אפשר לתאר את התקשורת במערב כמשחק פינג־פונג. בתקשורת הערבית זו היאבקות חופשית בלי כפפות, עם כיסאות ושולחנות. את לא יכולה להתנהל בהיאבקות חופשית כמו במשחק פינג־פונג. לעין הישראלית זה אולי נראה פוגעני או בוטה, אבל כך נראית התקשורת בעולם הערבי. ברומא התנהג כרומאי".

     

    אתה מתבטא באופן קיצוני ומעליב מצד אחד ומצד שני מדבר בשפה שלהם, "יא אחוי". באיזה תפקיד אתה מרגיש שאתה יושב שם?

     

    "אני ישראלי, יהודי, ציוני שמגן על עמו, על דתו, על מדינתו ועל ארצו מפני עמי המדבר שלא מקבלים את מדינת ישראל. אפילו אם ישראל תהיה בגודל של סנטימטר מרובע על חוף תל־אביב — הם לא יקבלו אותנו".

     

    "משכתבים את ההיסטוריה"

     

    זאת לא הייתה ההופעה הראשונה של קידר, סא"ל במיל' בחיל המודיעין, ברשת אל־ג'זירה. כבר בשנת 2008 התראיין לג'מאל ריאן, מנהל התוכן ואחד האנשים החזקים והמשפיעים ברשת הקטארית ובעולם הערבי. כשנשאל לגבי ההחלטה על המשך הבנייה בהתנחלויות, ענה: "אני באמת לא מבין את הדיבורים האלה. האם על ישראל לבקש רשות ממישהו בעולם? זוהי בירתנו כבר 3,000 שנה. היינו בה כשאבותיכם היו שותים יין וקוברים את הבנות בחיים וסוגדים לאלילים". ריאן עצר אותו ואמר: "אינך יכול לבטל את ירושלים מהקוראן. אני מבקש ממך שתתרחק מביטויים המעליבים את הערבים ואת המוסלמים". "ירושלים לא מוזכרת בקוראן אפילו לא פעם אחת!" אמר קידר, "ואי־אפשר לשכתב את הקוראן מעל מסך אל־ג'זירה".

     

    ד"ר קידר, שמשמש גם עמית מחקר במרכז בגין־סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן, מרוצה מאוד מהופעתו האחרונה בתוכנית. "בניגוד לראיון שנתתי ב־2008, אז היה מדובר בתוכנית חדשות — הפעם מדובר במתכונת של עימות. היו לי עוד הרבה מאוד הופעות באל־ג'זירה שלא היו כל כך בוטות כי הצד השני היה יותר הגון, אז גם אני הייתי יותר רגוע.

     

    קידר מאמין שההשתתפות שלו בתוכנית יכולה לשנות את המציאות. "היא כבר עושה משהו", הוא אומר. "כבר שלושה ימים שהתקשורת הערבית מלאה בתגובות על התוכנית. מועצת העיתונות הפלסטינית קוראת לאל־גז'ירה לפטר את מי שהזמין אותי. הדברים שאמרתי מערערים אקסיומות פלסטיניות. הם לא מוכנים לשמוע שאנחנו היהודים היינו בירושלים לפני 3,000 שנה, כשהם היו עובדי אלילים במדבר. הם לא אוהבים לשמוע את זה כי זאת האמת. זה שומט את הקרקע מתחת לנרטיב האיסלאמי שירושלים קדושה לאיסלאם ולא ליהדות.

     

    "על פי הגישה האיסלאמית, היהדות היא דת בטלה ורק האיסלאם היא דת האמת. אני לא מוכן לקבל את התיוג הזה ששולל מהיהודים כל זכות. על פי האיסלאם את ואני צריכים לחיות תחת כנפי ורחמי האיסלאם כמושפלים. כשאני אומר להם, 'אנחנו לא בני חסות שלכם ואנחנו לא בני קופים וחזירים כמו שאתם מאמינים, ואנחנו לא מושפלים', זה מהווה התנגדות לאקסיומות הדתיות שלהם".

     

    אתה בז להם? שונא אותם? מכבד אותם?

     

    "אני לא מערב רגשות. אני מנסה לפתוח להם את הראש. שיתחלו לחשוב ויראו את המצב שלהם. הם נמצאים במצב כל כך עלוב, ולא בגלל ישראל, אלא בגלל הבעיות הפנימיות שלהם. כולם רבים עם כולם על כל דבר, והעולם הערבי, במקום להיות גן עדן שהוא יכול היה להיות, הפך לגיהינום".

     

    אמרת שאם ישראל הייתה פותחת את שעריה לערבים חצי מהם היו עוברים לישראל ביום הראשון והשאר ביום השני. אתה באמת מאמין בזה?

     

    "כשלא הייתה גדר, לא נכנסו לפה כל יום אלפי אנשים?"

     

    "מחבקים אותי ברחוב"

     

    חלק לא מבוטל מהתגובות ברשת לדבריו של קידר בעימות מפרגנות לו במיוחד. "הלוואי שההסברה שלנו הייתה כזאת", כתבו שם. "ישראלים ברחוב מחבקים אותי, מנשקים אותי, את לא יודעת מה הולך פה. אני די נבוך מזה", הוא אומר. "בעולם הערבי יש שמקללים, אבל יש גם תומכים. לדוגמה, שאלתי בתוכנית למה ירדן לא הקימה מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים כשהיא יכלה. הרי הם שלטו גם על ירושלים, גם על יהודה ושומרון, והיום הם דורשים מאיתנו לבנות שם מדינה פלסטינית.

     

    "מישהו כתב בטוקבק, 'הנבל הציוני הזה צודק. הם לא נותנים להם מדינה מ־67', והירדנים לא נתנו להם מדינה מ־48'. מישהו, ערבי, צילצל אליי ואמר שאני צריך להתנצל על מה שאמרתי על העולם האיסלאמי. אמרתי לו, 'קודם תתנצלו אתם על כך שמוחמד שחט 800 יהודים בעיר מדינה ביום אחד. כשתתנצלו על זה אני אחשוב להתנצל על מה שאמרתי'. אני מסתכל ביוטיוב ורואה הרבה אנשים שלקחו קטעים מהדברים שאמרתי ומשתמשים בהם לקליפים שהם מייצרים. זה בסדר, זה מראה שהדברים שאמרתי נותנים להם חומר למחשבה".

     

    אתה מקבל גם איומים?

     

    "יותר קללות. בעיקר על אמא שלי".

     

    ואתה לא חושש שזה עלול להוביל גם לתגובות אלימות?

     

    "לא. אני מפחד רק מהקב"ה. אני פוחד שביום הדין יתברר שם למעלה שלמדתי על האיסלאם יותר מאשר על היהדות. וזה יהיה נגדי".

     

    אתה לא חושש שהדברים שלך בנושא ירושלים עלולים לייצר תקרית דיפלומטית?

     

    "הגיע הזמן שהם יתחילו לעשות את חשבון הנפש שלהם. איך זה שהם לוקחים ערים קדושות לתרבויות אחרות עם כל מיני סיפורי סבתא, עם חלומות על סוסים מעופפים. מה? אני צריך לקחת ברצינות את החלומות של מוחמד, כשבכלל מסגד אל־אקצא לא היה במקור בירושלים לפי מקורות איסלאמיים, לא על פי מוטי קידר. זה הכל פייק ניוז של המאה השביעית".

     

    הם יכולים להרגיש שאתה מזלזל באמונה שלהם.

     

    "אני מדבר על המציאות. אגב השיעה, שזה שישית מהאיסלאם, לא רואים בירושלים מקום קדוש. המקום השלישי בקדושתו אחרי מכה ומדינה זה העיר נג'ף שבדרום עיראק. הם העלו את ירושלים על ראש שמחתם רק אחרי מהפכת חומייני ב־1979, רק אז התחילו השיעים לדבר על ירושלים. כל הסיפור של קדושת ירושלים באיסלאם הוא תוצאה של ריב בין שתי משפחות. זאת אחת הבעיות הגדולות בעולם הערבי — כל 'אחר' הם רואים כאויב. התפיסה הזאת הורסת להם את כל החיים. כל הזמן הם במלחמות. האחר הוא שיעי, סוני, כורדי, שבט אחר, יהודי, נוצרי".

     

    מה הם צריכים לעשות, לדעתך, כדי לשפר את מצבם?

     

    "שיעשו את מה שכתוב בקוראן — כתוב שאללה לא מתקן את מה שיש באנשים אלא אם הם יתקנו את עצמם. זאת אומרת, הם צריכים להתחיל לעשות חשבון נפש ולהתחיל לתקן את הפגמים. את האלימות. את ראיית האחר כאויב. כשיפסיקו לראות באחר אויב תתחיל התקווה שלהם".

     


    פרסום ראשון: 16.12.17 , 20:21