yed300250
הכי מטוקבקות
    מימין: מרווה פיסטינר, מיכל שווילי ואביגיל רוזנר | צילום: אלכס קולומויסקי
    חדשות • 01.01.2018
    הפרדה במדע
    אחת מתוכניות הדגל של משרד המדע היא פרויקט חונכות לתיכוניסטים שעושים עבודת גמר במדעים • אלא שכעת יצאה הנחיה: הדרכת התלמידות — על ידי סטודנטיות בלבד, בלי סטודנטים • התלמידות כועסות: "מצד אחד רוצים לקדם נשים למדע, מצד שני עושים הדרה" • המשרד: "זה מעודד העצמה נשית"
    יעל פרידסון

    האם ראוי שחוקר ביולוגיה יחנוך תלמידת תיכון בעבודת הגמר שלה? לפי משרד המדע התשובה שלילית.

     

    בראש משרד המדע עומד השר אופיר אקוניס (ליכוד). אחת מתוכניות הדגל של המשרד להנגשת לימודי המדעים לנוער היא פרויקט חונכות שבמסגרתו סטודנטים למדעים חונכים תלמידי תיכון בעבודות גמר במדעים. כך זוכים התלמידים להיחשף לחומר מדעי עדכני ברמה גבוהה ולהשתתף במחקרים אקדמיים, והסטודנטים זוכים לתגמול כספי.

     

    אך במשרד המדע סבורים שיש בעייתיות בעבודה של סטודנט עם תלמידת תיכון שצעירה ממנו. בקול קורא שפורסם באחרונה לסטודנטים יצאה הנחיה שלפיה חניכת תלמידות תתבצע רק על ידי סטודנטיות. ההנחיה המגדרית עוררה כעס ותסכול בקרב תלמידות, שחשות כי היא מפלה אותן ומגבילה את הנושאים לעבודת גמר בגלל מין המנחה.

     

    כשאביגיל רוזנר, תלמידת י"ב בתיכון למדעים ולאמנויות בירושלים, מדברת על פרויקט הגמר שלה, קשה לה להסתיר את ההתלהבות. "התחלתי את העבודה בחופש של כיתה י', את כל החופש הגדול שלי העברתי במעבדה". היא משתתפת במחקר בתחום חקר הסרטן באוניברסיטה העברית. "תיכננתי את הניסויים שלי לבד בחדר סטרילי עם תרביות של חיידקי סרטן, כתבתי את הפרוטוקולים לבד, הכנתי את התמיסות. מהר מאוד הרגשתי במעבדה כמו בבית. זה כיף לא נורמלי. זכיתי".

     

    אביגיל וחברתה לשכבה מיכל שווילי כתבו עבודות גמר בהנחיית סטודנטים גברים במעבדות באוניברסיטה העברית, ולא רואות בכך כל בעיה. ההנחיה החדשה לא נומקה בקול הקורא, אך ניתן לשער כי היא נובעת מהחשש מעבודה אינטנסיבית בין שני המינים. לשתי הצעירות הדבר נראה אבסורדי ובעייתי. "ברור שהכוונה היא טובה ואולי רוצה להגן על תלמידות, אבל בסופו של דבר היא פוגעת בהן", אומרת אביגיל. "גם ככה אין הרבה נשים בתחומים מדעיים, וקשה למצוא מעבדות שמסכימות לקבל תלמידים לניסויים".

     

    מיכל מוסיפה: "כל הזמן רוצים לקדם נשים לתחומי המדעים. הנחיה כזו היא מרתיעה. צריך להתמודד עם תופעות כאלו, לא להדיר נשים. זה כמו שיגידו שתלמידה לא יכולה ללמוד אצל מורה פרטי. בניגוד לתפיסה שמעבדה היא מערה תת־קרקעית שלא נכנס אליה אור יום, זה מקום עבודה לכל דבר. אנשים עוברים כל היום, מתרוצצים”.

     

    איתי בנוביץ', מנהל התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים, מציין כי 40% מהלומדים במגמת המדעים בבית־הספר הם תלמידות, וכי הן גם מהוות 50% מהתלמידים הבוחרים לערוך עבודת גמר. "עבודת הגמר היא נדבך חשוב בלימודי המדעים והיא מהווה חשיפה לעולם המחקר במעבדות במוסדות האקדמיים. לכן, בעידן שבו מנסים להעלות את שיעור הנשים במקצועות המדעים, שינוי בנהלים עלול דווקא לגרום לתלמידות לפנות פחות לעבודות גמר ובהמשך גם לא לפנות ללימודים הללו באקדמיה".

     

    ממשרד המדע נמסר: "משרד המדע העלה את הגברת מעורבותן של נשים בתחומי המדע והטכנולוגיה לראש סדר העדיפויות. כדי לעודד העצמה נשית בקרב התלמידות קיימת חשיבות רבה להימצאותן של חונכות במפגש עם החניכות, המשמשות עבורן גם מודל לחיקוי בכל הקשור ליכולות לפרוץ קדימה ולקדמן בתחומי המדע, הטכנולוגיה והחדשנות".

     


    פרסום ראשון: 01.01.18 , 23:57
    yed660100