yed300250
הכי מטוקבקות
    קריסת החניון ברמת החייל, שישה עובדים נהרגו | צילום: דנה קופל
    ממון • 06.01.2018
    מסתמן: חניון הברזל קרס בגלל תקרה דקה מדי
    כמעט שנה וחצי לאחר אסון חניון הברזל, המשטרה הגישה את ממצאיה לפרקליטות: כשל הנדסי גרם לקריסה
    עופר פטרסבורג

    אחרי שנה וארבעה חודשים, הגישה סוף־סוף המשטרה את ממצאי החקירה על קריסת החניון ברמת החייל בספטמבר 2016, שבה נהרגו שישה פועלים ו־24 נפצעו. החקירה הסתמכה על דוח שהוכן על ידי מומחי הטכניון. על פי מצאי החקירה, כך מסתמן, כשל תכנוני בחניון שגרם לקריסתו כמגדל קלפים.

     

    לאחרונה זומנו להשלמת החקירה כל המעורבים. את החניון תכננו וביצעו מספר גורמים ובהם: משרד מילר שנבל צחר, מהנדס מפקח מטעם העירייה ומנכ"ל חברת דניה סיבוס, רונן גינזבורג (שנעצר בימים אלו בפרשת דוד ביטן בחשד למתן שוחד). לנחקרים הוצגו ממצאי הדוח שהעלו בין השאר כי התקרה הייתה דקה מדי והעמודים חדרו אותה. ממצאי החקירה הוגשו לפרקליטות.

     

    כבר בנובמבר 2016, חודשיים אחרי הקריסה, נחשף ב"ממון" כי תקרת הבטון שקרסה והפילה תחתיה את החניון ברחוב הברזל בתל־אביב הייתה בעובי של 35־40 ס"מ בלבד, בעוד שהעובי הנדרש לשאת את העומס הוא 60־70 ס"מ.

     

    בשנה האחרונה נשמעה ביקורת על המשטרה, שנאלצה להעביר את התיק במהלך החקירה ממומחה חיצוני שנקבע מטעמה אל הטכניון, דבר שהביא לעיכובים רבים. הפרקליטות תצטרך כעת לקבוע אם יוסקו מסקנות אישיות או גם מסקנות כלליות, כפי שאירע כתוצאה מקריסת אולמי ורסאי.

     

    משרד מילר שנבל צחר חתום על התוכניות לצד מהנדס ממשרד ירון שמעוני שחם, שנשכר על ידי עיריית תל־אביב. את המכרז לבניית החניון הוציאה עיריית תל־אביב באמצעות חברת "אחוזות החוף".‬ העירייה היא שהגדירה את הצרכים, את גודל החניון ואת הגינה שמעליו. חברת אפריקה ישראל נכסים זכתה במכרז יחד עם דניה סיבוס. ‬‬ב־5 בספטמבר 2016 קרס החניון כשהיה בשלבי בנייה אחרונים. בחניון היו ארבע קומות תת־קרקעיות, ובזמן שטרקטור ביצע עבודות עפר על הגג קרסה הקומה העליונה ומוטטה תחתיה את שאר הקומות. כתוצאה מקריסת החניון נהרגו שישה פועלים שעבדו במקום: רוסלן איסקוב, בן 29; אולג יעקובוב, בן 60; אולג מישאלוב, בן 45; עאהד רימאווי, בן 34; דניס דיאצ'נקו, בן 28; ומוחמד דוואבשה, בן 29. 24 עובדים נפצעו.

     

    חודשיים בלבד לאחר הקריסה הודיעה עיריית תל־אביב כי דניה סיבוס היא שתבנה מחדש את החניון, ומאז עוסקת החברה בשיקומו.

     

    בימים האחרונים שוב עלתה חברת דניה סיבוס לכותרות. על פי החשד, החברה שילמה 300 אלף שקל למשה יוסף, מי שהוגדר "הבנקאי" של ח"כ דוד ביטן עבור קידום הקמת תחנות דלק בכביש 431 (פרויקט שבסופו של דבר לא יצא לדרך). מנכ"ל החברה רונן גינזבורג נעצר והוא צפוי להישלח למעצר בית.

     

    מחברת דניה סיבוס נמסר: "מאחר ולפי ידיעתנו גורמי החקירה טרם סיימו את עבודתם הרי שאנו מנועים בשלב זה מלהתייחס לנסיבות הקשורות בכשל התכנוני".

     

    מחברת התכנון המעורבת לא נמסרה תגובה. מהמשטרה נמסר כי התיק הועבר לפרקליטות. פרופ' יהושע פרוסטיג, הממונה על הדוח מהטכניון, מסר כי מאחר שהדוח נמסר למשטרה הוא מנוע מלהתייחס אליו.

     


    פרסום ראשון: 06.01.18 , 20:45
    yed660100