yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: רועי עידן
    ממון • 22.01.2018
    המכונית תלשין עליכם
    המערכת של "בוש", שמשחזרת ממחשבי הרכב באיזו מהירות נסעתם ואם בלמתם לפני תאונה, החלה לפעול בארץ בשירות שמאים וחברות ביטוח • בקרוב גם במערכת אכיפת החוק ‬
    אודי עציון

    הנשק הסודי של חוקרי התאונות מתחיל לפעול בארץ. תשעה שמאים וחוקרים סיימו בחודש שעבר קורס הפעלה ראשון למערכת ה־CDR של חברת "בוש", המתחברת אל מחשבי הרכב לאחר תאונה ויכולה להוציא מהם נתונים שלא היו זמינים עד כה לקהילת החוק וחברות הביטוח.

     

    המערכת משמשת למעשה כ"קופסה שחורה" ואוספת תיעוד לגבי הנעשה שש דקות לפני התאונה ושש דקות לאחריה. המידע שהיא מאתרת כולל בין השאר את מהירות הנסיעה באותם זמנים קריטיים, את מצב ההגה, דוושות התאוצה והבלימה, השימוש בחגורות הבטיחות, הדלקת פנסים, תקלות טכניות ברכב שתיעד המחשב ואת מצב כריות האוויר. היא מאפשרת תיעוד מדויק של נתונים שעד כה התקשו חוקרי התאונות להגיע אליהם, ולאשר או להפריך גרסאות שמסר הנהג לחוקרים.

     

    "כיום יש יותר ממיליון מכוניות בישראל שמצוידות במערכת המתעדת את פעילות המכונית, בנויה לשרוד תאונה, ומציגה נתונים שלא זמינים למכונאים", אומר ארז מוספי, מדריך ראשי בחברת "לדיקו", יבואנית בוש. לדבריו "המכוניות הראשונות בהן הותקנה המערכת הן מדגמי 2008, שיועדו לשווקי צפון אמריקה, אך כיום אפשר למצוא אותה גם ברכבים אירופיים".

     

    המכשיר המאפשר את שליפת המידע מהרכב נמכר תמורת 25־20 אלף שקל, וניתן להשתמש בו רק לאחר קורס מיוחד בלדיקו, בעלות נוספת. בקורס הראשון השתתפו שמאים מחברות הביטוח "איילון" ו"ביטוח ישיר", חוקרי תאונות ושמאים פרטיים. כפי שנחשף ב"ממון", גם המשטרה רכשה כבר שני מכשירים כאלה, ואנשיה יעברו את הקורס בקרוב.

     

    בקורס ההפעלה הדגים מדריך של בוש שהגיע מהולנד כיצד מזהה המערכת לא רק נתוני תאונות אלא גם זיוף תאונות. למשל, רכב שעבר תאונה, ואז תועד במחשביו עוד זעזוע גדול בזמן ששהה במוסך - להערכת החברה מדובר בניסיון של המכונאים לפגום בו עוד יותר, כדי להעלות את הוצאות התיקון.

     


    פרסום ראשון: 22.01.18 , 20:58
    yed660100