שלישי 11 בדצמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: נחום סגל
    ממון • 22.01.2018
    עוד עשרות מיליונים על חשבון הציבור
    כמה תעלה לנו ההחלטה להעלות את שכר השרים? הרבה יותר ממה שהעריכו • מתברר שגם שכרם של 257 ראשי רשויות מקומיות ו–294 סגניהם צפוי לעלות באלפי שקלים בחודש
    גיא ליברמן

    העלות האמיתית של העלאת שכר השרים ב־5,000 שקל, שאושרה בשבוע שעבר, מתחילה אט־אט להתברר. מבדיקת "ממון" עולה כי בעקבות ההחלטה, ההוצאה הציבורית צפויה לקפוץ דרמטית בעשרות מיליוני שקלים בשנה. הסיבה: שכרם של ראשי הערים וסגניהם צמוד לשכר השרים,

     

     

     

    ועדת הכספים של הכנסת החליטה לעדכן את שכר השרים ולהשוותו לשכר היסוד של יו"ר האופוזיציה שהוא 44,223 שקל. בהודעה שפירסמה הוועדה נכתב כי ההחלטה נועדה לתקן עיוות שנוצר בעקבות ההבדלים בין שיטות ההצמדה של שכר חברי הכנסת והשופטים לבין זה של ראש הממשלה, השרים וסגני השרים. בעוד שהשכר של חברי הכנסת והשופטים צמוד לשכר הממוצע במשק (שעלה באופן ניכר בשנים האחרונות), שכרם של השרים וראש הממשלה צמוד למדד המחירים לצרכן, שכמעט לא עלה בשנים האחרונות.

     

    עשרות מיליונים בשנה

     

    המשמעות הישירה של העלאת שכר השרים היא 2 מיליון שקל בשנה מתקציב המדינה, אולם הוצאה גדולה פי כמה, שנגזרת ישירות מהחלטה זו, כלל לא נידונה בוועדת הכספים. על פי נתוני משרד הפנים, יש בישראל 257 ראשי רשויות מקומיות ו־294 סגנים בשכר. כלומר, שכרם של 551 עובדים צמוד לשכר השרים ולכן צפוי לזנק באלפי שקלים בחודש.

     

    יו"ר ועדת הכספים משה גפני אמר אתמול ל"ממון" כי לא היה מודע לכך ששכר ראשי הרשויות צמוד לשכר השרים, אך הוסיף כי גם אם היה מודע לעניין, החלטת הוועדה לא היתה מושפעת מכך. "אני לא אחראי על ראשי הרשויות ועל השכר שלהם. התפקיד שלי זה שכר השרים והשופטים. נציג האוצר היה צריך להגיד 'תדע שיש לזה השלכה לכל מיני דברים'. מנכ"ל משרד הפנים יכול לעשות דרגה אחרת. הוא לא חייב להצמיד את שכר ראשי הרשויות לשכר השרים, זה לא חוק".

     

    ההצמדה של שכר ראשי הרשויות לשכר השרים איננה קבועה והיא משתנה בהתאם לגודל היישוב. כך, למשל, ראשי הערים הגדולות, שבהן יותר מ־250 אלף תושבים, זכאים לשכר זהה לשכר השרים. שכרם של ראשי ערים שבהן יותר מ־100 אלף תושבים הוא 97% משכר שר, ובערים שבהן 100־50 אלף תושבים מקבלים ראשי העיר 92% משכרם של השרים.

     

    משרד הפנים: טרם החלטנו

     

    גם שכרם של סגני ראשי הערים נגזר משכר השרים בהתאם למספר התושבים ביישוב. כך, למשל, שכרם של סגני ראשי ערים שמספר תושביהן עולה על רבע מיליון הוא 80% משכר שר.

     

    גורם בכיר במשרד הפנים העריך כי העלאת שכר ראשי הרשויות וסגניהם תסתכם בכ־20 מיליון שקל לשנה, אולם גורם בשלטון המקומי העריך שמדובר בסכום כפול. זאת לאור העובדה שההוצאה הציבורית הכוללת היא עלות המעביד שנגזרת הן מהשכר והן מתוספות שכלולות בשכר.

     

    אם שכר ראשי הרשויות אכן יעלה, המקור התקציבי לתוספת השכר יהיה התקציב הפנימי של הרשויות ולא תקציב המדינה. גורם בשלטון המקומי סיפר כי כמה ראשי רשויות הביעו בפניו סיפוק גדול מהעובדה ששכרם צפוי להתעדכן. "אנחנו בשנת בחירות, אז אף אחד לא מדבר על זה, אבל יש כמה ראשי רשויות שמאוד מרוצים מהחלטת ועדת הכספים להעלות את שכר השרים", אמר לנו אתמול.

     

    ומה אומרים במשרד הפנים? נראה שהחלטת ועדת הכספים תפסה את אנשי המשרד לא מוכנים, זאת לאור העובדה שעד עכשיו טרם הוחלט סופית האם שכר ראשי הרשויות יתעדכן אוטומטית. במשרד הפנים ביקשו להבהיר כי עד היום "שכר ראשי הערים וסגניהם צמוד לשכר השרים וגובה השכר מתעדכן אחת לשנה". עם זאת, כך מעלה בדיקת "ממון", הוחלט כי העלאת שכר השרים לא תשפיע אוטומטית על שכר ראשי הרשויות. עוד הוחלט כי סמנכ"ל משאבי אנוש במשרד הפנים מוני מעתוק יבדוק את הנושא ויגיש את המלצותיו לראשי המשרד.

     

    במשרד הפנים אישרו את הפרטים ומסרו אתמול: "הנושא נמצא בבדיקה פנימית המתבצעת על ידי גורמי המקצוע הרלוונטיים במשרד, והחלטה תתקבל על ידי מנכ"ל המשרד ושר הפנים. אם ההצמדה תימשך כפי שהיה בעבר, מדובר בעלות של עשרות מיליונים".

     


    פרסום ראשון: 22.01.18 , 20:51