yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: עמית שעל
    ממון • 29.01.2018
    בגלל הכסף: צניחה של 80% בשימוש בשקיות ניילון
    הצלחה לחוק השקיות: מדיווחי רשתות השיווק עולה כי מאז שנחקק החוק מקפיד רוב הציבור להביא סלים מהבית
    מאת עמיר בן־דוד ונווית זומר

    המשרד להגנת הסביבה מציג ירידה עקבית בהיקף השימוש בשקיות הניילון בעקבות חוק השקיות. על פי הנתונים שהוא מציג, מדובר בירידה של כ־79% בשימוש בשקיות כאלה. נתוני המשרד מתבססים על דיווחים רשמיים שרשתות השיווק מחויבות להעביר להם, ועל נתונים שנאספו מהן טרם כניסת החוק לתוקף.

     

     

    על פי נתוני המשרד, עם כניסת החוק לתוקף ברבעון הראשון של 2017 נמכרו 55 מיליון שקיות, לעומת 280 מיליון ברבעון האחרון של 2016. לטענת המשרד, אין נתונים מהימנים על הרבעון הראשון של 2016. ברבעון השני והשלישי הייתה ירידה מ־450 מיליון שקיות ל־95 מיליון ומ־471 מיליון ל־103 מיליון. ההשוואה נעשתה ביחס לרבעונים המקבילים ב־2016.

     

    במספרים אבסולוטיים יש עלייה במספר השקיות שנמכרות (קפיצה מהרבעון הראשון לשני ועלייה מסוימת בין השני לשלישי), אבל בהשוואה לתקופות מקבילות נשמרת האחידות בהיקף ההפחתה. יהיה צורך להמשיך לעקוב כדי לראות אם ההיקפים ייוותרו דומים גם בעתיד.

     

    במשרד אומרים ש"הנתונים מראים על המשך הצלחת החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד־פעמיות, ומעידים כי הציבור ממשיך להפגין שיקול דעת וצריכה מושכלת של שקיות חד־פעמיות ונרתם להשגת מטרות החוק על ידי שימוש באמצעי נשיאה רב־פעמיים".

     

    ההצלחה הגדולה ביישום החוק צריכה ויכולה לאפשר להרחיבו גם למקומות שבהם הוא לא מיושם כיום. בשווקים עדיין אפשר לראות קונים עמוסי שקיות, כך גם בחנויות קטנות, במכולות ובנקודות מכירה אחרות. על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, רק כ־60% מכל השקיות שאליהן מתייחס החוק חולקו לפני כניסתו לתוקף ברשתות השיווק. כלומר, ירידה של 80% בחלוקת שקיות ברשתות השיווק היא נטו ירידה של כ־48% בחלוקת שקיות בכלל השוק. אם לפני חקיקת החוק חולקו להערכת המשרד כ־2.7 מיליארד שקיות בשנה, כיום עדיין מחלקים כ־1.4 מיליארד שקיות בשנה.

     

    ומה אומרים ברשתות השיווק? לדברי רמי לוי, "מאז חוק השקיות ירדה הצריכה בסניפי 'רמי לוי השקמה' בכ־90%. הלקוחות התרגלו להביא שקית מהבית. הם בדרך כלל מביאים את סלי הקנייה הוורודים של רמי לוי".

     

    עדי כהן מ"טיב טעם": "הקהל שלנו הוריד צריכה, אבל לא כצעקתה. אני מעריך שהיקף המכירות ירד בכ־50%. מה שכן, עלו המכירות של שקיות הזבל, כי בעבר השתמשו בשקיות מהסופר כשקיות זבל לפח הקטן שבכיור".

     

    איל רביד מ"ויקטורי": "צריכת השקיות ירדה ב־80%. זאת הצלחה. במקביל, יש עלייה במכירות שקיות האשפה. פחות משתמשים בשקיות של הסופר. העיקר שהם באים עם שקיות מהבית. הכי חשוב – גם אצל אלה שלוקחים שקיות זה כבר נעשה לא בכמויות, זה מדוד מכיוון שהם משלמים עבורן".

     

    amirb@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 29.01.18 , 20:12
    yed660100