מי תורמן
מאז שנשבר קשר השתיקה סביב ההטרדות המיניות ומעשי האונס של הארווי ויינשטיין, כולם חיכו למוצא פיה של אומה תורמן, שפרצה בסרטיו של טרנטינו בהפקת מפיק־העל • אתמול, בראיון ל"ניו־יורק טיימס", היא סוף־סוף דיברה • על השחקן שאנס אותה בביתו כשהייתה בת 16 ("ניסיתי להגיד לא, בכיתי, אבל הוא אמר שהדלת נעולה"), על ויינשטיין שתקף אותה במלון בלונדון ("הוא דחף אותי, ניסה לחשוף את עצמו ולעלות עליי") ועל טרנטינו, שהכריח אותה להשתתף בסצנה מסוכנת שהסתיימה בפציעה ("היה לנו ריב ענקי ואמרתי לו שהוא ניסה להרוג אותי")
שבוע אחד בלבד לפני שהחלו להישמע הגילויים הראשונים על פרשת הארווי וינשטיין, השתתפה השחקנית אומה תורמן במסיבה שאירח מפיק־העל בביתו. הייתה זו מסיבת האירוסין של חברם המשותף של השניים, הבמאי קוונטין טרנטינו, שעשה עם שניהם את סרטיו המפורסמים ביותר — "ספרות זולה" ו"להרוג את ביל". באותו ערב כולם חגגו את אירוסיו של טרנטינו לזמרת הישראלית דניאלה פיק.
ארבעה חודשים ויותר מ־100 תלונות נגד ויינשטיין עברו מאז, והפרשה עוררה את קמפיין MeToo ששטף את העולם. עשרות שחקניות סיפרו על הטרדות, תקיפות ואיומים מצד וינשטיין, ואפילו טרנטינו התנער ממנו. אבל תורמן התמידה בשתיקתה, למעט פוסט חידתי שבו פירסמה תמונה שלה מהסרט "להרוג את ביל" וכתבה "להארווי ויינשטיין לא מגיע למות מהר מכדור" — מה שעורר גל שמועות שהוא הטריד גם אותה.
אתמול, בראיון ארוך ל"ניו־יורק טיימס", שברה תורמן את השתיקה. היא אישרה כי הותקפה כמה פעמים על ידי ויינשטיין, חשפה שנאנסה כשהייתה שחקנית מתחילה בת 16, וסיפרה על הכעס כלפי מי שנחשב שותפה ליצירה במשך שנים, טרנטינו, על רקע תקרית במהלך צילומי "להרוג את ביל", כמו גם בשל העובדה שלא תמיד הגן עליה מול וינשטיין.
"חשבתי שהארווי מתנהג כמו דוד מוזר"
תקרית האונס, מספרת תורמן, אירעה בתחילת קריירת המשחק שלה, כשהייתה בת 16 וגרה בסטודיו במנהטן לבדה. היא הגיעה לביתו של שחקן שהיה מבוגר ממנה בשני עשורים בסוף דייט, ושם הותקפה. "ניסיתי להגיד לא, בכיתי, אבל הוא אמר לי שהדלת נעולה", סיפרה. "בסוף נתתי לו לעשות את זה".
על ויינשטיין סיפרה תורמן כי בשנים הראשונות להיכרותם היחסים ביניהם היו טובים. התקרית הראשונה איתו אירעה כשהשניים היו בבית־מלון בפריז ודיברו על תסריט. "פתאום הוא הופיע מהחדר שלו עם חלוק רחצה", סיפרה. "לא חשתי מאוימת. באותו רגע חשבתי שהוא מתנהג כמו מין דוד מוזר". לאחר מכן ביקש ממנה לבוא איתו לסאונה שהייתה בסוויטה. "אמרתי לו 'מה אנחנו עושים פה? זה מגוחך'. לפתע הוא נהיה מאוד נבוך וכועס ויצא משם".
את המקרה הבא עם ויינשטיין היא כבר מגדירה "התקיפה הראשונה שלי". כשהשניים נפגשו במלון בלונדון, ויינשטיין "דחף אותי, ניסה לעלות עליי, ניסה לחשוף את עצמו, עשה כל מיני דברים לא נעימים", מספרת השחקנית. "אבל הוא לא כפה את עצמו עליי עד הסוף. התפתלתי כמו חיה, כמו לטאה, בניסיון לברוח ממנו". למחרת קיבלה לחדרה במלון זר פרחים ענקי שאליו מצורף פתק עם המילים "יש לך אינסטינקטים מעולים".
במפגש אחר עם המפיק היא הסכימה לעלות לחדרו בלחץ של אחד מעוזריו, ושם התעמתה איתו ואיימה לחשוף את מעשיו. לדבריה, "כאן הזיכרון שלי מהמפגש מסתיים". לדברי העוזר שליווה אותה החוצה, תורמן הייתה בהלם וסיפרה כי ויינשטיין איים עליה שיהרוס את הקריירה שלה — דפוס שעליו העידו שחקניות נוספות, כמו סלמה הייק ואשלי ג'אד. "מהרגע הזה", סיפרה, "ראיתי בו אויב שלי".
"הרגשות המעורבים שיש לי כלפי הארווי קשורים בתחושה הרעה שיש לי לגבי כל הנשים שהוא תקף אחריי", אמרה תורמן בראיון. "אני הייתי אחת הסיבות לכך שבחורות צעירות נכנסו לחדרו לבדן, בדיוק כפי שאני עשיתי. הארווי היה המפיק בפועל של 'להרוג את ביל', סרט שסימל העצמה נשית. וכל הכבשים הללו הלכו לטבח כי היו משוכנעות שאיש שמגיע לעמדה כזאת לא יעשה להן משהו לא חוקי. אבל הוא עשה".
המשבר בין השחקנית לבין מפיק־העל הוביל לחיכוך גם בינה לבין הצלע השלישית בסיפור — טרנטינו. לדבריה, כשסיפרה לו על התקרית במלון בלונדון הוא "הקטין את הסיפור והפך אותו ל'אוי, הארווי המסכן, רוצה בנות שהוא לא יכול להשיג'. רק כשדיברתי איתו על הסיפור שוב ירד לו האסימון והוא התעמת עם ויינשטיין". לדבריה, לאחר העימות התנצל ויינשטיין בפני תורמן.
"טרנטינו לא אהב לשמוע לא"
אולם תורמן חשפה גם כעס רב כלפי טרנטינו על התנהלותו במהלך צילומי צמד סרטי "להרוג את ביל". עבור סצנה בסרט השני, שבה נראית תורמן נוהגת במכונית פתוחה, היא התבקשה על ידי טרנטינו לנהוג לבד במכונית בדרך עפר, אך לאחר שאיש צוות על הסט הבהיר לה שהמכונית לא בטוחה היא סירבה לבצע את הסצנה. לדבריה, "טרנטינו הגיע לקרון שלי ולא אהב לשמוע 'לא' כמו כל הבמאים. הוא פשוט זעם". הוא שיכנע אותה לנהוג במכונית ואיים ש"אם לא תגיעי ל־70 קמ"ש והרוח לא תנופף את שיערך, אני אגרום לך לעשות את זה שוב ושוב". התוצאה: במהלך צילומי הסצנה תורמן התנגשה בעץ ונפצעה, וכעת פירסמה סרטון המוכיח זאת, לאחר שטרנטינו סירב במשך שנים למסור לה את הצילומים. "לא שזה משנה עכשיו, עם הצוואר והברכיים שלי שניזוקו באופן קבוע", אמרה.
אחרי ששוחררה מבית־החולים "היה לנו ריב ענקי ואמרתי לו שהוא ניסה להרוג אותי. הוא כעס עליי וסירב להודות בכך", אך לדבריה "הוא התנצל בפני בעלי אז איתן הוק וביקש מחילה". לדבריה התקרית הזו, ולא ההטרדה המינית מצד הארווי, היא שגרמה לדעיכת הקריירה שלה. "הארווי תקף אותי אבל זה לא הרג אותי. זו הייתה התאונה שהייתה מכה מתחת לחגורה", אמרה בדמעות. "הפכתי מאמנית יצירתית לכלי מקולקל. לקח לי 47 שנה להפסיק לראות אנשים שרעים אליי כמי ש'מאוהבים בי'".
בתגובה לטענותיה של תורמן מסר ויינשטיין כי הוא מודה ש"התחיל בשעתו עם גברת תורמן וקרא לא נכון סימנים שלה, והוא מתנצל". הוא גם שלח לעיתון תמונות שלו ושל תורמן מחייכים באותה מסיבת אירוסים של טרנטינו ופיק, לפני פחות מחצי שנה. טרנטינו סירב להגיב.

