yed300250
הכי מטוקבקות
    עידו רוזנבלום
    7 לילות • 06.02.2018
    לעוף על המיליונים
    כמה שילמה נטפליקס על רכישת 'פאודה' ואיזו סדרה נמכרה ב–10 מיליון דולר? חשיפה ראשונה של המספרים מאחורי ענף הייצוא הלוהט של מכירת סדרות ופורמטים ישראלים לחו"ל
    רז שכניק

    זה התחיל בגדול עם השעשועון 'הכספת' שיצר ארז טל עבור קשת בתחילת המילניום. העסקה נראתה דמיונית בימים ההם: רשת CBS קונה שעשועון שהצליח בשוק טלוויזיוני זניח - מופרך כמעט כמו שדיוויד בלאט יאמן את לברון ג'יימס או אברהם גרנט את צ'לסי. כמה שנים לאחר מכן הגיעה המכירה של 'בטיפול' של חגי לוי ו־HOT לרשת HBO ופרצה עוד תקרת זכוכית ליצירות הישראליות. בשנים האחרונות זה כבר הפך למבול. יותר ממאה סדרות ופורמטים ישראליים נמכרו לערוצים וגופי שידור זרים מאז תחילת העשור. בחלק גדול מהמקרים גם מתקבלים סכומים יפים מאוד. עדיין לא בסדר גודל של ווייז, אבל המעורבים בהחלט לא צריכים לחשב מסלול מחדש: הם בעסק הנכון.

     

    טל ראה כבר בשנת 2000 פירות עסיסיים לעמלו. "זו הייתה תקופה אחרת", הוא נזכר, "לא העזנו אפילו לחלום שבעולם יקנו פורמט שלנו אבל במזל היה לנו משהו שניצח בארץ את 'מי רוצה להיות מיליונר' ובכל העולם חיפשו משהו כזה. אני זוכר את הקלטת הפיילוט של ITV. גם אז לא העזנו לקוות שזה ישודר באנגליה שלוש עונות אבל זה מה שקרה".

     

    ושאלת המיליון, ראית מזה כסף טוב?

     

    "'הכספת' מאוד־מאוד השתלמה. יותר מכל דבר אחר שעשיתי בקריירה".

     

    זה לא שהדרך אל הכסף קצרה. יוצרי הסדרות או הפורמטים, בסופו של דבר, זוכים לרוב בחלק הקטן בעוגה, אלא אם דאגו להכניס מראש סעיפים מיוחדים שמעגנים את הזכויות שלהם במקרה של מכירה לחו"ל.

     

    איך זה קורה? ברגע שמתבצעת עסקת מכירה לגורם בחו"ל, לוקחת חברת ההפצה שמכרה את הסדרה (או הפורמט) נתח של 30־40 אחוז מהיקף העסקה. במה שנשאר מתחלקים גוף השידור הישראלי (50 אחוז), והמפיק יחד עם היוצרים (50 אחוז יחד). מכל זה צריך להוריד עמלות שונות, למשל לעורכי דין, סוכנים או מתווכים למיניהם. לעיתים צצות דרישות של גורמים שונים שהיו מעורבים ביצירה, מוזיקאים למשל, או אנשי תפאורה, שירצו להשתתף בחגיגה. קשה מאוד גם להגיע לנוסחה מדויקת של עסקות מהסוג הזה כי לעיתים זה תלוי בגוף השידור.

     

    "זה עסק של מכפלות", אומר אבי ארמוזה, מיצואני הפורמטים המצליחים בישראל, "ככל שאתה מוכר ליותר מדינות וכל מדינה מפיקה יותר פרקים ויותר עונות, יש יותר כסף כי התמורה מתקבלת עבור פרק. זה כמובן גם עניין של טריטוריות. אם עשית עסקה עם ארה"ב, זה לא אותה עלות כמו במדינות אחרות. אם מדובר בעסקה עם נטפליקס, עקרון המכפלות פחות עובד שם - הם מבקשים בלעדיות לכל העולם כי הם פלטפורמה בינלאומית. גופים כאלה משלמים סכום גלובלי ומונעים ממך את האפשרות למכור למדינות אחרות".








     










     


    פרסום ראשון: 06.02.18 , 18:15
    yed660100