בלבוש מלכות ועטרת זהב

לקחנו 8 דגמים של וונדר וומן - הלהיט של פורים השנה - הוספנו 5 ספיידרמנים ובדקנו: איזו תחפושת שנקנתה בזול ברשת ניצחה את כולן ואיזה מותג לא הצדיק את המחיר? 13 ילדים והורים ומומחה הטקסטיל קיבי אהרונוב במבחן התחפושות השנתי

ברגע מכונן במהלך בדיקת התחפושות המסורתית של השנה העמדנו בשורה את שמונה הנסייניות הנפלאות של תחפושות וונדר וומן, בנות 5־9, ומולן את כל ההורים שהגיעו לבדיקה, ושאלנו: במי אתם בוחרים במקום הראשון? בלי להסס, תוך שבריר שנייה, הפנו כל הילדות את פניהן אל עדי, שעמדה אחרונה בשורה, חרב שלופה בידה האחת, מגן גדול בשנייה, וקשה היה להחליט עיניה של מי נוצצות יותר – של עדי (9), שכולם מסכימים כי היא הוונדר וומן היפה מכולן, או של אמה יפעת, שהשקיעה בתחפושת ובאביזרים הנלווים אליה לא פחות מ־596 שקל. לצידה של עדי עמדה נועה (6) ונראתה חמודה ומאושרת בתחפושת שנקנתה באינטרנט בכ־30 שקל, ממש לא הרשימה כשהוחזקה ביד אבל נראתה מצוין על הילדה. ההורים, פרט ליפעת, הצביעו בעדה.

 

צילום: צביקה טישלר | עריכה: אביתר כהן

צילום: צביקה טישלר | עריכה: אביתר כהן

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

שוק התחפושות נפתח לאינטרנט, טיסות הלואו־קוסט הקפיצו את תופעת הגיחות לחו"ל ואת הנגישות לבתי כל־בו ובעיקר ל"פריימרק" הזולה (תחפושות ב־5 ליש"ט) בחו"ל, וכללי המשחק השתנו. האפשרויות והמגוון גדלו מאוד, ועל הדילמה לאיזו דמות יתחפשו הילד או הילדה, נוספה השאלה איזו גרסה ספציפית של הדמות לקנות? גם אופציות המחירים התרבו. תחפושות וונדר וומן שונות לבנות שבדקנו עלו בין 59.20 ל־596 שקל. גילינו אפילו אותה גרסה עצמה, של אותו יצרן מחו"ל, Rubie's, במחירים שבין 59.20 שקל באתר עלי אספרס באינטרנט ל־179.90 שקל בחנות בישראל. עם זאת, התחפושת הזולה ביניהן היא מזויפת, כך מתריע היבואן הרשמי של Rubie's בישראל, שטוען כי רובי'ס, יצרן התחפושות הגדול בעולם, לא מוכר בעלי אקספרס, ותחפושות שנושאות תווית שלו ונמכרות באתר הן מזויפות (ראו מסגרת). תחפושות ספיידרמן שבדקנו עלו בין 12.95 שקל בעלי אקספרס ל־189.90 שקל בחנות בארץ.

 

איך בדקנו השנה? החלטנו להתמקד בשתי דמויות פופולריות – וונדר וומן לבנות וספיידרמן לבנים, ובדקנו גרסאות שונות שלהן – שמונה גרסאות וונדר וומן וחמש גרסאות ספיידרמן. גייסנו 13 ילדים והורים מסורים ואת מומחה הטקסטיל ומומחה הגישור קיבי אהרונוב ויצאנו לדרך לבדיקות איכות, מדידות והתרשמויות של הילדים וההורים. בציון הסופי שיקללנו גם את המחיר. בתחפושות וונדר וומן מצאנו פערים גדולים במחירים ובאיכויות. בספיידרמנים היו פערי מחירים, אבל לא הבדלי איכות דרמטיים.

 

מה למדנו עוד במהלך הבדיקה? אם אתם קונים באינטרנט, דעו שלמותגים באתר עלי אקספרס יש סיכוי גבוה להיות זיופים. לא תוכלו להבחין בהבדל. לעומת זאת, כשאיביי ואמזון מציעות תחפושות של יצרנים ידועים, כשהמוביל הוא רובי'ס, קיים סיכוי גבוה מאוד שהתחפושות מקוריות, אם כי גם הן לא משתלטות על התופעה של מוכרים שמעלים את תמונת המקורי ושולחים משהו מזויף.

 

 

בכלל, התצלום על האריזה אינו מעיד בהכרח על התחפושת שבתוכה. שושי זוהר, לדוגמה, מציינת על אריזת Ultimate Spiderman שבדקנו כי התמונה היא להמחשה בלבד. אל תקנו בלי לפתוח ולבדוק.

 

אם המוצר כולל מסכה המכסה את הפנים, אל תקנו בלי לנסות על הילד. גם המומחה שלנו לא הצליח להעריך מה רמת הנוחות של המסכות מבלי לפתוח ולבדוק על הילדים.

 

וגם: ריבוי האביזרים לתחפושת מרשים אמנם את ההורים, אבל די מעצבן את הילדים.

 



 

 

 

 


 





 

 

תחפושות זהות, שלושה מחירים שונים

איך יכול להיות ששלוש תחפושות שנראות

זהות, שייכות לאותו יצרן ושתיים מהן גם לאותו יבואן, נמכרות בשלושה מחירים שונים, בפערים של עד 204% ? ואיך זה קשור לבטיחות התחפושות? בטויס אר אס מוכרים את תחפושת Wonder Womann של Rubie's באריזה של שקית פרספקס ב־ 179.90 שקל. בכפר השעשועים מוכרים את מה שנראה כתאומתה הסיאמית – אותו יצרן, אותו יבואן – רק באריזה מפוארת יותר בקופסת קרטון ועם שם מפואר יותר, Wonder Woman Deluxe Costume , ב־130 שקל. הפער: 38% . ואילו אחת האמהות שהשתתפו בבדיקה, אלכסנדרה, שהגיעה לבדיקה עם בתה, רכשה עבורה באתר עלי אקספרס באינטרנט מה שנראה כמו אותה תחפושת בדיוק, בד החצאית אפילו נראה מבריק ומרשים יותר – ב־17 דולר בלבד, שהם 59.20 שקל (לפי 3.48 שקל לדולר).

הפער: 204% לעומת היקרה יותר ו־120% לעומת הבינונית. איך זה ייתכן?

 

בקליבר, יבואני חברת Rubie's האמריקאית, שהיא יצרן התחפושות הגדול ביותר בעולם, אומרים שהמוצר שנרכש בעלי אקספרס הוא זיוף, כי Rubie's כעיקרון לא מוכרת בעלי אקספרס – גם אם בתוך התחפושת יש תווית של היצרן. היא עדיין מזויפת.

"בסין מותר למכור מוצרים מזויפים, אפילו בעידוד הממשלה", אומר צחי דלבה, מנכ"ל קליבר. "קל למכור בזול כשלא משלמים תמלוגים ולא עומדים בבדיקה של שום מכון. ואז מייצרים מבדים שנראים יפה, אולי מכילים כיר

מיקלים, או חומרים אלרגניים האסורים למכירה בארצות־הברית ובאירופה. הברק של החצאית מעורר חשד שמדובר בבד שאיננו מכיל מעכב בעירה. בדים אלו נראים אמנם יפה יותר, אבל הם דליקים יותר".

 

ומה על פערי המחירים של התחפושות הזהות בארץ?

 

דלבה: "אנחנו מייבאים לפחות עשרה דגמים של וונדר וומן. בשנתיים האחרונות גל גדות כיכבה בשלושה סרטים. כשיוצא סרט חדש יורדים דגמי הסרט הקודם. וונדר וומן ב־ 130 שקל הוא כנראה הדגם הקודם, ואין רבים כאלו בשוק".

 

סיגל כספי, מנכ"ל טויס אר אס: "אנחנו מאמינים בגרסת וונדר וומן שייבאנו בעצמנו ונמכרת ב־ 99 שקל, אבל אנחנו מחזיקים גם את היוקרתי והיקר כדי לרצות חלק מלקוחותינו, ואין לנו שליטה על המחיר שקובע הספק".

 

האם השפע והמגוון של תחפושות שמגיע מחו"ל והמלחמה על המחיר חושפים אותנו ליותר תחפושות דליקות ומסוכנות, ומחזיר רים בהדרגה את המצב שהיה בענף בשנות ה־80, לפני שנולד תקן התחפושות ובדיקת הדליקות בעקבות בדיקות "ידיעות אחרונות" שחשפו ריבוי תחפושות שנדלקות במהירות? יהיה צורך לעקוב.

 

 

יבואנים וחנויות משתפים פעולה כדי להוריד מחירים

איך מגיב שוק התחפושות המקומי לתחרות החזקה מהאינטרנט? "השוק המקומי חייב לרדת במחירים", אומר רני פלדמן, המנכ"ל החדש של רשת כפר השעשועים. פלדמן רק חודש וחצי בתפקיד, וכבר נפל עליו חג הפורים. הוא רץ ללמוד את הנושא בין זכייניו והספקים – ונדהם לדבריו משפע המגוון ומפערי המחירים.

 

סיגל כספי, המנכ"לית החדשה של טויס אר אס, מפתיעה: "השנה המחירים שלנו זולים יותר מהמחירים של עלי אקספרס בעיקר בתחפושות הפופולריות, גם בגלל שיתוף פעולה בינינו לבין היבואנים. ובמקום שלא היה שיתוף פעולה – הגברנו את היבוא העצמי, שאחראי היום ל־ 60% ממגוון התחפושות".

 

"היבואנים הורידו מחירים, אבל בעירבון מוגבל", אומר גורם בשוק שמבקש להישאר בעילום שם מחשש להתנכלות מצד היבואנים. וגורם ותיק אחר בענף אומר: "היבואנים יצטרכו לעשות שותפויות עם חנויות ביבוא ישיר משותף – כדי להוזיל עלויות".

 

ומה אומר צחי דלבה, מנכ"ל קליבר, יבואנית התחפושות  הגדולה ביותר, שחולקת את השליטה בשוק עם שושי זוהר? "הרגולציה הורגת אותנו", הוא אומר. "הדרישה להעביר כל מוצר בדיקת מכון התקנים גם אם הוא נושא תקנים אמריקאיים, גורמת לכך שהצרכן נאלץ לשלם תמורת תחפושות עשרות אחוזים יותר".

 

על פי הערכות כ־ 5% מבין כ־400 נקודות המכירה של תחפושות הפסיקו השנה למכור אותן – בעיקר חנויות קטנות ובינוניות, שלא מסוגלות להציג את המגוון שגדל כל הזמן. במקביל, המוכרים הגדולים – גדלים יותר, והשוק נעשה ריכוזי יותר.

 

הבנות וההורים שהשתתפו בבדיקה: ענבר וענבל אזולאי (6) מכפר יונה ואימא ירדנה; נועה שדה (6) מפתח־תקווה ואימא ליאת; נועה פוליאקוב (8) מפתח־תקווה ואבא דניאל; ליה טואף (9) מפתח־תקווה ואימא נירה; מאיה דובוביצקי (7) מראשון־לציון ואימא אנליה; אנה קדוש (5) מרמת־גן ואימא אלכסנדרה; עדי לוי (9) מחולון ואימא יפעת.

 

הבנים וההורים שהשתתפו בבדיקה: דור יצחקוב (8.5) מחולון ואימא יפית; איתן מנדלסון (8.5) מגני תקווה ואימא סופי שולמן; גל בן־ארי (6.5) מרחובות ואימא לארה; זיו שדה (9) מפתח־תקווה ואימא ליאת; גיא דובוביצקי (5) מראשון־לציון ואימא אנליה.

 

עזרה בהפקה: מעין אזולאי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים