{ }
שבת 07 בדצמבר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    שברולט
    ממון • 17.02.2018
    עיר ללא נהג
    אשדוד אמורה להפוך לראשונה בישראל בה יפעלו מכוניות אוטונומיות • ניסויים ברכבי קאדילק ללא נהג כבר נערכו בעיר, ובימים אלה מתבצע מיפוי תלת ממדי של הרחובות - מה שיאפשר הפעלה קבועה של מכוניות אוטונומיות
    מאת אודי עציון

    אשדוד הולכת להיות העיר הראשונה בארץ שבה יפעלו רכבים אוטונומיים. בשבועות האחרונים ערך בעיר מרכז המחקר והפיתוח הישראלי של ג'נרל מוטורס ניסוי ברכבי קאדילק אוטונומיים, והיא תזכה למיפוי מדויק הדרוש להפעלה קבועה של רכבים כאלה.

     

    צילום: אבי רוקח
    צילום: אבי רוקח

     

    מובילאיי החלה בשבועות האחרונים להתקין באוטובוסים הציבוריים בעיר, שמפעילה חברת אפיקים, מערכות מיפוי שיאפשרו בתוך כמה חודשים ליצור מיפוי תלת ממדי של רחובות העיר. הנתונים שאוספת המערכת מועלים לענן, ויוכלו לשמש בעתיד רכבים בעלי כושר נהיגה עצמי, הדרושים מיפוי מדויק יותר, ברזולוציה גבוהה, מזה שקיים כיום. בנוסף נאספים במרוכז נתוני ההתרעות של המערכת, על מיקומים שבהם נרשם מספר חריג את התרעות על אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב, מה שיכול לרמוז על מפגעי תשתית בעיר, הדורשים טיפול.

     

    במקביל מקדמת אשדוד, בשיתוף עם חברת BWR, המתמחה בניסויים לכלי תחבורה אוטונומיים, את השימוש בתשתיות העיר לטובת ביצוע ניסויים לתחבורה חכמה. בשבועות האחרונים בוצעו ניסויים ראשונים יחד עם ג'נרל מוטורס, שבוחנת בעיר את אלגורימיקת למידת המכונה שהיא מפחת ומיועדים למכוניות האוטונומיות של החברה שיוצגו בשנים הקרובות.

     

    העירייה כבר בוחנת, ביחד עם משרד התחבורה, בקשות של יצרנים נוספים לערוך בעיר ניסויים ברכבים אוטונומיים. בניסויים דורש המשרד כי כלי הרכב יהיו מאוישים בשני אנשי צוות, שיכולים להתערב מיידית ולתפוס את השליטה במקרה של סכנה.

      

    משרד התחבורה מוביל כיום צוות בין משרדי שבוחן את השינויים הדרושים בחוקי התעבורה כדי לאפשר בשנים הבאות הפעלת רכבים ללא נהג. ישראל צפויה לאמץ את ההחלטות שיתקבלו באירופה ובארה"ב בנושא האחריות לתאונת רכב אוטונומי, תחום שהסדרתו קריטית להפעלת הרכבים בצורה מסחרית.

     

    אשדוד היא גם העיר הראשונה בארץ שבה פועלת מעבדת מחקר ייעודית לתחום, שהוקמה בשיתוף פעולה בין העיריה ל־MIT, מובילאיי, מייקרוסופט ואיתוראן, המרכזת את המיפוי הדיגיטלי ומאפשרת לחברות סטארט־אפ בתחום התחבורה החכמה להשתמש במידע הנאסף.

     

    גם מוניות ללא נהג

     

    חברת גט מפעילה בעיר מבצע מתמשך לנסיעות מונית מוזלות, בתחילה תמורת 20 שקל לנסיעה, ומינואר ועד סוף פברואר, 27 שקל. החברה, שבה השקיעה קבוצת פולקסווגן 300 מיליון דולר, הגבירה כך משמעותית את מספר הנסיעות שמזמינים משתמשי האפליקציה בעיר, ואוספת מידע רב על ההעדפות שלהם. הטכנולוגיה של גט תהיה הבסיס לחטיבת הרכב האוטונומי החדשה של פולקסווגן, מויה. מארק און, מנכ"ל גט ישראל, גדל ומתגורר בעיר, שצוברת מקדמה בדרך להיות העיר הראשונה שבה תפעיל החברה מוניות אוטונומיות, כשפולקסווגן תתחיל לייצר אותן.

     

    במקביל מנהלת עיריית אשדוד שיחות עם משרד התחבורה על שימוש בשטחי מרכז ההדרכה לנהיגה מתקדמת הסגור בעיר, באזור התעשייה שלה.

     

    "אנחנו מניחים את התשתית להפעלת רכב אוטונומי בעיר, המטרה היא לקדם ככל האפשר את המעבר לעידן האוטונומי, שאמור לאפשר גם תחבורה בטוחה יותר", אומרת ד"ר סמדר איצקוביץ, ראש אגף פיתוח תעשייה בעירייה. "גם הנמל, על 7,000 המשאיות הפוקדות אותו בכל יום, הוא פוטנציאל להיות חלק מהמהפכה הזאת".

     

    ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי: "זהו אחד השלבים הראשונים בהגשמת החזון, להפוך את אשדוד לעיר המובילה בישראל בהטמעת תשתיות וניסויים בתחבורה חכמה".

     


    פרסום ראשון: 17.02.18 , 20:03
    ידיעות אחרונות