כבר לא צריכים לנסוע לראשל"צ
22 אלף מ"ר ושטיחים פרסיים על הקירות: החנות הרביעית של איקאה בארץ תיפתח בבאר–שבע • לפי הערכות, 800 אלף יבקרו השנה בסניף, היחיד בדרום
בהשקעה של 100 מיליון דולר ועם צפי ל־800 אלף מבקרים השנה הסניף הרביעי של "איקאה" בארץ ייפתח ב־26 בפברואר בבאר־שבע. החנות היא ה"קטנה" מבין סניפי הרשת בישראל, ומתפרסת על פני 22 אלף מ"ר. לפי הערכות, החנות תוסיף כרבע מיליארד שקל לפדיון השנתי של הרשת, ש"ממון" גילה שנאמד ב־1.15 מיליארד ש' ב־2017.
אחרי שחרשתי את החנות, מתברר שלמעט נגיעות קלות בהתאמת המגוון או הנראות לאזור (למשל שטיחים פרסיים על הקירות עם "קריצה" לקהל היעד הערבי), מדובר בחנות שמרנית־קלאסית מבית היוצר של איקאה העולמית, והחידושים המשמעותיים שבולטים בחנויותיה בעולם טרם הגיעו ארצה.
בחו"ל תמצאו למשל חנויות ייעודיות לחדרי שינה או למטבחים, סניפים קטנים (כעשירית מסניף רגיל), ואפליקציית מציאות מדומה שמאפשרת לראות פריטים מהקטלוג על רקע החדרים בבית. גם מועדון הלקוחות החינמי של איקאה, Family Program, שמזכה בהנחות כמו 25 דולר על כל קנייה של 250 דולר, קפה ותה חינם במסעדות שבחנות ועוד, טרם נחת בארץ. "החנויות הייעודיות עדיין בגדר פיילוט. אם הן יצליחו, אולי נשקול להפעיל חנויות כאלו בישראל", אומר שוקי קובלנץ, מנכ"ל הרשת בישראל. "גם על מועדון הלקוחות אנחנו חושבים. כרגע איננו בטוחים מה הערך שלו ללקוח".
אונליין? "או־טו־טו"
דבר בסיסי נוסף שלא עשה עלייה הוא האפשרות לרכוש את מוצרי איקאה אונליין. מכירות האונליין נחשבות למנוע הצמיחה הגדול ביותר של הרשת בעולם, עם עלייה של 28% במחזור המכירות ב־2017 לעומת 2016. מנכ"לי הרשת בישראל מבטיחים כבר שנים שאו־טו־טו מגיעות המכירות באינטרנט, אך נראה שלמרות שישראל נחשבת למעצמת קניות באינטרנט - לאיקאה ישראל אין כל כוונה לפתוח אתר סחר בעתיד הנראה לעין.
"אנחנו בוחנים את הנושא", טוען קובלנץ. "הדילמה שעומדת היא לאן הולך עתיד המכירות באינטרנט. איקאה העולמית מתכוונת לבצע פיילוט עם 'אמזון', ובתאילנד מתקיים טסט עם קניון אינטרנטי בשם Tmall. ישראל נמצאת עדיין בשלב ההתפתחות של החנויות הפיזיות, שעדיפות על הלקוחות בתחומים בהם אנחנו עוסקים. בתחומי ריהוט וכלי בית 95% מהרכישות מתבצעות בחנויות פיזיות".
ישראל ואיקאה במספרים
מספר פריטים ממוצע ללקוח בקנייה - 12
12% מהלקוחות יוצאים מהחנות עם פריט אחד בלבד
6% מהלקוחות רוכשים יותר מ־30 פריטים בקנייה אחת
שהייה ממוצעת בחנות - 140 דקות
מחזור איקאה בישראל - 1.1 מיליארד שקל

