yed300250
הכי מטוקבקות
    השאלה היומית
    24 שעות • 19.02.2018
    השאלה היומית: האם הדרישה לבטל את הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט מוצדקת?
    קראו את שתי הדעות המנוגדות ובסוף תוכלו להצביע: מי צודק לדעתכם?
    בן־דרור ימיני וגאיה קורן

     

     

    לפעול לתחרות הוגנת

    בן־דרור ימיני

     

    חלק מהקניות האחרונות שלי, יורשה לי לספר, עשיתי באינטרנט. מנורת לד עלתה לי קצת פחות מ־50 אחוז ממחירה הרגיל בישראל, או בחנויות אחרות בעולם. צריך להמתין שלושה שבועות, וזה מגיע. כשמדובר בבגדים, מעיל של מאות דולרים עלה לי בעשרות דולרים. לא גיליתי את אמריקה. מיליונים בעולם כבר גילו את הפטנט. רובנו עדיין אוהבים לראות את הסחורה בעיניים, להרגיש, למשש, אבל רשתות האינטרנט, לא כל כך לאט, אבל בטוח, זוכות לנפח הולך וגדל של קונים.

     

    רשת הוניגמן, והיא רק משל, מתלוננת שזו בדיוק הסיבה שהיא התמוטטה. רשתות אחרות חוששות שהן בדרך. קניות מקוונות, עד סכום של 75 דולר, זוכות לפטור ממע"מ. זו עוד סיבה לפער המחירים בין קניות מקוונות לקנייה בחנויות רגילות. הפטור הזה מעודד עוד ועוד קונים לפנות למרכזי קניות מקוונים. למה לשלם יותר?

     

    מה שמועיל לנו, הצרכנים הקטנים, פוגע מאוד במכירות הרגילות. התחרות לא הוגנת. זה יפה מאוד שהמחירים באינטרנט נמוכים ונמוכים מאוד. אבל זה לא הוגן להקל עם אמזון, איביי, עליבאבא, וויש ואחרים, על חשבון אלפי בעלי עסקים קטנים ועובדים במסחר הקמעונאי. הם לא מבקשים הטבות. הם מבקשים תחרות הוגנת. ותחרות הוגנת מחייבת תנאי פתיחה שווים. וזה אומר, הוספת מע"מ על קניות עד 75 דולר.

     

    נכון, הצרכנים יפסידו קצת. המחירים במסגרת הקניות המקוונות יהיו קצת יותר גבוהים. אבל זה חייב לקרות משום שגם ככה עולם הצרכנות עבר ועובר בשנים האחרונות מהפכים אדירים. בקרוב יגיעו לארץ מרכזי קניות אדירים כמו אמזון. הרשתות בישראל יצטרכו להתאמץ יותר, וזה בסדר. ובתנאי שהתחרות תהיה הוגנת. שוק חופשי הוא לא שוק שבו יש העדפות לגורם אחד על פני גורם אחר. כרגע, זה בדיוק המצב.

     

    כך שאין שום צורך להיות מומחה גדול בכלכלה כדי לדעת שהפעם, לפחות הפעם, הסוחרים הקטנים, רשתות האופנה והקניונים הגדולים — מעלים דרישות צודקות. אנחנו לא רוצים לראות התמוטטות רבתי. זה עלול לקרות. וכדי שזה לא יקרה, צריך לקבל את הדרישה לשוויון בתנאי הפתיחה.

     

    לא להכביד על הצרכן

    גאיה קורן

     

    הדרישה של הקמעונאים ומנהלי הקניונים להשוות את עצמם לאתרי קניות בחו"ל היא בערך כמו שמירי מסיקה תבקש שנועה קירל תגדל בכמה שנים טובות לפני שהיא מתחילה לשיר, כי היא גונבת לה את הפרנסה עם כל רוח הנעורים וחולצות הבטן האלה. זה לגמרי הגיוני, כלומר, אם עברת את גיל 40 לפני עשור. מה גם שרק לפני חודש נחתם צו להורדת המע"מ שיעלה למדינה 800 מיליון שקל מדי שנה, אבל כמובן שזה לא מזיז להם.

     

    כצרכנית הייתי שמחה לא לשוטט באינטרנט בשביל למצוא נעליים מהממות שלא נראות כמו בתמונה. אני אולי צעירה בנפשי, אבל בגופי אני מעדיפה למשש לפני שאני שולפת פייפאל. אני צריכה למדוד את המכנסיים שאני קונה, לראות אם אני מצליחה לנשום בתוכם, אם הם מתרחבים ואם הם עושים לי תחת (יותר ממה שיש לי).

     

    כאמור, אני לא דוגמה. אני "זקנה" בת 48 שפותחת את הדלת אחת ליומיים לשליח שמביא פריטים אינטרנטיים לילדה שלה. היא מלכת הקניות באינטרנט, יודעת מאיזה אתרים להזמין ומה וכמה, יודעת באיזו שעה אפשר לגשת לפיצוצייה כדי לאסוף דואר שהגיע מחו"ל והיא מומחית בהחזרות.

     

    אני קצת מקנאה בה. בזכות הקניות באינטרנט היא פיתחה חוש מסחר מפותח, למדה לעשות השוואת מחירים, היא צרכנית נבונה, עומדת על שלה, מתנהלת נכון עם כסף. הלוואי על כולנו. זה דור אחר, מהיר, חד, שרוצה הכל כאן, עכשיו וזול. העולם מתקדם וזה צו האופנה.

     

    צריך גם להעמיד דברים על דיוקם. "כל הקניות באינטרנט עומדות על ארבעה מיליארד שקל בשנה", אמר גורם במשרד הכלכלה ל"כלכליסט", בתגובה לדחיית דרישת הקמעונאים. "מה שמשפיע על מכירות האופנה זה טיסות לחו"ל. מדיניות הממשלה היא לא לבטל פטור ממע"מ ולא להכביד על הצרכן". הנה משהו שלא מבינים הקמעונאים — לא מכבידים על הצרכן.

     

    תוצאות הסקר האחרון: האם ישראל צריכה להחזיר את השגרירה מוורשה במחאה על דברי ראש ממשלת פולין?

    כן — 56% מסכימים עם יריב אופנהיימר

    לא — 44% מסכימים עם שלמה פיוטרקובסקי

     


    פרסום ראשון: 19.02.18 , 20:38
    yed660100