מתבססים על בגדים
שנת 2017 הייתה טובה למליסרון, בעלת קניוני עופר • המניה קפצה אתמול ב–5% • אבל הדוחות חושפים שכמעט חצי מההכנסות מגיעות מעולם האופנה, ששרוי במשבר
עד כמה תלויים הקניונים בענף האופנה המתנדנד? הדוחות הכספיים של קבוצת מליסרון, בעלת קניוני עופר - שנמצאת בשליטת ליאורה עופר ובניהולו של המנכ"ל, אבי לוי - חושפים כי 47% מהכנסות קניוני מליסרון מקורם בענף האופנה: ביגוד, נעליים ותיקים. עוד עולה מהדוחות כי קבוצת הדיירים הגדולה ביותר בקניוני עופר היא קבוצת פוקס, עם 6.7% מכלל החנויות, אחריה נמצאת קבוצת המשביר עם 5%, זארה עם 3.2%, גולף (3%) וקסטרו (2.4%).
בינתיים המשבר בענף עוד לא ממש ניכר בדוחות הקבוצה (החורף החם ונזקיו יבואו לידי ביטוי בדוחות הרבעון הראשון של 2018), זאת למרות שב־2017 לראשונה נרשמה ירידה בקצב הצמיחה של הכנסות הקניונים. בעוד שקצב הצמיחה בפדיונות של החנויות ב־2016 הסתכם ב־5%, ב־2017 לא הייתה צמיחה בפדיונות. למעשה, מדובר בירידה ריאלית, היות שהצמיחה במשק ובצריכה הפרטית היו כ־3%.
בקבוצת מליסרון הירידה ניכרה קלות בפדיונות של קניון רמת אביב, שרשם ירידה של 1.65%. הקניון הגדול בפתח־תקווה ירד ב־2%, הגרנד קניון בבאר־שבע ירד ב־0.5%, ואילו הקריון עלה ב־1.67%. תופעה מעניינת היא עליית פדיונות האאוטלטים. לדוגמא, בילו סנטר עלה ב־7% והאאוטלט בחיפה חוצות המפרץ ב־4%, מה שמלמד שהצרכנים מחפשים מציאות ומחיר זול.
יש לציין כי מליסרון השקיעה ב־2017 כ־40 מיליון שקל בשדרוג קניונים שברשותה. חלק מהסכום ניתן לשוכרים לשדרוג החנויות, כהטבה שניתן להחשיבה כהורדה בשכר הדירה. תזרים הנטו של מליסרון עלה משתי סיבות: הפחתה של הוצאות המימון בשל ריבית נמוכה ומחזור חוב, ובנוסף רכישות ויזמות של הקבוצה בתחום המשרדים. בנוסף נהנתה הקבוצה משיערוכים חיוביים על חלק גדול מנכסיה שהגדילו את ההון העצמי ב־450 מיליון שקל, שנוספו לשווי נכסי הקבוצה.
נועם פינקו, אנליסט נדל"ן ב"פסגות", נתן המלצה נייטרלית למניות הקבוצה, עקב המצב בענף, אך מציין לטובה את התשואה התזרימית שלה שמגיעה ל־10%. בנוסף, בעקבות הדוחות עלתה המניה אתמול ב־5.05% וכעת שוויה 6.9 מיליארד שקל.
לוי: "אנחנו מגדילים את שטחי הפנאי, בילוי והסעדה בקניון ועדיין, כבודה של האופנה במקומה מונח ואין צורך להרוג אותה. עם ישראל חובב קניות ולא הפסיק להתלבש ולבוא לקניונים שהפכו ל'כיכר העיר' המודרנית. אנשים כבר לא קונים ברחוב - הם רוצים מיזוג אויר, קירוי - ובקניון יש להם הכל".

