שלישי 28 בינואר 2020
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    שאטרסטוק
    ממון • 27.02.2018
    עוד השנה: עשרות עמדות טעינה מהירה לרכב
    חברת ג'ינרג'י תבצע את פריסת תחנות הטעינה • שר האנרגיה יובל שטייניץ: עד 2030 נאסור יבוא רכבי בנזין וסולר
    מאת אודי עציון ועמיר בן־דוד

    משרד האנרגיה מקדם החלטת ממשלה שתאסור יבוא כלי רכב חדשים המונעים בבנזין ובסולר החל משנת 2030, בעוד 12 שנים בלבד. שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר שהמטרה היא להעביר את כלי הרכב בישראל בהדרגה להנעה חלופית - גז טבעי או חשמל.

     

    כיום יש מספר מצומצם של מדינות באירופה שהצהירו על כוונות דומות. שטייניץ כבר הציג את הרעיון בעבר, אך הפעם הודיע שהכוונה היא לכלול את הפרויקט, יחד עם שורת מהלכים נוספים להעמקת השימוש בגז, בתוכנית שתובא לאישור הממשלה.

     

    מבחינת תעשיית הרכב, ההכרזה של שר האנרגיה יובל שטייניץ על איסור יבוא רכבי בנזין ודיזל אחרי שנת 2030 משולה לאיסור על יבוא קטרי קיטור: היא כמעט מובנת מאליה. מנוע הדיזל ימות עוד קודם, אחרי שפרשת הדיזל־גייט בפולקסווגן העירה את הרשויות באירופה ובארה"ב מפני הזיהום המוגבר שלו ומרחיקה ממנו את הקהל בקצב גובר. פיאט־קרייזלר תכריז בקרוב על הפסקת ייצור רכבי דיזל פרטיים עד 2022, פורשה כבר אחרי ההכרזה, וולוו תפסיק לפתח מנועי בעירה פנימית אחרי 2020. הדיזלים ומנועי הבנזין שלא יוחלפו במנועים חשמליים יוחלפו בשנים הבאות בידי מערכות היברידיות מוזלות, שייכנסו גם למכוניות קטנות. בכלי הרכב המסחרים יוחלפו הדיזלים בחשמליים ובהנעה בגז טבעי. לכן, אגב, משרד התחבורה בראשות השר ישראל כץ לא עומד להתנגד ליוזמה של שטייניץ.

     

    המכשול הגדול בפני רכישת מכוניות חשמליות, ומכאן של יבוא שלהן, הוא היעדר תשתית טעינה. החדשות הטובות הן שדברים מתחילים לזוז לאט גם בישראל, שעוד הקדימה לכמה רגעים בתחילת העשור את שאר העולם בידי בטר פלייס. ל"ממון" נודע כי חברת ג'ינרג'י זכתה בקול קורא שפירסם משרד האנרגיה לפריסת תחנות טעינה מהירה, המסוגלות לטעון 80% מהסוללה בחצי שעה. החברה תפרוס בישראל עוד השנה עשרות עמדות כאלה, בעלות של יותר מ־4 מיליון שקל ובתמיכה ממשלתית משמעותית, מה שיאפשר נסיעות בין־עירוניות עם החשמליות.

     

    יובל שטייניץ | צילום: אלכס קולומויסקי
    יובל שטייניץ | צילום: אלכס קולומויסקי

     

     

    ג'ינרג'י, הספקית הגדולה בארץ לעמדות טעינה לחשמליות המעטות שנמכרו כאן, תפרוס עוד מאות עמדות טעינה ציבורית רגילות השנה. משרד האנרגיה ישקיע גם 25 מיליון שקל במימון ממשלתי לפריסת עמדות טעינה ציבוריות, אם כי כאן הצפי שההצבה המסיבית תתחיל רק ב־2019. לשני הפרויקטים שותפה גם מינהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה.

     

    מכרז של משרד האנרגיה לסבסוד תחנות תדלוק בגז טבעי לרכב, בתקציב של 65 מיליון שקל, ממתין להשלמת אישור גובה המס שתגבה המדינה עליו. המדינה תסבסד ב־1 עד 2.5 מיליון שקל את הקמת התחנות, שעלותן 6־4 מיליון ש' בתקווה שבשלהי 2019 נראה תחנות גז טבעי נוספות מצטרפות לאלה שבאלון התבור ולזאת שתיחנך בקרוב בצריפין. פריסה ארצית של תחנות היא מה שמחכים לו לקוחות גדולים בתחום ההובלה ויבואני המשאיות.

     

    כדי שהמהפכה החשמלית באמת תורגש כאן, יהיה צורך בהסרת מחסומים ברמת הרשויות המקומיות. כבר היום נוהגים כמה אלפי ישראלים ברכבים היברידיים נטענים ("פלאג אין"), ובבתיהם מותקנות עמדות טעינה. בשנה הקרובה יושקו בארץ ניסאן ליף ויונדאי איוניק חשמליות, שיצטרפו לרנו זואי וב־מ־וו i3. אם המדינה תדע לעזור ולא להפריע, ב־2030 רכבי בנזין ודיזל משומשים עוד יסעו על הכבישים, אבל במספרים הולכים ופוחתים.

     


    פרסום ראשון: 27.02.18 , 20:37
    ידיעות אחרונות