חמישי 17 בינואר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    מורן טרסוב ובתה אמה. 200 אלף צפיות לסרטון על שיטוט בסופר־פארם
    ממון • 01.03.2018
    המלצה אישית
    הם אנשים מן היישוב, לא סלבריטאים ולא אנשי שיווק ופרסום, שהפכו כבר לתופעה: עשרות "משפיענים" שמנצלים את העוקבים הרבים שיש להם באינטרנט כדי להמליץ ולפרסם מוצרים, בתשלום, עבור חברות גדולות • הבעיה: העוקבים הנאמנים שלהם לא תמיד יודעים שהם מקבלים תשלום על המלצותיהם • מנכ"ל אחת החברות הגדולות: "העולם הזה גדל בפראות, ואין ספק שקיימת בעייתיות: חלק מהאנשים לא מספיק מקצועיים"
    שושנה חן

    לאחרונה העלתה רחלי ור־ניר, קונדיטורית צעירה, נשואה ואם לשניים מירושלים, סרטון לאינטרנט ובו הדגימה התנסות שלה במכונת כביסה חדשה. מיד אחר כך הייתה עלייה ברכישות של אותה מכונה. ור־ניר, שכותבת בלוג בנושא אפייה ובישול ומנהלת מספר קבוצות פייסבוק, משתמשת בעוקבים הרבים שיש לה כדי לשווק מוצרים ברשת עבור חברות שונות. כשרחלי ממליצה על מוצר, היא מביאה לגל קניות שלו. בסרטונים שהיא מעלה לבלוג שלה היא משתמשת במיקסר של בוש. "מאות קנו את המכשיר הזה בזכותי", היא מציינת בסיפוק.

     

    גם יניב פורת, אב לשלושה מהוד־השרון, משתמש בהשפעתו הגדולה ברשת כדי לשווק מוצרים. לפורת יש קבוצת פייסבוק בנושא קניות ואתר בשם buy-ali. באתר הוא מעלה סרטונים על מוצרים שונים, עם קישור לאתרים שבהם אפשר לרכוש אותם. האתר שלו צבר פופולריות גדולה עד כדי כך שאתרי מכירות סיניים מחזרים אחריו ומציעים לו דילים טובים להציע לעוקבים ולגולשים שלו באתר.

     

    ור־ניר ופורת הם חלק מתופעה צרכנית שהולכת ומתרחבת, ומהווה סוג של אלטרנטיבה לפרסום ולשיווק המסורתיים ולביקורות המוצרים הצרכניות המסורתיות הנעשות באמצעי התקשורת. בניגוד לשיווק באמצעות ידוענים, שמוכר לנו, כאן מדובר באנשים מן היישוב, לא ידוענים, המנהלים אתרים, בלוגים וקבוצות פייסבוק, צברו עוקבים רבים וקנו לעצמם מעמד של ממליצים על מוצרי צריכה שונים. עקרות בית, מאפרות, בשלניות, עובדי היי־טק, שקמו בוקר אחד והניעו יוזמה. לא מדובר מספרי העוקבים בסדר גודל כמו של ידוענים כבר רפאלי (2.2 מיליון) או גל גדות (15 מיליון בארץ ובעולם), אלא בעשרות ולעיתים מאות אלפי עוקבים. עיקר הפעילות מתבצעת דרך אתרי אינטרנט ופחות בפייסבוק, מאחר שפייסבוק אוסרת לפרסם סטטוסים שעליהם מקבלים תשלום, אלא אם הם מוגדרים כפרסומת ואז פייסבוק גובה תשלום על הפרסום אצלה.

     

    "היום הצרכן לא מתעניין רק בתכונות המותג, אלא גם איך הוא נראה עם המותג, מה השימוש בו אומר עליו, לכן נוצר מקום להשפעה של מובילי דעת קהל כדוחפי קניות", מסביר בעל חברה גדולה המשתמש בשירותיהם של משפיענים מובילים.

     

    רחלי ור־ניר. "מאות קנו את מיקסר בוש בזכותי"
    רחלי ור־ניר. "מאות קנו את מיקסר בוש בזכותי"

     

    ירון פרוסט, שותף בסוכנות Storiez, שמנהלת ומייצרת תוכן לחברות גדולות: "עולם השיווק באמצעות משפיענים נמצא בצמיחה משוגעת בשנתיים האחרונות. האלטרנטיבות לפרסום המסורתי מגיעות מעולם התוכן השיווקי ומהעולם הזה".

     

    התופעה התפשטה עד כדי כך, שקמו כבר כשש חברות שעוסקות באיתור משפיעני רשת, מעקב אחר כוח השפעתם ותיווך בינם לבין חברות גדולות שרוצות להשתמש בשירותיהם. אפרת סלע־איתמר היא מנכ"לית חברה כזאת, ששמה(theleaders.co.il) Leaders . לפני חמש שנים, כשהקימה את החברה, עוד הסתכלו עליה כעל הוזה. היום היא מוציאה לאוויר מדי חודש כ־50 קמפיינים של מוצרים עבור חברות מוצרי צריכה שונות, באמצעות משפיעני רשת או לידרים (מובילים) כפי שהם נקראים.

     

    "יש היום בארץ עשרות אנשים שמתפרנסים ממתן המלצות קנייה ברשת. אנחנו מייצרים יותר ממיליון המלצות כאלו בשנה. בשנתיים האחרונות התחום עבר מהפך בישראל, שנחשבת למתקדמת מאוד בנושא, כי אנחנו מדינה של 'מפה לאוזן', בִּיצה קטנה, והמשווקים הבינו את זה".

     

    גם מתן מה־אהבתי (24) הקים יחד עם חבר את חברת Share, שמספקת שירותים לאיתור וניטור משפיענים, גם עבור חברות בחו"ל. "כבר בשירות הצבאי ביחידת דובר צה"ל הבנתי שתרבות הצריכה מושפעת מהמלצות ברשת", הוא מספר. לדבריו, "פעילות המשפיענים לא מתבטאת רק במכירות. היא חשובה קודם כל בשיפור תדמית החברה או המוצר".

     

    אלכס סמולקין (משמאל), אושיית יו־טיוב עם 105 אלף עוקבים, ומתן מה־אהבתי, בעלי חברת Share | צילום: אביגיל עוזי
    אלכס סמולקין (משמאל), אושיית יו־טיוב עם 105 אלף עוקבים, ומתן מה־אהבתי, בעלי חברת Share | צילום: אביגיל עוזי

     

    הגענו במקרה

     

    אצל יניב פורת הכל התחיל לפני שש שנים, כשרכש מכנסיים בקופון לבנותיו התאומות, אז בנות שנתיים, עם הבטחה לדיל טוב במיוחד, וגילה שהמכנסיים נמכרים באתרי המכירות הסיניים בשליש המחיר. כשהרים טלפון מחאה לחברת הקופונים, אמרו לו: "כולם עושים את זה – מקבלים מוצרים מסין, אורזים מחדש ומוכרים במחיר של פי שלוש וארבע". הוא החליט לשכנע אנשים לקנות ישירות באתרים הסיניים, אבל גילה שאנשים חוששים (זה היה לפני שש שנים, כשהאתרים עוד לא צברו מוניטין כמו היום). ואז הוא התחיל לפרסם סרטונים ופוסטים – איך לקנות באתרים הללו, הדגים מוצרים, וחיפש מוצרים עבור הגולשים. הוא התחיל בפייסבוק, ואז פתח אתר, ולפני שנתיים, כשהפעילות כל כך התרחבה, הוא סגר את העסק שהיה לו בשוק ההון ועבר לפעול רק באינטרנט. היום האתרים מחזרים אחריו. יש לו אנשי קשר טובים באמזון בריטניה. בין היתר, הוא דוחף מאוד את המותג הסיני שיאומי, "כי הוא נותן תמורה לאגרה".

     

    אצל אשת ההיי־טק אוריין פז — בעלת הרעמה המתולתלת — זה התחיל במחאה. היא פתחה קבוצת פייסבוק ובה מחתה על כך שפרוקטר & גמבל הסירה מהמדפים באירופה ובישראל מוס לשיער מתולתל, כי לא היה לו ביקוש מספיק. קבוצת הפייסבוק כל כך הצליחה והתרחבה, עד שהיא גרמה לפרוקטר & גמבל לשנות את המדיניות שלה, ולייבא לישראל את המוס ממקסיקו, שם הוא עדיין נמכר. מאז הוא חזר למדפים באירופה ובארץ, ופז ממשיכה לפעול בקבוצת הפייסבוק "המתולתלות", בת 66,000 חברים, שכל מי שצריך משהו הקשור לשיער מתולתל עובר בה.

     

    יערה דרור לא ידעה בכלל שהיא אוהבת לבשל. היום יש לה קבוצת פייסבוק ואתר אינטרנט מצליחים בשם "אמהות מבשלות ביחד", שבהם היא ממליצה על מוצרים הקשורים לבישול וגם לעולם כלי הבית, משבצת במתכונים שלה מוצרים שעליהם היא ממליצה, ומשיגה מבצעים לגולשים.

     

    יניב פורת. מקבל 5% מכל קנייה | צילום: אלי דסה
    יניב פורת. מקבל 5% מכל קנייה | צילום: אלי דסה

     

    רחלי קרוט, עוד דוחפת קניות חזקה, מספרת: "כשהתחלתי עם פעילות בקשר למזון ברשת, לא תיארתי לעצמי שלשם זה ילך". עכשיו יש לה בלוג ואתר שבהם היא מתעסקת במה שהיא מכנה "אוכל עם זכרונות". למרות שעדיין אין לה ילדים, היא כותבת למעריצותיה: "להכין אוכל זה לעצב זכרונות לילדים שלנו". לאחרונה היא העלתה מתכון ללחם עם קפה מקפסולות הקפה החדשות בטעם אגוזי לוז של עלית. כמה מהעוקבות היו חושבות להכין לחם עם קפה בטעם אגוזי לוז? בפועל, רבות יצאו למסע ציד אחר הקפסולות.

     

    מה עם האמינות?

     

    יערה דרור טוענת שהיא מקפידה לרכז את כל פעילותה המסחרית באתר ולא בפייסבוק ו"כל החסויות שלי שקופות". אבל בהרבה מקרים אחרים לא כל הגולשים, שפועלים לפי המלצות בעלי הבלוגים והאתרים, יודעים שהממליצים מתפרנסים מהפעילות השיווקית שלהם ברשת. האם מי שקנה את מכונת הכביסה על סמך עצתה של רחלי ור־ניר ידע שהיא קיבלה את המכונה במתנה מהיבואן, ובנוסף קיבלה ממנו תשלום תמורת העלאת הסרטון לרשת?

     

    רעות לווינברג מנהלת את אתר "רעות תקני לי", בו היא ממליצה על מוצרים ממגוון תחומים, ובעיקר אופנה, הנעלה ואביזרים. בכתיבה מושכת ובליווי תמונות היא מספרת, למשל, על חוויית הקנייה ב"טרמינל X", אתר הקניות של קבוצת פוקס. בתיאור הוא מצטייר כאתר קניות מצוין. אבל לא מצאנו ציון בולט וראוי על כך שהמלצתה ניתנת במסגרת שיתוף פעולה מסחרי עם האתר.

     

    ויקטוריה ליברסקו. 145,000 עוקבים באינסטגרם
    ויקטוריה ליברסקו. 145,000 עוקבים באינסטגרם

     

    ואם הממליצים מתוגמלים כספית, באיזו מידה אפשר לסמוך על כך שהמלצתם אובייקטיבית ואמינה? מה קורה כאשר משפיען רשת מקבל מוצר, מתנסה בו ולא מרוצה, או מרוצה רק חלקית. האם הוא יכלול את הסתייגויותיו בסרטון? בשיטוט בקבוצות פייסבוק של חלק מהמשפיענים הבולטים, התרשמתי מהמקצועיות שבה נעשו הדיווח, הביקורת וההמלצה על המוצרים, אבל ההיבט המסחרי לא תמיד היה שקוף.

     

    מתן אברמוביץ הוא סמנכ"ל הלקוחות בחברת הפרסום מקאן ואלי — שגם לה יש אגף שעוסק בשימוש בדוחפי הקניות החדשים, כמו לכל חברת פרסום או יחסי ציבור המכבדת את עצמה. לדבריו, בחו"ל יש יותר ויותר מדינות שדורשות לסמן בגלוי על תכנים מהסוג הזה שהם תכנים פרסומיים, ואילו "אצלנו אין מספיק שקיפות, ולא תמיד ברור לצרכן שהמשפיען קיבל כסף כדי להעלות את חוות דעתו החיובית על המוצר".

     

    מצד שני אומר ירון פרוסט: "עיקר כוחם של מובילי הדעה המצליחים הוא בהתמחות ובמוניטין שלהם. הם יודעים שאם לא ימליצו על משהו שהם באמת מאמינים בו — הם עלולים מהר מאוד לאבד את המוניטין ואף אחד לא יאמין להמלצותיהם".

     

    מנכ"ל אחת החברות הגדולות במשק, שמשתמש בדוחפי המכירות ברשת, טוען שיש בעיה עם המקצועיות: "העולם הזה גדל בפראות, ואין ספק שקיימת בעייתיות. אנחנו משתמשים בהם כי אין ברירה, אבל חלק מהאנשים לא מספיק מקצועיים, כותבים על מה שבא להם. בחורה שקמה על צד שמאל בבוקר יכולה לכתוב מה שבא לה. אין לה דין ולא דיין ואין פיקוח".

     

    אפרת סלע־איתמר, מנכ"לית Leaders . "אנחנו מדינה של 'מפה לאוזן'" | צילום: אסף פרידמן
    אפרת סלע־איתמר, מנכ"לית Leaders . "אנחנו מדינה של 'מפה לאוזן'" | צילום: אסף פרידמן

     

    ואילו ליעל יעקובי, מנהלת קבוצת הפייסבוק "מכורי איפור אנונימיים, הקבוצה הרשמית משנת 2009", שממליצה על מוצרי איפור וקוסמטיקה, יש טענות דווקא לחברות עצמן: "השוק קיבל דימוי חזירי יותר בעיקר בגלל החברות. החברות לא תמיד בוחרות נכון את הנסיינים והדוחפים. הן פונות לאנשים שאין להם כל קשר למותג ולקטגוריה. והגולשים לא מטומטמים, הם יאבדו את האמון ויפסיקו לקנות כשמישהו מנסה לדחוף להם כל דבר. אני מתחילה לראות תגובות של צרכנים על רקע הרוויה הקיימת".

     

    בחו"ל, אגב, התופעה קיימת כבר כחמש־שנים ובולטת בארה"ב, אירופה ואוסטרליה. בארה"ב ובאוסטרליה, בניגוד לארץ, יש כבר התחלה של ניסיון לפקח על הפעילות הזאת מבחינת שקיפות. אולי הגיע הזמן לעשות את זה גם כאן.

     

    כמה מרוויחים

     

    כמה מרוויחים המשפיענים? ירון פרוסט: "אם לפני כמה שנים מובילי דעה חזקים ברשת היו מסתפקים בקבלת המוצר שהם מסקרים במתנה. היום הם כבר לא מתבלבלים ומבקשים אלפי שקלים תמורת כל פרסום". מדובר בכסף לא קטן. 5%־10% מתקציב השיווק של סופר־פארם הולך למשפיעי רשת, מודים בחברה. כמחצית מהקמפיינים שמעלה לאוויר חברת Leaders עם משפיעני רשת הם קמפיינים בתשלום מעבר למתן המוצר. "לפני שנתיים אף אחד מהקמפיינים לא היה בתשלום", מציינת סלע־איתמר.

     

    שכרם של דוחפי הקניות נקבע לפי "כוחם" השיווקי, הנמדד על פי מספר העוקבים וכמות התגובות על כל סרטון או פוסט. לכל חברה המנטרת את פעילותם יש מדד משלה לחישוב היחס. סלע־איתמר: "המערכת שלנו מאפשרת לתקשר עם המשפיען, לעקוב אחרי הפוסטים שלו, אחרי התגובות שהוא מקבל, גם בזירות סגורות של פייסבוק, כולל שיחות בקבוצות סגורות, ושולחת דיווחים למשווק המפרסם, שיכול גם לצפות בפוסטים, לדעת כמה חשיפות יש, כמה תגובות, באיזה זירות ומדיות, באיזה קבוצות, מי הקהל".

     

    וכמה משלמים? יניב פורת אומר שהוא מקבל 5% מסכום כל קנייה שנעשית דרך הקישור באתר שלו, "אבל זה לא בא על חשבון הצרכנים, כי אני משיג להם דילים טובים", הוא אומר.

     

    התשלום על העלאת סרטון, פוסט, תמונה וטקסט קצר, יכול לנוע בין מאות שקלים ועד 50,000 שקל אם מדובר במשפיענים עם עוקבים רבים ומוניטין טובים במיוחד. משפיענים עם 10,000־20,000 עוקבים יקבלו 600־700 שקל לפוסט (בדרך כלל מעלים בין אחד לשלושה פוסטים על כל מוצר). לידרים עם 50,000־100,000 עוקבים יקבלו בממוצע 1,000־3,000 שקלים לפוסט. המבוקשים ביותר יוכלו לבקש ולקבל אפילו 20,000־25,000 על פוסט או סרטון, ולהגיע ל־50,000 שקלים לעבודה מקיפה – למשל שילוב של כמה מדיומים, או ייזום התנסות של הרבה נסייניות במוצר ועוד.

     

    ישנם גם כאלה שהתגמול היחידי שיקבלו הוא המוצר. כל המשפיענים והמשפיעניות מקבלים מוצרים לניסוי, וכולם מצהירים שהם מוכנים לקבל ולדווח רק על מוצרים שהם מאמינים בהם. "חשוב לי שאלה יהיו דברים שהייתי יכולה להשתמש בהם גם בעצמי", מצהירה רחלי ור־ניר, שכל יום־יומיים מקבלת הצעה לקמפיין. לחלק מההצעות היא מסרבת. "אני מתייחסת יותר לעסקאות שיש תשלום בצידן, ופחות למוצרים".

     

    ניסית מוצר והוא על הפנים, מה קורה?

     

    ור־ניר: "אני לא מפרסמת, ולא אקח כסף, אבל לא אכפיש את המוצר".

     

    החברות מצניעות

     

    חברות רבות, בפרט גדולות וידועות, מתביישות להודות בפומבי שהן משתמשות בשירותיהם של משפיעני רשת. "חברות לא רוצות שיגידו שמי שאומר עליהן מילה טובה מקבל כסף", אומרת סלע־איתמר. אחת החברות יוצאות הדופן היא סופר־פארם, שהיא בין המשתמשות הנדיבות במשפיעני רשת וגם מודה בכך בגלוי. השקת קו מוצרי האיפור והטיפוח החדש שלה Milucca למשל, שהושק השבוע, מלווה בפעילות אינטנסיבית של דוחפי הקניות ברשת. בין היתר, עשר נשים, בגילים 40־20, בונות בימים אלה יחד עם הרשת "סיפור" של המוצרים ושל המשתמשת בו, ואז הן ייסעו לחו"ל ויצלמו שם את עצמן משתמשות במוצרים, נראות איתם וכו'. תמורת תשלום כמובן.

     

    להשקת Milucca הוזמנו כל מי שיש סיכוי שירצו לשמש כדוחפות המוצר ברשת. למרות שהמקום המה משתתפים, בחלק הראשון של האירוע שררה דממה יחסית, כי חלק גדול מהנוכחות היו עסוקות בצילומי סלפי וסרטונים קצרים מהאירוע, שהועלו מיידית לרשת. "אם את לא מעלה סרטון כזה ומהר, את לא קיימת כמשפיענית", אמרה לי מאפרת שיש לה קהל עוקבות קטן ברשת, ויצאה מהאירוע עם מוצרים להתנסות בלבד, בלי הבטחה לתשלום. "הרציניות מקבלות כסף על כל סרטון. אני קטנה", רטנה וקיוותה לעתיד טוב יותר.

     

    הפעילות הגדולה ביותר של דוחפי הקניות מורגשת בקבוצות של אמהות והורים, במיוחד אמהות לתינוקות. "יש משהו בודד בלהיות בבית עם תינוק בחופשת לידה ואין לך עם מי להתייעץ", מסבירה מנהלת שיווק בכירה ברשת שיווק, המפעילה דוחפי קניות ובעצמה פעילה בזירות של אמהות באינטרנט. ויש זירות רבות כאלה, בהן קבוצות פייסבוק כמו תשעה ירחי לידה, אמאל'ה, מאמא גורו ועוד. מורן טרסוב, שהחלה את השפעתה השיווקית בהעלאת סרטונים בתחום האיפור, עשתה תפנית של 180 מעלות אחרי שנולדה בתה אמה, היום בת שלוש וחצי. "הנקתי והייתי עסוקה עם התינוקת 24 שעות ביממה, ולא הצלחתי למצוא את הזמן — כמה שעות טובות — להעלאת סרטון. כמשפיענית יו־טיוב אני חייבת להעלות סרטון אחד לשבוע לפחות. אז העליתי סרטון שבו שיתפתי בחוויות גידול התינוקת".

     

    היום גם בתה משתתפת בסרטונים שהיא מעלה תחת השם "המסעדה של אמה", ובהם היא דוחפת מוצרים הקשורים לילדים — צעצועים, בגדי ילדים, נעליים, אבל לא רק. אחד השיאים היה סרטון של 20 דקות שבו תיארה יחד עם בעלה ג'וזף, גם הוא אושיית יו־טיוב, ביקור עם הילדים בסניף סופר־פארם, אחד הלקוחות הגדולים שלה. מה מעניין בצפייה 20 דקות במשפחה שמסתובבת בסניף סופר־פארם? עובדה: המציצנות הישראלית עובדת, וכמות הצפיות הגיעה לקרוב ל־200,000.

     

    ניסית מוצר ואת מאוד לא מרוצה. מה תעשי?

     

    טרסוב: "אני אומרת לחברה: תודה, לא מתחברת, אבל לא אומרת ללקוחות שהמוצר גרוע".

     

    עשרת משפיעי הקניות הבולטים ביותר

     

    בהתייעצות עם רבים בענף, ובהם מנכ"לי חברות הניטור, אפרת סלע־איתמר מ־Leaders ומתן מה־אהבתי מ־Share, הרכבנו את רשימת עשרת משפיעי הרשת החזקים ביותר, מתוך קטגוריית המשפיעים שהם "אנשים מן השורה" ולא ידוענים. נתנו ייצוג לקהלים, תחומים וקבוצות גיל שונות. זו טעימה מייצגת ומעניינת של קטגוריה פרוצה שהולכת ומתמסדת. יצוין שאין כל אפשרות לכמת בכסף את היקף הקניות שמתבצעות כתוצאה מההמלצות של חברי הנבחרת הזאת, ושל משפיעני רשת בכלל.

     

    רחלי ור ניר (28):

     

    מקצוע: קונדיטורית המתמחה בקינוחים, נשואה ואם לשניים, חוזרת בשאלה, גרה בירושלים. מנהלת בלוג וכמה קבוצות פייסבוק בנושא אפייה ובישול.

     

    על מה ממליצה: מוצרי קולינריה - ממזון ועד אביזרים ואפילו מוצרי חשמל. בחודשים האחרונים מתרחבת השפעתה למוצרים שמעבר לאפייה ובישול.

     

    כמה עוקבים: כ־100,000 בפייסבוק (בכמה קבוצות) ובאינסטגרם, בעלי שיעור הנאמנות הגבוה ביותר על פי מדד שפיתחה חברת Leaders.

     

    אופן תגמול: מקבלת מהחברות את המוצרים שעליהם היא ממליצה.

     

    יניב פורת (36):

     

    מקצוע: לשעבר בעל חברה לייעוץ בהשקעות בשוק ההון. נשוי + 3, גר בכפר־סבא. מנהל קבוצת פייסבוק ואתר מכירה של מוצרים בשם ali-buy.

     

    על מה ממליץ: מוצרים מכל תחומי הצריכה, בדגש על חשמל ואלקטרוניקה, שואבי אבק, טלפונים סלולריים. הוא גם מחפש דילים למוצרים על פי בקשות חברים. נתפס כבעל קשרים טובים באתרי האינטרנט הסיניים GearBest ו־Banggood, שאפילו פונים אליו עם דילים, וכמי שמשיג דילים טובים. מעלה סרטונים מפורטים של ביקורות על המוצרים.

     

    כמה עוקבים: 102,000 חברים בקבוצת הפייסבוק.

     

    רחלי קרוט (37):

     

    מקצוע: גרפיקאית שהתגלגלה לתחום הקולינריה. מנהלת בלוג בשם "קרוטית" הידוע בדיוק מתכוניו. רווקה, גרה בראשון־לציון.

     

    על מה ממליצה: מוצרים בתחום הקולינריה.

     

    כמה עוקבים: 40,000 חברים בקבוצת הפייסבוק, בעלי שיעור נאמנות ומעורבות גבוה במיוחד.

     

    יעל יעקובי (47):

     

    מקצוע: מאפרת, מנהלת קבוצת הפייסבוק "מכורי איפור אנונימיים, הקבוצה הרשמית משנת 2009", גרושה + 1, גרה בתל־אביב.

     

    על מה ממליצה: מוצרי איפור וקוסמטיקה.

     

    כמה עוקבים: כ־114,000 חברים בקבוצת הפייסבוק. מנהלת את הקבוצה בדינמיות, שולחת מוצרים לניסוי לחברי הקבוצה, גם אנשי מקצוע וגם חובבנים, שמעלים סרטונים על כך ומחויבים לציין שקיבלו תשלום בעד ההתנסות, מנהלת תחרויות ביניהם, מוצאת ומציעה דילים עבור הגולשים. בחברות אוהבים אותה ובאים לקראתה.

     

    ויקטוריה ליברסקו (37):

     

    מקצוע: מנהלת שיווק. פועלת בעיקר באינסטגרם ובפייסבוק, ובעלת הבלוג Mango Notes. נשואה פלוס 2, גרה ביפו, עולה חדשה יחסית מרוסיה.

     

    על מה ממליצה: מוצרי לייף סטייל, אופנה, איפור. ידועה בהשפעתה הגדולה על קהל יוצאי רוסיה, ומשפיעת הקניות היחידה בקטגוריה שהשפעתה חורגת מגבולות ישראל, בעיקר לרוסיה, בגלל יכולתה להבין את קהל המטרה. כותבת בעברית וברוסית.

     

    כמה עוקבים: 145,000 באינסטגרם, עם שיעור נאמנות גבוה.

     

    מורן טרסוב (37):

     

    מקצוע: מפיקת אירועים ומאפרת. פעילה בשלושה ערוצים ביו־טיוב, בהם "המסעדה של אמה", ובאינסטגרם, נשואה + 2, גרה בראשון־לציון.

     

    על מה ממליצה: לייף סטייל ומוצרים למשפחה.

     

    כמה עוקבים: 94,000 עוקבים בערוץ היו־טיוב, 38,000 באינסטגרם. התחילה כאחת המשפיעניות המחוזרות ביותר על ידי חברות הקוסמטיקה, אבל התרחבה לתחומים נוספים. גם בעלה ג'וזף (37), די־ג'יי הנהנה מ־50,000 עוקבים ביו־טיוב, מצטרף לא פעם לשיתופי הפעולה. את גבינת עמק החדשה של תנובה שניהם מקדמים היום. סרטונים ששניהם מעלים בשילוב ילדיהם יכולים להגיע גם ל־200,000 צפיות ויותר.

     

    ליקי רוזנברג (33):

     

    מקצוע: מאמנת ספורט, נשואה + 1, גרה בתל־אביב.

     

    על מה ממליצה: תוספי תזונה, מוצרי ספורט וביגוד ספורט.

     

    כמה עוקבים: 45,000 באינסטגרם, עם שיעור נאמנות גבוה. מורה ומאמנת נחשבת של סלבריטאיות ובהן שלומית מלכה ושביט ויזל, הרואות בה גורו. הקימה את אתר האינטרנט Likyswear, וקיבלה בלעדיות למכירת מותגים שונים של אופנת ספורט פרימיום מארה"ב ואוסטרליה. מתמקדת בשיתופי פעולה מסחריים הנוגעים לעולם הספורט.

     

    יערה דרור (34):

     

    מקצוע: בעלת תואר שני במינהל עסקים, נשואה + 3, גרה בתל־אביב. בעלת אתר האינטרנט עתיר הכניסות "אמהות מבשלות ביחד", וקבוצת פייסבוק ענקית באותו שם שאותה הקימה בהיותה אם לפעוט בן שנה וחצי, אשת טייס שהתגוררה בבסיס צבאי ורצתה מתכונים קלים.

     

    על מה ממליצה: מוצרים מעולם הבישול - ממצרכים ועד מוצרי חשמל, והיום גם מוצרים מעולם הבית. האתר שלה מאפשר למשתתפות לייצר ספרי מתכונים דיגיטליים. משבצת את המוצרים שעליהם ממליצה במתכונים שלה, ומנצלת את הכוח של קהילת העוקבים הגדולה להשגת מבצעים לגולשי האתר.

     

    כמה עוקבים: כ־420,000 עוקבות בקבוצת הפייסבוק.

     

    רעות לווינברג (36):

     

    מקצוע: לשעבר עובדת בתחום הפרסום והשיווק, מנהלת קבוצת הפייסבוק "רעות תקני לי". נשואה + 2, גרה בכפר־סבא.

     

    על מה ממליצה: מוצרי צריכה ממגוון תחומים, בעיקר אופנה, הנעלה ואביזרים לנשים ולילדים.

     

    כמה עוקבים: 25,000 - נמוך יחסית, אבל הקבוצה קיימת רק חצי שנה, והיא נותנת עצות רבות, סרטוני הדרכה ופוסטים איך לקנות ברשת, וגם משיגה הטבות לגולשים. אף שמספר החברים נמוך, שיעור הנאמנות הגבוה מקפיץ אותה להיות בין המובילים.

     

    אלכס סמולקין (24):

     

    מקצוע: רווק, גר בראשון־לציון.

     

    על מה ממליץ: לייף סטייל, אופנה ונופש לצעירים, וגם לצעירות - הודות למעורבות בת זוגו בסרטונים.

     

    כמה עוקבים: באתר היו־טיוב שלו רשומים 105,000, באינסטגרם 75,000. מהווה אושיית יו־טיוב, עם שיעור מעורבות גבוה של העוקבים. מפגין ספונטניות בסרטונים. משתמש בסוכן מקצועי לסינון ההצעות הרבות לשיתופי פעולה מצד החברות, ונמצא על סף השקה של מותג אופנה עצמי לצעירים שיימכר ברשת.

     

     


    פרסום ראשון: 01.03.18 , 17:22