שני 19 בנובמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: גבריאל בהרליה
    7 לילות • 07.03.2018
    מסר לאומה
    יום אחד, ליאור שליין ו'מצב האומה' עזבו את רשת במפתיע ועברו לערוץ עשר, ערב הבחירות. ברשת הכחישו שנים שהסיבה הייתה לחצים מצד מקורבי נתניהו על בעלי השליטה בזכיינית. אבל כעת, כשראש הממשלה נחקר בשלל פרשות, מתגלה כי עד המדינה ניר חפץ פנה למנכ"ל ערוץ עשר, דרש בצרחות שלא לשדר שם את התוכנית והתפאר שברשת העיפו אותה. ברשת מבהירים: "אין שום התערבות פוליטית"
    רז שכניק | צילום: גבריאל בהרליה

    ינואר 2015. תוכנית הסאטירה 'מצב האומה' של ליאור שליין עוברת בהינף לילה מזכיינית ערוץ 2 רשת לערוץ עשר, במהלך שמדהים את ענף הטלוויזיה. איך, שואלים כולם, ויתרו ברשת על תוכנית הסאטירה המצליחה שלהם, זו שהייתה התשובה היחידה האפשרית לקשת ול'ארץ נהדרת'?

     

    עם המעבר, פירסמנו כאן במוסף '7 לילות' את הטענות בענף הטלוויזיה, שלפיהן ברשת פשוט העדיפו להיפטר מהתוכנית, כתוצאה מלחצים שהפעילו מקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו על בעלי רשת, אודי אנג'ל. ברשת הכחישו אז ומכחישים גם היום. "מעולם ידו של נתניהו לא הגיעה לתכנים ברשת", אומר גורם בחברה, "ולא תגיע. אין שום התערבות פוליטית".

     

    חבר של ביבי מהצבא. אנג'ל
    חבר של ביבי מהצבא. אנג'ל

     

    ואולם עתה, על רקע החקירות האחרונות בשלל הפרשיות שאליהן נקשר ראש הממשלה - בהן החשד שהיטיב עם שאול אלוביץ' בעלי בזק ואתר 'וואלה', תמורת סיקור אוהד לנתניהו - מתברר ל'7 לילות' כי האיש שעסק בנושא 'מצב האומה' היה לא אחר מניר חפץ. מי שהיה יועץ התקשורת של נתניהו לשעבר, שחתם השבוע על הסכם עד מדינה, ונשלח למעצר בית אחרי החקירות בנושא תיק 4000.

     

    לחפץ היה מידע מוקדם ודיסקרטי על כך שתוכנית הסאטירה יורדת מרשת, וגם על כך שהיא עוברת לערוץ עשר. והוא לא היסס להשתמש בו. "איך אתם מעלים את 'מצב האומה' אחרי שרשת נפטרה מהתוכנית בגלל סגנונה?" ‑ הודעה ברוח הזו שלח חפץ למנכ"ל ערוץ עשר יוסי ורשבסקי בתחילת ינואר 2015, עוד לפני שהחשיפה על ירידת 'מצב האומה' פורסמה ב'ידיעות אחרונות' ובאתר ynet. גורמים בערוץ עשר מספרים כי ורשבסקי לא ענה להודעה וזכה לטלפון נזעם מחפץ. "הוא צרח כמו משוגע", מספרים אותם גורמים, "הוא התפאר בכך שרשת החליטה להעיף את התוכנית, דרש מיוסי לא לקחת את שליין לערוץ ונימק: 'שליין נגד ראש הממשלה'".

     

     

    הימים ימי טרום בחירות, ובערוץ עשר מחכים לרישיון מהמדינה. "בלשכת נתניהו חשבו שיחזיקו אותנו בביצים עם שליין", מסביר גורם בערוץ, "הם הופתעו מאוד שזה לא קרה".

     

    ניר חפץ. צילום: גדעון מרקוביץ
    ניר חפץ. צילום: גדעון מרקוביץ

     

    × × ×

     

    הוויתור על 'מצב האומה' לא היה המהלך היחיד שהדיף ריחות לא טובים של התערבות פוליטית ברשת. זה קרה גם בדצמבר 2012. "'מצב האומה' תרד מהאוויר כבר בשבוע הבא. למה? התשובות אצל הזכיינית. כן, זה הניסוח הכי מעודן ולא מתלהם שמצאתי", צייץ בזמנו גורי אלפי. אז חבר בפאנל 'מצב האומה', שהביע את מחאתו בטוויטר, אחרי שברשת החליטו להוריד את התוכנית בדיוק לפני הבחירות בינואר 2013. בסוף, בלחץ הקהל, ברשת החזירו את התוכנית למסך.

     

     

    בהמשך, במהלך מבצע 'צוק איתן', ביולי 2014, ביקש שליין לשוב עם התוכנית שהייתה בפגרה, מהלך שנראה מתבקש כתוצאה מרוח התקופה. אבל ברשת סירבו, ושליין נאלץ לחפש את מקומו באינטרנט. ואז, בתחילת 2015 הונחתה עליו ועל 'מצב האומה' החרב סופית. למה? גורמים בכירים בערוץ 2 דאז ובהפקת התוכנית מסבירים: "על הבעלים של רשת, אודי אנג'ל, הופעלו לחצים מסביבת ראש הממשלה. צריך לזכור שמדובר בתקופה שבה זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת נאבקות על הקלות מהמדינה, כששר התקשורת הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. ניר חפץ היה חלק מאותם מאמצים לגרום לרשת לוותר על התוכנית ‑ בשליחותו של נתניהו. הוא הצליח. ולא רק שהצליח, הוא ניסה לגרום גם לערוץ עשר לא לקבל את התוכנית. בזה הוא כבר כשל".

     

    בימים יפים יותר. נתניהו עם חברי 'מצב האומה'
    בימים יפים יותר. נתניהו עם חברי 'מצב האומה'

     

    עם זאת, גורמים ברשת טוענים ההפך. "אבי צבי, מנכ"ל רשת, הדף בעצמו טענות של פוליטיקאים במהלך השנים נגד 'מצב האומה' ושליין. עובדה ששליין אפילו אירח את נתניהו באחת התוכניות של 'מצב האומה'", אומרים ברשת. "נהפוך הוא, אבי צבי ראה את מה שעשה שליין כסכין בגב. הוא בכה כששמע ששליין החליט לעבור לערוץ עשר, כי 'מצב האומה' הייתה הבייבי שלו. אם היו לחצים על אודי אנג'ל? את זה איש ברשת לא יכול לדעת בוודאות, אבל אודי מעולם לא התערב בתכנים ולא התערב לצבי בלוח השידורים, לא כל שכן בתוכניות עצמן".

     

    אודי אנג'ל ובנימין נתניהו הכירו בשנות ה־70, כאשר היו יחד בקורס קצינים בצה"ל. במרוצת השנים עמדו השניים בקשרי חברות, שכללו גם פגישות ביניהם. כך, למשל, נפגש נתניהו עם אנג'ל במהלך שנת 2011 כשהאחרון פעל לשחרר את חברו, איש העסקים רוני פוקס, ממעצר בגיאורגיה. בסופו של דבר סייעו בשחרור הנשיא שמעון פרס ז"ל ושר החוץ דאז אביגדור ליברמן. אנג'ל נפגש עם נתניהו גם באוקטובר 2014, כשבאוויר ריחף הפיצול העתידי של ערוץ 2 - שנגרר מאז ועד שיצא לפועל בנובמבר האחרון - וגם המלצות ועדת ששינסקי 2, המשפיעות באופן ישיר על עסקי חברת כימיקלים לישראל שבשליטת החברה לישראל, שעם בעלי מניותיה נמנה אודי אנג'ל.

     

    במקרה או שלא, מספר ימים אחרי אותה פגישה השתתפה שרה נתניהו, רעייתו של רה"מ, בסרט תיעודי של שרון כידון ששודר ברשת, 'אבחונים בהפרעה'. לפי מקור שעבד ברשת באותה תקופה, מאחורי השתתפותה של נתניהו בסרט ההוא עמדה בקשה של חפץ. "לאנשיו של ראש הממשלה, אם כך, היה רקע מאוד נוח בהמשך - במקרה של שליין ו'מצב האומה' - להעביר לאנג'ל את המסרים הדרושים", אומר המקור שעבד אז בזכיינית.

     

     

    אנג'ל מכחיש מכל וכל כי קיבל מחפץ או מכל מקורב אחר של נתניהו בקשה להעיף מהמסך את תוכניתו של שליין. "ניר חפץ מעולם לא דיבר עם אודי אנג'ל בנושא התוכנית 'מצב האומה", נמסר בתגובה רשמית ממשרדו של אנג'ל, "יתרה מזו, ביום שבו ליאור שליין הודיע על עזיבה, הדבר נגרם עקב אי־הסכמות על ענייני כספים כאלה או אחרים. זה היה יום עצוב מאוד ברשת. לגבי הטענה על מעורבותו של ראש הממשלה בנושא רוני פוקס, זהו שקר וכזב. ראש הממשלה לא היה מעורב בנושא אפילו לא בפרומיל. יש גבול גם לציניות של המקורות שלכם".

     

    אם לשפוט לפי מה שאמר בעבר שליין - הוא עצמו סבור שהורדת תוכניתו נגרמה מסיבה פוליטית. "אח, איזו שנה 2013", אמר בתוכניתו 'גב האומה' בערוץ עשר ביולי 2016, "הערבים נהרו לקלפיות על סקייטבורד. ולנו הייתה תוכנית סאטירה בערוץ 2 שנקראה 'מצב האומה'. וחודש לפני הבחירות, הודיעו לי שהעונה נגמרת. מערכת בחירות! חג הדמוקרטיה! בחירות, בשביל תוכנית סאטירה זה כמו יום העצמאות בשביל מוכר ספריי שלג. זה כמו ל"ג בעומר בשביל מוכר נפצים. זה כמו יום השואה בשביל ביבי. אם הוא לא יכול למכור את הסחורה ביום הזה, אז בשביל מה הוא עובד כל השנה? זה מוציא את כל הכיף", המשיך שליין.

     

    "והופתענו מאוד, אנחנו בתוכנית, שהורידו אותנו לפני הבחירות, והתחילו שמועות על לחצים פוליטיים, שבסביבה של ביבי לא רוצים שנשדר בתקופת הבחירות, ופרצה מהומה תקשורתית, ובסוף איכשהו נשארנו..."

     

    ושליין הוסיף לספר אז באותו מונולוג גם על העזיבה את רשת: "עברו שנתיים, ושוב בחירות, במרץ 2015, ואי־אפשר להגיד שלא הופקו לקחים, אף אחד לא רצה שוב להפתיע אותנו ברגע האחרון כמו בבחירות 2013, ולכן הפעם הורידו אותנו מהאוויר שלושה חודשים לפני הבחירות... והופתענו, אנחנו בתוכנית, ששוב הורידו אותנו לפני הבחירות, ושוב התחילו שמועות על לחצים פוליטיים, שבסביבה של ביבי לא רוצים שנשדר בתקופת הבחירות, והפעם בדקתי, ואפילו יש התכתבות שמוכיחה את זה - באמת ביבי הוא זה שהוריד את התוכנית. זאת אומרת, לא ביבי לחץ על ההדק, אבל הוא כן עמד על המרפסת. היי, היי, זה לא מה שאתם חושבים. הוא עמד על המרפסת וכיוון את האנטנה כדי לשבש לנו את השידור, ואנחנו החלטנו שדי, שהגיע הזמן ללכת, שאנחנו לא יכולים לחיות עם האיום הזה, ולקחנו את התוכנית 'מצב האומה' ונכנסנו לתוכנית להגנת עדים ושינינו את השם שלנו, ועשינו כמה ניתוחים פלסטיים, והמשכנו לעשות בדיוק את מה שאנחנו עושים, רק הרחק מעיני החברה. הכי חשוב ‑ הרחק מעיני ביבי. הוא לא מגיע לשכונה הזאת".

     

     

    עתה, ליאור שליין מסר בתגובה: "רשת הייתה בית חם עבורי ועבור 'מצב האומה' במשך חמש שנים, שבמהלכן נתנה לנו גיבוי וחופש להגיד את דעתנו, ואני מודה על כך גם היום. לגבי רה"מ נתניהו - אם הוא היה מתעסק פחות בקולגות שלי, שמותחים עליו ביקורת בתקשורת, אולי הוא לא היה נאלץ להתעסק היום בחברים שלו, שפותחים עליו פה במשטרה. מסע הציד המתוזמר של נתניהו נגד התקשורת צריך להיפסק. תוכנית סאטירה מורידים רק בקלפי".

     

     

    × × ×

     

    התחנה הבאה שבה הצטלבו דרכיהם של נתניהו ורשת נרשמה בפברואר 2016, עם החשיפה ב'ידיעות אחרונות' כי רשת תשקיע בסרט דוקומנטרי על אביה של רעייתו שרה, שמואל בן ארצי ז"ל. בן ארצי נפטר בנובמבר ‭,2011‬ בגיל ‭.97‬ הוא היה מחנך, סופר וידען גדול בתנ"ך. במהלך חייו הוציא 13 ספרים. נתי דינר, שמפיק את הסרט על בן ארצי, עמד גם מאחורי הסרט 'סבנה' על המבצע לשחרור המטוס החטוף שבו השתתף ונפצע הקצין בנימין נתניהו. "בהחלטה של רשת לקלוט את הסרט מעורבים גורמים מסביבת ראש הממשלה", טוענים גורמים בכירים בערוצים המסחריים. לדבריהם, "צריך לזכור שהמגעים להפקת הסרט נעשו כשנתניהו עדיין החזיק גם בתיק התקשורת. הייתה סיבה לזכייניות לרצות להתחבב עליו. סרט על אביה של שרה הוא בהחלט סוכרייה יפה לראש הממשלה".

     

     

    ברשת השקיעו כ־425 אלף שקל בסרט שמביים יריב מוזר, המיועד להתפרש על פני 75 דקות, לא סכום גבוה יחסית להפקות דומות. נתניהו וילדיה יאיר ואבנר אף נסעו להצטלם בפולין לסרט, מה שגם דרש הוצאות אבטחה של המדינה. עתה מתברר שהסרט הוצע גם לערוץ עשר. "אחת המנהלות בערוץ פנתה למנכ"ל יוסי ורשבסקי בנושא הסרט", מספר גורם בערוץ עשר, "היא אמרה לו: 'יש לי רעיון איך נציל את הערוץ', ואז פרשה את עניין הסרט. ורשבסקי דחה את הרעיון".

     

    "נכון שאני יזמתי פנייה לרשת להפקת סרט שהכותרת שלו הייתה שמואל בן ארצי", אומר המפיק נתי דינר, "הסרט די קרוב לסיום ועוד צריך לעבור כמה שלבי סגירה. זה יקרה בזמן הקרוב. הבמאי יריב מוזר ואני היינו עסוקים בהפקות אחרות שלנו ואין דחיפות למועד שידורו. אף אחד, פרט למוזר ואליי, לא תיווך במכירה לרשת. ואם היו דיבורים עם כל מיני גורמים על הסרט כשהיה בשלבים כאלה או אחרים, אני לא אחראי להם. את הטריילר של הסרט לא הצגתי לערוץ עשר מעולם, רק לרשת".

     

    יש הורדת פרופיל לגבי הסרט בגלל כל הפרשות שבהן מעורב נתניהו?

     

    "אני לא מרגיש שיש דחיפות להביא את הסרט למסך, בטח באווירה שיש היום. אני לא רוצה שהסרט יישפט לפי הטיימינג שלו. אם רשת, שלה מכרנו את הסרט, תבקש, אני מניח שנוכל להאיץ את הסגירה שלו. אבל לא הגיעה בקשה כזו, כנראה מאותן סיבות".

     

    באותה תקופה שבה נתנו ברשת אור ירוק לסרט על אביה של שרה נתניהו, מונה לחברה יועץ חדש: עורך הדין איתן צפריר, לשעבר ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת, שנחקר בימים אלה בתיק 4,000. למעשה, צפריר שימש כלוביסט מטעם רשת. הוא נחשב מאוד מקורב לחפץ ומינוי כזה היה בעל פוטנציאל לעשות נעים לשני הצדדים, לשכת רה"מ, בזכות קשרים ברשת, ולחברה עצמה, בזכות קשרים פוליטיים טובים באמצעות מקורב. "למה שלא ניקח כלוביסט עורך דין שמכיר היטב את המאטריה ועבד במשרד התקשורת?" אומרים גורמים ברשת, "לא הייתה שום סיבה לומר לא להעסקת צפריר. כמה חודשים אחרי הוא כבר הצטרף כשותף למשרד עורכי הדין פירון שעובד איתנו ושם זה נגמר. אל תחפשו סיפור איפה שאין".

     

    יועץ ונחקר. צפריר
    יועץ ונחקר. צפריר

     

    × × ×

     

    ברשת מכחישים בתוקף את הדברים. "טענותיו של ליאור שליין מוכרות לנו ואלו פורסמו ב'ידיעות אחרונות' כבר שלוש פעמים, אולי אף יותר", נכתב בתגובה מטעמם. "אולם, כפי שציינה רשת בעבר ולכך היו עדים גם סוכניו של שליין - הדברים לא היו מעולם. 'מצב האומה' ירדה מרשת ביוזמתו הבלעדית של שליין, לאחר שהעמיד את רשת בפני עובדה לפיה חתם על הסכם עם ערוץ עשר. זאת, לאחר שלא הגיע להבנות מול רשת הן בעניין הכספי והן בנוגע לרצונו לייצר פאנל מתחלף ולא פאנל קבוע כפי שרשת הייתה מעוניינת לשמר. בכל מקרה, רשת מצרה על בחירתו של ליאור לעזוב את התחנה אולם אם ירצה לחזור, נשמח".

     

    באשר לטענות לגבי קשר עם ניר חפץ נמסר כי "רשת אינה אחראית על דברים שאומר או כותב לכאורה ניר חפץ או כל אחד אחר, כמו גם על מקורות עלומי שם כפי שמביאים בכתבה זו את דבריהם. הדבר היחיד שרשת אחראית עליו הוא המסך שלה בו היא גאה".

     

    פסיכולוגית ילדים אצל כידון. הגברת נתניהו
    פסיכולוגית ילדים אצל כידון. הגברת נתניהו

     

    לגבי שרה נתניהו, מסרו ברשת: "נתניהו השתתפה מספר דקות ספורות בסרטה של שרון כידון בתפקידה כפסיכולוגית וכאישיות ציבורית הידועה כבעלת ניסיון בנושא בו עסק הסרט, כמו גורמים מקצועיים רבים שהשתתפו בסרט. רשת לא יודעת מי מבעלי מניותיה נפגש עם ראשי ממשלה או גורמים בכירים אחרים, מתי, איפה ובאילו נושאים הקשורים לאלו משלל עסקיהם.

     

    "הסרט על אביה של שרה נתניהו הוצע להשקעה לרשת במסגרת מחויבויותיה להשקעה בקולנוע. עד כה לא הוצג לנו הסרט, כך שאין אנו יכולים לבחון את שידורו. הקשר היחיד של רשת בנוגע לסרט זה נעשה מול מפיק הסרט נתי דינר ומעולם לא נעשה כל 'תיווך' בין הצדדים על ידי כל גורם אחר".

     

    באשר להעסקתו של איתן צפריר, נמסר בתגובה: "רשת לא רואה כל טעם לפגם בהעסקת אנשי מקצוע ששימשו ככאלה במשרדי הממשלה הרלוונטיים לתחום פעילותה של רשת כיועצים לתחומים כאלה או אחרים, וזאת לאחר שסיימו את תקופת הצינון שלהם כפי שנקבע בחוק, נהפוך הוא. הדבר נהוג בחברות במגזר העסקי בתחומים השונים בארץ ובעולם. צפריר נשכר כיועץ לרשת אולם מספר חודשים לאחר מכן הצטרף כשותף למשרד עורכי הדין פירון, שהוא אחד ממשרדי עורכי הדין החיצוניים עימם רשת עובדת.

     

    "צר לנו על מיחזור הידיעות שמתפרסמות בעיתון זה בעניינה של רשת והנושאים שמועלים בכתבה זו פעם אחר פעם מזה שנים. רשת היא חברת טלוויזיה הפועלת כספק התוכן הטוב ביותר בישראל מזה כ־20 שנה, כשכל מה שמניע אותה הוא לייצר את התוכן הטוב והאיכותי ביותר עבור קהל צופי הטלוויזיה בארץ. כל ניסיון לשייך לרשת מניעים פוליטיים בהחלטות תוכן הינו ניסיון נואל ופסול. הספקולציות חסרות הבסיס שעולות בכתבה זו עולות לכדי לשון הרע ודיבה מצד עיתון שלמעשה גם הוא מהווה שחקן בתחום המדיה. החלטות התוכן ברשת מתקבלות על ידי קבוצה רחבה של אנשי תוכן, ולשמחתנו אף גוף פוליטי או נציג פוליטי אינו נמנה על הקבוצה הזו".

     

    מערוץ עשר נמסר בתגובה: "אנו מברכים על כל בדיקה בעניין ניסיונות ההשתלטות וההשפעה של גורמים פוליטיים על כלי תקשורת בישראל. בערוץ עשר, לשמחתנו, נשמר חופש עיתונות ושידור מוחלט לאורך כל הדרך".

     

    מלשכת נתניהו לא נמסרה תגובה. גם מעו"ד אילן סופר, המייצג את ניר חפץ, לא נמסרה תגובה.

     

    razs@yedioth.co.il

     


    פרסום ראשון: 07.03.18 , 19:25