ישראל און דה ספוט
היום זה קורה: שירות הסטרימינג הטוב בעולם עושה עלייה • כשמאחוריה 35 מיליון שירים, 159 מיליון משתמשים ומהפכה בדרך שבה אנחנו צורכים מוזיקה, השאלה היא לא למה הישראלים צריכים את ספוטיפיי, אלא למה לקח לה כל כך הרבה זמן להגיע אלינו
"תגיד, למה בעצם ספוטיפיי לא זמינה בישראל?", נשאלתי לפני מספר חודשים. השואלת הייתה נערה בת 15, שכבר מזמן שמעה על שירות הסטרימינג ששינה מהיסוד את חוויית צריכת המוזיקה ברחבי העולם. המסקנה היא שהקהל הישראלי לא זקוק ליותר מדי הסברים למה כניסת ספוטיפיי למחוזותינו היא אירוע דרמטי.
"זאת שאלה טובה מאוד", משיבה ורוניקה דיקוואטרו, מנהלת מחוז דרום ומזרח אירופה בספוטיפיי, בשיחה עם "ידיעות אחרונות". "זה היה תהליך מאוד מסובך, שכלל הסכמים מסודרים עם כל הגורמים בנוגע לתמלוגים. בנוסף, היה לנו חשוב שמהיום הראשון יהיו לנו פלייליסטים של מוזיקה מקומית, גם לפי ז'אנר וגם לפי מצבי רוח. את השם עומר אדם אני כבר מכירה".
ההסתערות על האוזניים הישראליות לא מתחילה ונגמרת בשובר הקופות הלאומי. בפרזנטציה שנערכה אתמול הוצג סרטון בכיכובם של יוצרות ויוצרים שונים, מהתקווה 6 ועד משינה, שמברכים את ספוטיפיי לרגל בואה לציון. הם יודעים למה כדאי להם לזרום עם התאגיד השוודי: ככל שהסטרימינג מתבסס כפלטפורמה הדומיננטית של האזנה למוזיקה, נוכחות בפלייליסט פופולרי בספוטיפיי חשובה לא פחות מכניסה לפלייליסט גלגלצ – שבעצמה משתפת פעולה עם החברה.
למרבה הצער, רוב הסיכויים שרובם המוחלט לא יתעשרו מזה. לפי נתון שפורסם באחרונה, 10% מהשירים הכי מוזרמים מהווים 99% מכלל המוזיקה המוזרמת בשירותי הסטרימינג – ריכוזיות שעשויה לגזור כליה בעיקר על אמנים ותיקים וגם על יצירה עצמאית ומאתגרת יותר. "אכפת לנו מזה מאוד", אומרת דיקוואטרו. "בשנה האחרונה, בזכות האלגוריתם, הגדלנו את הוורסטיליות של הפלייליסטים. מצד שני, לאמנים אנחנו מבטיחים שקיפות מלאה בכל הנוגע לנתוני ההשמעות".
החדר אליו ספוטיפיי צועדת בביטחון עצמי ניכר אינו ממש ריק. לצד חברות הסלולר שמפעילות שירותי מוזיקה, התחרות המרכזית של ספוטיפיי היא אפל מיוזיק, שהקדימה אותה בישראל תוך הישענות על קטלוג מקומי מלא-מלא. לדברי דיקוואטרו, אין שום סיבה שהמזווה של ספוטיפיי יהיה פחות עמוס. בהמשך, לדבריה, מתוכננת גם העמקה של הפעילות בישראל.
לספוטיפיי חולשות לא מעטות. ישנן תהיות לגבי המודל הכלכלי שלה והיא סובלת מבעיה של זיופי פלייליסטים. אולם לעת עתה, המשמעות היא שלאחר חדירת נטפליקס ולקראת פלישת אמזון, גם צריכת המוזיקה בישראל נכבשת על ידי כוחות גלובליים - ואלו משנים לחלוטין את פניו של התחום ומעצבים דור חדש ואחר של מאזינים. במילים אחרות: דריסת הרגל של ספוטיפיי ואפל מיוזיק בישראל עתידה להפוך את סערות גלגלצ לבדיחה נוסטלגית.
זאת, בנוסף לאופציות שנפתחות עבור אמנים ישראלים. הם אמנם יהוו חלקיק מיקרוסקופי באוקיינוס של 35 מיליון שירים, אבל תמיד יחלמו לפגוע בלפחות כמה אוזניים מתוך 159 מיליון הלקוחות. "אני חושבת שלתוכן המקומי יש הזדמנות לחצות גבולות", אומרת דיקוואטרו. "ראינו את זה בטורקיה, למשל, איך שירים מסוימים שם הפכו מאוד מצליחים באיטליה. זה יכול לקרות גם כאן". כלומר, לא רק נערה בת 15 חיכתה לספוטיפיי, אלא גם ספוטיפיי מחכה לה: אולי מהפלייליסט שלה ייצא הלהיט הבינלאומי הבא.
*
ספוטיפיי בישראל: שאלות ותשובות
שגיא כהן
מה זה בעצם ספוטיפיי?
ספוטיפיי הוא שירות מוזיקה בסטרימינג המציע למשתמשים גישה מלאה לספריית ענק של כ־35 מיליון שירים. ספוטיפיי זמינה כאפליקציה לסמארטפונים ולטאבלטים, וגם דרך הדפדפן במחשב ובטלוויזיות חכמות.
מה מיוחד בו?
לצד חיפוש והאזנה, ספוטיפיי גם לומדת באופן אוטומטי את הרגלי ההאזנה והטעם המוזיקלי שלכם, ויודעת להציע לכם שירים דומים שתאהבו.
כמה זה עולה?
ישנם שני מסלולים: האחד חינם, המציע גישה לכל מאגר המוזיקה, אך תצטרכו לשמוע גם פרסומות. בנוסף, המסלול החינמי מאפשר האזנה בעיקר לרצפי שירים, עם מגבלה על מספר הפעמים שתוכלו לדלג על שירים או לחפש ולהשמיע שיר ספציפי. אם תרצו את החוויה המלאה, תוכלו להירשם למסלול "ספוטיפיי פרימיום", שיעלה 19.90 שקל בחודש (חודש ראשון חינם).
מה עם מוזיקה ישראלית?
בספוטיפיי תמצאו גם מוזיקה ישראלית מכל הז'אנרים, והיא מעסיקה עורכים מוזיקליים ישראלים שיצרו רשימות שירים. כרגע יש שם 22 פלייליסטים שנוצרו במיוחד עבור השוק הישראלי, כמו אינדי ישראלי חדש, רוק ופולק ישראל של פעם, ים תיכוני חדש, פופ ישראלי, צ'יל ישראלי, מסיבה ים תיכונית, ועוד.