yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: חיים צח
    ממון • 14.03.2018
    המחירים משתנים, הפערים מעמיקים
    רוצים להשוות מחירים לקראת החג? שיהיה לכם בהצלחה • בדיקת "ממון": מחירי המוצרים ברשתות משתנים לפעמים "כל שעה", הפרשי המחירים יכולים להגיע לעשרות אחוזים
    שושנה חן

    האם בפסח הזה נשלם פחות או יותר לעומת השנה שעברה? כמעט בלתי אפשרי לדעת מאחר שהמחירים השנה מזגזגים, והפערים בין סניפים שונים של אותן רשתות מעמיקים. בנוסף, מוצרים שבעבר נמכרו במחירים זהים עוברים שינויים. יש גם גידול בהתניות של הרשתות ובעיית חוסר שקיפות במחירים לצרכן. לכן, השוואת המחירים האמיתית הופכת מסובכת מאי־פעם.

     

    אם בסקרי המחירים בעבר נהגנו לציין שהמחיר נכון ליום הסקר, היום יש לציין שהמחיר נכון לשעת הסקר. גם הסיכוי שיהיה פער בין המחיר שעל המוצר ובין המחיר בקופה הולך וגדל, דבר שמקשה עלינו הצרכנים לבדוק שלא הטעו אותנו. נתקלנו בדוגמה כזו בשטח.

     

     

    "גם הרשתות כבר לא מבינות מה קורה במחירים. הדברים משתנים ברמה שעתית, כולם מציצים על כולם ומעדכנים, כל היום עדכונים", אומר בועז יהב מנכ"ל "פרייסז" שסייעה ל"ממון" לעשות סדר בבלגן, במסגרת גיליון החג שיתפרסם מחר. "פרייסז" מתמחה בניטור המחירים העדכניים שמעבירות הרשתות לאתר הבלתי ידידותי של הרשות להגנת הצרכן של משרד הכלכלה, שאינו נגיש לצרכן מהשורה.

     

    מטוטלת המחירים תוקפת את כל המוצרים. קחו לדוגמה שישיית קוקה־קולה. בשנים האחרונות קוקה־קולה זירו, דיאט וקוקה־קולה רגילה נמכרו במחירים זהים. לא עוד: בחלק מהרשתות מצאנו את המוצר במחירים שונים.

     

    מנגד, במים מינרליים אין בדרך כלל פערי מחירים. המשווקים יוצאים מנקודת הנחה שהצרכנים זוכרים את המחירים. לעומת זאת, במים בטעמים או במים עם פקק ספורט יש פערי מחירים הרבה יותר דרמטיים.

     

    או עולם הירקות, שהתאפיין בעבר בפערי מחירים, והשנה נוסף גם הזיגזג. גזר ארוז, שמחירו לקילו ירד ב"אושר עד" ב־51%, מ־3.90 שקלים בשנה שעברה ל־1.90 שקל (מדובר בבדיקות שערכנו בסניפים זהים), התייקר ב"ויקטורי" מ־2.90 שקלים ל־4.90 שקלים, 69%. נדנדת המחירים של הגזר בהשוואה לשנה שעברה קיימת גם ב"יינות ביתן", שם הוא התייקר מ־2.90 ל־3.90 שקלים לק"ג, וב"רמי לוי" ירד מחירו מ־3.90 ל־1.80 שקלים. גם בשופרסל ירדו המחירים מ־3.90 ל־2.90 שקלים ועוד לא נאמרה המילה האחרונה, כי התזזיתיות של עדכוני המחירים חריפה יותר מאי־פעם.

     

    מה קרה למחירי הקפה 

    גם קפה "טייסטרס צ'ויס", שנחשב בעבר למוצר שהמחירים בו דומים בין הרשתות השונות, עבר שינוי. ברמי לוי ירד המחיר מ־23.90 שקל בפסח של השנה שעברה ל־22.90 שקל השנה, ביינות ביתן נשמר מחיר של 24.90 שקל, ובשופרסל דיל, אושר עד ו־ויקטורי התייקר המוצר. ההתייקרות הגדולה ביותר היא בשופרסל דיל: מ־25.90 ל־29.90 שקל.

     

    ככל שיש פחות סיכוי שהצרכנים יזכרו את מחירי המוצר, התזזיתיות מתגברת. למשל: מוצר כמו יין אדום יבש של סגל (750 מ"ל) שמחיריו פחות זכורים בהשוואה למיץ ענבים תירוש כרמל מזרחי. באושר עד הוא שמר על המחיר של 14.90 שקל כמו בשנה שעברה, בוויקטורי ירד מחירו מ־21 ל־14.50 שקל. ברמי לוי הוא דווקא התייקר, מ־9.80 ל־14.90 שקל (52%), ובשופרסל דיל התייקר ב־6% מ־13.90 ל־14.70 שקל.

     

    ומה קרה למצות? קחו בחשבון שהמבצעים האגרסיביים של המוצר, שעדיין מכניס לקוחות לא מעטים לחנויות, טרם החלו. בחלק מהחנויות אף לא היו מצות בראשית השבוע. ככל שהחג יתקרב תתחיל חגיגת המצות. את המבצעים הטובים ביותר יקבלו, יש להניח, מי שיקנו לפחות ב־ 100או 150 שקל, או אולי חברי המועדון. הרווח שיותירו לרשת יסבסד את המבצע. השבוע מצאנו את חבילות המצות הפשוטות של 2.5 ק"ג במחירים שבין 19.90 ל־28.90 שקל. מדובר, כאמור, במצות הסטנדרטיות כאשר לכל רשת הסדרים עם יצרני המצות שנותנים לה את הדילים הטובים ביותר. בפסח שעבר עמד המחיר הגבוה ביותר על 29.90 שקל, רף פיקטיבי ששילמו כל אלו שרצו לקנות מצות לפני חגיגת המצות. אם תחכו, תקבלו את המבצעים הקלאסיים של הקטגוריה.

     

    איזה הפתעות נוספות מצאנו בסל הפסח השנה? ואיך לצאת בשלום מהגימיקים של הרשתות? תשובות לשאלות אלו ואחרות - מחר בגיליון הסל של "ממון".

     


    פרסום ראשון: 14.03.18 , 20:08
    yed660100