נותנים פייט לרמי לוי
מה השתנה הפסח הזה? לראשונה זה שנים, יש רשת זולה יותר מרמי לוי בשניים מששת מתחמי המזון שבדקנו: מחסני השוק יצאה הזולה ביותר באזור הצפון ובאזור הדרום • באזורים האחרים הוא עדיין המלך • בשוק תזזיתי שבו המחירים משתנים מדי יום ומדי שעה, כפי שעולה מבדיקת המחירים לחג שעשינו בסיוע חברת פרייסז, שימו לב איך אתם קונים
מהפך: לראשונה זה שנים, רשת מחסני השוק נותנת פייט רציני לרמי לוי, ובשניים מבין ששת מתחמי המזון שבדקנו, באזור הצפון ובאזור הדרום, הסניפים שלה שסקרנו סיפקו השבוע סלי מוצרים זולים יותר משמעותית. מחסני השוק הסירה את הכפפות, אבל על פי מה שמראות בדיקותינו, זה קורה רק בחלק מהסניפים. ליתר דיוק, בחמישה סניפים, שניתן להגדירם כסניפי דיסקאונט כבד, מתוך 26 סניפים של הרשת – ברחוב האורגים באשדוד, בטבריה, בנשר־חיפה, ברחוב האורגים בבאר־שבע וברחוב בית אשל בבאר־שבע ‑ המחירים שונים משאר סניפי הרשת במוצרים רבים.
כדי לוודא שאכן מדובר בתופעה, בדקנו סלים זהים בכל סניפי הרשת, וגילינו פער של עד עשרות אחוזים בין סניפים אלו לשאר הסניפים, לא פעם באותה עיר עצמה. כך, סניף המשחררים במגדלי התאומים והסניף שברחוב עובדה 2 היו יקרים ב־29% מהסניפים שברחוב האורגים ובית אשל בבאר־שבע עצמה.
זוהי רק המחשה לתזזיתיות העצומה של המחירים ברשתות השיווק בכלל לקראת החג השנה, וגם תזכורת לכל מי ששכח, כי על פי החוק בישראל לאף רשת אסור לקבוע שהיא הרשת הזולה ביותר.
האם מוצרים ממותגים מנקים יותר טוב? בדקנו
השוואות המחירים השנה מסובכות מאי פעם. אם בסקרי המחירים בעבר נהגנו לציין שהמחיר נכון ליום הסקר, היום יש לציין שהמחיר נכון לשעת הסקר. "גם הרשתות כבר לא מבינות מה קורה במחירים. הדברים משתנים ברמה שעתית, כולם מציצים על כולם ומעדכנים, כל היום עדכונים", אומר בועז יהב, מנכ"ל חברת "פרייסז". החברה מתמחה בעריכת טבלאות השוואה של המחירים העדכניים שמעבירות הרשתות לאתר הרשות להגנת הצרכן של משרד הכלכלה, וסיפקה את נתוני הבסיס לסקר שלנו.
קראו עוד:
רענן שקד | הסופר הוא הזכיין של הגיהינום
שושנה חן | געגועי למכולת של יקטר
שי ספיר | לא נכנע לאונליין
עופר מתן | מעדיף לעשות את זה לבד
למרות המהפך שעושה מחסני השוק בצפון ובדרום, רמי לוי עדיין מהווה שחקן כבד בזירת המחירים הזולים, אם כי המאבק שלו קשה יותר. לעומת זאת, יינות ביתן הזניחה את השאיפה למקום הראשון בתחרות המחירים. "אנחנו שואפים לתת ללקוחותינו מחיר הוגן", אמר לנו נחום ביתן לפני שבועות אחדים. הרשת גם לא מוכרת מותג פרטי. חצי חינם ממילא לא הייתה שחקן מוביל בקטגוריית מחירי הכאסח כבר שנים. שופרסל מצידה מתמקדת באוכלוסיית חברי המועדון בעלי כרטיס האשראי שלה, במכירות אונליין ובמותג הפרטי (כך, כשאתם קונים מסיר כתמים, בהוראות השימוש כתוב לכבס בג'ל של שופרסל). אם אתם לא שייכים לאחת מאוכלוסיות אלו, לא בטוח שתמצאו מחירים נמוכים משמעותית בשופרסל דיל או בשופרסל דיל אקסטרה.
הנה עוד כמה דברים שכדאי לדעת:
• סניפים שונים, מחירים שונים: שופרסל דיל, למשל, מכרה ביום הסקר שוקו תנובה בבקבוק (1 ליטר) ברוב הסניפים שנסקרו ב־12.40 שקל, אבל בחלק מהסניפים היה מבצע של 9.90 שקל. ויקטורי מכרו גזר בשקית במבצע ב־4.90 שקל לקילו, אבל רק בסניף עכו, מתוך אלה שבדקנו, והגבילו את המבצע לחברי מועדון בלבד.
• מוצרים ששינו תמחור: תופעה שתוקפת מוצרים רבים. לדוגמה: בשנים האחרונות שישיית קוקה־קולה זירו, דיאט ורגיל נמכרה במחירים זהים. לא עוד: בחלק מהרשתות מצאנו אותם במחירים שונים. באושר עד בקריית־ביאליק קוקה קולה נמכרה ב־34.90 שקל, לעומת 35.90 שקל לשישיית זירו. בסניפי ויקטורי בחיפה ובעכו היו הבדלים גדולים יותר: 29.50 שקל לזירו מול 33.90 שקל לקוקה קולה.
• אריזות בגדלים שונים: מומלץ להשוות לפי המחיר לליטר. את מי עדן, לדוגמה, מצאנו בירושלים בכמה צורות: רביעיית בקבוקי ליטר, ב־2.5 שקל לליטר (ביינות ביתן בית־שמש), שישיית בקבוקי 1.5 ליטר, ב־1.11 שקל לליטר (באותה חנות), ושישיית בקבוקי 0.5 ליטר עם פקק ספורט, ב־3.63 שקל לליטר.
• פוטנציאל החיסכון בירקות ובפירות: כתר האליפות בפערי המחירים של הפירות והירקות שמור ללימון, אבל הוא לא היחיד. גזר ארוז נמכר בירושלים בפער מחירים של 102%, ארטישוק בפער של 344.8%, ולימון בפער של 431%. לצרכנים כבדים של ירקות ופירות מומלץ לאתר את הרשת הזולה ביותר באזור בקטגוריית הפירות והירקות, ולקנות אותם שם.
• מלחמה במדף מוצרי החלב: המאבק על מוצרי החלב ממשיך, ובגלל המבצעים האגרסיביים, יש פערי מחירים שלא נראו בעבר. השיא שמור למעדן חלב מוּ בטעם שוקולד וקצפת 6.5% שומן של טרה, שנמכר במתחם הדרום בפער של 93% (מ־1.5 שקל במחסני השוק בבאר־שבע ובאשדוד, ועד 2.90 שקל בסניפי שופרסל דיל ושופרסל דיל אקסטרה). היזהרו ממבצעי ה"כמויות" הרבים: אם אינכם צרכנים גדולים, אתם עלולים להיתקע עם מוצרים מקולקלים במקרר.
• הפיקציה של שקיפות המחירים: חלק גדל והולך של מבצעי הרשתות הם מבצעי התניה: מותנה בחברות במועדון, בבעלות על כרטיסי אשראי של הרשת, או בקנייה בסכום/כמות מסוים/ת. יותר ויותר נפוצים מבצעים המתנים מחיר מבצע בקניית שלושה, ארבעה ואפילו שישה מוצרים, בניגוד לשני מוצרים בעבר. היכולת של הצרכן המשוטט בסופר לתרגם את המבצע למחיר ליחידה כדי להשוות, היא נמוכה. לדעתנו, זו אינה שקיפות. כל עוד לא נוכל להשוות מחירים בקלות כל הזמן, עובדים עלינו. בקניות של ערבי חגים הגיוני לערוך מבצע עם התניה של קניית עד שני מוצרים, אבל לא יותר, או של קנייה ב־100 שקל לפחות, שכן רבים עורכים קניות בסכומים גבוהים ובכמויות גדולות. למרות שמי שקונים פחות בעיתוי זה של השנה, מסבסדים למעשה את המבצעים. לאלה אולי כדאי לבדוק עריכת קניות קטנות במכולת או במינימרקט השכונתי, ולא ברשת מזון, שבה הם מסבסדים את המגלומניה המבצעית.
• תוספות מיותרות: קחו למשל מה שקורה בקטשופ. בסניף שופרסל דיל תלפיות ירושלים הקטשופ הרגיל עלה 10.90 שקל, ואילו קטשופ חריף עלה 13.90 שקל. לא עדיף לקנות את הרגיל ופשוט להוסיף קצת פלפל בבית? אגב, מחירי האריזות של הקטשופ הרגיל ומופחת הסוכר הפכו לזהים – שימו לב להבדלים במשקל.
איך בדקנו השנה:
השנה כללנו בהשוואת המחירים 83 סניפים של 12 רשתות בשישה מתחמים. הוספנו רשתות חדשות שצוברות תאוצה, כמו קינג סטור וסאלח דבאח. כללנו חנויות חדשות ומחודשות, כמו החנות המשופצת של יש חסד בבארות יצחק, שהפכה לנקודת קניות מרכזית, או החנות החדשה של רמי לוי בחולון.
בחרנו גם סלי מוצרים רחבים במיוחד, בניסיון לתת תמונה מדויקת עד כמה שניתן בתנאי השוק התזזיתי. כשהסל ההשוואתי קטן, התמונה פחות מדויקת. המחירים נכונים לנתונים שהעבירו הרשתות ביום ראשון השבוע.
מספר המוצרים שנכללו בסל משתנה ממתחם למתחם, שכן לא בכל מתחם כל המוצרים ברשימה המקורית היו בנמצא בכל הסניפים שנבדקו. המכלול כלל את כל הקטגוריות הנקנות לחג: מוצרי מכולת, משקאות קלים, מים מינרליים רגילים ובטעמים, יינות ומיץ ענבים, ירקות ופירות טריים וקפואים, גלידות, בשרים ודגים, חומרי ניקוי לבית, מוצרי טואלטיקה, מזון תינוקות, חיתולים חד־פעמיים, מוצרי נייר ועוד, וכמובן מצות. עם זאת, מחירי המצות של השבוע, שנעו בין 19.90 ל־28.90 שקל לחבילות הסטנדרטיות של 2.5 ק"ג (בכל סניף נבחר היצרן הזול ביותר בסניף), אינם משקפים את מה שנשלם בפסח: חגיגות מחירי המצות יחלו השבוע (הערה: מחירי המצות באושר עד תורגמו לפי מחיר של חבילות 2 ק"ג). זכרנו גם את הטבעונים והצמחונים, שעוצמתם גדלה ומוצרים שהיו פעם מוצרי נישה נמכרים בכל הרשתות.
המלצתנו: בדקו את החלטות הקנייה שלכם. לצד הבטחות בומבסטיות שאין מאחוריהן כלום, יש גם מבצעים שווים. אתרי ההשוואות פרייסז ומייסופרמרקט מספקים גרף התנהגות של המוצר, שלפיו תוכלו לראות אם הוזלת הכאסח היא אמיתית או זמנית בלבד. קנו בחוכמה. חג שמח.

