yed300250
הכי מטוקבקות
    שדרות רוטשילד, תל־אביב. צילום: שאטרסטוק
    נדלן • 25.03.2018
    לו הייתי רוטשילד
    בשדרת איינשטיין בצפון תל־אביב מצויים חלקות חול ושיממון, לשדרות ירושלים ביפו יש היסטוריה מפוארת והווה דהוי, שדרות מנחם בגין בחדרה סובלות מבעיית תשתיות חמורה, ושדרות ח"ן ברחובות רק חיברו בין רחובות בעיר. אבל בשנים הקרובות המצב צפוי להשתנות ללא היכר. עופר פטרסבורג מאתר את שדרות רוטשילד הבאות של ישראל

    בכל עיר גדולה, השואפת למתג עצמה כאטרקטיבית, יש שדרת קניות תוססת. בפריז או בברצלונה, למשל, השדרות הן שם דבר: רחובות מרכזיים מאוד, שלאורכם פזורים בתי עסק, מסעדות ופארקים, ובקצותיהם מצויים מבני ציבור – אם זה קתדרלות, ארמונות, מוזיאונים ואולמות תיאטרון. לרוב השדרות בנויות בצורה סימטרית, מאפשרות קיום של טקסים ותהלוכות, משרתות את השלטון ואת הקבוצות החברתיות־כלכליות בעיר, ומהוות מוקד משיכה תיירותי. שדרה היא לבה הפועם של כל עיר.

     

    ישראל מחפשת לעצמה כבר שנים את השאנז אליזה או הרמבלס שלה. בארץ יש מחסור בשדרות אורבניות איכותיות. השדרה הרחבה ביותר בישראל הוקמה במפתיע בעיר החדשה חריש, אבל שדרות רוטשילד בתל־אביב הן אלה שהכי קרובות להזכיר את הצלחתה של שדרה אירופאית. ההצלחה של השדרה התל־אביבית הביאה את הרשויות המקומיות בארץ להבנה כי בתוכניות המתאר העירוניות עליהן לשלב שדרה מרכזית, שתהיה מוקד חברתי ותרבותי לתושבי העיר.

     

    המודל הנחשק של שדרות רוטשילד אינו מתבטא רק בהפיכתה של השדרה לשוקקת חיים ולמוקד בילוי תיירותי, אלא גם בעלייתם של מחירי הנדל"ן באזור. "שדרה המוקפת בשטחים ירוקים עשויה לעלות את שווי הנכסים שבה בעשרות אחוזים, בהשוואה לאותה דירה ברחובות אחרים בעיר", אומרת מתכננת הערים, ד"ר רינה דגני, מנכ"לית מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה ומומחית בכלכלה עירונית. "מחיר הנכסים נקבע, בין היתר, על ידי הצמחייה שמקיפה אותם".

     

    זה לא רק היופי. ריכוז גבוה של שטחים ירוקים, ובכללם עצים בוגרים, משפיע על איכות החיים של הדיירים. הצמחים מפחיתים את הטמפרטורה בסביבה בעד שלוש מעלות צלזיוס ביחס לאזור ללא עצים, וכשחיים במדינה חמה כמו שלנו, זה בהחלט יתרון.

     

     

    בשנים האחרונות חווה ישראל את מהפכת העיור שבאה לידי ביטוי בחזרה למגורים במרכזי הערים, מה שהופך את השדרות העירוניות המרכזיות לטרנדיות ולמבוקשות מאוד. השדרות המרכזיות מאפשרות גישה נוחה וקלה לכל מקום, אם בהליכה או באמצעות תחבורה ציבורית. מגמת עירוב השימושים שמקובלת ומיושמת בכל הקשור לבנייה לגובה מתבטאת בשדרה, כשלצד מגורים מתקיימים בה שימושים נוספים כמו מסחר, משרדים ומקומות בילוי. למעשה, השדרה מהווה מרכז עירוני איכותי, שנותן מענה לצרכים רבים של התושבים.

     

    "שדרה הופכת רחוב סטנדרטי למיוחד וחווייתי, על ידי יציקת תוכן כמו חנויות, לב ירוק, שבילי אופניים, ספסלי ישיבה, פרגולות, פינות משחק לילדים, בתי קפה ועוד", מסביר האדריכל גיל שנהב, יו"ר הסניף הישראלי של המועצה העולמית לגורדי שחקים ISRAEL־CTBUH. "השדרה מאפשרת פעילות, תנועה ושהייה בשטחה, מה שלא יכול לבוא לידי ביטוי ברחוב רגיל שבמרכזו יש כביש שמחלק את הרחוב ומפריד בין שני צדדיו. פיתוח סביבתי של השדרה הופך אותה לחגיגית יותר, תוססת ומאפשר בה קיום אירועים תרבותיים, חברתיים ואירועי ספורט עירוניים".

     

    העיריות הבינו את הפוטנציאל הטמון בשדרה מרכזית, והן פועלות לפיתוחן של שדרות חדשות ונרחבות ושיפוצן של השדרות הוותיקות בערים השונות, במטרה להפוך אותן לשדרה המוצלחת הבאה. יצאנו למסע לאורך השדרות האורבניות הנחשקות הבאות של המדינה.

     

    תל־אביב

    שדרות איינשטיין

     

    ה־שדרה הבאה של העיר ללא הפסקה. כיום, האזור המערבי של שדרות איינשטיין ברמת־אביב כמעט ריק ממבנים, וכולל בעיקר שטחי חול וכביש שמסתיים בשדה דב, אך בקרוב כל זה עומד להשתנות. עם פינויו העתידי של שדה התעופה דב, בשנת 2020, לטובת שכונת מגדלים, העירייה והיזמים ייפתחו את השדרה עד הים וחוף צוק. רחוב אבן גבירול יחובר עם הקצה המערבי של שדרות איינשטיין, ויאפשר אליהן נגישות גם ממרכז העיר.

     

    בשנים הקרובות צפויה בנייה בשדרות איינשטיין של בנייני מגורים. קבוצת חג'ג' כבר בונה שם "קניון רחוב" שמתוכנן בשני צידי השדרה, ויכלול בתי קפה, מסעדות ורשתות אופנה. בין נתיבי הנסיעה צפויים להיסלל שבילי הליכה ואופניים. כן יוקמו שם מדרכות רחבות ואמנות רחוב תקשט את האזור. "השטחים הירוקים, הנגישות לאזורים שונים בעיר, תוספת שטחי המסחר והרצון להפחית את התנועה בכבישים, הם שישפיעו על רצון התושבים לעבור לאזור המשלב חיים עם עבודה ובילוי", אומרת ד"ר דגני.

     

    מחירי הדירות בשדרה הארוכה משתנים ונקבעים בהתאם לגודלן, סוג הבנייה (ישנה או חדשה), מיקומה בשדרה וקרבתה למסחר, אך ניתן לדבר על ממוצע של כ־40 אלף שקל למ"ר בנוי. ברחובות סמוכים המחירים נמוכים בכ־5 אחוזים.

     

     

    מחירים:

     

    ˆ דירת 3 חדרים: 3.55 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 4 חדרים: 4.25 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 5 חדרים: 5.6 מיליון שקל.

     

     

    שדרות מסריק

     

    דווקא אחת השדרות הוותיקות בתל־אביב הופכת בשנים האחרונות לאטרקציה נדל"נית. שדרת מסריק נמצאת במרכז תל־אביב בסמוך לכיכר רבין. אורכה כ־100 מטר, והיא דומה באופייה לשדרות נוספות בעיר כמו שדרות ח"ן או שדרות בן־גוריון הסמוכות לה. חלקה הצפוני צר לכדי רחוב דו־סיטרי רגיל, וחלקה הדרומי רחב ומקנה לה גם את התואר כיכר. סביבה בנויים כמה בנייני מגורים בסגנון הבינלאומי. מדרום לכיכר, הנחשבת לאחת הכיכרות החשובות של העיר הלבנה, ממשיך הכביש כרחוב המלך ג'ורג'. בכיכר יש גינה עם מזרקה ומסביבה נמצאים בתי עסק שונים ובתי קפה רבים. סמוך למזרקה, ניצב פסל הברווז של הצייר דודו גבע. בצפון השדרה ניצב פסלו של האמן מוטי מזרחי, "עמוד בורג וברווזים".

     

    עד לפני שלוש שנים בצד הצפוני של השדרה ניצב בניין המשרדים הראשון שנבנה בתל אביב, אשר שימש בעבר כמשרדי המוסד לביטוח לאומי. הבניין נבנה בשנת 1952, היווה אחד מאבני הדרך של הבניין בישראל, ונרכש במכרז בשנת 2009. לפני כשלוש שנים הרסה קבוצת כנען את המבנה ההיסטורי והחלה לבנות על שטחו של בניין הביטוח הלאומי את פרויקט פינת מסריק. הפרויקט ייבנה על בסיס התב"ע ההיסטורית של כיכר מלכי ישראל מתקופת המנדט, והליך רישוי שכלל תוספת זכויות מכוח תמ"א 38/2, שבאחרונה התגבשה לגביה מדיניות תכנונית מחמירה באזור מרכז העיר.

     

    על המגרש, בן כ־600 מ"ר, ייבנה בניין מגורים בן שבע קומות ו־16 יחידות דיור באיכות בנייה גבוהה ובהשראת אדריכלות הבאוהאוס של העיר הלבנה. בקומת הקרקע יהיו שטחי מסחר, חניון אוטומטי תת קרקעי, דירת דופלקס גן, ודירות בשטחים שנעים בין 51-200 מ"ר. "מדובר בהתחדשות עירונית קלאסית, אשר תשפיע לחיוב על כל מרחב כיכר מסריק", מתנבא איל הנדלר, יו"ר קבוצת כנען.

     

    מחירים:

     

    ˆ דירת 3 חדרים: 3.55 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 4 חדרים: 4.3 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 5 חדרים: 5.6 מיליון שקל.

     

     

    ˆ חנייה: 500 אלף שקל ומעלה.

     

    יפו

    שדרות ירושלים

     

    שדרות ירושלים, החוצות את יפו לכל אורכה, שזורות היסטוריה ארוכת שנים, המאופיינת באדריכלות עתיקה יפיפייה. הקרבה לים ועיצוב המבנים העתיקים יכלו להפוך אותן בקלות לשדרות רוטשילד של יפו. "לשדרות ירושלים עבר מפואר, מתיאטרון נוגה לשעבר ועד אלהמברה המפורסמת שבה הועלו מיטב המחזות בישראל", אומרת ד"ר דגני. "הרחוב נמצא במרחק הליכה מכל אתרי הסיור והבילוי ביפו העתיקה. עם זאת, לא הייתה בו כל השקעה מצד העירייה במרוצת השנים, ולא נעשו יוזמות לשיקום התשתיות והמבנים. ההיפך הוא הנכון – שנים רבות העירייה פגעה בשדרות על ידי עבודות תשתית שחסמו אליהן כל גישה".

     

    הרכבת הקלה שתעבור לאורך השדרה צפויות לשנות את פניה. השדרה ההיסטורית תרוצף באופן אחיד, על מנת ליצור מרחב שבו יוכלו לנוע הולכי רגל לצד רוכבי אופניים. קומות הקרקע במבני המגורים בשדרה יוסבו לשטחים מסחריים, אשר יכילו בתי קפה, ברים, חנויות ועוד. "בתכנון המודרני מדברים על שימושים מעורבים, ושדרה המשלבת מגורים, מסחר, בתי קפה ומשרדים, תהווה גורם משיכה", מסבירה ד"ר דגני.

     

    "בכל מקום בעולם שבו בנו רכבת קלה, מחירי המגורים בסמוך לתחנות הרכבת קפצו בצורה דרמטית", אומר שי פולונסקי, מנכ"ל היזמית בולווארד־טרה, הפועלת בין השאר ביפו. "עבודות הפיתוח והרכבת הקלה בשדרות ירושלים יחברו את האזור למרכזי הבילוי והתעסוקה בתל־אביב. בעקבות הרכבת הקלה והפיתוח המסיבי שמתכננת העירייה, דירת 4 חדרים בפרויקטים באזור שעלתה לפני שלוש שנים פחות משני מיליון שקלים, עולה היום למעלה משלושה מיליון שקלים. להערכתי, המחירים בשדרה רק ימשיכו לעלות ככל שהעבודות על הרכבת הקלה יגיעו לקיצן. ממזרח לשדרה יוקמו מרכזים מסחריים, בתי ספר ומוסדות ציבור נוספים, לטובת התושבים – מה שיעלה עוד יותר את קרנה של השדרה".

     

    מומחה הנדל"ן ומי שעמד בראשות לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, מסכים עם התחזית הזאת: "הרכבת הקלה, בלוויית השינוי הגדול בפעילות המסחרית והעירונית, יביאו כאן לעליית ערך משמעותית, בדומה לערים רבות ברחבי העולם אשר עברו פיתוח בתחום התחבורה".

     

    מחירי הדירות בשדרה מגוונים מאוד ומושפעים במידה רבה מאופי הבנייה, גילה ומיקומה לאורך השדרה. ככלל המחירים נעים בין כ־15 אלף שקל למ"ר בנוי יד שנייה במבנה שיכון ישן ומוזנח ועד לכ־40 אלף שקל למ"ר בנוי בבנייה חדשה. ברחובות הסמוכים המחירים נמוכים בכ־10 אחוז ובמעגל השני בכ־15 אחוז.

     

    ˆ דירת 2 חדרים: 1.37 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 3 חדרים: 1.78 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 4 חדרים: 2.55 מיליון שקל.

     

    שדרות ירושלים ביפו. הרכבת הקלה תביא לעליית ערך משמעותית | צילום: נת"ע
    שדרות ירושלים ביפו. הרכבת הקלה תביא לעליית ערך משמעותית | צילום: נת"ע

     

    באר־שבע

    שדרות רגר

     

    גם בירת הנגב הבינה כי יש להשקיע במודל השדרה אם רוצים ליצור מרכז עיר תוסס, ידידותי ומזמין שימשוך אליו הן דיירים והן סוחרים. משום כך העירייה מתכננת לבנות ולפתח את שדרות רגר הוותיקות.

     

    שדרות רגר נמצאות במיקום המרכזי ביותר בעיר וחוצות את העיר מצפון לדרום. לצידן שוכנים מבני ציבור מרכזיים רבים כמו ביה"ח סורוקה, אוניברסיטת בן־גוריון, קריית הממשלה ועוד. במסגרת הפיתוח העתידי מתכננים להקים שם בנייני מגורים רבים. "בפרויקט הבלוק שאנו מקדמים באזור מתוך הבנה את חשיבות המיקום אנו רואים ביקוש רב מסגל אקדמי וזוגות צעירים", אומר גיל גורביץ', מנהל מכירות ארצי בחברת אזורים. "לצד מבני מגורים יוקמו שם גם שטחי מסחר וטיילת, מתוך כוונה לחלוקה חדשה של המרחב הציבורי בשדרה בין הולכי רגל, רוכבי אופניים ונוסעים בכלי רכב, פרטיים או ציבוריים. תכנון ידידותי להולך הרגל שיפחית את התלות ברכב לתושבי העיר חשוב מאוד להצלחה של שדרה. ואכן, רמת מחירי הנדל"ן באזור עלתה בעקביות בשנים האחרונות, בשל הציפייה ששדרות רגר יהפכו ל'שדרות רוטשילד של הנגב'".

     

    ˆ דירת 3 חדרים: 780 אלף שקל.

     

    ˆ דירת 4 חדרים: 975 אלף שקל.

     

    ˆ דירת 5 חדרים: 1.090 מיליון שקל.

     

    חריש

    השדרה המרכזית

     

    השדרה שרוצה להיות שאנז אליזה הישראלית מבחינת רוחבה, נבנית בימים אלה בעיר החדשה חריש. מדובר בשדרה מרכזית שתרכז את רוב צרכי היומיום של התושבים – שירותים קהילתיים, מוסדות חינוך ופנאי, חנויות, ובקרבתה ימוקמו שני מרכזים מסחריים. הכיכר תהיה נגישה מכל חלקי העיר ותכלול שבילי אופניים לצד שבילי הליכה הנבנים עם מתן עדיפות להולכי הרגל ליצירת חוויית הליכה נוחה ובטוחה. לפי התכנון, גם תוקם בה כיכר בדומה לפיאצות המוכרות והמתוירות ברחבי אירופה, וביום מן הימים רכבת קלה תחצה אותה.

     

    בפרויקטים מול השדרה של חנן מור, לדוגמה:

     

    ˆ דירת 4 חדרים: 1.050 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 5 חדרים: 1.2 מיליון שקל.

     

    מודיעין

    שדרת החשמונאים

     

    שני עשורים לאחר הקמתה של העיר מודיעין, יוצאת לדרך הקמתו של מרכז העיר מודיעין־מכבים־רעות, שבלבו תוקם שדרה הכוללת מבני מגורים, משרדים ומסחר, פנאי ובילוי. הציפיות גדולות: השדרה הזאת, מקווים, תהיה הדבר החם הבא בישראל.

     

    מרכז העיר העתידי ייבנה בין שדרות החשמונאים לרחוב תלתן. לפי התכנון, רוחב השדרה יהיה 46 מטרים, ורוחב המדרכות יעמוד על שבעה מטרים. בקצה התחתון של השדרה תיבנה רחבה - כיכר. מסביב ייבנו מבנים בני שתי קומות המיועדות למסחר ומשרדים, ומעליהן שלוש קומות נוספות למגורים, הפונות להמשך רחוב דם המכבים ורחוב ערער. במרכז הרחבה יהיה שטח ציבורי פתוח עבור הולכי רגל ויתאפשר בו פיתוח סביבתי וחיבור בין השדרה המרכזית לבין קניון עזריאלי המקומי.

     

    בדומה למרכזי ערים גדולות אחרות המרכז החדש של מודיעין, מתוכנן להיות נגיש ונוח להתנהלות רגלית, ויכלול מגוון שימושים מעורבים לאורכה ולרוחבה כמו מגורים, משרדים, חנויות מותגים, מקומות בילוי ומוסדות תרבות וכן שבילי אופניים, מתקני שעשועים ושטחים ירוקים.

     

    קבוצת אלמוג בונה פרויקט סמוך לשדרה המרכזית, שבמסגרתו ייבנו 120 יחידות דיור בשני בניינים בני 12 קומות כל אחד. אדריכלית הפרויקט, טלי בכר: "בבואנו לתכנן את הפרויקט, דאגנו לחבר אותו ישירות לשדרה המרכזית. יהיה חיבור מהחניון ומהמגורים לשדרה, ודיירי הפרויקט יוכלו לרדת ברגל ולהגיע בקלות לשדרה, המתוכננת להיות הלב הפועם של העיר".

     

    ˆ דירת 4 חדרים: 1.4 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 5 חדרים: 1.7 מיליון שקל.

     

    בת־ים

    שדרות העצמאות

     

    שדרות העצמאות בבת־ים הן המשך של שדרות ירושלים ביפו, וגם הן צפויות בקרוב לעבור שינוי מהותי, בעקבות קו הרכבת הקלה האדום המתוכנן לעבור דרכן. במסגרת השינוי, מלבד הרכבת הקלה, יעברו בשדרה שני נתיבי תנועה לכל כיוון, לצד נתיב תחבורה ציבורית, מדרכות רחבות ומסלולי אופניים.

    שדרות העצמאות, בת־ים: כך הן נראו בעבר
    שדרות העצמאות, בת־ים: כך הן נראו בעבר

     

    בנוסף לשינויים התחבורתיים הצפויים, גם מבני המגורים בשדרה לא יישארו כשהיו. כחלק מתוכנית ההתחדשות העירונית שהחלה בשנת 2014, בסיוע משרד השיכון והבינוי, עיריית בת־ים אישרה בחודשים האחרונים תוכנית פינוי בינוי בשדרה, שבמסגרתה יהרסו מבנים ישנים הכוללים 107 יחידות דיור ושמונה חנויות ויבנו במקומם 496 יחידות דיור חדשות, תוך שילוב שטחים ציבוריים, שטחי מסחר ותעסוקה.

     

    "ציר הרכבת הקלה (הקו האדום) שיחבר את בת־ים עם מרכז תל־אביב, רמת־גן ועד לפתח־תקוה, עומד לחולל מהפיכה אדירה עבור תושבי העיר בת־ים ולהנגיש בפניהם את העיר הגדולה על נכסיה", אומר דנוס. "אם נוסיף לכך את שינוי פני השדרה, אזי אין לי ספק שדייריה הולכים להרוויח בגדול ופעמיים".

     

    מחירי הדירות בשדרה הארוכה משתנים ונקבעים בהתאם לגודלן, סוג הבנייה (ישנה או חדשה) ומיקומה בשדרה, אך ניתן לדבר על ממוצע של כ־20 אלף שקל למ"ר בנוי. ברחובות סמוכים המחירים נמוכים בכ־10 אחוז.

     

    ˆ דירת 3 חדרים: 1.5 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 4 חדרים: 1.9 מיליון שקל.

     

    כך שדרות העצמאות בבת ים ייראו בעתיד. הדיירים הולכים להרוויח בגדול, ופעמיים
    כך שדרות העצמאות בבת ים ייראו בעתיד. הדיירים הולכים להרוויח בגדול, ופעמיים

     

    חדרה

    שדרות מנחם בגין

     

    למרות קרבתן לים, במשך שנים הזניחה עיריית חדרה את שדרות מנחם בגין, המחברות בין הכניסה לגבעת־אולגה ומערב חדרה לבין כביש החוף, כמו גם את האזור כולו. האזור, המאופיין באוכלוסייה ותיקה וחלשה, סובל מבעיית תשתיות חמורה ובמחסור במבני ציבור מושקעים, פארקים ועוד. בשנים האחרונות עוברת השכונה מתיחת פנים מתוך הבנת הפוטנציאל הכלכלי הטמון בה, ומלבד הקמת פרויקטים חדשים על קו החוף, שדרוג הטיילת ותוכניות פינוי בינוי עירוניות, עובדים בעירייה כיום גם על שדרוג שדרות מנחם בגין.

     

    במסגרת עבודות הפיתוח יורחבו מדרכות הולכי הרגל, יותקנו עמודי תאורת לד, יוצבו ספסלים ופרגולות, ייסלל שביל אופניים, ישוקם ויפותח אי התנועה במרכז השדרה, ויבוצעו עבודות פיתוח נוף. עלות הפרויקט מוערכת בכ־12 מיליון שקלים, והעבודות צפויות להסתיים תוך שנה מיום תחילתן. בסיום התהליך תהווה השדרה המפוארת כניסה מרכזית למערב חדרה ולטיילת החוף. "שם המשחק הוא מיקום", מסביר ראש לשכת שמאי המקרקעין לשעבר דנוס. "שדרות המובילות לים הן אטרקציה בפני עצמה שאסור לאף עיר לפספס. אין ספק שבמקרה של חדרה מדובר בפוטנציאל שלא מומש שנים ארוכות, וזה חבל".

     

    מחירי הדירות בשדרה נקבעים בעיקר לפי מידת הקרבה והחשיפה לים ונעים בטווח מחירים רחב של 12 עד 20 אלף שקל למ"ר בנוי. ברחובות סמוכים המחירים נמוכים בכ־5 אחוזים.

     

    ˆ דירת 3 חדרים: 1.050 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 4 חדרים: 1.4 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 5 חדרים: 1.75 מיליון שקל.

     

    קריית־אונו

    שדרות לוי אשכול

     

    הרחוב הראשי במרכז קריית־אונו, לוי אשכול, הוא רחוב ותיק ומוזנח. במהלך השנים נבנו לאורכו שיכונים שכיום הם בניינים מתפוררים ונוטים ליפול. בעשור האחרון ובמיוחד בשנתיים האחרונות החלו לקום לאורכו פרויקטים של פינוי בינוי, הכוללים בניית אלפי יחידות דיור חדשות, שעתידות לחדש ולהחיות את הרחוב, ומצד שני להקשות על הנגישות התחבורתית בעיר הקטנה.

     

    רחוב לוי אשכול עתיד להפוך לשדרה אורבנית מודרנית שתעורר לחיים את מרכז העיר. החייאת הרחוב והפיכתו לשדרה עם מקומות בילוי, חנויות, מסעדות, משרדים חדשים ועוד היא חלק בלתי נפרד מתהליך התחדשות עירונית משמעותי.

     

    רק לאחרונה אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל־אביב שבמינהל התכנון, את התוכנית הגדולה ביותר להתחדשות עירונית בקריית־אונו. התוכנית כוללת הקמת תשעה מבני מגורים חדשים בני 20 קומות הכוללים 982 יחידות דיור, 20 אחוז מהן קטנות, במקום 15 מבני מגורים ישנים בני ארבע קומות ובהם 328 יחידות דיור. זוהי תוכנית של חברת בוני התיכון שתיעשה בשטח של כ־43 דונם במרכז העיר, בין שדרות לוי אשכול ממערב, רחוב יחזקאל מדרום, רחוב ש"י עגנון ממזרח וסמוך לרחוב יהודה הלוי מצפון. בקומת הקרקע של מבני המגורים מתוכננת חזית מסחרית לכיוון שדרת לוי אשכול וכן שטחים למבני ציבור.

     

    בנוסף, מתוכננת תוכנית פינוי בינוי בחלקו הדרומי של הרחוב, שהופקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל־אביב. במסגרתה, 232 משפחות יפנו את 11 הבניינים הישנים בני ארבע קומות שבהם הן מתגוררות. במקומם, ייבנו 690 יחידות דיור בעשרה בניינים בני 14-17 קומות. קבוצת כנען תבנה בסמוך לבניינים לאורך השדרה החדשה כאן גם שטחי מסחר על פני 1,500 מ"ר ועוד 1,500 מ"ר יוקדשו למבני ציבור.

     

    "מדובר בתוכנית שמשלבת בנוסף לבנייה החדשה, גם חיזוק וחידוש מבני מגורים קיימים, כך שכל המתחם עובר התחדשות", אומרת דניאלה פוסק, יו"ר הוועדה המחוזית תל־אביב. "התוכנית ממשיכה את המגמה של פיתוח רחוב לוי אשכול, המתוכנן כשדרה מוצלת לרווחת הולכי הרגל ורוכבי האופניים, עם כיכרות ציבוריות בחזית מבני המגורים. תכנון איכותי זה, בשילוב עם החזית המסחרית לאורכו, ייצור רחוב שוקק חיים".

     

    ˆ דירת 3 חדרים: 1.580 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 4 חדרים: 1.830 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 5 חדרים: 2.070 מיליון שקל.

     

    שדרות לוי אשכול, קריית־אונו. התוכנית הגדולה ביותר להתחדשות בעיר
    שדרות לוי אשכול, קריית־אונו. התוכנית הגדולה ביותר להתחדשות בעיר

     

    גדרה

    שדרת הבילויים

     

    בימים אלו החלה גדרה בשדרוגה ובשיפוצה של שדרת הבילויים הוותיקה. מדובר ברחוב ישן שבו החלה גדרה, והוא כולל מיצגים היסטוריים כמו הפעמון של המושבה, הצריף היחיד בארץ שנותר מתקופת הבילויים והפך למוזיאון, בית הכנסת ישורון שחגג השנה 100 שנה להיווסדו ועוד. לאורך השדרה אין כמעט בתים, אך יש בתי עסק לרוב.

     

    בעלי העסקים שתחילה חששו מהמהלך, הביעו אמון בראש המועצה יואל גמליאל אחרי שהציג בפניהם את התוכניות. העבודות, בהתאם לתכנון המוקפד של חברת אדריכלות נוף, כוללות החלפת תשתיות תת־קרקעיות, החלפת מדרכות, סלילה ושיבוץ אבנים מיוחדות שישמרו על אופיו הייחודי של הרחוב. כמו כן, תוחלף התאורה בשדרה ויבוצעו הסדרי חנייה, והמוזיאון המקומי ישופץ וייפתח מחדש.

     

    עם סיום העבודות, שעל פי ההערכות יימשכו כחצי שנה, מקווים כי הרחוב יהפוך לפנינה של המושבה וגדרה תהפוך לאבן שואבת למבקרים. "אנחנו שומרים על העבר וצופים פני עתיד", אומר ראש המועצה, יואל גמליאל. "רחוב הבילויים הוא סמל כל־ישראלי, לא רק של גדרה, והמשאבים שאנו מפנים אליו יהפכו אותו למוקד משיכה ובילוי לכל האזור. יש כאן מסעדות ובתי קפה, שאפשר לבלות בהם עד השעות הקטנות של הלילה, ושדרוג המראה שלו ימשוך לכאן לקוחות שיגדילו את ההכנסות ויעלו את הערך הנדל"ני־העסקי של הרחוב כולו".

     

    ˆ דירת 4 חדרים: 1.45 מיליון שקל.

     

    ˆ דירת 5 חדרים: 1.6 מיליון שקל.

     

    שדרות הבילויים, גדרה. כולל מיצגים היסטוריים | הדמייה
    שדרות הבילויים, גדרה. כולל מיצגים היסטוריים | הדמייה

     

    אשדוד

    שדרות הרצל

     

    50 שנה של התעלמות מצד העירייה הן שהובילו למדרכות השבורות, לתשתיות הלקויות ולחזיתות הבניינים המוזנחות בשדרות הרצל באשדוד. כעת עוברות השדרות מהפך אדיר במסגרת פרויקט "ישראל עירונית 2050", שמטרתו להנגיש את רחובות הערים ואת התחבורה העירונית לתושבים. פיתוח השדרות שמנהיג משרד התחבורה, יכלול הוספת נתיבים וקווי תחבורה ציבורית, סלילת שבילי אופניים ועוד.

     

    במקביל, העירייה מתכננת להוסיף לשדרות מבנים מסחריים וציבוריים ומבני מגורים, ואף פועלת לשדרוג בנייני המגורים הישנים בשדרה, באמצעות פרויקטים להתחדשות עירונית. בעירייה צופים כי עבודות הפיתוח בשדרה יהפכו אותה ל"שדרות אבן גבירול של אשדוד".

     

    העבודות צפויות להתחיל השנה, כאשר השלמת הפרויקט כולו צפויה להסתיים בתוך עשור. "השדרוג של שדרות הרצל ישפר את אשדוד כולה וזאת בשל מרכזיותה של השדרה", מתנבא דנוס. "מחירי הנכסים לאורך השדרה צפויים לעלות בשיעור של לפחות 10 אחוז בממוצע, והשיפור בנגישות ישדרג משמעותית את הנוחות ואיכות החיים של תושבי העיר".

     

    מחירי הדירות בשדרה הארוכה משתנים, אך ניתן לדבר על ממוצע של כ־17,500 שקל למ"ר בנוי. ברחובות סמוכים המחירים נמוכים בכ־10 אחוז.

     

    ˆ דירת 3 חדרים: 900 אלף שקל.

     

    ˆ דירת 4 חדרים: 1.1 מיליון שקל.

    שדרות הרצל, אשדוד. המודל הוא רחוב אבן גבירול בתל־אביב
    שדרות הרצל, אשדוד. המודל הוא רחוב אבן גבירול בתל־אביב

     


    פרסום ראשון: 25.03.18 , 22:35
    yed660100