שמפניה מחבל שמפיין, יין ממטה יהודה

משרד החקלאות והאיחוד האירופי פועלים למתג מוצרים חקלאיים מישראל לפי אזורים

משרד החקלאות, בסיוע האיחוד האירופי (שמעניק בסיס משפטי בינלאומי לרישום), מקדם תוכנית למיתוג מוצרים חקלאיים מישראל לפי אזור גיאוגרפי. נבדקת אפשרות לסייע כלכלית לאזורים שימתגו את עצמם, בדומה לאירופה שבה שמפניה מקורה בחבל שמפיין בצרפת וגבינת פרמז'ן בפארמה שבאיטליה. בישראל יש רק מיתוג גיאוגרפי בינלאומי אחד, "ג'אפה", ששימש את פרי ההדר הישראלי בחו"ל. מאחר שפרי ההדר הישראלי מזמן לא מוביל בשוקי חו"ל, נמכרו זכויות השימוש במותג למגדלים באפריקה.

 

בישראל יש חקלאים שמשווקים את תוצרתם בשמות מסחריים כמו "ענבי טלי" ממושב לכיש או "אבטיח חצבה", אבל שם מסחרי לא מחייב כמו מיתוג גיאוגרפי שבמסגרתו כל התוצרת המשווקת היא מאותו חבל ארץ. בעל שם מסחרי יכול גם לשווק, למשל, ענבים מאזורים אחרים במותג שלו.

 

לאחרונה ערך משרד החקלאות כנס לחקלאים שכלל יום עיון מצד נציגי האיחוד האירופי, שהביאו דוגמאות להצלחת מיתוג כמו "קפה קולומביאני". באירופה מעודדים מיתוג של תוצרת חקלאית מעובדת כמו שמן זית, יין, ריבות, בשר וכו'. לטענת האיחוד, מיתוג מגביר את סיכויי ההישרדות של החקלאים, גורם להתאגדותם באותו אזור וכך הם יכולים לקבל מחיר גבוה יותר. גם נציגי משרד הפטנטים נכחו בכנס מאחר שהם רושמים מיתוגים גיאוגרפיים. היוזמה תלויה בעיקר בהסכמת החקלאים. ל"ממון" נודע כי אזור מטה יהודה החל בתהליך מיתוג אזורי של היין שמיוצר ביקבים שבתחומו. דקלה דבי־נאור, מנהלת התחום במחלקת סחר חוץ במשרד החקלאות: "המיתוג יאפשר לקבוצות מגדלים חקלאיים למצות את איכות המוצר. חבל ארץ כזה הופך גם ליעד תיירותי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים