yed300250
הכי מטוקבקות
    מיעוט רוחות בקיץ יאפשר ביצוע רציף ומהיר. נתב"ג | צילום: ערן גרנות
    ממון • 21.04.2018
    מאות אלפי תושבים נגד רעש המטוסים
    יישובים בשרון דורשים לדחות את השיפוץ בנתב"ג לחורף, כשישנן פחות טיסות שיעברו מעל לבתים • ברשות שדות התעופה מזהירים: דחייה תשבש את פעילות השדה
    אודי עציון ודני שדה

    התוכנית לשיפוץ המסלול המרכזי בנתב"ג ממשיכה לגרום לסערות, ועתירה נוספת הוגשה בדרישה לדחות השיפוצים. היישובים בארות יצחק ומזור - שבזמן השיפוץ יוסטו הנחיתות אל מעל שטחיהם - דורשים מרשות שדות התעופה לדחות את העבודות לעונת החורף, שבה יש פחות טיסות. הרשות, מצידה, מזהירה שאם המסלול לא ישופץ עכשיו, הוא עשוי לאבד כשירות, מה שישבש את פעולת השדה. דיון דחוף בעתירה נקבע ליום חמישי הקרוב.

     

    שיפוץ המסלול המרכזי של השדה, המכונה 30־12, צפוי להתחיל בחודש מאי. בעקבות השיפוץ תוסט התנועה האווירית למשך 5 חודשים למסלול 03־21, שהתנועה אליו עוברת בין השאר מעל היישובים העותרים. עוה"ד העותרות, ענת בירן, אפרת לרנר ואינה טל, הציעו מעבר לדחיית השיפוצים שרשות שדות התעופה תדאג למקום מגורים חלופי עבור התושבים, או שיותקן בבתיהם מיגון אקוסטי. מהרשות נמסר שהוצעו ליישובים הסדרים שונים כולל מימון דיור חלופי, לרבות בתי מלון, "אולם היישובים דחו ההצעות ובחרו ללכת לבית המשפט".

     

    במסלול שאליו תוסט התנועה האווירית כבר הוגבלו בעבר הנחיתות בגלל מטרדי הרעש, שיכולים להגיע לטענת התושבים לעוצמה של 100 דציבלים. "אנחנו זוכרים מה היה כאן לפני ההגבלות", סיפר ל"ממון" אחד מוותיקי בארות יצחק. "הרעש שעושה מטוס 4 מנועי כמו בואינג 747 שמנמיך לנחיתה 100 מטר מעל הבית הוא בלתי נסבל, בעיקר בלילה, והרשות בחרה לבצע את השיפוצים דווקא בעונה שבה יש הכי הרבה טיסות כאלה. אפשר היה לבצע את השיפוצים בעונה שיש בה פחות טיסות ופחות רעש".

     

    באשר לדיור החלופי, חלק מתושבי היישובים מסרבים להתפנות מביתם לזמן כה ארוך. "גרים כאן אנשים מבוגרים, שרגילים לשגרה ולקהילה שלהם", אומר תושב בארות יצחק. "זו אוכלוסייה דתית עם אנשים שרגילים לפגוש את שכניהם בבית הכנסת בכל שישי ושבת, זה משהו שאי־אפשר לשמר בדיור חלופי".

     

    בתחילת החודש, נזכיר, כונסה ישיבת חירום של 9 ראשי רשויות בחבל מודיעין (ראש העין, אלעד, לב השרון, דרום השרון, כוכב יאיר, ג'לג'וליה, אורנית וכפר ברא), ולאחריה פנו ראשי הרשויות לשר התחבורה ישראל כץ כדי שייתן את הדעת על הנושא הזה ואף ביקשו להיפגש איתו - שתי בקשות שנותרו ללא מענה. גם ראשי הערים של יהוד־מונוסון וכפר־סבא עתרו נגד העבודות, בנימוק ששר התחבורה טרם קבע מגבלות רעש למטוסים נוחתים. בקשתם לצו מניעה נגד העבודות נדחתה, ודיון נקבע רק ל־6 ביוני, לאחר מועד תחילתן.

     

    שיפוץ בקיץ טוב יותר

     

    ברשות שדות התעופה טוענים שמשך העבודות קוצר מחמשת החודשים המתוכננים לשלושה, וכי יש צורך לבצען דווקא באביב ובקיץ, כאשר מזג האוויר המאופיין במיעוט רוחות מזרחיות יאפשר ביצוע רציף ומהיר, בעוד ששיפוץ בחורף עשוי להכפיל את זמן השדרוג. עוד נמסר כי "הרשות נדרשת לבצע שיפוץ של המסלול לאור מצבו ההנדסי, וכחלק מפעילויות האחזקה הקבועות לצורך שמירת בטיחות הטיסה. דחיית העבודות עלולה לגרום לשבר ועל כן השיפוץ הכרחי ובלתי ניתן לדחייה. במסגרת ההיערכות של רש"ת לביצוע העבודות נבחנו כלל השיקולים הרלוונטיים, ובכלל זה השיקולים הסביבתיים והאמצעים לצמצום רעש המטוסים".

     

    בין היישובים שיפגעו

    כפר־סבא

    ראש העין

    יהוד־מונוסון

    אלעד

    ג'לג'וליה

     

     

    באירופה משפצים גם בחורף | אודי עציון

    חשוב לתחזק את מסלולי נתב"ג, אבל למה דווקא בעונת השיא החמה, כשחלונות הבתים פתוחים והרעש של ג'מבו שנוחת 100 מטר מעליך הרבה יותר מורגש? הרי החורף הישראלי הוא בדיחה עצובה, ועובדה שמצליחים לשפץ את שדות תעופה באירופה ובארה"ב למרות אקלים הרבה יותר גשום ועתיר רוחות.

     

    רשות שדות התעופה, אחד הגופים העשירים והחזקים במדינה, יכולה לעבוד עם קצת יותר התחשבות בשכנים הסובלים ממטרדי הרעש שהשדה מייצר כאשר אנחנו ממריאים לדיל שתפסנו בחו"ל. הרבה מהם אנשים מבוגרים, שלא רוצים להתפנות לחודשים מביתם ולהתנתק מהקהילה שלהם. לא חייבים להציג אנשים שמנסים להקטין את הפגיעה הצפויה באיכות חייהם כרודפי בצע ומסכני ציבור.

     

    האם מסלול 30־12 כל כך בלוי ומסוכן שחייבים לשפצו ממש עכשיו, ואי־אפשר לחכות לאחר תום עונת הקיץ, שבה יורדת כמות הטיסות וחברות התעופה משתמשות פחות במטוסים הישנים והרועשים יותר? אם כן, מי התרשל ואיפשר להגיע למצב כזה? אם לא, מה שסביר יותר, אפשר לחכות קצת.

     

    אז שנסגור את נתב"ג? | דני שדה

    אין ספק, סגירת מסלולים בנמל התעופה תפגע באיכות חייהם של תושבי היישובים הסמוכים אליו. אבל, גם אין ספק שאנחנו רוצים שדה תעופה. אנחנו רוצים שדה שנמצא במרכז הארץ ואנחנו רוצים שדה תעופה שיש בו הרבה המראות ונחיתות, או במילים אחרות: תחרות בין חברות התעופה.

     

    מחד גיסא, כדי ליצור תחרות מגיעות לכאן עוד ועוד חברות תעופה והדבר גורם גם להגברת הפעילות של השדה, אך הגברת הרעש פוגעת באיכות החיים של התושבים, מאידך גיסא. אבל מה הפתרון? לא לטפל במסלולים שזקוקים לשיפוץ? להמתין עד החורף ואז לבצע את העבודה בפרק זמן כפול? לסגור בכלל את שדה התעופה ולהקים אחד בנגב, איפה שלא יתלוננו על הרעש?

     

    שדה תעופה, מטבעו, לא מקל על חיי התושבים. גם אלה שנמצאים ממש קרוב אליו וגם אלה שיותר רחוקים. כאשר יש נחיתות על מסלול 12, המטוסים עוברים מעל מרכז תל־אביב והרעש הוא בלתי נסבל. כשיש נחיתות על מסלול 30 נפגעים היישובים שבאזור מודיעין. וכשיהיו נחיתות, עכשיו, על מסלול 21, ייפגעו היישובים שהמטוסים חולפים לידם. ככה זה וצריך לחיות עם זה ולקוות שהשיפוצים לא יתארכו.

     


    פרסום ראשון: 21.04.18 , 20:45
    yed660100