הדלק של מכוניות היוקרה

למרות שב־2013 הוטל מס על מכוניות יוקרה בשווי של מעל 300 אלף שקל, המכירות שלהן בישראל עולות בקצב מתמיד • רק ב־2016 נגבו עליהן מסים ב־120 מיליון שקל • הכלכלן הראשי באוצר ממליץ: להאריך את תוקף המס

למרות המס על רכבי יוקרה שמחירם עולה על 300 אלף שקל, כ־10,000 ישראלים רכשו ב־2016 מכוניות במחיר הזה וגבוה ממנו. 31 ישראלים קנו ב־2016 מכונית יוקרה שמחירה גבוה מ־1.6 מיליון שקל, 75 ישראלים רכשו מכוניות יוקרה שמחירן נע בין 1.2 ל־1.6 מיליון שקל, ועוד 132 רכשו מכונית במחיר של מיליון עד 1.2 מיליון שקל. מחיר ממוצע של רכב יוקרה שעלה לכביש ב־2016 עמד על 448 אלף שקל.

 

כך עולה מנתונים שפירסם אתמול הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נוה, שציין כי למרות המס הגבוה שהוטל בישראל על רכבי יוקרה בספטמבר 2013 הישראלים בעלי הממון ממשיכים לרכוש מכוניות פאר בקצב גבוה. הוא ממליץ להאריך את תוקפו של מס הקנייה המיוחד.

 

ב־2016 נרכשו בישראל 12 מכוניות פאר של מרצדס, 2 מכוניות פורשה, 8 אסטון מרטין ו־9 פרארי שעלותן מעל ל־1.6 מיליון שקל כל אחת. באותה שנה נמכרו 118 מכוניות שעולות מעל מיליון שקל מתוצרת מרצדס, 26 ב־מ־וו, 24 אאודי, 17 רובר, 9 פורשה, 6 מזראטי, 2 אסטון מרטין ויגואר אחת. ברכבים שעלו יותר מ־300 אלף שקל ב־2016 מובילה מרצדס בנץ עם 2,383 מכוניות, לפני ב־מ־וו עם 1,588, אאודי 1,518, טויוטה 984 ולקסוס 725. כן נמכרו 165 מכוניות מתוצרת קדילק, 135 יגואר, 92 פורשה, 51 מזראטי ו־9 פרארי.

 

לפי נתוני האוצר, בין 2013 ל־2016 עלה מספר רכבי היוקרה החדשים הנעים בכבישי הארץ ב־83%, כאשר גביית המסים מרכבי היוקרה עלתה בקצב שנתי של 34%. ב־2016 נגבו כ־120 מיליון שקל מרכישת רכבי יוקרה בארץ. רכב היוקרה הממוצע הוא רכב פנאי־שטח של מרצדס. מחירו כ־420 אלף שקל, ומס היוקרה עליו עומד על כ־6%: כ־10,000 שקל. זאת חוץ ממס הקנייה שמוטל על כל רכב חדש בישראל. המיסוי על רכבי היוקרה החל בספטמבר 2013, כדי לצמצם את הגירעון התקציבי ואת אי־השוויון בהכנסות. אלא שלמרות הגבייה המואצת יבוא רכבי היוקרה עלה מדי שנה בקצב מהיר יותר מהעלייה ביבוא כלל כלי הרכב.

 

צילום : ידיעות אחרונות
צילום : ידיעות אחרונות

 

 

הכלכלן הראשי קבע בדוח כי "מס על רכבי יוקרה הוא סוג נדיר של מס, שגם יעיל וגם מצמצם את אי־השוויון". לפיכך, הכלכלן ממליץ להאריך את תוקפו של המס אחרי יוני 2018. מתוך 288 אלף כלי רכב שעלו על הכביש ב־2016, כ־10,300 שילמו מס יוקרה שחל על כלי רכב מעל 300,000 שקל ושמשקלם נמוך מ־3,500 ק"ג.

 

448 אלף שקל

לפי החקיקה המקורית, המס על רכבי היוקרה הוטל כהוראת שעה עד סוף 2017. לקראת סוף תקופה זו הציע האוצר להאריך את תוקף ההוראה עד סוף 2019, אך ועדת הכספים החליטה שיש לבחון את מדיניות המיסוי הכוללת בתחום הרכב, ובפרט את נושא שווי השימוש ברכב צמוד. לכן, כפשרה, הוארכה הוראת השעה בחצי שנה בלבד, עד יוני 2018.

 

בממוצע, עמד מחיר רכב יוקרה ב־2016 על 448 אלף שקל, לעומת 135 אלף שקל לרכב רגיל שאינו חב במס יוקרה. ב־2014 56% מרכבי היוקרה היו רכבי פנאי־שטח, לעומת כ־12% מכלי הרכב הרגילים. ב־2016 הצטמצם הפער: משקל רכבי פנאי־שטח מרכבי היוקרה עלה ל־61% אך משקלם מכלי הרכב הרגילים עלה ל־25%. הכלכלן הראשי ציין כי נכון לבטל את הפטור שניתן לכלי רכב היברידיים ו"פלאג אין", ולקבוע כי על כלי רכב יוטל מס קנייה מדורג של 83% עד 120,000 שקל ושל 102% מעל מחיר זה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים