טרמינל חדש בנתב"ג
העומס הכבד בשדה התעופה יופחת? מבנה בן 4 קומות יוקם לצד טרמינל 3, בהשקעה של מיליארד שקל ויכלול 88 דלפקי בידוק
רשות שדות התעופה תשקיע כמיליארד שקל בהקמת טרמינל חדש בנתב"ג, לצד טרמינל 3. מעשית ניתן היה לקרוא למבנה החדש "טרמינל 4", אולם בשל הצורך באישורים מיוחדים למבנה שאינו חלק מטרמינל 3 – הוא ייחשב להרחבה של המבנה הקיים של טרמינל 3. החיבור בין המבנים - באמצעות גשר.
המבנה החדש, שאיש לא מוכן להתחייב כמה שנים ייקח להקימו, יהיה בן 4 קומות וישתרע על כ־36 אלף מ"ר. במבנה תהיה מערכת בידוק חדשה ונפרדת ממערכת הבידוק של טרמינל 3 הקיים. בקומה הראשונה יהיו 56 דלפקי בידוק ובקומה השנייה עוד 32 דלפקים. בשתי הקומות הנוספות ימוקמו משרדים.
תוספת זו אמורה להכין את נתב"ג לגידול הצפוי במספר הנוסעים בשנים הקרובות, וכבר בשנה הבאה יכניסו אותו לקטגוריה של נמלי התעופה הגדולים בעולם, אלה שבהם עוברים יותר מ־25 מיליון נוסעים בשנה. טרמינל 3 תוכנן, במסגרת פרויקט נתב"ג 2000, לקליטת 16 מיליון נוסעים בשנה לכל היותר. ב־2017 כבר עברו בנתב"ג יותר מ־20 מיליון נוסעים. בשל העומס נפתח מחדש טרמינל 1 ב־2013 לטיסות בינלאומיות, והועברו אליו חלק גדול מטיסות הלואו־קוסט.
בינתיים משלימים בימים אלה בנתב"ג את הכנתו של המבנה הארעי, "האוהל", לקליטת נוסעים כבר בעונת הקיץ הקרובה. באוהל יהיו 26 דלפקים והוא יסייע לפעילות של טרמינל 3 וטרמינל 1. לפי התחזית, בעונת הקיץ הנוכחית יהיה גידול של כ־15% במספר הנוסעים שיעברו בנתב"ג בטיסות בינלאומיות.
"רפורמת השמיים הפתוחים שינתה את ענף התעופה בישראל מקצה לקצה והפכה את הטיסות לחו"ל למוצר שווה לכל נפש", אמר שר התחבורה ישראל כץ והוסיף כי שיעור הגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג גבוה פי שניים משיעור הגידול הממוצע ברחבי העולם. לדבריו, הגידול הרב ביותר נרשם בטיסות הלואו־קוסט לישראל וממנה. החברות המובילות בתחום זה הן איזיג'ט, וויזאייר וריינאייר, שרשמו גידול כולל בשיעור חסר תקדים של 60%.
הטרמינלים של נתב"ג
טרמינל 1
הוקם בשנות ה–30. מאז הורחב ושופץ כמה פעמים (בין השאר אחרי שריפה ב–1968), ונוספו מתחם דיוטי פרי ותצפית. עם פתיחת טרמינל 3, ב–2004, הפך לבניין משרדים, אבל מאז הועברו אליו טיסות הפנים והלואו־קוסט. כולל 80 דלפקי בידוק.
טרמינל 2
נחנך ב–1969, לאחר שחברת ארקיע שבה לפעול בנמל התעופה. שימש את טיסות הפנים עד 2007, וטיסות בינלאומיות בתקופות עומס. לאחר העברת טיסות הפנים לטרמינל 1 נסגר טרמינל 2 ונהרס, ובמקומו הוקם בניין שינוע של חברת UPS.
טרמינל 3
הוקם במרחק 2.5 ק"מ מטרמינל 1, ומונה 5 קומות. נפתח ב־2004 ומשמש בעיקר לטיסות בינ"ל סדירות. הטרמינל ערוך תכנונית לטפל ב–16 מיליון נוסעים בשנה. ב–2017 כבר עברו בו כמעט 20 מיליון נוסעים. הטרמינל כולל כ־140 דלפקי בידוק.
טרמינל 4
נבנה ב־1999 ליד בסיס חיל האוויר העזוב לקראת הגעת תיירים לכבוד המילניום והגעת האפיפיור ־ אך מעולם לא נפתח. בין מעט השימושים שנעשו בו: בדיקת נוסעים מהמזרח בעת מגיפת הסארס ב־2002. כיום משמש להרכבת מטוסי מנהלים.