ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: TNS
    24 שעות • 25.04.2018
    המלכה חזרה
    כל העולם מדבר על ההופעה הזאת: אחרי שנה וחצי של הפסקה בשל לידת התאומים, ביונסה חזרה לטרוף את הבמה ועשתה את זה הכי בענק שאפשר, כולל איחוד היסטורי של דסטיניז צ'יילד ודואט עם הבעל ג'יי זי. רז שכניק נסע עד פסטיבל קואצ'לה בארה"ב כדי לחזות מקרוב במופע הקאמבק של קווין בי, ועדיין לא נחת
    רז שכניק

    הסיקסטיז חרתו על פס ההיסטוריה את פסטיבל וודסטוק בניו־יורק כאייקון תרבותי שהידהד דור שלם. הניסיונות לחדש אותו לא ממש הרשימו כמו המקור, אבל אי שם במדבר של קליפורניה באינדיו שליד פאלם ספרינגס, עמק קואצ'לה, ארצות־הברית, התחיל פסטיבל קואצ'לה את דרכו בניינטיז. זה לא דומה לוודסטוק, לפחות לא לפי מה שסיפרו על הפסטיבל ההוא, ולכן, בדרכו, משקף את העידן המרצד הנוכחי. ביונסה במקום ג'ניס ג'ופלין, אמינם במקום ג'ימי הנדריקס, לדים במקום אל־אס־די והיפ־הופ במקום היפים.

     

     

     

     

    פסטיבל קואצ'לה יצא לדרך ב־1991 ואחרי הפסקה של שנה רץ עד היום באופן רצוף, כשהוא מושך את האמנים הגדולים ביותר ומתפתח לממדי ענק בשנים האחרונות, שלושה ימים רצופים, שחוזרים — לא תמיד בהשתתפות אותם אמנים — בשבוע שלאחר מכן. בשלושת הימים, שמתחילם בצהריים, ניתן לראות עשרות אמנים מדי יום מז'אנרים ומגוונים שונים על מספר במות במתחם הפסטיבל, מה שמחייב כמובן גם הופעות במקביל. בסופו של יום עולה לבמה המרכזית האמן הגדול, ההדליינר, ובמקרה של פסטיבל קואצ'לה 2018 הצליחו המפיקים להציב בפרונט של היום השני את הגדולה מכולם, ביונסה, אחרי הפסקה של שנה וחצי (עוד נחזור אליה).

     

    זול זה לא

     

    ההגעה לקואצ'לה תעלה לנוסע הישראלי אלפי דולרים, כולל טיסות ומלונות, כשהמחיר יורד דרמטית במקרה של לינה בשטחי הקמפינג המסודרים שמקצים מארגני הפסטיבל. המלונות בפאלם ספרינגס מפציצים במחירים בתקופת האירועים, מה שאומר שגם הזולים שבהם, שנייים־שלושה כוכבים, עלולים לגבות מאות דולרים ללילה. על זה יש להוסיף הסעות למתחם בכל יום וכמובן מזון ושתייה, כך שחבילה כזו, לנוסע מישראל, יכולה להגיע ליותר מ־5,000 דולר בקלילות. כואב מאוד בכיס. וזה עוד בלי שהוספנו את מחירי הכניסה לפסטיבל עצמו, שמתחילים במקרה הטוב בכמה מאות דולרים, בהנחה שהצלחתם לשים יד במכירה המוקדמת, ומגיעים לאלף דולר בחבילת VIP שכוללת כניסה לגולדן רינג של הבמה המרכזית. כל הכרטיסים נמכרו השנה הרבה לפני שהפסטיבל התחיל, ונרשם עודף ביקוש גדול לכרטיסים, כך שבשוק השחור המחירים האמירו.

     

    צילום: AFP
    צילום: AFP

     

    ברחבת ה־VIP קשה לפספס את הסלבס שמגיעים בכל שנה ולפעמים משתפים פעולה עם סלפיז. הפעם היו בעמק, וזו רשימה חלקית בלבד, ריהאנה, אריאנה גרנדה, ג'סטין ביבר, איגי אזליה, היילי בולדווין, קיילי וקנדל ג'נר, קורטני קרדשיאן, בלה וג'יג'י חדיד, ניקי מינאז', שאניה טווין, ג'סיקה אלבה שהייתה קרובה קרובה לבמה בהופעה של ביונסה, פרנץ' מונטנה, אמילי רטאייקאוסקי ואלסנדרה אמבורזיו. רק מהקהל הזה אפשר להרכיב מיני־פסטיבל לא רע בכלל.

     

    המתחם של קואצ'לה לא מזכיר בשום אופן את התמונות המוכרות מוודסטוק. הפסטיבל הנוכחי הוא יותר מפעל היי־טקי בוהק ומדוגם, ברוח משרדי גוגל, מאשר מחנה מדברי מאובק בגוונים כתמתמים. קואצ'לה משתרע על מדשאות רחבות ומטופחות, שבהם תאי שירותים מסודרים ונקיים, כשלאורך כל היום מסתובבים בין החוגגים אנשי אחזקה שלא מפסיקים לעבוד. בפנים מחכים עשרות דוכנים של מזון במחירים שבין די יקר לבלתי נתפס (למשל 6 דולר על קפה קטן). אל תדאגו לסלולרי שלכם: בקואצ'לה יודעים מאיפה מרוח הצד הנכון של האינסטגרם ופורשים מתחמים של הטענות הסוללה, כדי שאיש לא יישאר ללא חיים ויפספס סטורי שיקדם את הפסטיבל. בתוך כל זה יש גם לא מעט נותני חסות, אם כי לזכות המארגנים אפשר לומר שהפרסומות נשארות בדרך כלל מחוץ לכרי ההופעות עצמן. השנה, למשל, החליטה ענקית הרכב הגרמנית ב־מ־וו להשקיע כמה מאות אלפי דולרים בחסות לפסטיבל. קהל הבאים לקואצ'לה אולי לא בדיוק מתאים לרוח המותג, וזה בדיוק מה שהניע את החברה להשקעה. "נכנסנו לפסטיבל כדי להיחשף לקבוצות מטרה חדשות כמו המילניאלז ומנהיגי דעת קהל", אומר סטפן פוניקבה, ראש מחלקת מיתוג והופעות בקבוצת ב.מ.וו, "ברור לנו שהנציגים של הדור הזה מגיעים לקואצ'לה והמטרה היא להכניס אמוציות לתוך המותג שלנו, לזהות אותו עם הנאה. מוזיקה זו דרך מושלמת לעשות את זה".

     

    מחזרים אחרי הצעירים. ב.מ.וו בקואצ'לה
    מחזרים אחרי הצעירים. ב.מ.וו בקואצ'לה

     

     

    פוניקבה ביקר בעבר בישראל וסבור שיש מקום לפסטיבל כזה גם בארץ הקודש. "אנחנו נהיה נרגשים לראות פסטיבל דומה בישראל עם אמנים גדולים".

     

    שיעור חשוב בהיסטוריה

     

    קווין בי הפתיעה את העולם פעם עם אלבום סודי שנושא את שמה והופיע משום מקום, בבת אחת, ב־13 בדצמבר 2013. השמועות והניחושים סביב הופעתה הראשונה בקואצ'לה, אחרי שנה וחצי של הפסקה מקונצרטים בשל לידת התאומים, שטפו את הרשתות החברתיות וכלי התקשורת, אבל בסופו של דבר התברר שלמרות הכל, ביונסה הצליחה להגיע לבמה עם מינימום מזערי של דליפות והדלפות, משימה בלתי אפשרית בעידן הנוכחי.

     

    איך זה קרה? בתוך שלושה חודשים של חזרות, עשרות רקדנים גויסו שבוע בערך למועד המופע. החזרות עצמן, 11 שעות מתישות ביום עם תגבור בסמוך להופעה, התנהלו באולפן חשאי בלוס־אנג'לס כשמסביב שבעה מאבטחים מפטרלים ללא הפסקה. כל משתתף בחזרות למופע של ביונסה הוחתם על חוזה סודיות יקר ערך להפרה וכמובן שמכשירי הסלולר היו עצם בלתי רצוי והושארו בכניסה. בדל של תמונה לא דלף מהחזרות.

     

    זה נגמר בהופעה מכוננת של האישה השחורה הראשונה בהיסטוריה שפותחת ערב בפסטיבל קואצ'לה, שעתיים עוצרות נשימה שהיו הרבה יותר מקונצרט וכללו איחוד של דסטיניז צ'יילד, שנראו מתואמות כאילו מעולם לא נפרדו, דואט עם הבעל ג'יי זי, שהיה טריילר למופע המשותף שלהם שיוצא בקרוב, ומפגש עם האחות המוזיקאית סולנג'. הפתיחה מצאה את ביונסה יורדת לצלילים דרמטיים של הרכב כלי נשיפה, אל במה מרשימה מלאה ברקדנים, נגנים וזמרות ליווי. כולם יחד הרכיבו צוות עצום של כ־100 איש, מתואם היטב, חף מטעויות, שהקנה להופעה ממד גדול מהחיים. הקצב היה מסחרר ועל מסכי הענק המרהיבים ניתן היה מדי פעם לקלוט עד כמה ביונסה מזיעה, כשהיא מסרבת לעצור אלא להפסקות קצרצרות להחלפת האאוטפיט ולא נשענת על פלייבק, המקובל בהופעות מתישות מהסוג הזה אלא על קולה הבלתי נגמר, שעמד בכל מבחני החלפת הסולמות לאורך המופע.

     

    ביונסה ניצלה את הבמה כדי להעביר שיעור חשוב לעולם בהיסטוריה של זכויות האדם. היא בחרה לבצע את Lift Every Voice and Sing, המנון אפרו־אמריקאי, הלהיבה עם Run the World (Girls) הפמיניסטי, רשמה מחווה לנינה סימון ושילבה בין השירים ציטוטים של פעיל זכויות האדם מלקולם אקס. "הייתי אמורה להופיע בקואצ'לה לפני כן", אמרה קווין בי ל־125 אלף הצופים, מחזה משוגע בפני עצמו, "אבל נכנסתי להיריון כך שהיה לי זמן לחלום ולחלום כשיש שתי נשמות יפהפיות בתוכי. וחלמתי על ההופעה הזו". היא צודקת. זה לא היה מופע, יותר כמו חלום.

     

    הכותב היה אורח חברת ב.מ.וו

     

     

     

     


    פרסום ראשון: 25.04.18 , 19:57