yed300250
הכי מטוקבקות
    מריאנה ומיכה הרצנו. "דווקא במדינות של מכורים לרמיקוב, המשחק החדש מצליח ואהוב במיוחד על צעירים"
    ממון • 03.05.2018
    "החלום שלי הוא לראות מישהו משחק רמיקוב בדובאי"
    רמיקוב הישראלי הוא משחק הקופסה השלישי הנמכר ביותר בעולם • כמעט 70 שנה אחרי שאפרים הרצנו המציא אותו, השיקו בתו ובנו, מריאנה ומיכה הרצנו, גרסה חדשה שכבר זוכה לביקוש היסטרי בחו"ל • בראיון ל"ממון" הם מספרים על ההצלחה של ההמצאה הפופולרית, ההתעקשות לייצר בארץ, התוכנית להקים מפעל בסין והחלום לייצא למדינות ערב
    שושנה חן | צילום: אבי מועלם

    ל סף יום הולדתו ה־70 קפצה על הרמיקוב — המשחק הישראלי הנמכר ביותר של כל הזמנים – ילדות חדשה. גרסה חדשה שפיתחו בחברה, ואשר החלה להיות משווקת בחו"ל לפני כשנה, התגלתה כסיפור הצלחה היסטרי שהפתיע גם את יצרנית המשחקים הוותיקה ולמודת ההפתעות. יותר מ־100,000 משחקים של הגרסה, הנקראת Rummikub Twist, נמכרו כבר בגרמניה, טייוואן וקוריאה. רק בימים אלו מתחיל השיווק בישראל. בחברת קודקוד, יצרנית המשחק, השקיעו מאות אלפי דולרים בקווי ייצור חדשים במפעל בערד, כדי לעמוד בביקוש ולהתרחב ליצוא המשחק למדינות נוספות מבין 52 המדינות בהן הוא משווק. בנוסף מתכננים בחברה הקמת מפעל בסין, שיספק את תוצרתו למדינות ערב ולסין עצמה.

     

    לצורך המצאת הגרסה החדשה חברו מריאנה הרצנו (76) ומיכה הרצנו (73), ילדיו של אפרים הרצנו ז"ל, ממציא הרמיקוב – בעלי חברת קודקוד – לטל לייזר, מנכ"לית חברת "חדשנות מעשית", המתמחה בחשיבה מחוץ לקופסה בחברות ותיקות. "היוזמה הייתה של טל", מספר מיכה. "והתהליך היה ממושך. היא הציעה הצעות רבות שדחינו, אבל לבסוף בעבודה משותפת התקבלה הגרסה הסופית, והופתענו מהתגובות. בתחילה ניסינו את המשחק במעגלים קטנים. אחר כך, לפני שהשקענו מאות אלפי דולרים בקווי ייצור ייעודיים, עשינו קבוצות מיקוד בארץ ובחו"ל, מכיוון שעיקר תוצרתנו היא ליצוא (כ־80%). ודווקא במדינות בהן משחקים רמיקוב ומתמכרים אליו, הופתענו. ראינו שהמשחק החדש אהוב במיוחד על צעירים ופונה אליהם יותר. הג'וקרים החדשים (ראו מסגרת) מכניסים דם חדש ותמריצים חדשים ומגדילים את אפשרות המניפולציות. אנחנו לוקחים אישית וללב את המוצר שלנו וחיים אותו, כי עבורנו רמיקוב הוא גם מורשת. אבל כשהעולם זז קדימה, צריכים ללכת איתו, אחרת נשארים מאחור".

     

    "זה לא היה תהליך פשוט", מספרת טל. "מצאתי את עצמי מול אנשים שקשורים רגשית למוצר שעשה את החברה ומגוננים על כלליו בעוז, אבל העבודה מול מיכה הייתה מהנה. גיליתי אדם מבריק, דינמי, ובעל ראש צעיר יותר מהרבה אנשים שאני מכירה".

     

    מגעים עם מרוקו

     

    הג'וקרים שנוספו בגרסה החדשה של המשחק
    הג'וקרים שנוספו בגרסה החדשה של המשחק

     

     

    סיפור המצאת הרמיקוב ב־1951 כבר תועד בהרחבה. אפרים הרצנו היה פליט שואה מרומניה, בעל חנות קטנה לסדקית שלא הסתמנה כסיפור הצלחה. הוא פיתח משחק שהתבסס על הרחבה ותחכום של משחק הרמי הוותיק מעולם הקלפים, בלבני משחק. מריאנה ומיכה זוכרים היטב את השנים הראשונות, שנות ילדותם, כשאביהם היה מזמין בעלי חנויות לביתו בבת־ים כדי לשחק עימם וכך לשכנע אותם לקנות את המשחק.

     

    מיכה: "בחופשות הקיץ כשכל הילדים בכיתה היו יוצאים לקייטנות, אני ואחותי ירדנו למרתף לצבוע אריחים של רמיקוב. כל הילדים בכיתה קינאו בנו שיש לנו עבודה, למרות שלא קיבלנו כסף. אז הורים לא שילמו לילדים תמורת עבודה בחופש הגדול".

     

    מריאנה: "אני זוכרת את עצמי רוכבת על אופניים כדי לגבות כסף מבעלי חנויות. הייתי בת 9־10. אמא הייתה מתווכחת עם אבא, מה אתה שולח את הילדה לתל־אביב וליפו לבד, היא קטנה מדי, ואבא אמר: היא תלמד, יהיה בסדר".

     

    מבין השניים, מיכה הוא היצירתי, והאמון על ההפקה, הייצור והיצוא. מריאנה היא אשת הכספים, הקשוחה יותר והאחראית על המו"מים הכלכליים.

     

    פריצת הדרך הגדולה של המוצר אירעה ב־1977, כאשר הקומיקאי ומנחה הטלוויזיה דון ריקלס התארח בתוכנית הטלוויזיה הפופולרית "Tonight Show" בהנחיית ג'וני קרסון וסיפר על משחק בשם רמיקוב שליווה אותו בביקורו האחרון בישראל, ומאז הוא ואשתו לא מפסיקים לשחק בו. בימים הראשונים היצרנים הישראלים לא ידעו מה נפל עליהם, אבל הם השכילו לנצל את ההזדמנות ובגדול.

     

    אמנם במשך שנים הם מתעקשים לא לחשוף את מחזורי המכירות שלהם, אבל ברור שמדובר בהצלחה ממושכת. רמיקוב הוליד את חברת קודקוד, שמייצרת, לדברי מיכה, 200 כותרי משחקים, 30 מתוכם מיוצאים לחו"ל. קודקוד היא גם בעלת הזיכיון בישראל על כל המשחקים (אך לא הצעצועים) של "הסברו", חברת הצעצועים השנייה בגודלה בעולם, והיא היחידה בעולם שמורשית גם לייצר את המשחקים, כולל "מונופול", שהוא המתחרה הגדול ביותר של רמיקוב בתחום משחקי הקופסה (בשלב מסוים העבירה הסברו לחברת "יצירה אורדע" את הזיכיון למכירת רוב הצעצועים שלה, שבעבר יוצרו גם הם בקודקוד).

     

    אתם מתעקשים לייצר בישראל, למה לא בסין?

     

    מיכה: "נכון, כל חברות הצעצועים בעולם, כולל הסברו הגדולה, סגרו את מפעליהן ועברו לסין. אזור התעשייה של ערד הפך לעיר רפאים. נותרנו רק אנחנו והמפעל של יוניליבר. התשובה טמונה בחרוזי שיר של אלתרמן שתלוי בכניסה למפעל לצד תמונות הוריי: 'לעורר אהבה וכבוד וחיבה וקנאה לתוצרת הארץ'. בכל אופן, אנחנו נמצאים בשלבים התחלתיים של הקמת מפעל בסין, כדי שנוכל למכור רמיקוב במדינות מוסלמיות. קיים פוטנציאל של מיליארד וחצי מוסלמים שלא יקנו תוצרת של מפעל ישראלי. כבר היום אנחנו במגעים ראשוניים מול מרוקו, ואני מקווה לנסוע אליה. בתערכת נירנברג האחרונה (תערוכת הצעצועים החשובה בעולם — ש.ח.) כבר הראינו דגמים של רמיקוב עם הוראות בערבית. החלום שלי הוא לראות צילום של מישהו שמשחק רמיקוב על מרפסת בדובאי. מפעל סיני יאפשר לנו גם למכור בסין, היום קשה מאוד לייצא לשוק הסיני בגלל רגולציה חזקה על יבוא לסין".

     

    ומדוע החלטתם לחנוך את הגרסה החדשה בחו"ל, בטיוואן, קוריאה וגרמניה.

     

    "השוק הגדול שלנו הוא בחו"ל, שם אנחנו חשופים לחיקויים. בארץ אנחנו מוגנים יותר. ולכן היה חשוב לנו לשים חותם דווקא בחו"ל. גם התמקדנו במדינות שבהן יש ציבור גדול של מכורים למשחק, כמו וייטנאם וקוריאה. בגרמניה, שגם בה יש מכורי משחק, היא משפיענית באירופה. משחק שמצליח בה יצליח בשאר אירופה. לארצות־הברית נכנסנו בקטנה, בגלל מגבלות בכושר הייצור. עכשיו, עם הכנסת הקווים החדשים, ניכנס יותר גם לשוק האמריקאי ולשווקים נוספים".

     

    החרמות על ישראל, ה־BDS, לא מהווים מכשול ליצוא?

     

    מיכה: "אנחנו לא עובדים עם גופים שמושפעים מחרמות".

     

    מריאנה: "לימדנו את לקוחותינו לקבל אותנו כמות שאנחנו. ב־1991 הקמנו את אליפויות הרמיקוב לזכר הורינו, ואנחנו מקיימים אליפות אחת לעשר שנים. האליפות הישראלית תתקיים בישראל בסוף מאי. את כל התחרויות הבינלאומיות קיימנו עד היום בחו"ל, השנה החלטנו לקיים אותה בנובמבר בוולדורף אסטוריה בירושלים, ופונים אלינו מפיצים מחו"ל: איך אתם לא חוששים? איראן? סוריה? עזה? השבנו: אנחנו פה, הייתם איתנו כל השנים, תמשיכו להיות איתנו".

     

    "מקווים לדור ממשיך"

     

    היצרנים והמשווקים הגדולים מתלוננים על התחרות מצד הקניות בחו"ל באינטרנט. נפגעתם במכירות בישראל?

     

    "למזלנו לא. אנחנו עוסקים בעיקר במשחקי קופסה, שהם תלויי שפה. זו קטגוריה שבכלל לא סובלת מתחרות של אתרי אינטרנט בחו"ל".

     

    ומה יקרה לענף אחרי התרסקות טויס אר אס העולמית? אתם תושפעו? בעבר נכנסתם לעימותים מול טויס אר אס ישראל, שאפילו הורידה את משחקי קודקוד מהמדפים וייבאה יבוא מקביל בגלל תלונות על מחירים גבוהים.

     

    "לטויס אר אס ישראל אין קשר למה שקרה לטויס אר אס העולמית. יחסינו עם הרשת היום מצוינים. בעולם לא עבדנו מול טויס אר אס, כי אנחנו לא עובדים ישירות מול רשתות, אלא באמצעות מפיצים. בסופו של דבר ההשפעה של נפילת טויס אר אס על השוק העולמי תהיה קטנה ממה שחששו בהתחלה. הרשת כבר נקנית בהדרגה על ידי גורמים מקומיים במדינות שונות. מדובר במותג מצוין שימשיך לעבוד".

     

    אתם עובדים בצמידות כבר שנים רבות. איך אתם משלבים בין ניהול מוטת עסקים גדולה כל כך ובין קשרי משפחה?

     

    מריאנה: "עד גיל 7־8 הלכנו מכות. ואז הפסקנו. הבנו שבמכות לא נשיג שום דבר. אנחנו מתווכחים, יש דעות שונות, אבל כל פעם מישהו מוותר. אנחנו מושכים את העגלה ביחד. לשנינו יש אותה מטרה. אם נתעקש לא נגיע".

     

    מיכה: "אנחנו שונים ומשלימים. וזו עבודה של ההורים שלנו. למדנו בבית שיש לנו כאחים רק זה את זה. האמת, לילדיי אני לא מצליח להעביר זאת באותה רמה. התקופה משתנה, החיים שונים".

     

    מה הלאה? ילדיכם מצויים בעיסוקים אחרים. יש ממשיכים?

     

    מיכה: "כבר יש מבני הדור השלישי שמעורבים. אני מקווה שיהיו לנו ממשיכים, אם כי אני לא יודע לאן ילכו. אנחנו דור שעשה הכל כדי לרצות את ההורים. היום אנחנו בדור שהורים אומרים: עשה מה שאתה רוצה, ואכבד זאת. התקווה שלי היא שבכל אופן יהיו ממשיכים משלנו לרמיקוב".

     

    הגירסה החדשה: ארבעה סוגי ג'וקר

    הגרסה החדשה של רמיקוב, Rummikub Twist (שמחירה בארץ יהיה 100 שקל), עברה שני שינויים עיקריים. שינוי אחד הוא בכללי המשחק – בנוסף לג'וקר הקלאסי נוספו שלושה ג'וקרים חדשים, שלכל אחד מהם כללים חדשים. למשל, "ג'וקר מראה" מתפקד למעשה כשני קלפים זהים המשלימים שתי סדרות (אחת עולה ואחת יורדת) משני צידיו השונים. ג'וקר "מחליף צבע" מאפשר להמשיך סדרה עולה בצבע אחר מזה שבו התחילה.

    שינוי נוסף הוא בעיצוב ובצבע הלוחות ואבני המשחק, שהפכו גם יותר ידידותיים לסביבה – כמות הפלסטיק הופחתה בכמחצית. ללוחות גם צורפו רגלי פלסטיק מובנות, כדי שלא ילכו לאיבוד יותר.

    מסרנו את המשחק ל־12 ילדים חובבי רמיקוב בגילאי 11־15 ולשלושה מבוגרים, ששיחקו והתלהבו. לשלושה מהילדים לקח מעט זמן להתרגל, אבל בסוף כולם התלהבו מקצב המשחק שהתגבר, וקבעו ש"המשחק מעניין יותר". הילדים התלהבו ממבנה הלוחות הקשתי, שמקשה על המתחרים להציץ. המבוגרים אהבו את הרגליים המובנות.

    נקודת התורפה — האחסון. מדובר בקופסה גדולה שלתוכה מוכנסים הלבנים והלוחות בתפזורת, ללא מקום ייעודי מסודר, וחבל. שקית ייעודית ללבני המשחק מבד או פלסטיק הייתה פותרת את הבעיה.

     

    כמה דברים שלא ידעתם על רמיקוב

     רמיקוב הוא משחק הקופסה השלישי הנמכר ביותר בעולם אחרי מונופול וסקראבל  (שבץ נא)

     

     כשהכורים בצ'ילה היו לכודים מתחת לאדמה באסון שאירע ב־2010, הם העבירו את הזמן בטורניר רמיקוב

     

     בדרום־קוריאה המשחק משמש ציר של פעילות היכרות  בערבי רווקים ורווקות

     

     רמיקוב קיים ב־20 גרסאות, בישראל נמכרות 6 מתוכן

     

     גרסאות מיוחדות: רמיקוב לכבדי ראייה, רמיקוב באינטרנט ובאפליקציה

     

     על פי הערכות, מדי שנה מיוצרים כ־2 מיליון משחקי רמיקוב

     

     המשחק מופיע גם באחד מפרקי "סיינפלד"

     


    פרסום ראשון: 03.05.18 , 15:54
    yed660100