רואה כוכבים

יואב צפיר זיהה את הפוטנציאל של נטע ברזילי כבר באודישן ל'הכוכב הבא', אבל כשביים את השיר על הבמה בליסבון הוא הכין את עצמו להפסד. עכשיו הוא מגלה שהיא בכלל לא רצתה לשיר את TOY, ומסביר מדוע בן–אל תבורי כמעט גרם לה לפרוש מהתוכנית, ולמה אילנית לוי לא רצתה להנחות את הפרויקט הבא שלו, התוכנית של אביב גפן ואייל גולן

בכל סיפור הצלחה גדול יש את אלמנט ה־זה־כמעט־לא־קרה. בזכייה של 'הללויה' באירוויזיון 79' למשל, היו אלה 'הכל עובר חביבי' שלא הסכימו לבצע את השיר והעניקו לגלי עטרי תהילת עולם. אבל נטע ברזילי לא הייתה צריכה טובות של אחרים, היה לה את עצמה. היא פשוט לא רצתה לשיר את TOY.

 

"אתה לא מבין מה עברנו איתה", חושף לראשונה יואב צפיר, במאי השיר בתחרות, והאיש מאחורי התוכנית 'הכוכב הבא לאירוויזיון' בקשת, שבה התגלתה נטע. "נטע הגישה לוועדה לבחירת השיר לאירוויזיון שיר שהיא כתבה. כשהוועדה בחרה את TOY (של דורון מדלי וסתיו בגר), נטע אמרה, 'אני לא מתחברת לשיר, הוא לא אני. אני לא יודעת איך אעמוד על הבמה ואבצע אותו'. היא התעקשה ללכת לתחרות עם השיר שלה, שהפזמון שלו היה משהו בסגנון 'סבבה, סבבה'. סבבה שהיא רצתה אותו, אבל הוועדה חשבה אחרת".

 

אז מה עושים?

 

"התחילו יומיים ארוכים של המון בכי. בסוף אמרתי לה, 'בואי לאולפן, נתחיל לעבוד'. היא התחילה לפרק את TOY לגורמים, הגתה את עשרים השניות הראשונות שלו ואז גם הגיעו קרקורי התרנגולת, רעיון שלה. במקור, במקום הקרקורים היא הייתה אמורה לשיר. אחרי שלושה ימים היא הוסיפה את הלופר. אבל רק אחרי שצולם הקליפ, נטע התאהבה בו. ליוצרים אמיתיים כמוה קשה שכופים עליהם שיר ראשון. היא אמרה, 'הרי השיר הזה ילווה אותי כל ימי חיי' וסירבה לו, עד שהחליטה לתת לו סיכוי".

 

דעתנית.

 

"היא חושבת מחוץ לקופסה. למרות שגם במהלך העונה היא באה לא פעם וביקשה להחליף שיר. גאונים הם לא אנשים קלים ואתה חייב לקבל איתם גם את הקפריזות שלהם. מצד שני, היא יודעת בדיוק מה היא רוצה. כשהגענו לליסבון, שכרנו חדר כושר והתחלנו להתאמן על הריקוד לשיר. הבחורה נכנסת לחדר ומתנהגת כמו מדונה. אנחנו יושבים בצד והיא מביימת את הרקדניות. היא רוצה לשלוט בכל פרט ופרט בהופעה ויש לה דעה ברורה איך הדבר צריך להיראות. נו, סופרסטארית".

 

ומה אתה עושה כשהיא לא רוצה את השיר?

 

"חייב להיות קשוח. בגלל שעברנו עונה שלמה ביחד ב'כוכב' הכרתי את המורכבות הנפשית שלה וידעתי שאצליח להוביל אותה. אבל אני חושב עכשיו גם כמה יד הגורל הייתה בדבר. הרי רק השנה שינינו ב'כוכב' את שיטת ההצבעה והיא שיקללה את קולות הקהל והשופטים. אם לא היינו משנים, מרגי היה נוסע במקומה לאירוויזיון, כי הקהל הצביע לו. הגורל רצה שנטע תיסע ותביא את האירוויזיון לישראל".

 

 

× × ×

 

התרנגולת הטילה ביום שבת האחרון ביצת זהב, לא רק לעצמה או למדינת ישראל, אלא גם לצפיר ולנוגעים בדבר. TOY אולי היה צעצוע המחמד של בתי ההימורים מהקרקור הראשון, אבל לא כולם האמינו שהוא יממש את הציפיות שתלו בו. בראש מחנה הספקנים ניצבו ברזילי עצמה וצפיר.

 

"קרה משהו מוזר" אומר צפיר. "הגענו כפייבוריטים מוחלטים, אבל עם נחיתתנו בליסבון, הייתה לנו תחושה שכל היקום האירוויזיוני לא רצה שנזכה. לא בגלל שהם אנטישמים או BDS, אלא כי חיפשו את הסינדרלה שתעקוף אותנו. גם כשהחזרות של נטע היו טובות יותר ויותר, הייתה תחושה שמסביב לא מפרגנים לנו. כל המשלחות קינאו בנו והתחושה הייתה שחיפשו את הסוס השחור שיעקוף אותנו.

 

"אחרי שבוע הם גילו את אלני פוריירה הקפריסאית והוכתרה המלכה החדשה של ליסבון. זה היה מצחיק כי בערב הראשון שלנו בליסבון דורון מדלי אמר לי, 'בוא, אני אכיר לך מישהי נחמדה' ויצאנו לבלות עם אלני הקפריסאית. היא הייתה מקום 20 בהימורים ואף אחד לא ספר אותה. כדי לעודד אותה אמרתי לה, 'את תהיי בטופ 10'. מי ידע שהיא עוד תאיים עלינו? ואז בחזרה הגנרלית לפני חצי הגמר היא התפוצצה באינטרנט ונהייתה ראשונה בהימורים. כל חזרה העיתונאים נמסים עליה ואנחנו מקבלים תגובות בינוניות. לא רצו לתת לנו את הכתר".

 

והיא האנטיתזה של נטע. מוצר אירוויזיוני מהונדס קלאסי.

 

"מישהו כתב שהקפריסאית בחרה להיות מישהי אחרת ונטע בחרה להיות עצמה. הביאו לקהל שתי תזות, האחת כוכבת פופ מהוקצעת והשנייה מדברת על אהבה עצמית וקבלת האחר".

 

שמע, חלק מכובד מהאנושות בממדי גוף של נטע. לא הלכנו קצת רחוק מדי עם "קבלת האחר"? חצי עולם זה "האחר"?

 

"קודם כל, המיתוג הוא מבחוץ, לא בפנים. נטע היא אמנית לופר, לא אמנית שהטיקט שלה הוא 'האחר'. שינויים בתודעה ובתפיסה נעשים צעד־צעד. המשפט שלה, 'אם לנטע הילדה הייתה דמות כמוני בפריים־טיים, הייתי יותר מאושרת' - זה משפט מנצח. אי־אפשר להתווכח עם משפט כזה. היא סמל לאישה שאוהבת את עצמה ומאושרת כפי שהיא וזה סמל גורם השראה, אז מה זה משנה כמה זה אחר?"

 

דימוי הגוף השולט בפריים־טיים הוא עדיין של הבחורה הכוסית. זה קורה גם במוצרים הטלוויזיוניים שאתה מייצר. לא זכורה לי מגישה ''מלאה'' למשל, ואם יש מישהי לא בסטנדרט היא לרוב ישר מרזה.

 

"אני מסתכל על אנשים עם כישורים, לא ממדי הגוף, הם לא רלוונטיים. אסי ורותם המנחים הכי טובים וזה לא קשור לממדי הגוף שלהם. וכנ"ל נטע - צריך לשפוט אותה על כישרון ולא על שום דבר אחר. יכול להיות שיש מנחות בממדים של נטע שיכולות להיות בפריים־טיים, אנחנו לא פוסלים אפשרות כזו. אולי עכשיו תהיה מנחה בממדים של נטע".

 

 

× × ×

 

בסיפור של ברזילי יש עוד הרבה כמעטים. היא חשבה לפרוש במהלך העונה של 'הכוכב הבא' כמה וכמה פעמים. "כשבן־אל תבורי קטל אותה, היה לה קשה. אמרתי לה, 'אבל כל השופטים אומרים שאת טובה, אז למה את מקשיבה לאחד שאומר לך שאת לא?' היא באה ואמרה, 'אני פורשת', אז לקחתי אותה לשיחה ופירקנו הכל לגורמים. היא יוצרת בנשמה, קשה לה לקבל ביקורת שלילית".

 

הייתה שמועה שבאודישן הראשון שלה אמרת בקונטרול "אוי ואבוי אם היא לא עוברת".

 

"לא השפעתי על השופטים, כי אין לי את היכולת לעשות כן. אבל אמרתי שאם היא לא עוברת אודישן, אני לא עושה את העונה. ישבתי מתוסכל בקונטרול וחששתי שאסף אמדורסקי לא יעביר אותה. לא חשבתי שהיא תזכה, אבל נטע היא מסוג המתמודדים שעושים לך כיף בעונה".

 

אמרו שבניתם את מרגי לאורך כל העונה.

 

"החלום שלי הוא שמרגי היה מגיע לעונה אחרת ואז היינו יכולים לשלוח גם את נטע וגם אותו לאירוויזיון. הרי הוא פצצת כישרון. הוא היה פייבוריט והקהל אוהב סיפורי סינדרלה אז נטע עקפה אותו. היא הייתה הקפריסאית של העונה. אגב, הדבר הכי טוב שקרה לנו באירוויזיון הוא שהקפריסאית עקפה את נטע אחרי חצי הגמר. כך נטע חזרה להיות האנדרדוג ואנשים הצביעו עבורה".

 

איך זה הרגיש בחזרות על הבמה בליסבון?

 

"בשנים קודמות היינו צועקים במסדרונות ומתנהלים כאילו האירוויזיון שלנו, הפעם הבנתי את ההאשמות כלפינו והיינו שקטים. בחזרות לא מחאו לנו כפיים. הם היו חמוצים, כמו שביבי אומר. היו לנו קשיים בבימוי. רק בחזרה הגנרלית היה נאמבר מושלם. אבל עד אז שברתי את הראש והיו לא מעט בעיות. ואין לך עם מי לדבר – אתה צריך לשלוח מייל ורק בחזרה הבאה אתה רואה אם יישמו את ההוראות שלך".

 

איזה דברים שיפרתם עם נטע?

 

"ישבתי איתה ועברנו משפט־משפט על השיר, מצאנו מקומות שבהם היא יכולה להסתכל אחרת למצלמה. בחצי הגמר היו חסרים חיוך וקריצה. לא הייתה לה תחושה של 'באתי ליהנות'. היא הייתה טובה, אבל טכנית. ב־24 השעות האחרונות הצלחנו להביא אותה לרמה של פאן ונונשלנטיות".

 

ולא רק נטע הייתה אנדרדוג – גם תחרות האירוויזיון בישראל. רק לפני חמש שנים היה מדובר בעוד דינוזאור מהעבר. ישראל איבדה אמון בתחרות או בסיכויים לזכות. במקביל, גם התוכנית 'כוכב נולד', הבייבי הקודמת של צפיר, דידתה בדרך למחסן הגרוטאות הטלוויזיוני. "היינו גמורים. הגיעה 'דה וויס', המלכה החדשה, וטיאטאה אותנו הצידה. כבר חשבתי לעזוב ולעבור לביים דרמה. ואז המצאנו את 'הכוכב הבא' ולמרות שמכרנו את הפורמט ל־20 מדינות, לקח לנו זמן למצוא את השפה של התוכנית. רק בעונה השנייה המצאנו את 'הכוכב הבא לאירוויזיון' וזה תפס. הרגע שבו מצאנו את נטע שקול בחשיבותו לרגע שבו נולדה נינט, על הבמה בניצנים. בדיעבד, אני שמח שלא ויתרתי".

 

לנינט ההתפוצצות הזאת בן לילה הייתה קשה, בסוף היא חתכה הכי רחוק מהזרקורים. זה יכול להיות גם הסיפור של נטע?

 

"אני מכבד את הדרך של נינט והבחירות שלה. יש אמנים שלא רוצים להיות מיינסטרים. לנטע יש שילוב חכם של האמנות יוצאת הדופן שלה עם אלמנטים שיש בהם אוונגרד. עיין ערך 'כפרה עליכם'. אמן שממתג את עצמו עם 'כפרה עליכם' יש לו הבנה לקלילות ועממיות ואני חושב שנטע תשלב היטב את האמנות עם העממיות ולכן צופה לה עתיד גדול".

 

איך נטע מתמודדת עם כל הסיקור והרעש, המעבר מאנונימיות לשיחות עם נתניהו ושערים בעיתונים?

 

"תפסתי אותה רגע בשדה התעופה ואמרתי לה, 'נטע, כל מה שהולך לקרות עכשיו זה שטויות, כל מה שמעניין אותך זה השיר הבא שלך. אם תתרכזי בשיר הבא שלך, זה מה שינצח, יגרום לך להמשיך הלאה'. היא חיבקה אותי ואמרה, 'זה בדיוק העניין'. יש לה היכולת הנפשית והבגרות להתמודד עם הכל. היא סטארית אמיתית, שקורצה מהחומר הנכון".

 

היא חזרה מהבמה בליסבון לדירת שותפים, לא קטן עליה עכשיו?

 

"נטע טוענת שזה מה שהיא רוצה, את השפיות, את הדירה שהיא רגילה אליה. ימים יגידו. יכול להיות שמהר מאוד תעבור לדירה אחרת. צריך ללכת עם מה שהיא רוצה".

 

 

× × ×

 

תכף בן 50. בנם של יעל וטוביה צפיר. נשוי למיכל צפיר, גורו הבריאות, שאוסרת עליו להכניס קטשופ הביתה, ולהם שלוש בנות. עורך ובמאי טלוויזיה מהבכירים בישראל, חתום על ים להיטים מ'השיר שלנו' ו'שמש' דרך 'כוכב נולד', 'נולד לרקוד' ועוד. והוא גם אחד השותפים בחברת ההפקות 'טדי' שהפיקה בין השאר את התוכניות האלו. השבוע הזניק לראש קורות החיים שלו את התואר זכייה באירוויזיון.

 

אבל כאן נכנס עוד "כמעט ולא" אחד. לפני כמה שנים נמכרה 'הכוכב הבא' לרשת ABC האמריקאית וצפיר הוזמן להוליווד כדי ללוות את צילומי העונה הראשונה. הסדרה כשלה אבל צפיר יכול היה לנצל את הקשרים שיצר לטובת קריירה שם. "זה דיגדג לגמרי, אם התוכנית הייתה מצליחה באמריקה, סביר להניח שלא הייתי חוזר לישראל. למרות הכישלון, נפתחו דלתות, אבל המחיר היה להתחיל מאפס בגיל 45 ולהעביר משפחה עם בנות גדולות למדינה זרה. אולי האירוויזיון יפתח דלתות חדשות. לוס־אנג'לס היא עדיין חלום, אבל בסופו של דבר אני מאוד אוהב את ישראל. אולי אמציא עוד פורמט שיימכר לחו"ל אז לך תדע. אבל המשבר היה שם, נוכח במלוא הדרו".

 

איך עברת אותו?

 

"הייתי שבור ולקחתי את זה קשה, אבל אני פייטר, לא אחד שנופל לדיכאונות. אבא שלי היה הכוכב מספר אחת בישראל וממנו למדתי מה זה להיות ווינר. כשמיצה את החקיינות, הוא המציא את עצמו מחדש והפך לכוכב הילדים הגדול בארץ. המצאתי את עצמי מחדש בתחום שלי. המנטורית שלי בנושא היא מיכל, אשתי. היא מלמדת אותי פסיכולוגיה חיובית כל יום ביומו. גם השבוע, באירוויזיון, בזמן שהכנתי את התירוצים לחוסר הזכייה, היא אמרה לי 'תחשוב על הפרס'. היא צדקה".

 

בעקבות הזכייה היא תיתן לך לאכול פלאפל בבית?

 

"אל תגזים, אתה חוצה גבולות פה", הוא צוחק. "מותר לאכול שווארמה בחוץ, אבל אסור להכניס פיתה הביתה. אגב, גילי, בתי בת ה־13, נהנתה מאוד בשבועיים של האירוויזיון. היא חגגה בבית עם קטשופ. אבל שקט, שמיכל לא תשמע".

 

מצחיק, צנוע, מדבר בגובה העיניים. חביב הקהל והמשלחת. בשבוע האירוויזיון הוא היה האדם שכולם הולכים להתייעץ איתו. "כל השבוע האחרון הוא חלק מהחלום. אין עדיין נפילת מתח, אני צרוד מוות, אין לי קול. אני מנסה לאזור כוחות כי אני בעיקר גמור נפשית ופיזית. השבוע אני מתחיל לצלם את אייל ואביב, למי יש זמן לנפילת מתח? אני לא מאמין שאני חוזר לימי צילום", הוא צוחק ותופס את הראש בשתי ידיו.

 

ימי הצילום הם לריאליטי המוזיקה החדש של אביב גפן ואייל גולן בקשת, שהוא ממציא הפורמט שלו. בתפקיד הבוררת: מירי מסיקה. "ברור לכולם שזו לא רק תהיה תוכנית מוזיקה, אלא התנגשות בין שתי תרבויות".

 

זה לא טריק זול להעצים את הקרע החברתי?

 

"בדיוק ההפך ‑ שני הקצוות נפגשים כדי לדבר ולהגיע להסכמה. אביב ואייל יושבים וצוחקים אחד על השני במקום להגיד דברים איומים זה על זה. הם יהפכו להיות חברים, אין ספק. ברגע שהובלנו את המהלך ליצירת התוכנית, שניהם הסכימו מיד. אביב מיצה את 'דה וויס' ואייל רצה להגן על המוזיקה המזרחית ולחזור לפריים־טיים".

 

הייתה לכם הברקה, ללהק את אילנית לוי ואילנה ברקוביץ', האקסיות של אייל ואביב, כמנחות. דווח שאלירז שדה שם ברקס. מה קרה שם?

 

"זה לא אלירז בשום צורה. אילנית קיבלה החלטה שהיא לא מעוניינת לעשות את התוכנית. היא לא רוצה כדי לא לבלבל את הילדים, ובהתחלה ניסינו מאוד לשכנע אותה אבל היא התעקשה אז ויתרנו".

 

צפיר היה גם בפגישת הפיוס ההיסטורית בין שני הזמרים. היא התקיימה בבית ניטרלי, של חבר של גולן בנס־ציונה. "אביב בא עם רצון להתפייס. הוא התנצל בפני אייל על הדברים שאמר עליו. הוא אמר, 'זה הפה שלי ואני מתנצל אם נפגעת'. אייל לא הרגיש צורך להתנצל אבל קיבל את ההתנצלות של אביב. הכימיה ביניהם מצוינת: אביב מכין פרובוקציות לאייל ואייל בא מוכן עם תשובות. ובאמצע יש את מירי, שהיא טיפוס לא קטן. אני לא אתפלא אם הם יהפכו לחברים טובים ואייל ייקח את אביב למועדונים של מוזיקה מזרחית".

 

אולי הכשרתם מהר מדי את החזרה של אייל גולן לפריים־טיים? בשיא הפרשה הוא עזב את כיסא השופט ב'הכוכב הבא'.

 

"אבא של אייל הוא לא אייל. אייל לקח אחריות מוסרית על הטעויות שלו, כפי שהוא הגדיר אותן. הוא אהוב ומצליח, מגיע לו לחזור. צריך לכבד בן אדם שמתנצל על טעויות ומבטיח לא לשוב עליהן".

 

אפרופו טעויות – אתה מרגיש שפיספסתם עם עומר אדם? הוא היה חתום אצלכם ב"טדי" ותראה מה קרה איתו.

 

“לא פספוס. אני מפרגן לו על ההצלחה הענקית אבל הוא לא היה נשאר ב'טדי' בכל מקרה כי הוא לא אמן שמתאים למשרד. 'טדי' לא מבינים במוזיקה מזרחית. ההצלחה של TOY לא נופלת מההצלחה של עומר. השאלה לאן לוקחים את זה מכאן".

 

השבוע צפיר יתחיל לעבוד על הפרויקט הגדול ביותר שלו ‑ אירוויזיון 2019, בישראל. הוא לא מסתיר את רצונו לביים את התחרות. "מתבקש שזה יהיה אני. ראיתי את התחרות בפורטוגל ועם כל הכבוד, אני יכול לעשות את זה הרבה יותר טוב".

 

גל גדות תנחה?

 

"הלוואי, אבל אני לא מאמין שהיא תסכים. אולי אסי עזר ורותם סלע. הם המנחים הכי טובים בארץ. אנחנו יכולים לעשות את האירוויזיון הכי טוב באירופה".

 

בטח, בעזרת מירי רגב.

 

"צריך הרבה כסף ואם מירי רגב תביא את הכסף, אין לי בעיה עם המעורבות שלה. היא כבר זרקה לי שהיא תכשיר מבנה בירושלים לאירוויזיון. צריך להתנהל עם התחרות באופן חכם כדי להפוך אותו לאירוע לאומי ולא פוליטי. האם היא תתעקש על נאום של ביבי? איגוד השידור לא ייתן לזה לקרות".

 

אגב, לא בטוח שייתנו ל'הכוכב הבא' לבחור בשנה הבאה את המתמודד באירוויזיון. התאגיד כבר לא בהרצה ויש מכרז.

 

"נכון, הזכויות הן של התאגיד. אבל הם רואים עכשיו ששיתוף הפעולה איתנו הביא את התוצאה הכי טובה ואני קורא להם להמשיך אותו".

 

אז עכשיו שזכית, מה האתגר הבא?

 

"לזכות גם בשנה הבא, להביא דאבל, כמו עם 'הללויה'".

 

7nights@yedioth.co.il

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
כל התגובות לכתבה "רואה כוכבים"
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים