המצאת האופנוע

יותר מעשור אחרי השקת קטנוע תלת–גלגלי הראשון, מביאה ימאהה את הגלגל השלישי לשוק האופנועים • הבשורה: הרבה יותר קל ובטוח לרכב על אופנוע גדול • אבל יש גם חסרונות

ימאהה נמצאת בתקופה הטובה בתולדותיה. אחרי המשבר של 2009 החבר'ה ביפן תפסו כיוון חדש, יצירתי וחדשני, ולקחו את האופנוענות המודרנית לכיוון בלתי צפוי. מצד אחד אופנוענות זולה ושפויה, ומצד שני ביצועים טובים, עיצובים מקוריים, טרנדיות ושיק, כפי שאשר היה לראות בסדרת ה־MT החדשה. התוצאה היא היא שליטה במכירות באירופה, וגם בישראל ימאהה הוא המותג הדו־גלגלי הנמכר ביותר ברבעון הראשון של 2018, לפני סאן־יאנג וקימקו.

 

כעת מגיע ה־NIKEN ('שתי חרבות ביפנית'), על שם צמד הגלגלים הקדמיים, שחורך את האספלט כמו שני מגלשי סקי. לימאהה כבר יש ניסיון עם תלת־גלגליים, בעיקר מהטריסיטי, הקטנוע העירוני הפופולרי שלה, ששימש אותה ביצירת האופנוע התלת־גלגלי הראשון בעולם, אחרי לא מעט קטנועים כאלה.

 

 

צילום : ידיעות אחרונות
צילום : ידיעות אחרונות

 

החלק המכני המעניין הוא כמובן הקדמי. ימאהה הפרידה את ההיגוי מספיגת הזעזועים, עם מנגנון היגוי מיוחד בעל זרועות היגוי ועיקרון אקרמן (שינוי זווית הפנייה של הגלגלים כך שכל אחד יבצע רדיוס אחר - א"א). העניין הגדול פה הוא היכולת של צמד הגלגלים להשכיב, עד לזווית של 45 מעלות. יש צמד גלגלי 15 אינץ', ובכל צד יש צמד טלסקופים הפוכים כשלכל אחד תפקיד שונה, ספיגה ואיזון בין צמד הגלגלים הקדמיים.

 

מנוע הטריפל נלקח מה־MT-09 הפופולרי, הוא מפיק 115 כ"ס ויש לו מצערות חשמליות, בקרת אחיזה ובקרת שיוט. יש גם ABS לשלושת הגלגלים, פנסי LED היקפיים ולוח שעונים LCD. השלדה עשויה משילוב של פלדה ואלומיניום, והמשקל עומד על 263 ק"ג.

 

ואיך זה נוסע? ראשית מתפוגג החשש מתוספת המשקל. האופנוע הזה לא כבד מדי. שני הגלגלים הקדמיים נותנים הרבה ביטחון. אם עשית טעות, אפשר לתקן באמצעות ההיגוי גם תוך כדי פנייה, עניין שדורש הרבה מיומנות באופנוע רגיל. הפרונט החדש נייטרלי, אינטואיטיבי ועובד בצורה מושלמת. חסרונות? היכולת הגבוהה של הפרונט חושפת עד כמה הבולם של הגלגל האחורי הוא בינוני בפעילותו וההיגוי קצת יותר כבד מאשר באופנוע רגיל.

 

ימאהה עשו כאן מהלך אדיר, יצרו אופנוע ששובר את כללי המשחק בתחום והרחיבו את קהל היעד, עם כלי שקל מאוד לרכוב עליו, גם לחסרי ניסיון שהתרחקו עד כה מאופנועים גדולים. כלי שיודע לספוג טעויות רוכב, והדבר היחידי שפגע לנו במהירות הממוצעת בהשקה היה העיצוב הרדיקלי, שחייב כל רוכב בסביבה לעצור לשאול "מה זה?". בקרוב הם יראו אותו הרבה יותר.

 

הכותב היה אורח ימאהה באוסטריה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים