מ"אושר עד" לרשתות השיווק בצרפת וצ'כיה

דור חדש של מערכת הקנייה החכמה מאפשר לסרוק מוצרים בסמארטפון תוך כדי קנייה ולוותר על הקופאית • הפיתוח הישראלי כבר הגיע לאירופה, וגם וולמארט מתעניינת

מ"אושר עד" המקומית לרשתות בצרפת ובצ'כיה: מערכת לקנייה חכמה של חברת "סופר סמארט" הישראלית סוחפת גם את האירופאים. מדובר במערכת שמאפשרת קנייה באפליקציה (או בסורק ייעודי שנמצא בסניפים) ומספקת חוויית קניות וצ'ק־אאוט מהירים.

 

הממציא הוא יאיר קלפר, מהנדס מחשבים בוגר הטכניון, שחבר לרשת "אושר עד" שהשקיעה עד היום בפרויקט 3 מיליון דולר, והיא הייתה הראשונה להתקין את המערכת לפני כשנתיים, כפי שחשפנו ב"ממון". בשבועות האחרונים מותקן בסניפים נוספים הדור החדש, שכולל מתקן צ'ק־אאוט שנקרא Pass Through Wave, במקום עמדת קופה.

 

סיום קנייה ב־30 שניות

המערכת הגיעה גם לשלושה סניפים של רשת הסופרמרקטים הידועה Monoprix בפריז, וכן לעשרות סניפי רשת "מטרו" בצ'כיה. גם "וולמארט", ענקית הקמעונאות שוקלת פיילוט ניסיוני ראשון באחד מסניפי הדגל שלה בנשוויל, וגם ב"קרפו" האירופית הענקית מביעים התעניינות.

 

מערכות לקנייה באפליקציה או בסורקים החלו לפעול בעולם כבר לפני כעשר שנים. גם ברשת "שופרסל" פועל שירות סרוק וקנה במסגרת פיילוט ב־11 סניפים של רשתות הבת "שופרסל דיל", "שופרסל שלי" ו"יש" החרדית. בעוד הפיילוט הזה מוגבל לחברי המועדון של הרשת, אופציית הסריקה של "אושר עד" תיפתח לכל המגיע לחנות.

 

היתרונות ברורים: במקום להמתין בקופות, לפעמים גם עשרות דקות, סיום הקנייה מתבצע עד כ־30 שניות, כך לפי בדיקות שנערכו בסניף "אושר עד" בתל־אביב.

 

מערכת לזיהוי גניבות

החסרונות? גם ברורים, אלו שלא בדיוק יסרקו את המוצרים שלקחו, בין שמתוך כוונה ובין שמתוך שִכחה. בסקר שנערך בין 2013־2015 והקיף מיליוני קניות ב־8 רשתות ענק בארצות־הברית ובאירופה, הוכח שה"לקחנות" באפליקציות פורחת ואחראית ל־4% ממחזור המכירות, פי שניים מהיקף הגניבות הרגיל. "ההתמודדות עם התופעה בעייתית", אומר קלפר. "תפיסה מדגמית של לקוחות ובדיקת תכולת העגלות באמצעות קופאית היא השיטה הפופולרית ביותר. מסורבלת, לא נעימה לקופאית הבודקת, שאינה שוטרת, ולא ללקוח - במיוחד אם הוא חף מפשע".

 

לדברי קלפר, השיטה שהומצאה ב"סופר סמארט" מחייבת את הלקוח לעבור בעמדת אימות המצוידת במצלמות, משקל ואלגוריתמים מורכבים של עיבוד תמונה, שמזהה 95% ממקרי חוסר תשומת הלב או ה"לקחנות". העברת שני מכלי קטשופ ולא שלושה כפי שיש בעגלה? המערכת תציע לך להוסיף מכל קטשופ. אם לא תעשה זאת, תישלח הודעה לקופאית הראשית שתגיע למקום.

 

נכון להיום, המערכת המלאה טרם הותקנה בחמשת סניפי הרשת שמספקים אפשרות לקנות באפליקציה. לאחרונה היא הותקנה בסניף איילון, ובשבועות הקרובים תותקן גם באשדוד, בני ברק וירושלים, ועד סוף השנה ביתר הסניפים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים