האיש שעיצב את התפוח של אפל

“כשהתבקשתי לעצב עבור סטיב ג'ובס לוגו לחברת המחשבים שלו, הוא לא היה אז אדם עשיר ומפורסם, אלא סטרטאפיסט צעיר ורעב עם רעיון", אומר המעצב רוב ג'אנוף, שיצר את לוגו התפוח ושלח לג'ובס סקיצה אחת בלבד, עבורה קיבל 800 דולר. "היום זה לא היה עובר, היום כולם רוצים עוד והרבה", אומר ג'אנוף בראיון. את השירותים הגרפיים שלו, אגב, יכול היום כל אחד לשכור, בזכות Fiverr - זירת שירותים דיגיטליים קריאטיביים, שמהווה את קהילת הפרילנסרים הגדולה בעולם

“זו הייתה עבודה קלה. הייתי צריך להמציא לוגו לסטארט־אפ קטן של שני בחורים. קיבלתי מעט מאוד כיוונים או הנחיות, הייתה לי יד חופשית למדי" - כך מתאר רוב ג'אנוף את אחת העבודות הראשונות שהוא ביצע בקריירה ארוכה ומלאת הישגים. העבודה הייתה לעצב לוגו עבור חברה קטנה בתחילת דרכה שייצרה מחשבים אישיים. לחברה קוראים "אפל". סטיב ג'ובס, מייסד החברה והאיש שחתום על שינוי ההיסטוריה בה העולם מתקשר ומתחבר, נתן הוראות פשוטות לג'אנוף. “הוא אמר לי 'אל תעשה לוגו חמוד או פשטני מדי. לא משהו עם ציור של מחשב, כי זה יהיה צפוי מדי'. הצעתי אייקון של תפוח ובהתחלה הרעיון נתקל בחשדנות. סטיב רצה שהלוגו יכלול רק את שם המחשב, בלי אייקון.

 

"אמרתי לסטיב 'אתה לא יכול לקרוא למחשב שלך על שם פרי ולהתעלם מכך בלוגו'. התעקשתי על הנושא והוא אמר לי 'תראה לי סקיצה'. המחשבים של אז היו גדולים ומאוד מסורבלים, שום דבר שדומה למחשב האישי של היום. ציירתי תפוח והוספתי נגיסה בו - כדי שלא יחשבו שמדובר בעגבניה או בדובדבן. גיליתי שיש מונח במחשבים שנקרא 'בייט', שפירושו גם 'נגיסה' באנגלית, אז נוסף ללוגו מימד של הומור. הלוגו הראשוני היה על רקע פסים צבעוניים. משעשע היום לחשוב שהפיצ'ר הכי ייחודי במחשבים של אז הייתה האפשרות לייצר אימאג' מסוים בצבע ולא בשחור לבן, לכן החלטתי להכניס את הפסים הצבעוניים ללוגו הראשוני של אפל. סטיב רצה שהמחשב שלו יהיה בשימוש ככלי חינוכי עבור ילדים והוא חשב שהפסים הצבעוניים ינקזו את תשומת הלב של הילדים. הוא העניק לי חופש כמעט מוחלט לבטא את היצירתיות שלי. היום זה לא היה קורה".

 

סטיב ג'ובס | צילום: EPA
סטיב ג'ובס | צילום: EPA

 

ג'ובס תמיד היה פרפקציוניסט

 

כך נולד אחד הלוגואים המפורסמים והאייקוניים בהיסטוריה. התפוח הנגוס של אפל, שהפך לאחד האייקונים המזוהים ביותר. ג'אנוף זוכר כל פרט ופרט למרות שאת הלוגו הוא המציא לפני 41 שנה. הוא עבד אז במשרדי החברה "רג'יס מק'קנה" כמעצב גרפי מתחיל, עיצב לוגואים ובעיקר ברושורים ואפילו מדבקות לקלטות שמע. יום אחד קיבל משימה - לעבוד ביחד עם ג'ובס על לוגו של חברת המחשבים הצעירה. “לפני שהוא הפך להיות סטיב ג'ובס, הוא פשוט היה סטיב", אומר ג'אנוף בראיון טלפוני. “ברבות השנים, הופתעתי לשמוע עדויות מאנשים שעבדו איתו וטענו שהוא היה רשע או תובעני. בעבודתי איתו, לא ראיתי את הצדדים הללו. הוא רק היה פרפקציוניסט. אבל צריך לזכור שהוא לא היה אז אדם עשיר ומפורסם, אלא סטרטאפיסט צעיר ורעב עם רעיון".

 

קשה היום להאמין, אבל את הלוגו המפורסם של אפל יצר ג'אנוף בטייק אחד - “שנינו היינו חסרי ניסיון והייתי בטוח שהלוגו האחד - הוא הדבר הכי נכון. היום לא הייתי מעז להציג ללקוח סקיצה אחת, כי אנשים רוצים אפשרויות לבחור מתוכן".

 

אבולוציה של התפוח: מהלוגו הצבעוני מ־1977 ועד ללוגו של ימינו
אבולוציה של התפוח: מהלוגו הצבעוני מ־1977 ועד ללוגו של ימינו

צילום : ידיעות אחרונות
צילום : ידיעות אחרונות

 

 

אנשים מבקשים חתימה

 

קשה עוד יותר להאמין, אבל עבור אחד הלוגואים המפורסמים בהיסטוריה השתכר ג'אנוף שכר זעום - 800 דולר. “הרווחתי אז 20 אלף בשנה ועבדתי על הלוגו של 'אפל' במשך שבועיים, אז תעשה את החישוב", הוא צוחק.

 

בעבודתם המשותפת - וגם אחריה - נהגו השניים להיפגש לארוחות צהריים משותפות. “שנינו היינו קצת היפיים ולכן הוא חיבב אותי. הוא לא רצה להתעסק עם משרד פרסום ואנשים עם חליפות. נוצרה בינינו ברית שנמשכה שנים רבות".

 

שנה לפני מותו של ג'ובס ממחלת הסרטן, ב־2011, דיברו השניים בפעם האחרונה. “היה לי כבוד רב אליו, הוא כבר היה אדם בעל מעמד היסטורי. פניתי לסטיב כי רציתי להוציא ספר על האופן בו אנשים יצרו וריאציות שונות ללוגו המפורסם של אפל, אותו הגיתי. אבל האנשים של אפל לא רצו לשתף פעולה או לספק לי מידע. 'אפל' הייתה חברה גדולה וסגורה, שהתנהלה בסודי סודות".

 

 

אתה חושב שהלוגו שלך הוא חלק מההצלחה של אפל?

 

“אני רוצה לחשוב שאפל לא הייתה מצליחה בלי הלוגו שלי אבל סטיב היה גאון, כך שהם היו מצליחים גם עם לוגו אחר. עם זאת, אני חושב שהלוגו שיצרתי הוא לוגו משוגע, שגרם לאנשים בכל העולם לשים לב לאפל".

 

הוא בן 68, נולד בקליפורניה וסיים לימודי עיצוב באוניברסיטת סן־חוזה. אחרי עבודתו עם אפל, ביים פרסומות טלוויזיה ועסק רבות בעיצוב - והפך למומחה בעל שם עולמי, שפועל בזירות מסחר שונות. שני ילדיו הלכו אף הם בדרכו ועוסקים בקריאטיב. גם הנכד שלו, בן ה־8, מגלה סימנים בתחום. “הוא יודע שסבא עיצב את הלוגו של אפל", אומר ג'אנוף, שמתגורר היום בשיקגו, “ומאוד אוהב את העובדה שהיום, בניגוד לעבר, אתה יכול לעבוד מכל מקום בעולם".

 

עם השנים השתנה מעט הלוגו של אפל - הפסים הצבעוניים ירדו ואת מקומם החליף רקע לבן, שהותאם למוצרים החדשים של אפל ולמסר "הנקי" שהחברה רצתה להעניק למוצריה הגלובליים. גם אחרי למעלה מ־40 שנה ולוגו שמעט השתנה, ג'אנוף גאה בתפוח הנגוס כמו ביום הראשון. “כשאני טס בעולם, אני מגיע למדינות שאני לא דובר את שפתן. ופתאום אני רואה פרסומת לאפל עם הלוגו שעיצבתי ומרגיש שיצרתי שפה אוניברסלית ועל־זמנית".

 

עתה גם ישראלים יכולים לנגוס בתפוח של ג'אנוף. הוא חבר לאחרונה למיזם המשובח פייבר - Fiverr. מדובר בסטארט־אפ ישראלי שיצר את זירת המסחר האלקטרונית הגדולה בעולם לשירותים דיגיטליים וקריאטיביים, בהם עיצוב גרפי, קופירייטינג, הקלטות מוזיקה, עריכת סרטים ועוד. בעיקרון, פייבר היא קהילת הפרילנסרים הגדולה בעולם, המאפשרת ליוצרים ולחברות לשתף פעולה עם 40 מיליון נותני שירותים איכותיים ביותר מ־100 קטגוריות, ב־190 מדינות ברחבי העולם. החברה נוסדה בשנת 2010 על ידי מיכה קאופמן ושי וינינגר הישראלים, אבל היום משמשת חברה בינלאומית גדולה לכל דבר.

 

לאחרונה השיקה החברה את פרויקט Doer's Spotlight, במסגרתו מציעים אנשי המקצוע המובילים בעולם שירותים בתחום המומחיות שלהם, ומקיימים סדנאות מאסטר־קלאס לקהילת היזמים של פייבר. ג'אנוף פתח את הקמפיין של החברה והוא מעניק את שירותיו לשלוש חברות שזכו בתחרות ומשלמות 500 דולר בלבד, כל אחת, עבור המומחיות המדהימה שלו בעיצוב גרפי, לוגו ומיתוג. “זה רעיון נהדר להיות ידוע בתוך סופרמרקט היצירתיות העולמי הענק הזה", אומר ג'אנוף. “בדרך כלל אני עובד עם מי שמוכן לשלם לי, אבל בתחרות של פייבר יכולתי לבחור את הקליינטים שלי ותרמתי תרומה חיובית".

 

עתה הוא מעניק את שירותיו בתוך פייבר לכל אדם או חברה החפצים בכך - ויכולים להרשות את מחירו.

 

הוא מעולם לא ביקר בישראל אבל בעקבות התחרות, בה השתתפו אלפי אנשים מכל רחבי העולם, התמלא ג'אנוף רצון עז לבקר בארץ. “אני רוצה לראות איך נראית הסטארט־אפ ניישן במציאות", הוא אומר.

 

אולי בעקבות התחרות ושיתוף הפעולה עם "פייבר", יזכרו אותך גם בזכות דבר שאינו הלוגו של אפל.

 

ג'אנוף צוחק. "לא אכפת לי שיזכרו אותי בזכות הלוגו ואני גאה בכך. כמעצב, מאוד קשה להיחרט בתודעה. במקרה שלי, עוד ילמדו על הלוגו שלי בספרי ההיסטוריה. אנשים עוצרים אותי ומבקשים שאחתום להם על תפוח נגוס או על אייפון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים