תרגיל מבריק
הצופים הופכים לחבר מושבעים שצריך להתמודד עם דילמות מוסריות קשות בדרמת בית המשפט הזו שביימה שרה פון־שוורצה
הצגה | "טרור", תיאטרון הקאמרי
"טרור" היא דרמת בית משפט קלאסית, עם טוויסט קטן בעלילה בסוף. בהצגה הזו הקהל הופך לחבר המושבעים המכריע בסיום הדיון המשפטי המבוים, באמצעות קלפי המוצבת במרכז הבמה, האם הנאשם הוא זכאי או אשם. לאחר מכן עולה מחדש השופטת לבמה, ומקריאה את החלטת הצופים / המושבעים.
את המחזה המאוד אקטואלי ורלוונטי כתב המחזאי הגרמני פרדיננד פון שיראך, שמלבד עיסוקו בכתיבת מחזות עובד גם כעיתונאי וכעורך דין. הרקע המשפטי בולט בטקסט שכתב, המתעסק בסיפור היפותטי על טייס קרב הנאשם ברצח 164 נוסעים חפים מפשע במטוס שנחטף על ידי מחבלים, שאיימו להפיל אותו לתוך אצטדיון כדורגל עמוס בקהל של 70,000 צופים. על אף שקיבל הוראה מפורשת שלא לירות (בשל פסיקה קודמת של בית המשפט החוקתי בגרמניה), החליט הטייס להפיל את המטוס החטוף כדי להציל את האנשים באצטדיון. כעת הוא נאשם ברצח של 164 אנשים.
הסיפור הזה מעורר דילמות מוסריות קשות, המוצגות בבהירות לאורך המשפט הקצר על ידי התובעת והסנגור (עדי גילת וניר סעדון), המסתייעים גם בשני עדים (רובי מוסקוביץ' ורותם כרמלי) לחיזוק טיעוניהם. אבישי מרידור מגיש ביצוע אמין ומשכנע בתור הטייס המסכן, המעיד להגנתו בשקט ובשכנוע פנימי עמוק. מי שמנהלת את הדיון רווי היצרים ביד רמה היא עידית טפרסון, המגישה ביצוע מלא חן ושליטה טבעית כשופטת הסבלנית. הבעיה המרכזית עם ההצגה המינימליסטית והדחוסה, שבנתה הבמאית שרה פון שוורצה, היא שלמרות שהשאלות המוסריות שהיא מעלה מעניינות, משהו בדינמיקה הבין־אישית נותר שטחי וחסר עומק. הדמויות, כולל זו של הטייס, אינן זוכות לפיתוח מספיק. לכן ההצגה מותירה בסיום תחושה של תרגיל דרמטי מבריק ליצירת נושא לדיון, כמו פעולה מוצלחת בצופים, אבל לא כדרמה אנושית מורכבת החודרת אל הרבדים העמוקים יותר של הנפש.
ההצגה תעלה בתיאטרון הקאמרי בימים חמישי־שבת בשעה 21:00