yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: יונתן בלום
    7 לילות • 03.07.2018
    הצינורות המקובלים
    כוכבי היוטיוב כבר הרגו את כוכבי הריאליטי והפכו לדבר הכי חם בקרב הצופים החשובים במדינה: הילדים שלכם. בכל ערוצי הטלוויזיה מחזרים אחריהם ואחרי העוקבים שיביאו איתם, ערוץ הספורט נתן משבצת לשני גיימרים שפשוט משחקים פיפ"א בשידור חי, והמפרסמים שמים את הפרצופים שלהם על עטיפות של מוצרים. אז איך ייראה העתיד של הטלוויזיה? המדריך למהפכה
    נבו זיו | צילום: יונתן בלום

    קניון קריית־אונו לפני שבועיים, 1,000 ילדות וילדים צורחים עד התקרה כשלבמה עולים הכוכבים הכי גדולים שלהם: טיילור מלכוב ובן זיני. אחרי חצי שעה של הופעה מגיעות שלוש שעות של צילומי סלפי עם כל מעריצה ומעריץ. שלוש ילדות שכמעט נמחצו בדוחק מקבלות כובע מתנה, חלק מהמרצ'נדייז של הצמד שאפשר לקנות ברשת. שאלתי את האחיין שלי יואב שסיים עתה כיתה ו' אם הוא מכיר את מלכוב וזיני. "ברור, כל השכבה שלי מכירה אותם, כולם מכירים את השירים שלהם, הם מאוד מפורסמים".

     

    הוקלט באולפני הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה 

     

    אז איך בחיים לא שמעתי עליהם?

     

    "כי אתה לא ביוטיוב".

     

    האבולוציה הזו מגיעה הקיץ לנקודת רתיחה: בשבוע שעבר השיקה אינסטגרם על מיליארד משתמשיה את אינסטגרם TV, שירות וידיאו שמאפשר לכל משתמש לפתוח ערוץ טלוויזיה. מהלך שמכניס אותה לתחרות ישירה מול יוטיוב, ובוודאי יגדיל את אוקיינוס התוכן לילדים ונוער. חוץ מזה עלו לאחרונה שתי סדרות ריאליטי ישראליות ישירות ליוטיוב ואחת לאינסטגרם, ויוטיוברים הפכו לחביבי המלהקים וזוכים לעוד ועוד זמן מסך בטלוויזיה ה"רגילה". וגם בקולנוע: טיילור מלכוב תשתתף בסרט האנימציה 'מפלצת של מלון שלוש' ותשיר את שיר הנושא של 'עד הקצה - ג'סטה 2', שבו משחק גם כוכב הרשת מישל טרוני.

     

    'האח הגדול' גירסת האינטרנט. 'חיים בחארטא' ביוטיוב
    'האח הגדול' גירסת האינטרנט. 'חיים בחארטא' ביוטיוב

     

    "אני ביוטיוב שעתיים־שלוש ביום", מסביר לי דניאל, שעולה לכיתה ז' על העולם שלו ושל חבריו. "טלוויזיה אני כמעט ולא רואה, רק כשיש מונדיאל או משהו כזה. בכיתה שלי רואים סדרות לילדים ונוער, אני פחות. כשרואים סדרות אז חלק זה בטלוויזיה וחלק דרך היוטיוב, כי בדרך כלל הם מעלים את זה".

     

    מי כוכבי היוטיוב הכי גדולים בעיניך?

     

    "עכשיו הרוב ביוטיוב רואים גיימינג, יש את בן זיני וטיילור, יש אינסטגרמרים ממש גדולים. סטטיק ובן־אל ירדו ממש לפני כמה חודשים, כמעט אף אחד כבר לא שומע אותם, לא יודע למה. קווין ורז מסדרת היוטיוב 'החיים בחארטא' חזקים. כבר פחות ממה שהיו אבל עדיין חזקים. הכול משתנה נורא מהר".

     

    ומי כוכבי הילדים מהטלוויזיה? 

    "מהטלוויזיה יש את 'כפולה' שזה נועה קירל, הסדרה שלה מאוד תופסת, השירים שלה פחות. בכל השאר יש סדרות שכולם מתים על השחקן לשבוע או חודש וזה עובר. פעם היה 'החממה' ו'גאליס' ושם היו כוכבים גדולים. היום כבר אין את הכוכבים האלה. היום כוכבים חייבים לחיות ברשת. בוא נגיד שאם יגיעו לבית ספר עוז זהבי ובן זיני, הרוב ילכו להצטלם עם בן זיני.

     

    "ההורים שלי סיפרו שפעם הם חיכו לתוכניות, התאימו את עצמם למה שהטלוויזיה נתנה", מסביר דניאל, "היום התוכניות מחכות לנו, הן מנסות להתאים את עצמן לכל מה שקורה ברשתות, באינסטגרם, מה שאנחנו אוהבים זה מה שישודר בטלוויזיה. נועה קירל נהייתה כוכבת ברשת אז לקחו אותה, לא להפך".

     

    בקיצור, מספיקות חמש דקות של צרחות בקניון בקריית־אונו למי שאיכשהו פיספס - היוטיוברים הם הסלבריטאים החדשים של ילדי ישראל. קחו לדוגמה את הסליים, עיסה שמכינים מערבוב של דבק ואבקת כביסה. הדבר הכי לוהט היום בעולם הילדים, בעיקר אצל בנות. אם תיכנסו לסרטון הסליים האחרון של מיכל מצוב, יוטיוברית שמלמדת חבר איך להכין את העיסה הפופולרית תצטרפו ל־331 אלף איש שכבר צפו בו. לערוץ שלה יש למעלה מ־146 אלף מנויים, והקיץ כבר אפשר לראות אותה גם במפגשי מעריצים.

     

     

    עושים גם בת־מצוות. ליאון שניידרובסקי ויואב מאיר
    עושים גם בת־מצוות. ליאון שניידרובסקי ויואב מאיר

     

    × × ×

     

    ההבנה שילדים נוטשים את הטלוויזיה ועוברים לצרוך את התוכן שלהם ביוטיוב מביאה למעשה לפיצול ההשקעה בפרסום לקהל הזה. מרגע שמפרסמים הבינו - והם הראשונים שמבינים - איפה הילדים נמצאים באמת, הכסף לקידום מוצרים התחיל לזרום לכיוונם. על ארטיק היוטיוברים "פליי" תמצאו תמונות של כוכבי הרשת הגדולים. טעם התהילה. "עשינו קבוצות מיקוד של ילדים בטווח גילאי 14 בממוצע וגילינו שהתופעה הרבה יותר גדולה ממה שחשבנו", מסבירה לאה מלמד־ריינר, מנהלת תחום האימפלס ("אני אחראית על כל השלגונים שצורכים באופן אימפולסיבי מחוץ לבית, שזה רוב שוק הגלידה") בנסטלה. "הבנו שבני הנוער נמצאים בעיקר ביוטיוב, זו הטלוויזיה שלהם, הם כבר לא מעריצים כוכבי טלוויזיה וקולנוע, היוטיוברים הם הסלבס שלהם לכל דבר. ראינו נתוני צפיות שהדהימו אותנו ובחרנו נבחרת של יוטיוברים שיש להם כמות גדולה של מנויים. בשנה שעברה השקנו את זה, השנה שידרגנו את זה ל־14 יוטיוברים. את ההשקה עשינו ביוטיוב בלבד, כל יוטיובר סיפר בערוץ שלו על המוצר, הקהל שלנו נחשף למוצר רק ביוטיוב וחיפש אותו במקררים".

     

    כמה זה מוצלח?

     

    "הצלחה מטורפת. שלושה מיליון צפיות רק בסרטונים של היוטיוברים, 1,650 ילדים העלו סרטונים ליוטיוב בנושא, חילקנו מאות פרסים ומכרנו הרבה מאוד, קרוב למיליון יחידות תוך חצי שנה".

     

    ואם המפרסמים הולכים לחפש ביוטיוב, תסמכו על הטלוויזיה שתנסה גם היא להביא משם את הכוכבים הבאים שלה. ליוטיוברים המעבר הזה קורץ במיוחד, הם צריכים את הטלוויזיה - כמו גם את הרדיו והעיתון - כי זה יעביר אותם את סף הרעש של הרשת, ייתן את החותמת הסופית למעמדם. כרגע הם חלק מקבוצה שפונה לקהל יעד מסוים, אבל כדי לגדול בנישת הילדים או לצאת ממנה, הם צריכים שגם ההורים יכירו אותם.

     

    "זה לא שמחר ייתנו ליוטיוברים מצחיקים תוכנית שתחליף את 'ארץ נהדרת', ואף אחד לא יחליף את אייל שני או את חיים כהן כשף יוטיוברי", מסביר המלהק הבכיר מורן מרציאנו, "אבל בטווח הארוך אין ספק שהם ישתלבו יותר ויותר בפריים־טיים. בשלוש השנים האחרונות זה הפך חד־משמעית לתופעה. מבחינתי, כמלהק של תוכניות ריאליטי ודרמות, זו קרקע סופר־פורייה לחיפוש.

     

    "אם אני מלהק עונה חדשה של 'המירוץ למיליון' או 'הישרדות', יש לי תחקירנית שכל תפקידה הוא לסרוק את הרשת. כשאני הייתי נער הוקם ערוץ הילדים, והכוכבים היו עודד מנשה ומיכל ינאי. אין את זה יותר, היום זה אשלי וקסמן בקשי וקים אזולאי. כשיש פסטיגל מביאים את הכוכבים הקלאסיים - עדן בן־זקן ואליאנה תדהר - אבל בחנוכה האחרון כבר עלה מופע בשם 'שוברים את הרשת' עם בקשי ושגיא ברייטנר (שגיא ביטבוקס) וכאלה".

     

    שהחלו כיוטיוברים.

     

    "שגיא ברייטנר היה ילד בלונדיני חתיך עם כמה קטעים ויראליים, הבאתי אותו ל'הישרדות', הוא היה לאחד מכוכבי העונה ואחריה הפך למגה־כוכב שעושה פסטיגלים, קמפיינים ומנחה בערוץ KidZ. את קים אזולאי ליהקתי לפרויקט דוקו גדול שעומד לצאת ברשת, ובמקביל היא צדה את עיניהם של סוכנים שלקחו אותה ודחפו אותה למלא פרויקטים. היא כאן כדי להישאר. בן זיני הוא כוח עולה שילוהק בקרוב מאוד. אגב, גם סטטיק היה אצלי באודישן לפני שהוא נהיה 'סטטיק ובן־אל' בגלל הדברים שהוא עשה כסטטיק. הפרויקט ההוא לא התלבש ועד היום אני מכה על חטא על זה".

     

    כל יוטיובר עם קהל גדול הוא אופציה טובה לליהוק?

     

    "אם אתה יוטיובר עם מיליוני צפיות אבל מגיע ל'מירוץ למליון' עם פרטנר לא טוב או בא ל'הישרדות' ולא מביא מספיק הומור ורגש - אתה לא תתקבל לתוכנית. אבל כשיש להם את זה שווה להשקיע בהם יותר, כי הם מביאים איתם את הטראפיק המטורף כיוטיוברים דומיננטיים. מי שיודע לעשות את זה טוב ימצא את הדרך שלו לטלוויזיה".

     

    בן זיני (21), כוכב היוטיוב החם של הרגע, בדיוק במסלול הזה. "קיבלתי עכשיו שני תפקידים", הוא מספר. "אחד מהם של דמות מרכזית בדרמה יומית. הייתי פה ושם בכל מיני תכניות אבל זו פעם ראשונה שהציעו לי תפקיד כשחקן".

     

    זיני מתאר את התהליך: "גדלתי ברשת, ייצרתי תוכן, שיתופי פעולה נכונים, עברתי ליוטיוב. אני חי את הרשת כל יום". עכשיו, הוא מתחזק עם טיילור מלכוב (16) , שהיא גם בת הזוג שלו, את הבלוג "בן וטיי טודיי - המסע אל החלום". "אנחו מתעדים פגישות באולפן, פגישות להפקת קליפ, אנחנו הולכים לפגישה בפסטיגל ומתעדים אותה כי לשם אנחנו רוצים להגיע".

      

    יותר ממאה אלף צפיות לפרק. סדרת היוטיוב 'המשימה רומא'
    יותר ממאה אלף צפיות לפרק. סדרת היוטיוב 'המשימה רומא'

    איפה נכנסת הטלוויזיה ולמה צריך אותה בכלל?

     

    "היום אתה לא חייב להיות בטלוויזיה כדי להיות מפורסם, אבל בגלל שיש המון כוכבים ברשת והכול זול, אם אתה רוצה להיות מוערך אתה צריך טלוויזיה. בלי הטלוויזיה אתה לא נבדל מכוכבי הרשת, זו הגושפנקה שלך. כולם רודפים אחרי ההיבדלות הזו מלהיות רק כוכב רשת".

     

    והקהל הצעיר שלך יראה אותך בטלוויזיה?

     

    "ברור. זה הגאונות ברשת, אתה מעדכן ברשת מתי ואיפה תופיע וכולם נצמדים לצפות בך. אם יוטיובר חזק הולך לטלוויזיה הוא מעדכן והם באים איתו. כשטיילור ואני הופענו בתוכניות בוקר, ילדים שלחו לנו בסטורי צילומים של הטלוויזיה - שאנחנו מופיעים שם".

     

    התוכן ביוטיוב עובד לילדים מצוין, זה יעבוד גם למבוגרים? "זו הסיבה שהיוטיוברים עדיין לא מחלחלים ללב הפריים־טיים", מסביר מורן מרציאנו. "אני ומלהקים כמוני צריכים היום לעשות חישוב מחדש לקריירה שלנו", הוא צוחק. "הילדה שלי צורכת את התוכן שלה באייפד, השלט של הטלוויזיה נשאר דומם. הם חיים על האייפד. ומה שתופס באייפד מעורר אצלם הערצה. בגילאי 15 ומטה לא חיים בכלל בעולמות של ערוצי 12, 13, 14. אבל היום בכל זכיין יש אדם שתפקידו הוא לנסות ולשלב. בקשת וברשת מחפשים את האשלי בקשי הבאה - שאגב כבר הייתה יכולה להיות בפריים־טיים, זו פונקציה של התנהלות - כי מבינים כמה כסף וכוח יש לזה. בערוצי הילדים השונים נותנים ליוטיוברים פינות. בערוץ הספורט הושיבו שני גיימרים מובילים ונתנו להם תוכנית שהם משחקים פיפ"א אחד מול השני".

     

    כן, בימים אלה אפשר לראות אותם כל יום בצהריים ולקנא בג'וב שהם מצאו: מיכאל ספיר ואליאור בילוקס, שני יוטיוברים ענקיים, פשוט משחקים במשחק הווידיאו של פיפ"א בערוץ הספורט. "כל יום בשלוש הם משחקים את המשחקים של אותו יום במונדיאל. אתמול הם שיחקו ארגנטינה נגד ניגריה ואז אוסטרליה נגד פרו", מתאר תומר תורג'מן, מנכ"ל ערוץ הספורט.

     

    "אנחנו מפיקים את זה כתוכנית טלוויזיה לכל דבר. אתה לא תופס שני אנשים ברחוב ו'יאללה בואו', הם באים מאורגנים, ובניגוד לתחושות, הם גם יודעים להגיד לך, 'אני עם 150 אלף עוקבים'. בשונה מטאלנטים שאתה אומר, 'וואלה אני מזהה פוטנציאל', הם באים עם הקהל ואומרים במדויק, 'אני מביא לך את הקהל הזה והזה'".

     

    אם הם כל כך מצליחים, למה היוטיוברים צריכים אתכם?

     

    "כי כנראה שהתהליך עוד לא הושלם סופית, וגם יש משהו ב'לכבוש את שוק הטלוויזיה' שהוא עדיין בעל כוח. המהפכה עוד לא הושלמה, הם הראשונים ולא האחרונים".

     

    היית לוקח אנשים שיש להם ערוץ יוטיוב על כדורגל שידברו על זה אצלך בערוץ?

     

    "כן, אנחנו בוחנים כמה אנשים. אתה יודע, יש לי ילד בן 11, הלכנו לא מזמן לשבוע הספר והיו שם יוטיוברים שהוא זיהה שחותמים על משהו, לא על ספרים. ואתה רואה תור של ילדים שחותמים להם. הם גיבורי תרבות חדשים.

     

    "בעולם הישן כל אבא ידע מיהם מיכל ינאי ועודד מנשה כי הטלוויזיה הייתה פתוחה והיית שומע ושולט בזה. היום הילדים חיים בעולם כמעט מקביל שאתה לא חשוף אליו, הם רואים את התכנים עם עצמם במסך הקטן. יש בזה צדדים שכהורה אתה מסתכל עליהם בחשש. אולי התהליך הזה של השילוב יפחית את החשש".

     

    ואם ערוצי הטלוויזיה מחזרים, גם סוכנויות ייצוג האמנים הגדולות למדו שזה התחום להיכנס אליו. "אתה מבין שמישהו מוכר בטלוויזיה לאו דווקא יכול להביא צופים כמו מישהו שכבר מביא צופים", מסבירה סוכנת בסוכנות גדולה. "נגיד שאתה רוצה לעשות תוכנית בישול ברצועת צהריים. יש שף שכבר רגילים לראות אותו ביוטיוב, יש 150 אלף איש שצופים בבחור הזה באופן קבוע, ויש שף אחר מוכר מהטלוויזיה שדורש ממני פי 4 כסף. פה אתה מביא מפרסמים ופה אתה מביא מפרסמים, אז בטלוויזיה מתחילים לעשות שיקולי עלות מול תועלת ושואלים, 'למה אני צריך להשקיע כסף?'

     

    "זה הכיוון שהולכים אליו ויש שני מסלולים: הראשון זה לקחת את היוטיוברים הכוכבים שיש להם קהל והם קרקע פורייה למפרסמים ולשיתופי פעולה עסקיים", מסבירה הסוכנת. "המסלול השני זה לקחת סלבריטאים קיימים ולפתוח להם ערוץ יוטיוב. זה גם הולך לקרות. אם למשל לשני כהן מ'ארץ נהדרת' יש תחביב בנשמתה, והיא רוצה לפתוח לקהל הרחב ערוץ ולהתחיל להרוויח כסף, היוטיוב זו הדרך הלגיטימית ביותר. או מישהו שהיה פעם בפרונט והיום לא, הוא כבר מוכר וזו יכולה להיות הדרך שלו לחזור לפרונט ככוכב רשת".

     

    יובל כהן, מנהל התוכניות היוצא של ערוץ עשר והבמאי של האירוויזיון הבא, דווקא מצנן את ההתלהבות. "אומרים הרבה שהטלוויזיה כבר לא מעודכנת, שהיא צריכה להיות מחוברת לדור הצעיר והעכשווי ביוטיוב, אבל כל ניסיון של גיור יוטיוברים למדיום הטלוויזיוני לא באמת צלח עד היום".

     

    "ניסו להקים הרבה תוכניות וסדרות עם קבוצות שצמחו ביוטיוב וזה לא עבד, הדבר היחיד הוא שמנסים לקחת כוכבי יוטיוב לתוכניות ריאליטי. כל מלהק של ריאליטי כישרונות מחפש אותם ביוטיוב, וגם מלהקי 'הישרדות' ו'האח הגדול' רוצים אותם כי הם חלום של כל מלהק - אנשים שיודעים לבטא את עצמם, יודעים לצבור קהל, יהיו מתמודדים מעולים בריאליטי. אבל בזה פחות או יותר זה מסתכם. הם לא הולכים להביא את המהפכה הבאה בטלוויזיה המסורתית, אבל מצד שני - הטלוויזיה המסורתית היא לא המהפכה, הם המהפכה".

    מפרקים את הקניון. בן זיני וטילור מלכוב
    מפרקים את הקניון. בן זיני וטילור מלכוב

     

    × × ×

     

    "יש דור שמחפש אותנטיות, הוא מעדיף לראות חבר'ה בגיל שלו שמדברים על החיים שלהם מאשר לראות תוכנית מפונפנת שעולה בטלוויזיה המסחרית", מסביר יניב ויצמן, מנכ"ל משרד הפרסום teenk שמתמחה בבני נוער וצעירים. "הם מצאו ביוטיוברים מודלים להשראה וחיקוי שהם לא מצאו בטלוויזיה. העולמות של יוטיוב מחולקים לקטגוריות שהרבה פעמים מותאמות מגדרית. קטגוריה מרכזית היא הגיימינג, זו תופעה מטורפת. הרבה הורים לא מבינים: 'למה שהילד שלי יראה מישהו אחר משחק במשחק מחשב?' בדיוק כמו שיש קהל גדול שאוהב לצפות באנשים משחקים כדורגל, יש היום מיליונים שאוהבים לצפות במישהו תותח משחק במשחק המחשב הכי חזק היום - 'פורטנייט'. הגיימרים האלו הופכים לכוכבים ומרוויחים הרבה מאוד כסף. ז'אנר אחר זה ביוטי, הוא פונה יותר לבנות שצופות בסרטונים של איך להתאפר".

     

    אז קודם צצות היוטיובריות כמו אלין כהן או אשלי בקשי - ואז מגיע הכסף של חברות האיפור?

     

    "בדיוק. כסף נכנס מההתחלה, שלוש פעמים. פעם אחת - מקבלים כסף מיוטיוב. יוטיובר מוביל יכול להרוויח 10־15 אלף שקל לחודש מיוטיוב, והם גם עושים כסף ממרצ'נדייז של הערוץ שלהם, מוכרים חולצות במפגשי מעריצים. פעם שנייה - מפרסמים יודעים לשלם כדי שאותו יוטיובר יעלה בערוץ שלו סרטון עם תוכן שיווקי, מישהי שמסבירה על איפור תעלה סרטון על אחד ממותגי האיפור. בפעם השלישית - כשמוציאים אותם ולוקחים אותם לעולמות חיצוניים כסלבריטאים: תוכנית טלוויזיה, פסטיגל, מה שהיה בעבר עם פליטי ריאליטי. אגב, לפני חמש שנים אני ידעתי על כל מי שהיה ב'מירוץ למיליון', 'הישרדות' ו'האח הגדול' כי לקחנו אותם לקמפיינים. היום אין לי מושג מי הם, ואותי, כמשרד פרסום, הם לא מעניינים, כי בני הנוער לא מכירים אותם".

     

    דוגמה? ליאון שניידרובסקי - פעם אחד הכוכבים הגדולים של 'האח הגדול', בעונתה הראשונה לפני כעשור. היום הוא מנהל משותף ב"טאלנטין", סוכנות לניהול כוכבי רשת, וגם יוטיובר מפורסם בעצמו. "מצחיק אבל לילדים שמעריצים אותי היום אין מושג שהייתי ב'האח הגדול', כשהייתי שם הם עוד לא נולדו. יצאתי מהאח לפני עשור, עשיתי הנחיה ואירועים ורדיו והצגה אבל תהילת הריאליטי דועכת, אתה צריך להמציא את עצמך מחדש", הוא מסביר.

     

    "לפני שלוש שנים התברר שיש משהו ביוטיוב שסוחף ילדים ונוער. עד אז היו כוכבים נורא יפים ומהונדסים וחמודים, אבל הרבה אנשים חיפשו משהו אמיתי והיוטיוברים הביאו את זה. אנחנו קוראים לזה 'אפקט הספסל האחורי', אנשים שבעולם המדיה המקובל אף אחד לא היה מסתכל עליהם, וביוטיוב יש להם מקום להביע את עצמם והם לא צריכים להיות רק יפים".

     

    גם אתה הפכת ליוטיובר נערץ.

     

    "הבנתי שאני לא רוצה לחכות שיקראו לי לאודישנים ותפקידים במדיה המסורתית, אלא ליצור את הפלטפורמה שלי. נפגשתי עם יואב מאיר, חבר טוב שלי, רצינו תוכן כיפי ומגניב של אופנה ולא היה לנו מקום בטלוויזיה לזה. פתחנו ערוץ יוטיוב שנקרא 'נכנסים לארון', פורמט פשוט שאנחנו נכנסים לארונות של בנות, ובסוף יש שני לוקים והקהל צריך להחליט איזה לוק מנצח. הפרקים האלה התפתחו לתוכנית לילדים בערוץ 'זום' ואנחנו מגישים אותה. זה הולך וגדל.

     

    "היום מפרסם שרוצה תוכן שיווקי - זה יכול לנוע מ־5,000 שקל לסרטונים ליוטיוברים קטנים של פחות מ־30 אלף מנויים, הגדולים כבר מקבלים 15־17 אלף שקל לסרטון. וכמובן אירועים - מפגשי מעריצים בקניונים, בת־מצוות, ימי הולדת, הקיץ הזה כמעט בכל הקניונים בישראל יהיו מפגשי מעריצים עם יוטיוברים. הנה אני עכשיו בדרך לבת־מצווה בבאר־שבע".

     

    "הרבה אנשים חושבים שיוטיוברים מרוויחים הרבה, אבל הכסף בא בעיקר מהקמפיינים", אומרת ליה נוגה, בת 16 מצמד היוטיובריות "יובליה". "מזהים אותנו ברחוב, פונים אליי, רוצים לעשות איתנו תמונות, סרטונים, בעיקר בקניונים ומקומות ציבוריים. עכשיו נתחיל להופיע בבת מצוות וימי הולדת". השתיים התחילו לצלם סרטונים, "שגרת בוקר, ארוחות לבית ספר, דברים יחסים משעממים. כשהבנו שמתחילים לאהוב אותנו התחלנו ליצר את התוכן האמיתי שלנו. דברים שקרו לנו, סיפורים מהחיים". היום יש להן 90 אלף מנויים. הסרטון הכי נצפה שלהן, "בעיות של אחיות", הגיע ל־600 אלף צפיות.

     

    עם העוקבים הגיע גם הבאזז והכסף. "יש מפגשי מעריצים גדולים, מפגשים עם הרבה אלפי בנות. יש את הפלייקון בקיץ (פסטיבל של כמה ימים עם הופעות יוטיוברים, גיימינג, ביוטי, סליים), יש לנו קמפיינים, הצטלמנו לחברת TNT, לקמפיין של מוצרים חזרה ללימודים. עושים מזה כסף. אנחנו לא תלויות בטלוויזיה כדי להתקדם. הציעו לנו, יש דיבור על תוכנית ביס, אנחנו כבר בערוץ זום. טלוויזיה זה כיף אבל אנחנו מתקדמות מדהים מהיוטיוב".

     

     

    × × ×

     

    אם לא לעבור לטלוויזיה, אולי אפשר להביא את הטלוויזיה ליוטיוב - וזו עוד אחת התופעות שקורות עכשיו. קחו לדוגמה את 'המשימה רומא' - ריאליטי שבו זוגות יוטיוברים יוצאים עם מקל סלפי ותיק על הגב לאתגרים סטייל 'המירוץ למיליון', שעלה ביוטיוב לאחרונה ומביא למעלה ממאה אלף צפיות לפרק. 'חיים בחארטא' היא גרסת 'האח הגדול' של בני נוער שחיים בווילה באבן יהודה, עושים צחוקים, מתעדים את עצמם, מעלים לרשת וסוחפים המונים.

     

    מדובר בהפקות שעולות שקל וחצי, אבל הן בדיוק הדרך שבה הקהל שלהן רגיל לצרוך אותן - מהירות ונגישות, חסרות פרסומות וטרחנות. ואחרי שצופים בפרק או שניים פתאום הפורמטים הטלוויזיוניים נראים ארוכים ומייגעים, כאלו שקהל צעיר שלא רגיל לכך יתקשה להתחבר אליהם בעתיד.

     

    בחודש האחרון גם השיק בית ההפקות "מימד" את סדרת האינסטגרם "אינסטה בייב" שביים איתן שמואלוף. 15 פרקים - כל פרק בן דקה בלבד - בהם אפשר לצפות בפיד של האינסטגרם. והצופים כבר בפנים, כי לצד שחקנים מוכרים, רוב בני הנוער שמככבים בסדרה הם כוכבי אינסטגרם - היוטיוברית כוכבת 'הבנים והבנות' קים אור אזולאי על 228 אלף עוקביה, גל גברעם (251 אלף עוקבים), נועה כהן (206 אלף עוקבים) וקווין רובין (131 אלף עוקבים).

     

    האם דור הצופים הזה יתבגר וירצה בכלל לצפות טלוויזיה? "שאלת הבראשית היא בכלל מה זה טלוויזיה?" עונה עדי יופה, עתידנית עסקית שעוסקת בחיזוי מגמות עתידיות וההשפעות שלהן על חברות. "זה הרשתות הגדולות והוותיקות כמו קשת ורשת או הכבלים והלוויין? הבת שלי בת תשע רואה רק יוטיוב ורק בנייד, מבחינתה היא צרכנית של תוכן וידיאו, ולכן השאלה היא מה העתיד של צפיית תוכן וידיאו, לא משנה באיזה מכשיר ומי יהיו השחקנים".

     

    תסבירי.

     

    "יש את חמשת השחקנים הגדולים של הטכנולוגיה - גוגל, אמזון, פייסבוק, אפל ונטפליקס. חוץ מנטפליקס, ארבעת האחרים בונים פלטפורמות לצפיית תוכן וידיאו. גם דיסני נכנסת לזה, בכובע של יצרן תוכן. ברור לכולם שאנשים יצפו בתוכן וידיאו מתוסרט ולא מתוסרט. וכשמדברים על מגמות בעתיד לוקחים בחשבון שלאנשים יהיה יותר זמן פנוי מאשר היום, כי הטכנולוגיה - שהיא השחקן הכי משפיע על התעשייה הזו בעיניי – מעבירה אותנו אופטימיזציה של דברים. כשלא תצטרך ללכת לקניות יהיה לך יותר זמן, וכשניסע ברכבים אוטונומיים ולא תנהג, מה תעשה בזמן הזה? אז עתיד הטלוויזיה לא ילך וייעלם, הוא פשוט ישנה צורה. יתחלק ליותר סוגים של מסכים - יכול להיות שאני אראה תוכן במסך של הרכב האוטונומי, על השמשה או בהדמיות באוויר, לא רק בסלולר בתצורה שאנחנו מכירים היום".

     

    ומה זה אומר על מי שייצר את מה שנצפה בו? מצד אחד יוטיוברים, מצד שני ענקי התוכן?

     

    "המגמה של תוכן מותאם אישית תימשך ויהיו הרבה מאוד שחקנים שינסו לספק את הצורך הזה. החוויה של נטפליקס היא עכשווית ונכונה. האלגוריתם לומד אותך ואתה כצופה חש שיש המון תוכן שנורא מתאים לך. זה פיצוח של התאמת התוכן. יש טכנולוגיות שמדברות על זה שהמסך לא יהיה פיזי. יהיה מין מקרן שיסתובב בבית ויקרין איפה שתרצה. על הקיר, אתה יכול לקרוא לו והוא יבוא אליך. המסך יהיה פונקציה של מה שמתאים לך באותו רגע והוא יוכל לשדר גם יוטיוב וגם ערוץ 2. לא תהיה חלוקה. אתה תגיד לאלקסה או לסירי וכדומה, 'שימי לי פאודה'. יהיה לך פחות מעניין כצופה מאיפה היא מביאה את 'פאודה', העיקר שיש.

     

    "ואם אתה לא יודע מה אתה רוצה לראות ובא לך לראות עכשיו קומדיה רומנטית ליום האהבה, אז תאמר את זה לאלקסה, והיא כבר תבחר בשבילך את מה שהיא חושבת שמתאים לך ויודעת שלא ראית. היא תנהל איתך מערכת יחסים והיא תכיר אותך יותר ויותר, את הבחירות שלך, לפי המצב רוח שלך באותו רגע, אם חזרת מהעבודה ואתה עייף או ששבת בבוקר ואתה בנוי לבינג'".

     

    מה יהיה מקומם של היוטיוברים?

     

    "בסוף הם יהיו חלק מהמערכת הזו. נניח שיש יוטיוברית שמלמדת איך להתאפר, אני אגיד לסירי שאני רוצה מישהי שתלמד אותי איך להתאפר, והיא תשלוף מהמאגר את מה שהכי מתאים לי. השיח לא יהיה לגבי ערוצים אלא לגבי מוצר התוכן. 'בית הקלפים', 'פאודה', 'נרקוס', איפור, גיימינג. זה לא יקרה רק בתוכן אלא גם בקניות ובעוד דברים. אתה תצרוך כמו שאתה מדבר כי הצריכה תעבור לדיבור. לא תגיד 'אני רוצה זארה' אלא 'אני רוצה את הטי־שירט הלבנה הזו'.

     

    "מה שיעניין אותי זה פיסת התוכן הרלוונטית שאני מעוניינת לצפות בה. בסוף כנראה שתצטרך לבחור ביניהם, כפי שהיום אתה משלם מנוי לאמזון או נטפליקס, ואולי מחר ייפתחו לך כל המסכים ותשלם פר התוכן עצמו. תגיד, 'אני רוצה לראות את נרקוס', יגידו לך, 'רוצה לשלם שלושה דולר?' תגיד, 'כן', וזהו. לא יעניין אותך מי מספק לך את זה".

     

    nevo21@gmail.com

     

     


    פרסום ראשון: 03.07.18 , 00:28
    yed660100