שישי 20 ביולי 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    ממון • 11.07.2018
    להגיע לנתב"ג ברכבת הקלה
    שר התחבורה ישראל כץ מקדם את הארכת "הקו החום", בין בת–ים ללוד, כך שיגיע לשדה התעופה • היום יפורסמו מכרזים לשני קווים נוספים, הסגול והירוק, שמתווספים לקו האדום שכבר נמצא בביצוע
    מאת עופר פטרסבורג

    בעוד כמה שנים נוכל לעשות את הדרך לנתב"ג לא רק ברכבת ישראל הרגילה, אלא גם ברכבת הקלה של תל־אביב. את הארכת הקו, שתוכנן תחילה להגיע מבת־ים לרמלה וללוד בלבד, מקדם שר התחבורה ישראל כץ כחלק מפרויקט הרכבת הקלה, לצד קווים נוספים. מדובר בקו החום, שיהיה הרביעי שיחל לפעול, אחרי הקו האדום שכבר נמצא בביצוע, והקווים הסגול והירוק, שייצאו היום למכרזים.

     

     

    מטרת הארכתו של הקו החום, שיתחבר לדרומו של הקו האדום בבת־ים, היא לחזק את החיבור בין ראשל"צ, רמלה ולוד לקריית שדה התעופה, ובכך לצמצם את תנועת כלי הרכב בכבישי ערים אלה, וכמובן לאפשר לנוסעים לחו"ל להגיע לנתב"ג מכל רחבי גוש דן על ידי שימוש ברשת הקווים. הקו החום נמצא כיום בשלב תכנון סטטוטורי וצפוי להתחיל לפעול ב־2028.

     

    הקו החום יגביר את הנגישות בתחבורה הציבורית למוקדים מרכזיים באזור, ובהם המרכז הרפואי אסף הרופא (צריפין), מרכזי הערים ואזור התעשייה במערב ראשל"צ. אורך תוואי הקו יהיה יותר מ־30 ק"מ, ויכלול 45 תחנות. מכרזי הקווים הירוק והסגול, שיפורסמו היום, הם בהיקף של 15 מיליארד שקל כל אחד, ובמשרד התחבורה מעריכים שהם יחלו לפעול בשנת 2025.

     

    חברת נת"ע, האחראית להקמת רשת הסעת ההמונים, כבר מתחילה בתהליך רכש הקרונות, המערכות והתחזוקה של הקווים הירוק והסגול. ועדת המכרזים של החברה החליטה לפרסם היום את מסמכי המיון המוקדם למכרז, לאחר שאושרו על ידי שרי התחבורה והאוצר.

     

    המכרז, שיתבצע בשיטת PPP ׁ(שותפות ציבורית־פרטית), נכתב בהתייעצות עם גורמי המקצוע במשרדי התחבורה, ובאגפי החשב הכללי והתקציבים באוצר. בחודשים הבאים יתפרסמו בהדרגה גם מכרזים לביצוע עבודות ההנדסה האזרחית והטיפול בתשתיות. הקו הירוק יקשר בין חולון וראשל"צ לבין מרכז תל־אביב, אוניברסיטת תל־אביב, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. אורך הקו יהיה כ־39 ק"מ, מתוכם 4 תת־קרקעיים, ויהיו בו 62 תחנות.

     

    הקו הסגול יקשר בין קריית־אונו ויהוד למרכז תל־אביב, דרך אוניברסיטת בר־אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו יהיה כ־29 ק"מ, והוא יכלול 45 תחנות. שני הקווים נמצאים בתכנון מפורט, והעבודות יחלו לקראת סוף השנה הנוכחית.

     

    מנכ"ל נת"ע, יהודה בר־און: "במקביל להתקדמות עבודות הקו האדום, אנחנו נערכים לביצוע שני הקווים הנוספים כדי לייצר בהקדם האפשרי רשת תחבורה איכותית ומתקדמת".

     

    שר התחבורה כץ ציין כי העבודות לביצוע הקו האדום מתנהלות בהתאם למתוכנן, והוא ייפתח ב־2021. לדבריו, "כעת יוצא לדרך השלב הבא, שיבטיח רשת מתקדמת להסעת המונים, שתאפשר לוותר על השימוש ברכב הפרטי בשעות העומס, בהתאם למקובל בעולם". כץ הוסיף כי "3 הקווים הראשונים ישנו מן היסוד את המציאות התחבורתית באזור".

     


    פרסום ראשון: 11.07.18 , 20:37