yed300250
הכי מטוקבקות
    צילומים: דני שדה ושאטרסטוק
    ממון • 12.07.2018
    דוח בשפה זרה
    בשווייץ תקבלו קנס עצום על נהיגה במהירות מופרזת, ואם לא תשלמו, אתם עלולים להיות מגורשים מהמדינה בפעם הבאה שתגיעו • בניו–זילנד תקבלו קנס על נהיגה בעיר ב–55 קמ"ש במקום ב–50 קמ"ש • באוסטריה אתם חייבים לשים מדבקה על השמשה • ובהולנד אסור לכם להשתמש באפליקציות לזיהוי מצלמות • שוכרים רכב בחו"ל? כך תימנעו מלחזור הביתה עם דוח
    דני שדה

    סוכן בחברה להשכרת רכב בארץ סיפר לנו, כי פעם הגיע לשווייץ, ובביקורת הגבולות, בעת שמסר את דרכונו, שלפו לו דוח תנועה על עבירה שקיבל בפעם הקודמת שביקר בשווייץ, ואשר לא שילם. הוא נדרש לשלם במקום בתוספת קנס גבוה.

     

    דוחות תנועה עלולים לרדוף אחריכם גם ממקומות רחוקים יותר: "פעם טיילתי בניו־זילנד ברכב שכור", מספר מנהל של חברת השכרת רכב, "ונסעתי בעיר קטנה במהירות של 55 קמ"ש במקום 50 קמ"ש המותרים. שוטר עם אקדח לייזר עצר אותי ונתן לי דוח. הוא נתן לי שם של בנק שרק בו אני יכול לשלם. חיפשתי את הבנק ולא מצאתי. רק אחרי כמה ימים, כשעצרתי במגרש חנייה, אחד העובדים הפנה אותי לבנק. הלכתי ושילמתי. למזלי, שמרתי את הקבלה, כי אחרי כמ ה חודשים קיבלתי מניו־זילנד מכתב שעלי לשלם את הדוח. שלחתי להם עותק של הקבלה, והם שלחו לי הודעה שהחוב נמחק".

     

    עונת הקיץ החלה, ורבבות ישראלים שייצאו לחו"ל ישכרו רכב. רבים יבצעו את ההשכרה עוד בארץ בסוכנויות השכרה ישראליות. אחרים יעשו זאת באינטרנט באתרים של חברות ההשכרה בחו"ל. בכל מקרה, יש רשימה של כללי עשה ואל תעשה שכדאי להכיר כדי לעבור את הטיול בשלום, בלי להוסיף כסף על דוחות מהירות וחנייה, נקיונות של הרכב ועמלות שונות לחברות ההשכרה בחו"ל.

     

    קיבלתם דוח? שלמו מיד

     

    נתחיל מדוחות התנועה. חו"ל זה לא ישראל. כשכתוב שהמהירות המותרת היא 110, הקפידו לא לעבור אותה, בשום מדינה. יש אמנם מדינות יותר ליברליות שמאפשרות "לגנוב" עוד כמה קילומטרים במהירות, אבל ברבות מהמדינות, בעיקר באירופה ובקנדה, שוטרי התנועה קפדניים ביותר. "נסעתי באוסטריה בכביש מהיר שהיה מותר לנסוע בו 120 קמ"ש. בשלב מסוים היו בכביש עבודות תיקונים והיה שלט להוריד את המהירות ל־70. לא לחצתי על הבלם, אבל הורדתי את הרגל מדוושת הגז. כ־100 מטרים משם עמד שוטר עם אקדח לייזר, עצר אותי ואמר שנסעתי על 90 קמ"ש. כל הסבר לא שיכנע, הוא רשם לי דוח והייתי צריך לשלם 90 יורו", מספר מנהל חברת השכרה.

     

    אדם אחר סיפר לנו: "נסעתי בגרמניה במהירות של 13 ק"מ מעל המותר. מצלמה אחת תפסה אותי, ומיד אחריה הייתה עוד מצלמה, וחטפתי שני דוחות". לדבריו, הוא מיד הלך לשלם את הדוח. מנהל חברת השכרה מסביר למה זה היה מעשה חכם: "במדינות רבות דורשים לשלם את הדוח תוך 14 יום מהרגע שקיבלת אותו. אם קיבלת אותו ביד, אתה יכול לשלם במקום, אבל אם הדוח נשלח אליך בדואר, יחלפו מעל 14 יום עד שתקבל אותו בארץ, ואז כבר יש עליו קנסות רבים", הוא אומר ומוסיף: "אל תחשבו שאתם נמצאים בחו"ל ואף אחד לא יודע מי אתם, ואתם יכולים לעזוב את המדינה ואחר כך לשכוח מהדוח. המדינות לא שוכחות. יש להן גם זיכרון ארוך וגם זרוע ארוכה".

    השכרת רכב בחו"ל
    השכרת רכב בחו"ל

     

    המדינות שבהן הישראלים חוטפים הכי הרבה דוחות הן איטליה, אוסטריה, שווייץ והולנד, ובכל אחת מהן יש מכשלות מועדות לפורענות:

     

    איטליה: יש כמה סוגי דוחות שמככבים אצל הישראלים המבקרים באיטליה. אחד מהם הוא דוח על כניסה לאזורים עם השלט "zona traffico limitato", כלומר אזורים שכניסת כלי רכב אליהם אסורה, בעיקר האזורים ההיסטוריים של ערים כמו רומא, פירנצה, ונציה ואחרות. יש תמרור בכניסה לאותם אזורים, ובצמוד אליו מותקנות מצלמות שמתעדות את כלי הרכב. רכב שאינו מורשה חוטף קנס של 70 יורו.

     

    לא רק ברומא, בערים רבות באירופה ישנם שלטים האומרים שאין כניסה לכלי רכב, ולעיתים יש כניסה רק לכלי רכב של תושבי המקום. במקרים רבים השילוט אינו ברור ולפעמים הוא בשפה שאנחנו לא יודעים לקרוא. אז כדאי מאוד, כאשר אתם מקבלים את הרכב השכור, לשאול בחברת ההשכרה מהם כל המגבלות של כניסה לערים, חנייה בערים, איך מזהים את השלטים וכו'. השוטרים במקומות אלה אינם סלחנים.

     

    נחזור לאיטליה, אם אתם שוכרים כאן רכב תוכלו לשכור גם מכשיר של Fasttrak, המאפשר לעבור בכביש אגרה במסלול מיוחד ללא צורך לשלם, והתשלום מבוצע בעת החזרת הרכב. כך תוכלו לנסוע בחופשיות בכבישי האגרה ולחסוך הרבה תורים. אם לעומת זאת תיכנסו בכביש אגרה לנתיב המיוחד בלעדי המכשיר - תקבלו קנס. מתברר שישראלים רבים מקבלים קנסות כאלה.

     

    • אוסטריה: אם אתם נכנסים לאוסטריה עם רכב שאינו בעל מספר רישוי אוסטרי, אתם צריכים לקנות מדבקה ולשים אותה על שמשת הרכב. אם לא תרכשו את המדבקה הזו ויתפוס אתכם שוטר - תקבלו קנס של 120 יורו. גם כאן, מתברר, ישראלים רבים נתפסים. את המדבקה אפשר לקנות בתחנות דלק, וכדאי כבר בתחנת הדלק הראשונה לאחר שעברתם לאוסטריה.

     

    • הולנד: בהולנד יש הקפדה על מהירות, תמרורים וכו', ויש מצלמות רבות שמתעדות עבירות תנועה. ישראלים רבים זוכים לפפראצי במצלמות הללו. חלק מהן נמצאות באזורים של כפרי נופש, ואנשים שלא שמים לב אליהן יכולים במשך שבוע של שהות בכפר הנופש לזכות בכמה צילומים ובקנסות גבוהים מאוד. בניגוד לישראל, כאן נותנים דוחות גם על נסיעה בקילומטרים בודדים מעל המותר (אפילו 2 ק"מ), והחוק ההולנדי אוסר על שימוש במכשירים ואפליקציות לזיהוי מצלמות מהירות.

     

    • אנגליה: מצלמות המהירות באנגליה עובדות בשיטת הממוצעים, כך שכדאי מאוד להיזהר מהן. למשל, אם עברתם שתי מצלמות במהירות המותרת, אבל ביניהן נסעתם מעל המהירות המותרת, המחשב בודק בכמה זמן הגעתם ממצלמה למצלמה, מחשב ממוצע, ואם הממוצע מראה שנסעתם מעל המהירות המותרת, תקבלו דוח.

     

    • שווייץ: גם בשווייץ יש הקפדה רבה על חוקי התנועה, והקנסות גבוהים במיוחד. המהירות המותרת בכבישים עירוניים היא 50 קמ"ש, בכבישים בין־עירוניים בדרך כלל 80 קמ"ש, ובכבישים המהירים עד 120 קמ"ש. הקנסות על מהירות מופרזת הם בהתאם - מ־243 עד 560 יורו (לפי שער הפרנק בשבוע שעבר). וכמו שנכתב קודם: אם לא תשלמו את הקנס, יעכבו אתכם בנמל התעופה כשתגיעו בפעם הבאה. אם נציג ביקורת הגבולות יהיה ממש נחמד, הוא ידרוש מכם לשלם את הדוח כולל קנס. אם הוא יהיה פחות נחמד, אתם יכולים אפילו למצוא את עצמכם במעצר ולהיות מגורשים מהמדינה.

     

    השכרת רכב בחו"ל
    השכרת רכב בחו"ל

     

    ואם מדברים על דוחות, תשלום דוח מחו"ל שקיבלתם בדואר לארץ הוא לעיתים כאב ראש. לא תמיד אתם יודעים היכן אפשר לשלם, במקרים לא מעטים אינכם יכולים לשלם בכרטיס אשראי, ועלות העברה בנקאית היא יקרה (25־40 דולר). גם ללכת לבנק או לדואר זו טרחה. בימים אלה הוקם מיזם חדש של חברת MONEYNET, רשת העוסקת בהמרת כספים, המציע לשלם עבורכם את הדוח תמורת עמלה של 45 שקל, ללא קשר לגובה הדוח. "הרעיון עלה כאשר אני אישית קיבלתי בדואר דוח תנועה, והיה מאוד לא ברור איך לשלם אותו", מספר גיל טריף, מנכ"ל החברה. "ישנם דוחות שמגיעים בשפה שאנחנו לא מכירים, ישנם דוחות שבהם צריך למלא בכתב יד את מספר כרטיס האשראי ולשלוח לחו"ל, ואף פעם אי־אפשר לדעת אם זה מגיע. והעברה בנקאית היא יקרה. אנחנו מאפשרים ללקוח להעביר לנו צילום של הדוח, עלותו, ועמלה. אנחנו משלמים את הדוח באמצעות הסניפים שאיתם אנחנו עובדים במדינת היעד, וכך חוסכים ללקוח את העמלה הבנקאית היקרה". לדברי טריף, בקרוב תושק גם אפליקציה. לפרטים: http://payticket.co.il.

     

     

    עוד כמה דברים חשובים

     

    • עשו ביטוח השתתפות עצמית: כלל ראשון כשאתם באים לשכור רכב הוא לרכוש את כל הביטוחים, כולל השתתפות עצמית. כי מרשימת התלונות שמגיעות לחברות ההשכרה בארץ עולה, שחלק ניכר מהבעיות של שוכרי הרכב נובעות מכך שלא רכשו ביטוח ללא השתתפות עצמית, ולפעמים כשלוקחים רכב יקר, ההשתתפות העצמית עשויה להגיע לאלפי דולרים.

     

    • הזמינו רכב שמתאים לצרכים שלכם: ארבעה נוסעים ברכב משפחתי עם ארבע מזוודות - זה להיכנס לקופסת סרדינים. נכון, סוכן הנסיעות שלכם או חברת השכרת הרכב בארץ כתבו בטופס ההזמנה שאתם VIP, אבל זה לא עושה רושם על פקידי הקבלה בחברות ההשכרה בחו"ל. הם כבר רגילים לכך שעל הטפסים מישראל רשום שהלקוח הוא "מיוחס". אז אל תבנו על שדרוג, ותזמינו רכב שיהיה ממש־ממש מתאים לכם.

     

    • תעדו את מצב הרכב: בעת שאתם מקבלים את הרכב, צלמו אותו מבחוץ ומבפנים, במיוחד אם יש שריטות או מכות. תבדקו שיש גלגל רזרבי, מגבה, משולש אזהרה, אפילו אפוד צהוב. כל מה שחסר או לא תקין - תבקשו מנציג חברת ההשכרה לציין את כל הדברים האלה בדוח, ותקפידו לשמור על התמונות.

     

    • במקרה של תאונה: צלמו גם את הרכב השני המעורב בתאונה וקחו את פרטי הנהג. אם הייתה, או נדמה לכם ששמעתם, פגיעה במרכב התחתון של הרכב, כי קפצתם על באמפר או מכל סיבה אחרת, דווחו על כך בעת החזרת הרכב. ייתכן שיש רק שריטה שלא רואים, אבל אם יש פגיעה ממשית ולא דיווחתם עליה, אתם יכולים לקבל חיוב גבוה מאוד מחברת ההשכרה.

     

    • הדלק: בעיקר באירופה, הדלק ממש לא זול, ואם אתם מתכוונים לנסוע למרחקים ארוכים, כדאי לשכור רכב דיזל, שהצריכה שלו נמוכה משמעותית. לפני שאתם שוכרים רכב בדקו את תנאי ההחזרה: יש חברות שמאפשרות לקבל מיכל מלא ולהחזיר מיכל ריק. כלומר, מראש הן גובות עבור מיכל מלא, ואתם לא צריכים להטריח את עצמכם למלא לפני ההחזרה. אבל אם לקחתם רכב במתכונת של קבלת מיכל מלא והחזרת מיכל מלא, ודאו שאתם ממלאים לפני שאתם מחזירים, וקחו קבלה מהמקום שבו תידלקתם.

     

    בנוסף, יש לא מעט אנשים שממלאים את המיכל בעיר, נוסעים עם הרכב עד שדה התעופה, ולמרות שהמחוג של הדלק מראה מיכל כמעט מלא, למעשה הם כבר צרכו מספיק דלק כדי שיחייבו אותם בסכום גבוה בהחזרת הרכב. חברת ההשכרה תחייב אתכם לא רק בכמות הדלק שחסרה, אלא גם בעמלה על כך שעובד שלה צריך לקחת את הרכב לתדלוק. לכן כדאי למלא דלק כמה שיותר קרוב לשדה התעופה, למרות שבתחנות הקרובות לשדה מחיר הדלק גבוה יותר מאשר במקומות אחרים.

     

    • ניקיון: קיבלתם רכב נקי, אתם צריכים להחזיר אותו נקי. יש משפחות שמחזירות רכב עם שאריות במבה, חיתולים עם קקי ועוד. חברות השכרת הרכב גובות סכום לא קטן עבור רכב שהוחזר מלוכלך. לא מכבר נוסע ישראלי קיבל חשבון ניקיון של 150 יורו, כי הילד שלו הקיא במושב האחורי. אני, אישית, קיבלתי במינכן חשבון ניקיון בסכום של 70 יורו משום שחזרתי מחופשת סקי באוסטריה, ולמרות שהרכב היה נקי לגמרי מבפנים, הבוץ המעורב בשלג שהיה על הכביש נדבק למכונית, ועבור זה חייבו אותי בדיעבד בכרטיס האשראי.

     

    • מינכן: כיוון שהזכרנו את מינכן, שימו לב: נקודת החזרת הרכבים השכורים בשדה התעופה של העיר היא בין הגרועות ביותר באירופה. בניגוד לנמלי תעופה רבים שבהם אתם מחזירים את הרכב לחברת ההשכרה, במינכן המציאו פטנט: כל חברות ההשכרה לקחו את שירותיה של חברה חיצונית, שהיא זו שמקבלת עבור כולם את הרכבים. עומדים להם כמה אנשים ומקבלים רכבים של הרץ, של יורופקאר, של באדג'ט, אוויס וכל חברה אחרת, והלקוחות ממש לא מעניינים אותם. הם לוקחים את הרכב, בודקים אותו, ושולחים דוח ממוחשב לחברת ההשכרה, בלי ליידע אתכם בתוצאות הבדיקה. כשתגיעו לדלפק של חברת ההשכרה, תגלו שאתם מחויבים על ניקיון, דלק ועוד. אילו הייתם יודעים זאת מראש, אולי הייתי לוקחים את הרכב לעוד חצי שעה ודואגים לניקיון, דלק ומה שצריך. החיובים הגבוהים ביותר שמקבלים בהחזרת רכב באירופה, הם בנמל התעופה במינכן, אז כדאי להקפיד שם במיוחד, לבדוק שאתם עומדים בכל הדרישות, לתעד קבלות של מילוי דלק, נקיון האוטו וכו', כדי להימנע מבעיות.

     

     

    סייעו בהכנת הכתבה: דני שמעוני, מנכ"ל הרץ ישראל, מוני בר, מנכ"ל באדג'ט ישראל, ואופיר דנאי, מנכ"ל אופרן

     

    yed660100