yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: תמר מצפי
    ממון • 22.07.2018
    בקרוב: סניפי דואר ברשתות מזון גדולות
    בסניפים החדשים יינתנו שירותי אשנב, ולא רק מסירת חבילות כמו שהיה עד כה • זכיין שיזכה במכרז יפעיל 10–30 סניפים במרחב מוגדר • בדואר צופים: מיליארד חבילות בתוך שנתיים
    מאת נווית זומר

    צריכים לקחת חבילה מהדואר, להעביר מט"ח לחו"ל או לשלוח מכתב רשום? תוכלו לעשות את כל הפעולות בסופר. דואר ישראל צפוי לפרסם בקרוב מכרז (קול קורא) במתכונת חדשנית: מעתה הזכיינים שיזכו מחויבים להפעיל אשכול סניפים: 30־10 סניפים במרחב גיאוגרפי מוגדר. זאת בניגוד לשיטה הקודמת לפיה כל זכיין אחראי על סניף בודד. ל"ממון" נודע שכל רשתות המזון הגדולות כבר הביעו התעניינות במכרז וגם רשתות כמו אופיס דיפו. הדואר ישלם, לפי המכרז, 14 אלף שקל בחודש עבור הפעלת סניף, כשהזוכה יהיה זה שייתן את ההנחה הכי גדולה לדואר.

     

    מודל ההפעלה החדש נועד בין היתר לפתור את הבעיה של זכיינים בסניפים קטנים שפעילותם לא רווחית (הזכיינים נהנים מעמלות על פעילות הסניף, נ.ז). הדואר מכוון לרשתות שיווק ולקבוצות קניונים במטרה לפתוח סניפים בתוך סניפי סופר ובקניונים, לאחר שעד כה התבצעה ההתקשרות בעיקר עם פיצוציות, מינימרקטים ומספר מועט של סניפי סופר של רשתות גדולות שתיפקדו כנקודות מסירה בלבד לחבילות. כיום לדואר יש 450 זכיינים בודדים. הזכיינים החדשים יורשו לבצע פעילויות נוספות ויתפקדו למעשה כסניף דואר המעניק את כל שירותי האשנב הרגילים. מודל כזה כבר קיים בחו"ל, בין היתר בהולנד.

     

    האינטרס של רשתות השיווק הוא להגדיל את תנועת הקונים מעבר ללקוחות הקבועים. סניף דואר, מאז התחזקות הקניות ברשת והזמנת החבילות המאסיבית, נחשב כיוצר תנועה ולמביא קהל של משפחות צעירות. חזי צאיג, יו"ר הדואר, אמר ל"ממון" כי לרשתות המזון יש "תודעת שירות" ממנה ייהנו גם לקוחות הדואר. המודל החדש נועד להרחיב את הפריסה של הדואר, תוך היערכות לגידול נוסף בקניות באינטרנט.

     

    לפי נתוני הדואר, בשנת 2014 מספר החבילות שנשלחו לישראל עמד על 50 מיליון, בשנת 2016 המספר זינק ל־250 מיליון ובשנת 2018 כבר יגיע מספר החבילות ל־500 מיליון. הצפי ל־2020 הוא למיליארד חבילות ויותר.

     

    |
    |

     

     

    הדואר עומד כעת בפני הפרטה כאשר בשלב הראשון תוציא המדינה למכירה 20% ממניותיו. הנהלת הדואר מתרכזת כעת במאמצים להשביחו לפני המכירה, דבר שיצריך בין היתר את ייעול השירות, בעיקר לנוכח התחרות הגוברת מצד חברות הלוגיסטיקה והשילוח שנכנסות לישראל ומבטיחות משלוח מהיר – גם אם יקר יותר. צאיג אמר כי נבדקת אפשרות שהדואר ירכוש חברות שליחים שישמשו אותו להרחבת Gett Delivery, שירות הפרימיום שלו באמצעות שליחים המגיעים לבית הלקוח. בהתייחס לחשש מתחרות מצד אמזון, אמר צאיג שלדעתו אמזון לא תקים כאן מרכז לוגיסטי בהשקעות עתק עקב גודלו הקטן של השוק הישראלי, מה עוד שהמרכז שאמזון מקימה בטורקיה ישמש אותה לכל המרחב האזורי. "יש תחרות", אמר צאיג, "ברור לנו שלא נישאר לנצח מונופול אבל אנחנו נמשיך להיות הגדולים בתחום. אני לא רואה אף חברה לוגיסטית מהארץ או מחו"ל שתשקיע ותקים תשתיות בהיקף שיש לדואר".

     


    פרסום ראשון: 22.07.18 , 19:14
    yed660100