בבחינה: מרכז ניסויים ברכב אוטונומי יוקם בחיפה
חשיפה: עיריית חיפה ומשרד התחבורה בודקים הצעה להקים באזור חוף שמן מרכז שיבחן אוטובוסים זעירים ללא נהג • בשלב הבא ייתכן פיילוט ראשון בישראל להסעת נוסעים ברכב אוטונומי
עיריית חיפה ומשרד התחבורה בוחנים הצעה להקים בחיפה מרכז ניסויים ברכב אוטונומי באזור חוף שמן. המרכז אמור לבחון בשלב הראשון אוטובוסים זעירים ללא נהג, בפעילות שעשויה להוביל לפיילוט ראשון להסעת נוסעים בארץ ברכב אוטונומי. כך נודע ל"ממון".
מדובר בהצעה של חברת אוטוריטי, בראשות עופר שלזינגר ואלדר אגמי, שחתמה על חוזה עם חברת "נביה" (NAVYA) הצרפתית שמפעילה כיום כ־70 אוטובוסים זעירים ומוניות אוטונומיות ברחבי העולם, לביצוע הפיילוט. אם תתקבל ההצעה, אוטוריטי תקים את המתחם ותשתמש ברכבי נביה כחלק מהפיילוט. בהמשך ייתכן שיוקצו גם חלקים מהרחובות במתחם מת"ם והנמל לצורך ביצוע השאטלים במסגרת הפיילוט. נבחנת גם אפשרות להשיק קו אוטובוסים אוטונומיים זעירים מהכרמלית למשרדי הממשלה בעיר התחתית.
מדובר בהשקעה של למעלה מ־10 מיליון לבניית מתחם ההדמיה, שיגיעו ממשקיעים שגייסה החברה. באוטוריטי מעריכים שעלות תפעול אוטובוס זעיר למשך שנה, כולל עלות יבואו לארץ, היא כ־250 אלף יורו. כדי שהכלי יוכל להסיע נוסעים בקביעות, יצטרך משרד התחבורה לקבוע תקן לכלים מסוג זה. הרכב של נביה הוא חשמלי, מסוגל להסיע עד 15 איש, חלקם בעמידה, מצויד במצלמות, מכ"ם לייזר, מערכת GPS וחיישנים נוספים שמסייעים לו לזהות את מיקומו בסביבה. הוא מיועד לפעול בנתיבים ייעודיים, ולא בכביש ציבורי.
"חיפה היא כבר היום בעלת מערכת התחבורה הציבורית המפותחת בישראל, ונשמח לצרף אליה רכבים אוטונומיים", אמר ל"ממון" ראש עיריית חיפה יונה יהב. "מדובר בפתרון משלים למטרונית, לכרמלית, לרכבת הכבדה ולרכבלית שהתחלנו לבנות בין מפרץ חיפה לכרמל. הפיילוט יוכל לאפשר לחברות ישראליות בתחום לערוך ניסויים בתשתיות, בממשק של הרכב עם מערכות אחרות ובכל הטכנולוגיות הדרושות לפיתוח מערך תחבורה חכמה".
מנכ"ל אוטוריטי, עופר שלזינגר: "התחבורה האוטונומית בכלל והתחבורה הציבורית האוטונומית נמצאות היום בחיתוליהן, אך לכולם ברור כי כך תיראה התחבורה החל מאמצע העשור הבא. משרד התחבורה, כמו גם יצרנים רבים, מחפשים היום מתחמים ומעבדות, בהם יוכלו לבחון בצורה מבוקרת את טכנולוגיות העתיד לפני שניתן יהיה להעלות אותן לכביש, והמתחם שאנחנו מציעים להקים בחיפה ייתן מענה מדויק לצורך הזה".
נציג חברת NAVYA ויליאם בלס: "אחד האתגרים איתם מתמודדת החברה היא המורכבות האורבנית והטופוגרפית הייחודית לעיר חיפה. ממה שראיתי חיפה מתאימה לאתגר שלנו, הן בגלל המבנה והן בגלל היכולת הטכנולוגית הסביבתית".
לפי נתוני משרד הכלכלה, משרד הרישוי והרשות לחדשנות, פועלים היום בישראל למעלה מ־600 מיזמי סטארט־אפ בתחום התחבורה האוטונומית. הרשות לחדשנות פירסמה לאחרונה "קול קורא" לתקציבים בסך 30 מיליון שקל, המיועדים למיזמים בתחום וכן להקמת מתחמי הדמיה מהסוג שמוקם על ידי אוטוריטי.