איך לחסוך בביטוח לנהג צעיר
מחירי הביטוח לנהגים בשנותיהם הראשונות על הכביש הם הוצאה משמעותית. ביטוח מקיף לנהג צעיר (בני 24 ומטה, בשנתיים הראשונות לאחר הטסט), יכול להיות כפול משל נהג ותיק: כ־7,000 שקל לשנה במקרה של משפחתית ממוצעת בת עד שלוש שנים, לעומת כ־3,500 שקל. בביטוח חובה יהיו המספריים 2,000 לעומת 1,100 שקל. גם נהג חדש (כל נהג בשנתיים הראשונות שלו מאז קבלת הרישיון) נדרש לשלם סכום גבוה משמעותית.
אפשר להתווכח עם שיעור ההתייקרות: נהגים חסרי ניסיון מעורבים יותר בתאונות, אבל לא בשיעור כפול כפי שמבטאים תעריפי הביטוח. אבל איך אפשר להוזיל את העלויות ולחסוך במצטבר קרוב ל־10,000 שקל בתוך שנתיים?
אפשרות אחת היא לרכוש הביתה רכב משומש זול, במחיר של כעשרת אלפים שקל. במחיר כזה אפשר לרכוש היום מכונית מיני או סופר־מיני אוטומטית בת כעשר שנים, או קטנה ידנית בת כשבע־שמונה שנים. עלויות הביטוח של מכוניות כאלה יהיו מראש זולות דרמטית בגלל שוויין הנמוך, והן יפחיתו את העומס והסכנה לתאונה ולתביעה על הרכב החדש והיקר, שתקפיץ עוד יותר את הפוליסה. מצד שני, מדובר במכוניות בטוחות פחות, ולמרות שהן חסכוניות בדלק, יש פוטנציאל גבוה יותר לתקלות יקרות.
אפשרות נוספת מציעה חברת הביטוח AIG: התקנת "קופסה ירוקה" שמתעדת את אופי הנהיגה ברכב, תמורת הנחה של 10% בשנה הראשונה. לפי ביצועי הנהגים במשפחה, כולל הצעיר, עשויה להיות הפוליסה מוזלת בעד 40% בשנה שלאחריה. החיסרון: יכול להיות שהנהג הצעיר דווקא בסדר, אבל דווקא הנהיגה של אחד מההורים כפי שהיא משתקפת בתיעוד תבטל את ההנחה הפוטנציאלית.
חברת הביטוח הפניקס מציעה פתרון אחר, שרלוונטי במיוחד למשפחות שבהן הנהג הצעיר הוא חייל, שמגיע הביתה במקרה הטוב אחת לשבוע, נוהג מעט, ועדיין מחויב בביטוח יקר. התוכנית "הפניקס צעיר", מאפשר לרכוש ביטוח רק על נסיעות שבהן הנהג הצעיר באמת נוהג, וכתוספת לפוליסה הרגילה של ההורים, שכך אינה מוכפלת אוטומטית.
השירות מבוסס על רכיב טלמטיקס המותקן ברכב, ועל אפליקציה המותקנת במכשירים הניידים של הנהגים הצעירים ושל הוריהם, כך שלשני הצדדים יכולת להפעיל את הביטוח בתחילת נסיעה שבה הנהג הצעיר הוא שנמצא מאחורי ההגה. את הרכיב מקבלים המבוטחים בדואר שליחים, ובהתקנה פשוטה מחברים אותו לשקע המידע של הרכב, ה־OBD, שנמצא כמעט בכל רכב שיוצר אחרי 2002.
הפוליסה הבסיסית כוללת מרחק שנתי של 1,500 ק"מ לנהג החדש, כאשר אפשר לרכוש קילומטרים נוספים במקרה שמסגרת המרחק הבסיסי מסתיימת, במחיר של 60 אגורות עד 80 אג' לקילומטר. עוד יתרון: משום שהביטוח הוא אישי לנהג החדש, אפשר להחילו על עד 4 מכוניות במשפחה, ששווי כל אחת אינו גבוה מ־250 אלף שקל. במקום לבטח כל אחת מהן בנפרד בביטוח יקר לנהג חדש.
לפי נתוני הפניקס, ניתן להבחין שהצעירים שהצטרפו לתוכנית נוסעים נסיעות קצרות ובאופן לא מפתיע גם רובם הגדול נהגים זהירים. אם הנהג הצעיר לא מגיע ל־1,500 ק"מ בשנה, תועבר היתרה באופן אוטומטי לזכות הנהג הצעיר בעת חידוש הפוליסה, או שניתן לקבל החזר בעבורה. אפשר לבטח כך עד 4 נהגים צעירים במשפחה, כאשר כל נהג מעבר לראשון זכאי ל־500 שקל הנחה מהתעריף הבסיסי עבור חבילת הקילומטרים הבסיסית. נזק שנגרם בעת נהיגה הנהג הצעיר יירשם כתביעה לחובת הפוליסה של הנהג הצעיר ולא ישפיע על עברם הביטוחי של הוריו.