yed300250
הכי מטוקבקות
    ממון • 29.07.2018
    הרכבת מקדמת את התחנה במרכז העיר
    על פי מסמך שהגישה רכבת ישראל להתנגדויות, תחנת בנייני האומה בכניסה לירושלים לא תעמוד בעומס בשנת 2040 • כעת החברה מנסה לתפוס שטח לתחנה עתידית בתוך הבירה
    מאת עופר פטרסבורג

    דמיינו שאתם עולים לרכבת בעזריאלי בתל־אביב, ובתוך 40 דקות יורדים בכיכר הדוידקה בירושלים לקניות בשוק מחנה יהודה. רכבת ישראל כבר החלה בהכנות לתפיסת השטח לתחנה העתידית - שצפויה לשרת רבבות נוסעים ביום.

     

    |
    |

     

    לפני כמה חודשים חשף "ידיעות אחרונות" את כוונתו של שר התחבורה ישראל כץ להוסיף על תחנת ירושלים "נבון בנייני האומה" עוד שתי תחנות בתוך העיר - במרכז, ותחנת הכותל בעיר העתיקה. החשיפה קיבלה הד בינלאומי עקב כוונתו לקרוא לאחרונה "תחנת דונלד טראמפ". כעת, למרות העיכובים בפתיחת הקו המהיר מתל־אביב לבירה, החלה הרכבת הליכים לתפיסת חזקה בתחנה הבאה שלו בלב העיר. לפי מסמך להתנגדויות שהוציאה באמצעות משרד עו"ד טוניק ושות', התוכנית כבר מתבצעת.

     

    המסמך, המעיד על רצינות הארכת תוואי A1, מתל־אביב לתוך ירושלים, מתייחס לתוכנית "מתחם בנין". זו כוללת 3 מגדלי דירות, חדרי מלון ושטחי משרד. נטען כי "העובדה שמתחם בנין עומד בפני פיתוח משמעותי, היא הזדמנות לשילוב התחנה בו".

     

    לפי המפה הנלווית, יהיו בעיר כמה תחנות: בנייני האומה, שתיפתח בקרוב; מתחם בנין במרכז; תחנת החאן, שבשלב ראשון תשמש כתחנה תפעולית; תחנה שתשמש לביצוע סיבוב פרסה; ותחנת הכותל המפורסמת.

     

    המסמך מלמד גם על אי־היערכות לטווח ארוך בתחנת בנייני האומה. על פיו, "כמענה למשתמשים העתידיים של הרכבת, הוקמה תחנת נבון לצד מערכות תחבורה משלימות, כמו הקו האדום של הרכבת הקלה, התחנה המרכזית, חניון רכב פרטי ועוד. אך לאור תחזיות ל־2040, לפיהן בשעות השיא ייצאו מהעיר 9,200 נוסעים וייכנסו אליה 12,800, תחנת נבון לא תעמוד בעומס, וגם לא יהיו במערכות המשלימות כדי לסייע". לכן, צוין, הינחה משרד התחבורה את הרכבת לפעול להמשך המסילה - וזאת בעומק הקרקע, בדומה למטרו. התכנון הראשוני להארכת הקו אושר באוצר.

     

    המסמך מפרט שתחנת בנין מועדפת מבחינת קרקע ואטרקטיביות, וצפויה לשרת עשרות אלפי נוסעים ביום. נכתב כי היא תהיה נגישה ברכבת קלה וברגל, אך לא ברכב פרטי. התחנה תמוקם בצומת הרחובות יפו, קינג ג'ורג' ושטראוס ("צומת האיקסים"). היא תכלול דרגנועים לרציפים, ומעבר אנכי אל מתחת לאדמה בעומק 75 מטר, לעומת 80 בבנייני האומה. כיכר תוביל לתחנה, ו"ניתן לאפשר לבעלי הקרקע פיצוי בשטחי חניה נוספים מתחת לקרקע".

     

    נודע כי השר כץ הורה להעביר את העבודות על המשך הקו לחברת נתיבי ישראל, וכיום הוא מקודם בזריזות בוות"ל. לדבריו, "הקו יאפשר לנוסעים להגיע בנוחות ובביטחון לתחנת הרכבת הסופית, על שם נשיא ארה"ב טראמפ".

     

    מהרכבת נמסר בתגובה כי בהנחיית משרד התחבורה, מקודם תכנון ראשוני להארכת הקו המהיר, מתחנת נבון אל מרכז ומערב ירושלים, נבחנו כמה חלופות לשטחים במרכז העיר, ומתחם זה נמצא המתאים ביותר.

     


    פרסום ראשון: 29.07.18 , 20:01
    yed660100