סכנה לא באופנה
אתגר ה"קיקי" שמשגע את העולם כבר גרם לצעירים רבים לקפוץ מרכב נוסע, לרקוד על הכביש ולפעמים גם להיפצע, רק בשביל לתעד ולהעלות לרשת • חברות האופנה בישראל שקפצו על הגל וצילמו פרסומות בסגנון קיבלו פנייה בהולה מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: הסירו את הסרטונים כדי לא לעודד את התופעה המסוכנת • מנכ"לית הרשות: "זה רק עניין של זמן שגם בארץ יהיו נפגעים"
האתגר שסוחף את הרשתות החברתיות בשבועיים האחרונים, שבו מצטלמים נוסעים שקופצים מרכב נוסע כדי לרקוד לצלילי השיר In My Feelings ("שיר הקיקי") של הראפר דרייק, הגיע גם לישראל - והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כבר פתחה במאמצים למזער נזקים ולמנוע ניסיונות חיקוי שיסתיימו בנפגעים.
רשת האופנה "סטורי" העלתה אתמול סרטון בכיכוב הפרזנטורית מאיה ורטהיימר, וגם רשת "טוונטי פור סבן" (מבית "רנואר"), הפונה בעיקר לבני נוער וקהל צעיר, צילמה קמפיין דומה. בשני המקרים קיבלו החברות פנייה בהולה מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להוריד את הסרטונים, מחשש שיגרמו לצעירים להסתכן ולהיפגע, כפי שכבר קרה בחו"ל.
בתגובה רשת סטורי אכן הסירה מהרשת את הסרטון, וגם ברנואר הבטיחו להוריד את האלמנטים הלא־בטיחותיים מהפרסומת שלהם. מנכ"לית הרשות, עו"ד רחלי טבת ויזל, פנתה גם לתלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק הישראלי, במטרה לעצור פרסום סרטוני פרסומת נוספים באותו סגנון.
המקור לאתגר הוויראלי, המכונה אתגר הקיקי, מגיע מהשיר שהראפר הקנדי הקדיש לחברתו לשעבר. קומיקאי הרשת שיגי היה הראשון שביצע פארודיה על השיר, שצבר מאז חיקויים רבים. בחלק מהסרטונים שהועלו לרשת נראים המשתתפים נפגעים בתאונות שונות או פוגעים באחרים, וברחבי העולם נאבקים כעת באתגר מחשש שיגרום לפציעות נוספות במהלך הצילומים.
משטרת ספרד הזהירה נהגים כי יעמדו בפני אישום פלילי על צילומי סרטוני קיקי, במצרים איימו השלטונות בקנסות ובעונשי מאסר למחקים את הסרטון, וגם הרשות הפלסטינית הודיעה שמבצעי הריקוד ייענשו ורכבם יוחרם. באיחוד האמירויות הערביות הרשויות עצרו שלושה כוכבי רשתות חברתיות והאשימו אותם בסיכון חייהם, חיי אחרים והפרת המוסר הציבורי.
"בשבועיים האחרונים אנחנו מקבלים את סרטוני האתגר, מהארץ ומהעולם. חלקם, בעיקר בחו"ל, נגמרים לא טוב, וזה רק עניין של זמן שגם בארץ יהיו נפגעים כתוצאה מכך", הסבירה אתמול מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד רחלי טבת ויזל. "האתגר הזה מסוכן למצולם, לנהג ולכל משתמשי הדרך בסביבה. אני קוראת לחברות האופנה, למפרסמים ולמובילי דעת הקהל המשמשים כסוכני שינוי ומהווים דוגמה לבני הנוער, להוקיע את התופעה המסוכנת הזו ולא לעודד אותה בשום אופן, ובטח שלא למטרות פרסום".

