מתגלגלים לבג"ץ

התעשיינים יעתרו היום נגד החלטת הממשלה לבטל את ההטבות למפעלי האוטובוסים הישראליים, שמאיימת על מאות עובדים • טוענים: יבוא סיני זול במקום הרכבה בארץ יהיה יקר יותר למשק

התאחדות התעשיינים צפויה לעתור היום לבג"ץ נגד משרדי האוצר והתחבורה שהחליטו לבטל את ההטבות למפעלי האוטובוסים הישראליים, כפי שנחשף ב"ממון". ההחלטה מאיימת על עתיד המפעלים "מרכבים" מאזור תעשייה קיסריה ו"הארגז" מאזור תעשייה תימורים (קריית־מלאכי), וכ־1,500 מקומות עבודה שהם מספקים בארץ, ישירות ובעקיפין.

 

לטענת ההתאחדות, אין בסיס לטענה - שנשמעה בדיוני הוועדה הבינמשרדית אשר החליטה על הביטול - כי מחירו הגבוה יותר של אוטובוס המורכב בארץ מביא לייקור של הנסיעה בתחבורה הציבורית.

 

לפי מסמך של ההתאחדות שהגיע לידי "ממון", חובת רכש הגומלין בסך 35% מעסקאות רכש אוטובוסים מוגמרים מחו"ל הביאה בשנים האחרונות ליצוא של יותר מחצי מיליארד דולר, בעיקר מספקים לתעשיית האוטובוסים. רכש הגומלין ושיתוף הפעולה התעשייתי מכניסים לתוצר 300 מיליון שקל בשנה, ולמעלה מ־100 מיליון שקל ממסים.

 

לפי חישוביה, אוטובוס מוגמר המיובא מסין אמנם זול ב־7% מכזה המורכב בארץ על שלדות של יצרן אירופי, אלא שאת מחיר הרכישה הגבוה יותר, מאזנת עלות הפעלה נמוכה יותר של האוטובוסים הישראליים, שאורך חייהם הממוצע 10־15 שנה, לעומת 5־7 שנים לאוטובוס סיני ודומיו. גם התפעול, כולל טיפולים, צריכת דלק ועוד, זול יותר.

 

 
|
|

 

 

עוד עולה כי כל אוטובוס שמורכב בארץ מביא תעסוקה ל־1.6 עובדים ישראלים, לעומת 0.1 באוטובוס מיובא. אף שעל אוטובוס סיני מוטל מכס של 7%, שלא מוטל על אוטובוסים המורכבים בארץ, בהתאחדות מעריכים את התרומה להכנסות המדינה מאוטובוס מיובא ב־71 אלף שקל, לעומת 112 אלף שקל לאוטובוס המורכב בארץ. שיתוף הפעולה עם יצרני אוטובוס זרים, בשל הדרישה לרכש גומלין שכעת רוצים לבטל, מכניס לתוצר 328 מיליון שקל בשנה - זאת לעומת 317 מיליון שמכניסה הרכבת אוטובוסים בארץ ו־121 מיליון שמכניסים אוטובוסים מיובאים.

 

"עלות ההון וההפעלה של אוטובוס מוגמר מסין גבוהה מזו של המורכבים כאן", כתב נשיא ההתאחדות שרגא ברוש לשרים ישראל כץ (תחבורה), משה כחלון (אוצר), אלי כהן (כלכלה) וחיים כץ (רווחה). "לא בכדי בחרו רוב מדינות המערב בשת"פ תעשייתי על רכב ציבורי ואוטובוסים בפרט כנכס אסטרטגי. רובן אף החריגו את תעשיית האוטובוסים מהסכמי סחר בינלאומיים".

 

בין המפעלים שייפגעו מביטול רכש הגומלין יש ספקים של ענף האוטובוסים בארץ ובעולם כמו מפעל "סופרגום" מאזור תעשייה ברקן, המעסיק 200 עובדים בייצור מוצרי גומי, פלסטיק ואטימה. "עם מעבר רכש אוטובוסים לסין לפני כמה שנים הפסקנו לייצר את רוב החלקים שנועדו לייצור מקומי ונאלצנו לפטר עובדים", כתב מנכ"ל סופרגום יניב חדד למנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי. "בזכות המחויבות לרכש גומלין וחברות האוטובוסים, הצלחנו ליצור יצוא לענף האוטובוסים באירופה ובסין. כעת יש כוונה לוותר על רכש גומלין לטובת ייצור סיני, מטיעונים לא הגיוניים. כתעשיין תחת הגזירות נותר לי להביא את עצמי לשינוי חשיבה במשמעויות ברורות - פיטורים של 25% מעובדי הייצור, והעתקת קווי ייצור למדינות שבהן השכר הוא כ־10% משכר מינימום בארץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים